Olemme ikääntyvä ihmisryhmä 80+ -100+ v
pelottaako kuolema ?
Tunteeko moni voimiensa uupuvan ,
mietitkö loppu on lähellä ?
KUOLEMA !
30
67
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Pelottaa ,
että kuolee ikävään,
tv:stäkää ei tule mileistä katsottavaa,
onpa ikävä kesä ! - Anonyymi00002UUSI
Kuikahan moni ihminen on oikeesti kuollu ikävään ?
- Anonyymi00003UUSI
Kyllä ikävällä on merkitys terveyteen jos nyt puhutaan oikeasta ikävästä
eikä "ikävästä".
- Anonyymi00004UUSI
Enkö minä kelpaa hienoon ikäryhmääsi enää 101 vuotiaana?
- Anonyymi00013UUSI
Voi anteeksi,
tietenki olet tervetullut
vaikka olisit 150 vuotias,
sydämellisesti tervetuloa, kaikki jutut kiinostaa,
mitä ijäkkäämpi on sen kiiostavampaa koska itsekki tavoittelee piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkäääääääääää ikää vaikka 150 v
olettaisin se on kyllä minulle mahdottomuus,
mutta tavoittelemisen arvoinen ,
mukavaa kesän jatkoa,
kirjoitellaan,,,
- Anonyymi00005UUSI
En paljoakaan pelkää kuolemaa, mutta pelkään itse kuolemista.
- Anonyymi00006UUSI
Olen käynyt monta kertaa lähellä kuolemaa, selviytynyt täpärästi. Mutta en muista koskaan tunteneeni pelkoa sitä itse kuoleman sisäistä tapahtumaa kohtaan. Olen myös nähnyt kuolemia, eivätkä ne itse tapahtumana ole olleet pelottavia.
- Silmäluomet ja kurkku värähtelee hiukan ja sitten ihmisruumis vain pysähtyy, kylmenee hetkessä ja alkaa kangistua.
Se, elämän päättyminen taas, että nytkö se tapahtuu, niin sen vastustuksen olen tuntenut. Että: "ei, en halua kuolla! Haluan vielä elää!" Ja ponnistuksen elämän puolesta.
Se kuolemassa voi hiukan pelottaakin, että mitähän nyt sitten tapahtuu? Elinkö oikein? Teinkö oikein? Vai joudunko synteineni tuomiolle? Mitään todellista, ennakoivaa "pelastusvarmuutta" kun ei voi olla. Sen havaitsee sitten viimeistään n. minuutin päästä kuolemastaan, että miten kävi.- Anonyymi00010UUSI
Olen vasta päälle 70 mutta odotan ja tavallaan toivon jo kuolemaa. En kuitenkaan omatoimisesti kiirehdi sitä. Mutta olen jo aika kyllästynyt elämään.
Jos elämällä olisi vielä tarkoifusta.... Näin yritän toimia, eli olla eri tavoin yleiseksi hyödyksi ja iloksi, niin itselleni kuin muillekin ihmisille, lähimmäisille, sen minkä osaan ja jaksan. Myös luonnolle ja eläimille.
En enää juurikaan yritä vaikuttaa yhteiskunnassa, muuttaa sitä. Jotain pientä rauhantyötä netissä, ehkä, vaikka siinä onkin aina banni-uhka. - Anonyymi00011UUSI
Sitä ei voi itse tietää kelpaako luojan kartanoon,
luotan siihen kelpaan tai en kelpaa, vain luoja tietää , - Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Olen vasta päälle 70 mutta odotan ja tavallaan toivon jo kuolemaa. En kuitenkaan omatoimisesti kiirehdi sitä. Mutta olen jo aika kyllästynyt elämään.
Jos elämällä olisi vielä tarkoifusta.... Näin yritän toimia, eli olla eri tavoin yleiseksi hyödyksi ja iloksi, niin itselleni kuin muillekin ihmisille, lähimmäisille, sen minkä osaan ja jaksan. Myös luonnolle ja eläimille.
