Haluaisin kuulla varsinkin pitkäaikaistyöttömiltä kokemuksia miten sinuun on suhtauduttu sosiaalisessa elämässä työttömyytesi vuoksi. Miten köyhyys ja työttömyys vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin perheen sukulaisten ja kaveripiirin kanssa?
Minulla oli pari vuotta sitten todellinen uhka joutua asunnottomaksi. Oli aivan hirveä tilanne koska sosiaalitoimikaan ei tullut vastaan kun kerjäsin apua itsestäni johtumattomaan tilanteeseen. Stressi oli JÄÄTÄVÄ. Oli todellinen akuutti hätätilanne. Kun kerroin tilanteesta yhdelle sisaruksistani hän ilmoitti hermostuneena ettei nyt jaksa kuunnella koska hänellä on työstressiä itsellään.
Aina kun vähän yritän kertoa jotakin omista ongelmistani liittyen köyhyyteen ja työttömyyteen reaktio on ärtyminen. He eivät halua kuulla minun ongelmistani koska vain heidän ongelmansa ovat oikeita. Työstressi on kauhea, ja siitä he jaksavat jauhaa.
Perheeni suhtautuu työttömyyteeni kuin olisin ikuisella lomalla. Heistä yhtä lukuunottamatta kaikki ovat joko eläkkeellä tai päässeet työelämään. Heillä ei ole hajuakaan sosiaaliturvan varassa elävän todellisuudesta. Kaikki heidän käsityksensä perustuu median luomaan ja vanhempien ikäluokkien 80- luvun elämän kokemuksiin työttömistä ikuisina lomailijoina jotka eivät viitsi mennä töihin vaikka voisivat marssia heti huomenna jonkun firman ovesta sisään ansiotyöhön tuosta noin vain kuten kasarilla.
Työelämässä olevat perheenjäsenet kohtelevat minua kuin roskaa. Olen joko häiriötekijä jonka voi hätistää pois häiritsemästä heidän elämäänsä ilman mitään omantunnontuskia. Tai kutsua paikalle kun tarvitaan vaikkapa ilmaista siivoojaa tai haravoijaa. Tai sitten minua kohdellaan kuin puudelia joka "otetaan" mukaan johonkin reissuun kuin reksiviittaeisneeksi. Sosiaalisessa elämässäni olen muille kuin käyttöesine.
Siksi en yleensä kerro heille ongelmistani. Eikä siellä suunnalla ole muutenkaan kiinnostusta. Heillä on valmis mielipide siitä ettei minulla voi olla mitään hätää koska olen heittäytynyt jonkun ideologian vuoksi työttömäksi sosiaaliturvan varaan siipeilemään heidän verorahoillaan ja elän heidän käsityksensä mukaan helppoa elämää. Jos minulla on hätätilanne tai muita ongelmia olen ne itse itselleni aiheuttanut.
Vain heidän stressi on oikeaa stressiä. Vain heillä voi olla itsestä johtumattomaan ongelmia.
Onko muilla työttömillä tällaisia kokemuksia?
Työtön, miten sinua kohdellaan sosiaalisessa elämässä?
16
64
Vastaukset 16
- Anonyymi00001
Naapurissa asui lapsena SDP:n kansanedustaja perheineen. Nyt tämä suuren ikäluokan edustaja eläkeläinen haukkuu työttömiksi tietämiään toimeentulotukeen varassa kituvia ihmisiä kylillä freelancereiksi. Narsisti- ukolla ei ole aavistustakaan mitä köyhänä eläminen edes tarkoittaa. Hänellä ei ole mitään kokemusta köyhyydestä saati sosiaaliturvaorjuudesta. Tämä yökötys oli tse eduskunnassa ollessaan luomassa järjestelmää jossa työttömät voi pakottaa sosiaaliturvaa vastaan palkattomiin töihin.
Verorahoillamme ökyelämää elänyt poliitikko ihmispaska ei tiedä mitään elämästäni. Hän ei koskaan keskustellut kanssani mistään. Hänen mielipiteensä minusta perustuvat vanhempieni juoruihin ja inhottaviin valheisiin joita vanhempani ovat oman sukupolvensa edustajanaapurille mussuttaneet vuosikymmenet. Vanhempani ovat tehneet minusta iäkkäitä vanhempiani hyväksikäyttävän julman aikuisen tyttären jolle sopii piikitellä ja vittuilla aina kun kylillä sattuu törmäämään kuinka minä olen "vapaamatkustaja".
Pesunkestäviä kiusaajia. Niitä on työttömän köyhän elämä täys Suomessa. - Anonyymi00002
Sähän olet aivan terve ja normaali! Ei riitä kahden käden sormet laskemaan niitä kertoja kun olen ollut jossain sosiaali- tai työvoimapalvelussa tai muussa tilanteessa jossa minulle vieras ihminen on pällistellyt normaaliuittani.
Koska työttömän pitäisi olla epänormaali ja sairas.
