Mustalaisten muoti

Anonyymi-ap

Mistä mustalaisten vaatemuoti muodostuu? Naisilla ei ole tullut mitään uutta sen jälkeen kun 50-luvulla keksivät työnteon tehokkaasti estävän hameen käytön ja miehillä viimeisin päivitys pukeutumiseen tuli 90-luvulla kun mersutakit saapuivat tallinaan myyntiin.

Mistä mustalaismiehet edes löytävät näitä Mika Häkkisen aikaisia mersutakkeja? Luulisi niiden valmistuksen lopetetun kun käyttäjiä ei ole kuin suomessa ja ruotsissa asuvat romaniheimot.

Miksi romanian ja bulgaarian mustalaiset eivät pukeudu velhohameisiin ja mersutakkeihin? Eivätkö he ole aitoja mustalaisia?

Kertokoot joku asiallinen romani vastauksen näihin, kiitos.

14

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Ruotsissa röijyhameita kuten myös mersutakkeja, mustia teryleenihousuja ja lakeerikenkiä voi ostaa Vellipyyn kaupasta. (Oikeasti kauppa on siis Vellingbyssä). Kaipa niitä joku Suomessakin myy ja röijymekkojahan tekevät muutamat ompelijat. Muualla Euroopassa romanit pukeutuvat kuten muutkin kansalaiset toisin kuin Suomessa. Kovin vanhaa tuo Suomen romanien pukeutumiskulttuuri ei ole. Se on saanut alkunsa noin sata vuotta sitten ja vähitellen yleistynyt.

      • Anonyymi00003

        Kyllä esim itä-Euroopan romaninaisetkin käyttävät pitkiä hameita, mutta ne ovat huomattavasti keveämmistä ja värikkäistä kankaista tehty. Heillä ei ole pakollista vaatetuskoodia, kuten Suomen romaneilla, vaan voivat pukeutua mieltymystensä mukaan. On sanottava, että periaatteessa ei suomalaisen romaninaisenkaan ole pakko pukeutua ”perinne”asuun, mutta käytännössä, perheen ja suvun painostuksen vuoksi kuitenkin täytyy - viimeistään silloin, jos tyttö ottaa romanimiehen puolisokseen. Koska romaneille perhe ja suku ovat ensisijaisen tärkeitä, ei ole helppoa asettua vastahankaan. Siihen tarvitaan todella vahvaa luonnetta ja lujaa tahtoa, mitä nuorella tytöllä useinkaan ei vielä ole.


      • Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Kyllä esim itä-Euroopan romaninaisetkin käyttävät pitkiä hameita, mutta ne ovat huomattavasti keveämmistä ja värikkäistä kankaista tehty. Heillä ei ole pakollista vaatetuskoodia, kuten Suomen romaneilla, vaan voivat pukeutua mieltymystensä mukaan. On sanottava, että periaatteessa ei suomalaisen romaninaisenkaan ole pakko pukeutua ”perinne”asuun, mutta käytännössä, perheen ja suvun painostuksen vuoksi kuitenkin täytyy - viimeistään silloin, jos tyttö ottaa romanimiehen puolisokseen. Koska romaneille perhe ja suku ovat ensisijaisen tärkeitä, ei ole helppoa asettua vastahankaan. Siihen tarvitaan todella vahvaa luonnetta ja lujaa tahtoa, mitä nuorella tytöllä useinkaan ei vielä ole.

        Ennen sotia romaninaisten asu ei merkittävästi eronnut maaseudun valtaväestön naisten pukeutumisesta. Kun sotien jälkeen kaupunkeihin asuttui varakkaita romaneita, tuli muodiksi laittaa hameisiin ensiksi samettia helmaan koristeeksi. Siitä sametin osuus vähitellen kasvoi ja samalla röijyt muuttuivat koristeellisemmiksi ja pitsit näyttävämmiksi. Muoti siis muuttui.
        Aivan samalla tavalla muotivirtaukset muuttavat muidenkin väestöryhmien vaatetusta aikojen saatossa.
        Ei romaninaisten vaatetuksen suhteen ole päätetty, että sen tulee olla ”työntekoa estävä”.’ Eihän se sitä ole: kyse on siitä, että harva työnantaja palkkaa romaniasuun pukeutuneen naisen, vaikka pätevyys ja todistukset olisivat kuinka kohdallaan. Tätä voisi verrata musliminaisten huiviin; eihän huivi estä työstä suoriutumista.