En enää juurikaan yritä vaikuttaa yhteiskunnassa, muuttaa sitä. Jotain pientä rauhantyötä netissä, ehkä, vaikka siinä onkin aina banni-uhka.Samoja uupumisen tunteita on varmasti meillä muillaki huonokuntoisilla,
kuten allekirjoittaneella,
sinnitelään, päivä kerrallaan,
ja kirjotelaan,
tämä antaa kuitenki vielä jotain itselle,
vaikka on huonokuntoinen vanhaus ja aivan yksin " maailmassa " jo,
t. meneisyyden " viloSohvi "
- Anonyymi00007UUSI
Jos asiakiinnostaa, lue aloituksia!
Voit tehdä tilastosi lukemalla, eimolebtarvis laittaa kysymyksiä.- Anonyymi00008UUSI
Sinulta ei kenenkään tarvitse kysyä lupaa mistä saa tehdä aloituksia ja mitä
saa kirjoittaa ja kysyä.
- Anonyymi00009UUSI
Erittäin hyvä aloitus. Asia askarruttaa monia, mutta harva uskaltaa ottaa
sen puheeksi.- Anonyymi00012UUSI
Jooo, tänään kävin syd: lääkärissä,
olin huonossa kunnossa,
oli kuulemma kammiovärinää
sanoi että tuo pitää saada rauhottumaan,
antoi neuvoja lääkityksen suhteen,
en saanu varmuutta jatkuuko elämä,
seuraava lläk: tarkastus tulee noin puolentoista vuoden kuluttua
JOS OLEN ELOSSA vielä, sanoi,
onneksi nyt voin paremmin,
otin lääkkeet niin kuin neuvoi,
usein on tullu jo kuolema mieleen, tunne siitä että voin vain pötkähtää joku kerta ja siinä se sitten oli,
--- nyt kun otin lääkkeet niinkuin neuvoi on olo parmpi ja tuntuu kuin elämä taas jatkuis, voihan olla että jakuu useammaki vuoden kun lääkeet tasapainotettaan, - Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Jooo, tänään kävin syd: lääkärissä,
olin huonossa kunnossa,
oli kuulemma kammiovärinää
sanoi että tuo pitää saada rauhottumaan,
antoi neuvoja lääkityksen suhteen,
en saanu varmuutta jatkuuko elämä,
seuraava lläk: tarkastus tulee noin puolentoista vuoden kuluttua
JOS OLEN ELOSSA vielä, sanoi,
onneksi nyt voin paremmin,
otin lääkkeet niin kuin neuvoi,
usein on tullu jo kuolema mieleen, tunne siitä että voin vain pötkähtää joku kerta ja siinä se sitten oli,
--- nyt kun otin lääkkeet niinkuin neuvoi on olo parmpi ja tuntuu kuin elämä taas jatkuis, voihan olla että jakuu useammaki vuoden kun lääkeet tasapainotettaan,No hyvä kun otit neuvosta vaarin niin olo tuli paremmaksi !
Minä ihmettelen joka aamu, että vielä silmäni avasin.
Mitään varmuutta ei ole näemmekö huomista.
Jos on läheisten menettäminen niin on omankin elämän päättyminen
vavahduttava asia.
Jos asiaa perinpohjin alkaa ajatella .... tuleekin tunne,
että parempi kun ei ajattele. - Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
No hyvä kun otit neuvosta vaarin niin olo tuli paremmaksi !
Minä ihmettelen joka aamu, että vielä silmäni avasin.
Mitään varmuutta ei ole näemmekö huomista.
Jos on läheisten menettäminen niin on omankin elämän päättyminen
vavahduttava asia.
Jos asiaa perinpohjin alkaa ajatella .... tuleekin tunne,
että parempi kun ei ajattele.mä en sitä ajatusta voi välttää,
se aina silloin tällöin tulee vaan mieleen,
yksiseen kyselee ajatuksissaan taivaan isätä kauanko tätä pitää kestää,
tietenki niin kauan kuin luoja suo,
-- kukaan ei tiedä päiviemme määrää
niinkuin lääk. tänään minullekki sanoi,
- Anonyymi00015UUSI
Kuoleman läheisyys on nykyään aina läsnä,
ikä painaa,
se on luonnonlaki,
-- onneksi on nämä juttutuokiot vielä mahdollisia meille vanhuksillekki !- Anonyymi00017UUSI
Niin - mutta valitettavasti kaikille ei ole mahdollista....
- Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
Niin - mutta valitettavasti kaikille ei ole mahdollista....
ai jaaaa, miksi ei ole mahdollista,,,, ?
- Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
Niin - mutta valitettavasti kaikille ei ole mahdollista....
Vain pienellä osalla meidän ikäisistä on netti ja terveys sellainen, että
netissä pystyisi osallistumaan netin juttutuokioihin. - Anonyymi00025UUSI
Anonyymi00021 kirjoitti:
Vain pienellä osalla meidän ikäisistä on netti ja terveys sellainen, että
netissä pystyisi osallistumaan netin juttutuokioihin.Siksi kannattaisi aina pysyä "ajan hermolla" eli opetella ajoissa näitä tällaisia eri asioita.
Itselleni on tärkeää osata tilata eri tuotteita kotiintuonnilla kuten (K-) ruokakauppa, muut kaupat (esim. Tokmanni) ja apteekki.
Tilasinkin juuri verkkopteekista muutamat lääkkeet Postin kotiinkuljetuksella. Tuodaan ehkä ylihuomenna. Nää asiat on opeteltava silloin kun vielä on kykyä jotain oppia.
- Anonyymi00020UUSI
Vaimoni menehdyttyä on kadonnut tärkeä osa elämäni sisältöä.
Suunnittelen ja valmistelen asumistani, sisustusta ja kaikkea varustelua silmälläpitäen loppujaon helpoutta.- Anonyymi00022UUSI
Puolisoni menehdyttyä vuosia sitten olen toivonut, että kuolisin itsekin pian.
Elämä tyhjää ja lohdutonta, ei elämisen arvoista vanhana ja sairaalloisena
yksin. - Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
Puolisoni menehdyttyä vuosia sitten olen toivonut, että kuolisin itsekin pian.
Elämä tyhjää ja lohdutonta, ei elämisen arvoista vanhana ja sairaalloisena
yksin.Suruntuska on raskas, vaikka kuinka yrittäisi "järkeistää" kuoleman,
että se kuuluu elämään ja jokainen kuolee ja plaap plaap ......
Ei yhtään helpota. Surua ei saa järjellä pois. Suru on tunne,
Suru on yksinäisyyden äärimmäinen muoto.
- Anonyymi00024UUSI
Entä nyt, kun oma kuolema on kokoajan läsnä,
sairaus on tiedossa
eikä lääkäri ole antanu toivoa paremmasta
ainoastaan jos lääkeillä voi helpottaa oloa,
nykyisin joka aamu kun pitäisi jaksaa nousta, nouseminen tuottaa suurta kipua, jopa nousemin yhteydessä voimat on niin heikot ettei millää pääsis pystyyn,
tätä on nyt jatkunu noin pari vuotta,
tiedossa on paremmasta kunnosta ei ole tietoakaan,
vaan sanaton katse lääkäriltä kaikki loppuu aikanaan,
ja kun tiedetään kunto heikkenee vääjäämättä huonompaan suuntaan,
eikö tämmösessä tilanteessa olisi potilaalla oikeus päästä pois jokun lääkkeen avulla, miksi vanhuksia saa kiduttaa viimeseenhengenvetoon asti suomessa,- Anonyymi00027UUSI
Tilaa kotiisi eri apuvälineitä kuten tukikahvoja seiniin sekä sänkyysikin, joiden avulla nousta ylös ja liikkua kotona.
