Rintaraivari

Mikä se on?

Kertokaahan rintaraivarista jos teillä siitä kokemuksia on! Mistä se johtuu? Seuraako siitä aina että imetys loppuu siihen ja pitää siirtyä korvikkeisiin?

14

8072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vauva nyt 6kk

      Meidän pojulla oli rintaraivareita 3.5kk ikäisenä. Kestivät kaksi päivää. Välissä olevana yönä raivoamista ei ollut vaan söi normaalisti. Kahden päivän ajan poika huusi joka syöttökerralla. Ei olisi halunnut syödä ollenkaan,mutta nälissään söi kuitenkin vähän. Mun tissit oli räjähtää, kun piti niin pitkiä välejä. Pumppasin vähän pois kun pelkäsin tulehdusta. Luulin, että imetys loppuu tähän. Stressasi aivan hirveästi koko imetys. Poika vaan huusi pää punaisena kun yritin syöttää. Ja kun ei syönyt oli tietenkin koko ajan kiukkuinen ja itkuisa. Huijasin pojun pari kertaa syömään siten että kävelin ja roikotin poikaa edessäni kainaloista. Tosi vaivalloista, mutta söipähän vähän. Mun imetys ei noihin kahteen päivään loppunut. Poju alkoi taas syödä normaalisti. Sitä mistä tuo raivoaminen johtui, en osaa sanoa. Välillä mietin, että olinko tarjonnut rintaa liian usein ja poika halusi harventaa syöntivälejään ja hermostui siksi koko rintaan. Mene ja tiedä.

    • eve
    • nina

      parhaillaan.. keskipäivän imetyksellä sekä viimeisellä juuri ennen nukkumaan menoa.

      Tissit ovat aina ihan täynnä, joten ei tosiaan ole kyse siitä, ettei tyttö (2kk) saisi maitoa, pikemminkin päinvastoin, taitaa tulla yli oman tarpeen.

      Tyttö syö noin 5-10 minuuttia ihan normaalisti, jonka jälkeen alkaa kamala huuto. Iltaisin kun huutoa on kuunneltu hetken, annan tytön usein isille, jolloin huuto tyrehtyy ja uni tulee. Myös tutti auttaa huutoon. Joten meillä ongelma on ilmeisesti siinä, että maitoa tulee liikaa, kun typy haluaisi vaan lutkutella tissiä tutin tapaan... Tyytyväiseltä' kun kuitenkin vaikuttaa ja paino nousee koko ajan hienosti.

      • löytyy

        kyllä ongelmanratkaisu,jos haluat.Imetyslinkistä löydät.


    • amam

      no johan on nimi keksitty"rintaraivari"!
      Raivareista puhutaan vasta kun lapsenne vähän kasvavat, vauvat on vauvoja vielä,itkevät tosi tarpeeseen.

      • Kiitollinen

        Tosi hyödyllinen kommentti tähän äidit pahimmillaan masennuksen ja itkun partaalle saavaan ongelmaan. Rintaraivarit ovat todellinen ongelma, oli sen natiaisen ikä mikä tahansa, ja terminologialla säätämisen voi heittää jorpakkoon.


      • isa123

        Pakko myös sanoa ettet ole varmaan itse tuota raivoamista kokenut. Siis meillä meni näin: vauva huusi kun näkikin rinnan selkä kaarella ja naama punasena. Ajattelin pitkään että kysymys oli siitä että söin jotain sopimatonta ja vauvaa sattui. Tehtiin testi miehen kanssa: kun ei imetys taas sujunut, niin pumppasin maito pulloon ja kas kummaa - vauva söi onnessaan ilman itkua, ilman vääntelyä yms. Ei oo siis hädästä kyse, vaan siitä että vauva on syystä tai toisesta pettynyt rintaan ja RAIVOSTUU kun hänelle sitä tarjotaan. Ne on nimensä mukaan rintaraivareita.


    • Tsemppiä muillekki!

      Meillä oli rintaraivari lapsella heti jo aluksi synnytyssalista lähtien. Karjui ja ei suostunut ottamaan rintaa suuhun vaikka yritti miten päin tahansa.Minä yritin ja moni kätilö kävi opettamassa ja kokeilemassa. Huutoa kesti 2 kk, ennen kuin lopulta suostui imemään rintaa. Pumppasin maitoa pulloon koko tuon ajan, ja yritin miltei joka päivä imettää, aina tuloksetta. Lopulta vauveli onneksi ymmärsi oman itsensä ja äitinsä parhaaksi alkaa imemään. Aluksi rintakumin kanssa, kun oli tottunut pullon muoviseen tuttiin. Raskastahan se onhormonihöyryissä kun ei imetys onnistu ja kukaan ei usko ennenkuin näkee, että raivoaa oikeesti rinnalla.Voimia kaikille, joilla on rintaraivarivauva!