Sosiaalitädit kuvittelevat että minä en itse tajua olevani normaali ja työttömyyteni johtuu siitä. Minun pitäisi jotenkin yllättyä siitä tiedosta että olen aivan normaali ja terve ja työkykyinen kun he tämän itseään hämmästyttävän asian minulle kertovat.
Ja tämän tiedon pitäisi johtaa ilmeisesti työllistymiseen? - Anonyymi00003
Jatkuvaa piikittelyä asiasta.
- Anonyymi00004
No mitä olet ajatellut tehdä asialle? Tämä kysymys raivostuttaa eniten. Aina oletuksena on ettei työtön ole koskaan tullut ajatelleeksi että jotain pitäisi yrittää tehdä. Työtön on työtön koska ei ole koskaan yrittänyt mitään. Eikä tullut edes ajatelleeksi että pitäisi yrittää tehdä jotain.
Työttömyyteen yhdistetyt stereotypiat ärsyttävät ja loukkaavat eniten. - Anonyymi00005
Kaikki välttevät, karttavat kuin ruttoa ja oletus on että kun ihminen on työtön niin automaattisesti alkoholisti, mielenterveysongelmainen ja laiska.
Sitten myös tämä että kun ihminen on työtön niin saa yhteiskunnan tukia tekemättä mitään 2000€, joka on täyttä propagandaa- Anonyymi00006
Jopa poliitikot jakavat näitä ilmiselviä valheita. Joku kasvoton teko- tutkijaryhmä vähän aikaa sitten julisti että pitkäaikaistyötön perhe nostaa saman verran sosiaalitukia kuin korkeasti koulutettu perhe jossa kumpikin vanhempi käy töissä! Vai oliko se niin että tukien varassa elävä perhe väitetysti saa jopa enemmän rahaa kuin KORKEASTI KOULUTETTU perhe.
Kuvitelkaa että joku oikeasti uskoo näitä satuja työttömistä. Ja että kansanedustajia myöten poliitikot jakavat surutta näin ilmiselviä valheita. Ainoa tarkoitus on lietsoa vihaa kansanryhmää eli työttömiä vastaan. Ja sitä harrastavat myös ihmiset jotka päättävät asioistamme ja käyttävät meihin valtaa.
Tällaisessa maassa me eletään. - Anonyymi00007
Kukaan ei usko että olen oikeasti köyhä. Aina kun sanon ettei ole varaa ostaa edes yhden suunnan bussilippua tai maitolitraa, se saa aikaan epäuskoista virnuilua. Aivan kuin väittäisin matkustaneeni ufolla viime yönä. Että joopa joo. Kaikki tietävät että liioittelen. Niinpä niin, ettei ole varaa edes yhteen maitolitraan. Ehkä kannattais miettiä rahankäyttöään paremmin. Ehkä kannattais ostaa kaljojen sijasta ruokaa.
Kaikki myös tietävät että voisin milloin tahansa mennä töihin.
Työttömänä eläminen on jatkuvien loukkausten kuuntelua. Loputonta kiusaamista. Jatkuvaa piikittelyä asiasta. Suoraan ja rivien välistä. Ja muiden pätemistä kustannuksellani. Työlliset ovat niin paljon paremmin onnistuneet elämässään, minä elämässäni epäonnistunut.
Ja tämänkin ääneen lausuminen todistaa että minulla on huono itsetunto, olen työllisille kateellinen ja poden alemmuudentuntoa heihin nähden.
Ja siksi olen työtön.
Tällaisia idiootteja minulla on ympärilläni.
- Anonyymi00008
Jaahas, katsotaanpas mikäs sun tilanne on. Kerroppas nyt vähän sun TILANTEESTASI. Mitäs sulle kuuluu ja mitä sä teet työksesi nykyisin?
Aina joku random ukko tai akka jossain pöydän takana vaatimassa työtöntä tilille jostain elämänsä "tilanteesta".
Näitä tilanteita en kestä enää ollenkaan.- Anonyymi00009
Joo. Joka luukulla ja kissanristiäisissä on joku tivaamassa että työttömän pitäisi alkaa selittelemään työttömyyttään, perustelemaan miksi et ole "mennyt" töihin, ja raportoimaan jollekin random tyypille tai sukuloiselle omia elämänsuunnitelmiaan.
Sukuloimassa kuulumisten kysely ei ole normaalia kuulumisten kyselemistä. Se on tunkeilevaa työttömän elämän penkomista, työttömyyden preparoimista ja tenttaamista työttömyyden syistä. Jokaisella on mielipide työttömyydestä. Kun työelämässä oleva ilmoittaa kuulumisia kysellessä että on duunissa ollut tohinaa asia jää sikseen ja jatketaan seuraavaan aiheeseen. Mutta kun työttömältä kysellään kuulumisia sen tarkoitus on nöyryyttää syyllistää ja saada tekosyy alkaa penkomaan työttömän yksityisasioita.
Työttömyydellä oikeutetaan jatkuva nokan änkeäminen työttömän yksityiselämään, tonkimaan todisteita siitä että työtön on syyllinen johonkin. Kun naapurin täti tai sukulainen on kysyvinään kuulumisia hän tiedustelee "mitä sä teet työksesi nykyään?" täysin tietoisena siitä että olen työtön. Jotta tulee selväksi että olen edelleen työtön. Jotta täti ja setä pääsee oikein alleviivaamaan mieluusti yleisön edessä että sä oot tosiaan työtön edelleen.
Vieläkin.
Vieläkään et ole mitään saanut elämässäsi aikaan.
Josta päästään samaan keskustelulimboon jossa työtön joutuu selkä selkä seinää vasten selittelemään työttömyyttään ja perustelemaan miksi ei työtön mene töihin.
Se helpottaisi katsos tota sun taloustilannettasikin paljon.
Että menisit töihin.
- Anonyymi00010
Minuakin ärsyttää nuo vanhemmat ihmiset. Omat vanhemmat nyt suurinpiirtein tajuaa tilanteen, koska hekin ovat ainakin välillä olleet työttöminä, mutta isovanhemmat ei jumankauta! Heidän mielestä on laiskuutta olla työtön!
itse ovat laiskoja opettelemaan uusia aisoita kuten tietokoneen käyttö tai älypuhelimen käyttö. Tietokone ei mun mielestä ole edes enää mikään uusi juttu.
Kyllähän tietysti jotkut vanhemmatkin osaa jotka ovat olleet opettajina ja työssään niitä tarvinneet, mutta tälläiset isovanhemmat ja sedät yms jotka ovat työskenneeleet vain maanviljeiljoinä maaseudulla traktoreita ajaen ja lehmiä lypsäen on heillä jäänyt ko laitteet täysin oppimatta! Heidän käsitys on juuri se, että töihin voi vain mennä! Heillä itsellään on jäänyt jotain oppimatta mm. tietokoneen ja älypuhelimen käyttö! ei nyt vuonna 2026 mennä mihkään pankkiin paikanpäälle maksaan laskuja. sama koskee myös "töihin menemistä"- Anonyymi00011
Mun sotasukupolven isovanhemmat ei kestäisi viikkoakaan nykyisten ruuhkavuosia elävien työllisten arkea. Liian raskasta olisi. Eivät kestäisi myöskään työttömän arkea kun pitäisi lappuja lähettää ja käydä säännöllisesti ristikuulusteluissa.
Mut ne nyt kuolikin jo kakskyt vuotta sitten. Kovia olivat ylistämään itseään ja sitä kuinka paljon taas on töitä tehty isänmaan eteen kun olivat poimineet omat marjat pensaista omaan pakkaseen ja nikkaroineet jotain nikkarointeja puupajalla ja virkanneet yhden liinan. He laskivat kaiken työnteoksi. Kaiken senkin jota nykyisin pidetään harrastuksena tai arkisina juoksevina asioina jotka hoidetaan töiden ohessa.
- Anonyymi00012
En ole missään sosiaalisessa mediassa enkä aio sellaisiin koskaan liittyä.
- Anonyymi00013
Sosiaalinen elämä on eri asia kuin sosiaalinen elämä.
(Tämä foorumi on osa sosiaalista mediaa joten kaikesta päätellen olet sosiaalisen median käyttäjä kun täällä olet.) - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Sosiaalinen elämä on eri asia kuin sosiaalinen elämä.
(Tämä foorumi on osa sosiaalista mediaa joten kaikesta päätellen olet sosiaalisen median käyttäjä kun täällä olet.)Korjaus: sosiaalinen media on eri asia kuin sosiaalinen elämä.
- Anonyymi00015
En jaksa sitä kun ihmiset alkavat suunnitella mulle elämää. Ehdottaa kaikkea mitä kannattais tehdä.
Että ala yrittäjäksi.
Tai mene töihin.
Aivan kuin en olisi koskaan tullut moisia vaihtoehtoja ajatelleeksi. - Anonyymi00016
Oletetaan ettei työttömällä ole koskaan kiire. Työttömän odotetaan sopeuttavan omat menonsa työllisten aikataulujen mukaan. Vain työllisellä voi olla suunnitelmia, päivärutiineja ja aikatauluja. Työttömällä ei voi olla menoja, aikatauluja saati suunnitelmia koska ei ole ulkopuolista työnantajaa joka rytmittää elämää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan bisneksillä ei mene hyvin
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/c46da6ab-340f-4790-aaa7-0865eed2336 Yrityksen konkurssihakemus on tullut kärä3011273Tiesitkö? Martina Aitolehden isäpuoli on tämä suosittu laulaja
Martina Aitolehti on seurattu julkisuuden henkilö. Lähipiiriin mahtuu muitakin tunnettuja henkilöitä. Tiesitkö, että Ma301047- 64867
- 71847
Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html420705- 47629
Mies, olenko ymmärtänyt oikein?
Ystävyys/salainen suhde/molemmat ovat täysin poissuljettuja asioita? Nainen72598- 38582
Kiteen Pallon superpesisjoukkue pelaa huumeiden vaikutuksen alaisena
Huumerikos. Yleisesti uskotaan, että se seikka, että eräs KiPan pelaaja kärähtää huumeista, on vain jäävuoren huippu. M77574Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl450563