Apuvälinekauppa:
https://www.apukauppa.fi/?gad_source=1&gad_campaignid=1361691978&gbraid=0AAAAADiuwks6e08Ux-WGLdlGLfNVQSwaT&gclid=EAIaIQobChMIypvmovWclQMVeg6iAx0ckwlWEAAYASAAEgLsx_D_BwE
Tokmanni, apuvälineitä:
https://www.tokmanni.fi/search/?q=Apuvälineitä
*
- Anonyymi00026UUSI
te jotka tiedätte oman heikon tilanne, kuinka jaksatte viettää päivänne kuolemaan johtavan sairautenne kanssa,
mulla on voimat ihan loppu,
haluaisi vain nukkua
nukkua nukkua nukkua nukkua nukkua
eikä enään herätä ollenkaan
tähän loppuajan hiekoon kurjuutteen,
kuinka kauan ihmisen pitää tätä loppuajan heikkoutta
kurjaa oloa kestää ennekuin se loppuu kokonaan,
kyllä meille kuoleville vanhuksille PITÄÄ jokinhelpotus olla olemassa,
te terveemmät vielä elämässä kiinni olevat kyllä selviätte
mutta miten me joka olemme heikkoja kuoleman portilla kuinka me tämä loppuelämän heikkous kestetään, kun mä en einakaa tätä enään kestäisi, mutta kun en saa mitään helopustakaan tähän tilanteeseen ,
jotain helpotusta on pakko meille polislähteville keksttävä ,
yhteiskunta tekee väärin jos ei huomioi enemmän pois lähtiöistä, - Anonyymi00028UUSI
Jos helvetissä eikeksi parenmpaa aloituksen aihetta Juhannusen, on melkoisen kuolemansairas ja toivoton.
Miksi kyselee,jos pelkää kuolemaa.
En ole lukenut yhtään kommenttia, enkälue,
KUOLEMA ei kerro koska tulee, ja ELÄMKIN on pelkkä sattuma!
Moni saa alun ihan vain vahingossa! Kaikki kuolee! - Anonyymi00029UUSI
Pitääkö yhteiskuntaa huutaa apuun joka asiassa?
Mweiillä on ollut koko elämä aikaa järjestää itese omat asiamme kuntoon, valmiina kuolemaan joka päivä.
Niin elän.
Kuin tämä päivä olisi viimeinen.
Olen vapaa lentämään siivettömin siivin pois elämästä.
AAMEN: - Anonyymi00030UUSI
Juu, asiansa pitää hoitaa kuntoon, ennen kuolinhetkeään.
Erään ystäväni veli eli koko elämänsä jumalattomasti, mutta kuolinvuoteellaan saatiin käännytetyksi "antamaan koko elämänsä Jeesukselle". Minkä elämän hän antoi Jeesukselle, hänhän kuoli ja tiesi kuolevansa muutaman tunnin kuluttua? No, toivotaan, että edes tuo tekopyhä viimehetken kääntymys tuotti tuloksensa iankaikkisuuteensa nähden.
Monet ihmiset leikkivät näin iankaikkisuudellaan: ei välitetä vähääkään Jumalasta ja Hänen tahdostaan, mutta viime hetkillä huudetaan pappia sängyn vierelle vakuuttaman, että vauvana kastettu voi aina luottaa kasteeseensa, aamen!
Yleisesti ottaen kuolinvuoteella ei käsittääkseni pitäisi luottaa omiin tai papin tekoihin, kuten kasteeseensa, vaan Kristuksen tekoihin, jos niitä on (ollut). Jos ei ole, ei siinä kastekaan auta. Tämä on Raamatun mukainen kristinoppi.
Aidosti Jeesukseen uskovat nk. uskovaiset katsovat elämässään ja kuolemassaan Jeesukseen ja Hänen tekoihinsa, eivät omiin, hyvinkään tekoihinsa, sillä hyvät teot eivät johda Taivaaseen, eivätkä pahat teot Helvettiin, vaan ainoastaan se, onko kristityllä (ollut) Jeesus sisäisenä Herranaan, vai ei. Jeesus Herra vaikuttaa sitten myös oikeat teot.
Ps. 51:8 Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231172
- 1181028
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap97862- 112808
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa268712- 48675
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi17657- 41584
- 49569
- 25545