    • jepjep...

      Tutun kuullosta, meillä vauva on tehnyt tätä lähestulkoon joka ikinen päivä pariviikkoisesta asti ja ikää hänellä nyt 2kk..Meillä tosin saattaapi johtua pullottelusta, kun osittaisimetän erinnäisistä syistä (ja ennenkuin joku tuomitsee, niin tästä on ihan lääkärin kanssa keskusteltu), joskus vauvan ei tarvitse kuin nähä rinta ja johan alkaa naamapunaisena huutamaan...

      • hieno juttu!

        No joo, voi olla tekemistä pullolla tuossa asiassa, mutta mä kyllä sanoisin, että tosi upeaa, että olet silti raivareista huolimatta jaksanut osittaisimettää! :) Olethan saanut tietoosi kaikki kikat, mitkä raivoamiseen voivat auttaa?


    • jepjep...

      Juu no netistä oon kattonut noita kikkoja mitkä auttaa raivoamiseen, nyt ollaan päästy pullosta melkein kokonaan eroonkin, vauva nyt 2kk.. Yösyötöt ja päivän aikana menee vain rintamaitoa, mutta illalla tai iltapäivästä alkaa sitten pullorumba ja korviketta menee päivästä riippuen 200-400ml vielä, mutta mielestäni se on hyvä ettei enempää kun ennen saattoi mennä jopa 4 purkkia pävässä...

      • hieno juttu!

        Ok, hienoa, että olette saaneet vähennettyä korviketta! Sanoit, että illalla tai iltapäivästä alkaa pullorumba. Se on aika tavallista, että ilta on sellaista aikaa, ettei oikein mikään kelpaa... Oletko satavarma, että vauva joka kerta huutaa nälkäänsä illalla? Mietin vain, jos koettaisit vähä vähältä vähentää sitä korviketta ja olla tarjoamatta rintaa silloin, kun vauva raivoaa sille. Kannattaa puuhata jotain ihan muuta väliin ja vaivihkaa tarjota uudelleen. Oletko kokeillut kävellessä imettämistä? Mielikuvituksellisia imetysasentoja? :D Hämärässä huoneessa imettämistä? Meillä oli myös hirveitä raivareita tuossa iässä ja pulloa ei ole tarjottu koko aikana, joten ei siitä ollut kyse. Toki teillähän voi olla niin, kun homma on jatkunut pariviikkoisesta. Voisin silti kuvitella, että saatte vieläkin tuota korvikemäärää vähennettyä, kun kerran olet jo onnistunut noin paljon vähentämään! Maidon riittävyydestä ei varmasti siis ole kyse, enemmän tuosta raivarijutusta. Mikäli siis haluat vähentää, mikään pakkohan ei ole sitä enää pyrkiä vähentämään. :)


    • jepjep...

      Kyllä tunnen jo vauvan sen verran hyvin, että tiedän, milloin itkee nälkäänsä tai pikemminkin silloin, jos hänellä on nälkä, hän todellakin huutaa naama punaisena niin kauan, että saa sen pullon ja tota tissittelyä oon koittanut just noin, et vois puuhastella välissä jotain muuta (ja meillä syödään yleensä aina hämärässä, muuten ei tissi maistuis päiväsaikaankaan), mutta huuto alkaa uudestaan pelkästään siitä, jos sen tissin näkee tai sitten huuto ei edes lopu ennenkuin sen pullon saa, eli vaikeetahan siinä on muuta alkaa puuhastelemaan, jos vauva ei muuten rauhoitu, kun nälkäänsä huutaa.. :/ mutta eipä tuo mua sinänsä haittaa, mulle on kuitenkin pääasia, että vauva saa ruokaa ja on tyytyväinen :) Ja kävellessä imetyksestä ei tuu myöskään mitään, kokeiltu on... :/

      • hieno juttu!

        Joo, en mä näitä ohjeita sillä kirjoittanut, että epäilisin, ettet tunne vauvaasi. :) Ne vaan on sellaisia mysteeriolioita, ettei niistä aina ota selvää. Ja tietenkin on pääasia, että vauva saa ruokaa ja on tyytyväinen, kysäisin vaan sillä, että JOS haluat vielä kokeilla vähentää lisää sitä korvikkeen määrää. Mutta hienostihan teillä tuntuu menevän noin ja voihan sitä rintaa aina sitten säännöllisin väliajoin kokeilla tarjota iltaisinkin, se saattaa jonain viikkona hups vaan yhtäkkiä kelvatakin. Mukavaa jatkoa teille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe