MUUTTOVAPAA!! Tietoa kaivataan!!

Nuppu

Olen muuttamassa elokuun puolessavälissä uuteen asuntoon.
Nyt kysyisinkin asiasta jotain tietäviltä, että mitenkä muuttovapaan voi pitää:
Muuttopäiviä on varattu 2-4, joista jokainen osuu kesälomani viimeisille päiville.
Voinko pitää yhden näistä päivistä muuttovapaana ja siirtää kesälomaani yhdellä päivällä vai meneekö muuttopäivä loman piikkiin?
Olen kuullut, että muuttovapaa olisi lakisääteinen oikeus. Joistain viestiketjuista luin, että ei toimi joka työpaikassa. Meillä muut työntekijät ovat ainakin sanoneet, että muuttovapaaseen on oikeus.

Sitten vielä olisin kiitollinen, jos jollain sattuisi olemaan takataskussa linkki jollekkin sivustolle, mistä voisi lukea virallista faktaa.

18

70071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai työehtosopimukseen.

      Kaikilla muuttovapaa ei ole palkallinen vapaapäivä, vaan riippuu liitosi tekemästä sopimuksesta. Lomia ainakaan meillä ei saa siirtää, jos muuttopäivä osuu kesälomaksi, vaan muuttovapaa menee loman piikkiin.

    • Pokki

      Mitäs omia muuttamisiasi työnantajalla maksatat???

      Minäkin kuulin jostain että työnantaja maksaa muuttomisten palkat.

      PYH

      • tehty jo

        Muuttovapaa EI ole lakisääteinen vapaa.
        Omassa työehtosopimuksessasi voi olla muuttovapaa, tarkista.
        Jossain työpaikoilla voi olla omia tapoja, tarkista.

        Olen muuttanut työnantajan pyynnöstä firman toiseen toimipaikkaan eri paikkakunnalle, minulla oli yksi palkallinen vapaapäivä (muuttopäivä), lisäksi firma maksoi muuttolaatikot ja muuttofirman laskun, pakkasin ja purin itse.


      • Moveit
        tehty jo kirjoitti:

        Muuttovapaa EI ole lakisääteinen vapaa.
        Omassa työehtosopimuksessasi voi olla muuttovapaa, tarkista.
        Jossain työpaikoilla voi olla omia tapoja, tarkista.

        Olen muuttanut työnantajan pyynnöstä firman toiseen toimipaikkaan eri paikkakunnalle, minulla oli yksi palkallinen vapaapäivä (muuttopäivä), lisäksi firma maksoi muuttolaatikot ja muuttofirman laskun, pakkasin ja purin itse.

        ei ole palkallista muuttovapaata. Itse selvitin palkanlaskijaltani.


      • jos nääs...
        tehty jo kirjoitti:

        Muuttovapaa EI ole lakisääteinen vapaa.
        Omassa työehtosopimuksessasi voi olla muuttovapaa, tarkista.
        Jossain työpaikoilla voi olla omia tapoja, tarkista.

        Olen muuttanut työnantajan pyynnöstä firman toiseen toimipaikkaan eri paikkakunnalle, minulla oli yksi palkallinen vapaapäivä (muuttopäivä), lisäksi firma maksoi muuttolaatikot ja muuttofirman laskun, pakkasin ja purin itse.

        Jos muutat työn antajan pyynnöstä ts. siirryt yrityksen toiseen toimipaikkaan ja muutat siksi on vähintäänkiin kohtuullista että työnantaja maksaa mainitsemasi asiat. Jos taas muutat omista syistäsi niin tuon muuttovapaa homman saat selville kun katsot omasta tes-sopimuksestasi/kysyt ammatti liitostasi. Olen kuitenkin sitä mieltä että jos joku muuttaa oman muuttonsa kesälomallaan ja tulisi ruinaamaan palkallista vapaa päivää korvaukseksi omiin hommin käytetystä loma päivästä asian tietysti ratkaisisi löytyykö pykälää tessistä, mutta oli niin tai näin laittaisin nimen ja naaman mieleeni odottamaan kun seuraavan kerran tehdään yt-kierros ja valitaan kuka lähtee.


    • STT

      Koska "ruostevapaa" tulee kirjoittaa muotoon "ruosteeton", tulee "muuttovapaakin" kirjoittaa: "muutoton"

      Kun käsitteet on hallinnassa, tietoakin löytyy paremmin!

      • tosikko 222

        Vinkki: Älkää uskoko ihan kaikkea mitä työpaikan tupakkapaikalla jutellaan tai mitä nettisvuilla kerrotaan "muistelen jostain kuulleeni että..."


      • aina löytyy näitä huumorimi...

        ... ja ihan joka viestiketjuun :D


    • jo todenneet,

      muuttovapaa ei ole mikään yleinen oikeus vaan riippuu työehtosopimuksestasi. Saat varmistettua onko sinulla oikeutta muuttovapaaseen yksinkertaisesti kysymällä henkilöstöosastolta.

      Jos muutto osuu kesälomalle, et saa mitään ylimääräistä muuttovapaata jälkikäteen, jos olet niin hönö, että ilmoitat milloin teillä on muutto oikeasti... Siksi useimmat eivät ilmoita muuttopäiväänsä aivan rehellisesti vaan muuttopäivä on sopivastí muiden lomien jälkeen, useimmiten perjantaina tai maanantaina (jotta olisi uskottavaa...).

      • valehtelusta

        ja pitää oikeudettoman vapaapäivän, siitä voi tulla varoitus tai irtisanominen tai jopa työsuhteen purku tapauksesta riippuen. Töistä ei saa pinnata.

        En tajua mentaliteettia, että kaikki omien asioiden hoitamiset pitää saada työnantajan piikkiin. Todennäköisesti Nuppu surffaa netissäkin tuntitolkulla työnantajan maksaessa palkan.


      • Ajatusta
        valehtelusta kirjoitti:

        ja pitää oikeudettoman vapaapäivän, siitä voi tulla varoitus tai irtisanominen tai jopa työsuhteen purku tapauksesta riippuen. Töistä ei saa pinnata.

        En tajua mentaliteettia, että kaikki omien asioiden hoitamiset pitää saada työnantajan piikkiin. Todennäköisesti Nuppu surffaa netissäkin tuntitolkulla työnantajan maksaessa palkan.

        Mitä eroa on irtisanomisella ja työsuhteen purulla? Tuossa nimittän pesservisser kirjoittaa: "siitä voi tulla varoitus tai irtisanominen tai jopa työsuhteen purku" Pitäkää hei ajatus mukana. Ei aina tarvi kirjoittaa jokaiseen asiaan omaa kommettia, jos ei ymmärrä ko. asiasta mitään. Kasvakaa hei ensin aikuisiksi.


      • itsekin tätä asiaa
        Ajatusta kirjoitti:

        Mitä eroa on irtisanomisella ja työsuhteen purulla? Tuossa nimittän pesservisser kirjoittaa: "siitä voi tulla varoitus tai irtisanominen tai jopa työsuhteen purku" Pitäkää hei ajatus mukana. Ei aina tarvi kirjoittaa jokaiseen asiaan omaa kommettia, jos ei ymmärrä ko. asiasta mitään. Kasvakaa hei ensin aikuisiksi.

        Irtisanottaessa on irtisanomisaika. Työsuhdetta purettaessa tätä irtisanomisaikaa ei ole, joten se on "kovempi" tapa joutua potkituksi töistä

        Eli ihan hyvä vastaus se oli pesservisseriltä.


      • arska1654645654
        itsekin tätä asiaa kirjoitti:

        Irtisanottaessa on irtisanomisaika. Työsuhdetta purettaessa tätä irtisanomisaikaa ei ole, joten se on "kovempi" tapa joutua potkituksi töistä

        Eli ihan hyvä vastaus se oli pesservisseriltä.

        Työnantaja velvollinen antamaan vapaapäivän oli sit kuin kiire töissä. Voi olla palkaton tai palkallinen(tasuri,pekkanen, sisään tekoja yms). Ja besserwisserille sen verran et mitäs jos on muuttopäivä vuoden kiireisinpänä päivänä pitäskö sillonki tulla töihi ja antaa kamojen olla ku uus asukas kömpii jo sisään ????


      • pöljä!
        arska1654645654 kirjoitti:

        Työnantaja velvollinen antamaan vapaapäivän oli sit kuin kiire töissä. Voi olla palkaton tai palkallinen(tasuri,pekkanen, sisään tekoja yms). Ja besserwisserille sen verran et mitäs jos on muuttopäivä vuoden kiireisinpänä päivänä pitäskö sillonki tulla töihi ja antaa kamojen olla ku uus asukas kömpii jo sisään ????

        työnantaja velvollinen antamaan vapaapäivää. Työnantajalle voi esittää toivomuksen hyvissä ajoin ennen ko. jakson työaikasuunnittelua, että tarvitsisi muuttopäivän siihen ja siihen (esim. palkaton tai jp tai muu, mikä tahansa paikasta riippuen). Työnantajan ei ole missäään tapauksessa pakko suostua siihen, jos joku täräytää että ylihuomenna on PAKKO muuttaa ja saada vapaata. Maailman sivu on joutunut ihmiset sovittelemaan tuollaisia menojaan, tekemään töiden jälkeen tai mehukkaimpana viikonloppuvapaana tms. jopa vuokraamaan tavaroilleen välivarastoa tms. Ei ka se nyt kovin kummallista ole tietää muuttopäiväänsä etukäteen reilusti, yleensä kuun viimeinen tai ensimmäinen päivä?
        Nykyajan kakarat vaan kuvittelevat, että työnantajan on PAKKO mitä tahansa ja työntekijällä ON OIKEUS mihin tahansa. Ei ole, työsopimus sitoo ja velvoittaa. Samoin jos luvatta jättää tulematta töihin työaikana, voi saada sen kengän täysin laillisesti takalistoon ja työsuhteen purun-> sekuntiakaan ei tipu enää palkkaa siitä eteenpäin.
        Jos olisi oikein joku tärkeä projekti määräajalla tai muu työ, jota ei voi siirtää/keskeyttää tms. voisit jopa joutua korvausvelvollisuuteen, jos vain päättäisit ettet tule normaalilla työajallasi tekemään työtäsi vaan muutat kun sait sen päähäsi ja sinulle sopii.


      • epätietoinenNilsiält
        pöljä! kirjoitti:

        työnantaja velvollinen antamaan vapaapäivää. Työnantajalle voi esittää toivomuksen hyvissä ajoin ennen ko. jakson työaikasuunnittelua, että tarvitsisi muuttopäivän siihen ja siihen (esim. palkaton tai jp tai muu, mikä tahansa paikasta riippuen). Työnantajan ei ole missäään tapauksessa pakko suostua siihen, jos joku täräytää että ylihuomenna on PAKKO muuttaa ja saada vapaata. Maailman sivu on joutunut ihmiset sovittelemaan tuollaisia menojaan, tekemään töiden jälkeen tai mehukkaimpana viikonloppuvapaana tms. jopa vuokraamaan tavaroilleen välivarastoa tms. Ei ka se nyt kovin kummallista ole tietää muuttopäiväänsä etukäteen reilusti, yleensä kuun viimeinen tai ensimmäinen päivä?
        Nykyajan kakarat vaan kuvittelevat, että työnantajan on PAKKO mitä tahansa ja työntekijällä ON OIKEUS mihin tahansa. Ei ole, työsopimus sitoo ja velvoittaa. Samoin jos luvatta jättää tulematta töihin työaikana, voi saada sen kengän täysin laillisesti takalistoon ja työsuhteen purun-> sekuntiakaan ei tipu enää palkkaa siitä eteenpäin.
        Jos olisi oikein joku tärkeä projekti määräajalla tai muu työ, jota ei voi siirtää/keskeyttää tms. voisit jopa joutua korvausvelvollisuuteen, jos vain päättäisit ettet tule normaalilla työajallasi tekemään työtäsi vaan muutat kun sait sen päähäsi ja sinulle sopii.

        Jos on ammatiltaan muuttomies, onko aina vapaapäivä??


      • muuttamaan
        epätietoinenNilsiält kirjoitti:

        Jos on ammatiltaan muuttomies, onko aina vapaapäivä??

        ainakin on palkallinen muuttovapaapäivä. Toki siitä pitää mainita ennakkoon, ja vapaita saa max. yhden/vuosi. Riippunee työehtosopimuksesta. Meidän "nykyajan kakaroiden" kannattaa valita oikea ala ;)


    • Pertsa80

      Pidän aina omaa lomaa viikon muuton yhteydessä, työnantaja ei tätä ole huomannut kertaakaan kun olen töissä varastohommissa.

    • Maryjane -80

      Niin tosiaan, kannattaa valita oikeanlainen työpaikka, jossa ihmistä kohdellaan ihmisenä, eikä koneena. Sitä pomot tuppaa toisinaan unohtamaan, että me ei eletä enää orja-aikaa, eli duunarillakin on oma elämänsä. Kenenkään elämä ei voi pyöriä pelkästään työn ympärillä, tai elämästä tulee hyvin tyhjää, ja merkityksetöntä! Onneksi minä saan vapaata melkein aina kun tarvitsen, ja lomani ajankin saan päättää itse! En kuitenkaan koskaan lintsaa huvikseni, mutta jos on hyvä syy, on minusta tärkeää, että pomo on silloin joustava, niin kaikilla on mukavempaa, pomollakin, sillä työilmapiiri paranee huomattavasti. Luulenpa että hyvin kohdellut alaiset tekevät työnsäkin paremmin. He jaksavat takuulla paremmin, ja pysyvät terveempinä, kun heitä arvostetaan, ja heistä välitetään! Miettikääpä tätä orjuuden aikaan jämähtäneet pomot!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      199
      33313
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      255
      21452
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      436
      10888
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6615
    5. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      81
      5976
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      53
      4855
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      196
      4057
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1607
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      101
      1554
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      52
      1479
    Aihe