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Ennen sotia romaninaisten asu ei merkittävästi eronnut maaseudun valtaväestön naisten pukeutumisesta. Kun sotien jälkeen kaupunkeihin asuttui varakkaita romaneita, tuli muodiksi laittaa hameisiin ensiksi samettia helmaan koristeeksi. Siitä sametin osuus vähitellen kasvoi ja samalla röijyt muuttuivat koristeellisemmiksi ja pitsit näyttävämmiksi. Muoti siis muuttui.
        Aivan samalla tavalla muotivirtaukset muuttavat muidenkin väestöryhmien vaatetusta aikojen saatossa.
        Ei romaninaisten vaatetuksen suhteen ole päätetty, että sen tulee olla ”työntekoa estävä”.’ Eihän se sitä ole: kyse on siitä, että harva työnantaja palkkaa romaniasuun pukeutuneen naisen, vaikka pätevyys ja todistukset olisivat kuinka kohdallaan. Tätä voisi verrata musliminaisten huiviin; eihän huivi estä työstä suoriutumista.

        Monissa työpaikoissa romaninaisen perinteinen puku ei sovi työympäristö tai -hygieniasäännösten perusteella: esimerkiksi elinkeino- tai ravitsemusalalla tai sairaanhoitotyössä. Tällöin romani pukeutuu työasuun. On kuitenkin vaara, että toinen romani näkee hänet vajavaisesti pukeutuneena, ja tämä on todella kauhun paikka perinteisesti ajsttekevalle romanille.
        Kysymys kuuluukin: mitä tehdä tälle dilemmalle?


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Kyllä esim itä-Euroopan romaninaisetkin käyttävät pitkiä hameita, mutta ne ovat huomattavasti keveämmistä ja värikkäistä kankaista tehty. Heillä ei ole pakollista vaatetuskoodia, kuten Suomen romaneilla, vaan voivat pukeutua mieltymystensä mukaan. On sanottava, että periaatteessa ei suomalaisen romaninaisenkaan ole pakko pukeutua ”perinne”asuun, mutta käytännössä, perheen ja suvun painostuksen vuoksi kuitenkin täytyy - viimeistään silloin, jos tyttö ottaa romanimiehen puolisokseen. Koska romaneille perhe ja suku ovat ensisijaisen tärkeitä, ei ole helppoa asettua vastahankaan. Siihen tarvitaan todella vahvaa luonnetta ja lujaa tahtoa, mitä nuorella tytöllä useinkaan ei vielä ole.

        Vielä 1920 luvulla romanihameessa ei olut samettija, hame oli niinkuin nykyinen romanihame, mutta ilman samenttija ja pönkkijä, asuun kuului vielä 1980 luvulle asti esiliina ja röijy jossa oli peittävä helma ja leveät pussihihat ja muutenkin röijy oli väljä, niin että muodot pysyivät piilossa usein röijyn päälle vielä laitettiin hartijahuivi. Nyt hameessa on samenttija ja kangas osa on noin 7-10cn ja pönkät ovat kuin autonrenkaat ja reijyt muistuttavat nykyisin enemmän puseroa kuin röijyä. ja ovat niin tiukkoja että kaikki muodot näkyy, eivät osaa edes hävetä


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Monissa työpaikoissa romaninaisen perinteinen puku ei sovi työympäristö tai -hygieniasäännösten perusteella: esimerkiksi elinkeino- tai ravitsemusalalla tai sairaanhoitotyössä. Tällöin romani pukeutuu työasuun. On kuitenkin vaara, että toinen romani näkee hänet vajavaisesti pukeutuneena, ja tämä on todella kauhun paikka perinteisesti ajsttekevalle romanille.
        Kysymys kuuluukin: mitä tehdä tälle dilemmalle?

        Minun mielestä tämä on sen toisen romanin ongelma, ei pukeutujan.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Minun mielestä tämä on sen toisen romanin ongelma, ei pukeutujan.

        Voihan asian nähdä noinkin: on toisen romanin ongelma, jos hän kauhistuu sitä, että näkee romanin ilman perinneasua. Kyseessä on kuitenkin yhteisön sisäisen moraalinormiston rikkominen. Tilanetta voisi verrata siihen, että joku ”rajoja rikkova” valtaväestön henkilö ilmaantuu julkiselle paikalle räikeästi yleisiä moraalisääntöjä rikkoen: esim Pride-liikkeeseen kuuluvat miehet pikku string-pöksyissä ja rintaliivit päällä. Näky on kauhea; mutta sehän olisi ”katsojan ongelma”, vai mitä? Näinhän meille kieltämättä tänä päivänä uskotellaan, kun esille todella marssitetaan vastenmielisiä ja perverssejä ilmiöitä vapaasti jopa lasten ”ihailtaviksi”.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Ennen sotia romaninaisten asu ei merkittävästi eronnut maaseudun valtaväestön naisten pukeutumisesta. Kun sotien jälkeen kaupunkeihin asuttui varakkaita romaneita, tuli muodiksi laittaa hameisiin ensiksi samettia helmaan koristeeksi. Siitä sametin osuus vähitellen kasvoi ja samalla röijyt muuttuivat koristeellisemmiksi ja pitsit näyttävämmiksi. Muoti siis muuttui.
        Aivan samalla tavalla muotivirtaukset muuttavat muidenkin väestöryhmien vaatetusta aikojen saatossa.
        Ei romaninaisten vaatetuksen suhteen ole päätetty, että sen tulee olla ”työntekoa estävä”.’ Eihän se sitä ole: kyse on siitä, että harva työnantaja palkkaa romaniasuun pukeutuneen naisen, vaikka pätevyys ja todistukset olisivat kuinka kohdallaan. Tätä voisi verrata musliminaisten huiviin; eihän huivi estä työstä suoriutumista.

        Hyvin ja perusteellisesti vastattu!


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Kyllä esim itä-Euroopan romaninaisetkin käyttävät pitkiä hameita, mutta ne ovat huomattavasti keveämmistä ja värikkäistä kankaista tehty. Heillä ei ole pakollista vaatetuskoodia, kuten Suomen romaneilla, vaan voivat pukeutua mieltymystensä mukaan. On sanottava, että periaatteessa ei suomalaisen romaninaisenkaan ole pakko pukeutua ”perinne”asuun, mutta käytännössä, perheen ja suvun painostuksen vuoksi kuitenkin täytyy - viimeistään silloin, jos tyttö ottaa romanimiehen puolisokseen. Koska romaneille perhe ja suku ovat ensisijaisen tärkeitä, ei ole helppoa asettua vastahankaan. Siihen tarvitaan todella vahvaa luonnetta ja lujaa tahtoa, mitä nuorella tytöllä useinkaan ei vielä ole.

        Tähän aiemmin kirjoittamaani kannanottoon haluan vielä lisätä sen, ettei nuoria aina suinkaan painosteta ottamaan romanivaatetusta, vaan he itse haluavat sen tehdä - siitäkin huolimatta, että vanhemmat kehottaisivat odottamaan ja miettimään. Miksi näin? Siksi, että romaniyhteisössä ”kaaleen vaatteisiin” pukeutuminen merkitsee aikuisuutta ja aikuiseksi kohtelemista, aikuisen vastuun ottamista ja kunnioitusta.
        Kuuluipa ihminen mihin hyvänsä väestöryhmään, hän varmasti tunnustaa murrosikäisten halun olla ”aikuinen” ja tulla kohdelluksi aikuisena, ei enää lapsena. Juuri tämä saa romaninuoren kiirehtimään aikuiseksi julistautumista pukeutumalla aikuiseksi, ja mikä valitettavinta: ottamalla liian varhain puolison, koska tämä on takuuvarma tapa julistautua itsenäiseksi.
        Häpeäsääntöjen vuoksi vanhemmat eivät mitenkään pysty varoittamaan tästä, eivätkä voi neuvoa lapsiaan.
        Olen ennenkin tällä palstalla kommentoinut sitä, että romanilapsia ja -nuoria suorastaan rohkaistaan olemaan ennen aikojaan aikuisia, etenkin poikia, joita yllytetään käyttäytymään ”kuin miehet” jo varhaisessa murrosiässä, 11-14 -vuotiaana, kun he ovat tosiasiassa vielä lapsia. Nämä lapsimiehet ihailevat aikuisia miehiä, jättävät koulun kesken ja menevät mukaan epäsosiaaliseen ja epäterveeseen käyttäytymiseen. Hei haloo: romanivanhemmat, jotka haluatte lapsillenne paremman tulevaisuuden! Mitä voisitte tehdä sen eteen?


    • Anonyymi00011

      Miehet pitävät kuumalla kesähelteellä villaisia neulepaitoja ja mustia housuja eikä T-paitoja ja shortseja ja naisetkaan eivät käytä minihamosia, vaan niitä kaameita ryijyjään.

      • Anonyymi00012

        Se on röijy, siis pusero ja hame on hame. Ryijy on seinälle ripustettava valtaväestön perinnekäsityö.


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Se on röijy, siis pusero ja hame on hame. Ryijy on seinälle ripustettava valtaväestön perinnekäsityö.

        Ryijy tai ryijy, samapa tuo, kaamea vaateparsi joka tapauksessa.


    • Anonyymi00023

      Miten romanit pukeutuvat uimahallissa käydessään? Käyttävätkö naiset sellaisia burkineja kuin jotkut islaminuskoiset naiset? Romanithan korostavat sivellisyyttä muutenkin pukeutuessaan.

      • Anonyymi00025

        Ei uimahallissa näy mustalaisnaisia sen enempää kuin miehiäkään koskaan uimassa. Penskoja saattaa joskus nähdä.


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe