Arka asia ja vaikea keskustella-voin huonosti laulujen aikana

Anonyymi-ap

Tämä ei ole ensinnäkään mikään provo, kuten joku saattaa heti ajatella. Koen asian niin että pakko kirjoittaa tästä asiasta;
Koen nykyään suviseuroissa aivan fyysistä huonoa vointia kun laulaja toisensa perään on nainen , ja äänimaailma todella "kimittävä" ja "häiritsevä". seurakansan mukana kuuneltaessa on naisen ääni mitä parahin. Koen lopulta myös turmelusta ja perheeni ihmettelee kun kaivan makuupussista korvatulpat tai alan kuunnella kännykästä radiota, peittääkseni esilaulajan äänen. Olo on kiukkuinen ja alan jopa epäillä, olenko uskomassakaan kun lauluja tekee mieli paeta.

Tämän vuoden suviseuroissa on ollut erityisen vaikeaa ja kun lauantai aamuna jälleen alkoi naisen laulu, lähdin alueelta kokonaan pois, perheen jäädessä ihmettelemään miksi lähdin. Toivon ja jopa rukoilen että loppu ajasta olisi edes yksi "setti" esilauluja joissa miesääni laulaisi. Nautin usein lauluista todella paljon. Yhteislaulu on puhuttelevaa. Isossa teltassa paikalla olllen esilaulajalla ei ole niin väliä sillä laulun pauhu peittää esilaulajan äänen kokonaan.

Tuntuu että SRK;lla -tai kuka ikänä tekeekin päätöksiä - mennään usein liian vauhdilla muutoksissa. Ensin ollaan vuosikymmenet miesesilaulajien varassa ja sitten pian on käynyt (näemmä) niin ettei mies ääni ole käytännössä lainkaan laulamassa. Mikä vahinko.

Toivottavasti en pahoita kenenkään mieltä, se ei ole tarkoitukseni.

15

203

Vastaukset 15

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen ei vaikene enää vl-seurak6unnankaan edessä . .

• Anonyymi00001

Itse tunnen vähän samaa. Muutokset srk piirissä menee nyt vauhdilla. tuntuu ettei saarnatkaan oikein vastaa aina (ainakaan joka ainoassa ) samaa parannussaarnaa. on pehmennyt kutsu Jumalan valtakuntaan.

• Anonyymi00002

jännä kun sanottiin että laulut ovat kuin "pieniä saarnoja". sitten otetaan niin että muut kuin miehet eivät enää juuri laulakaan esilaulajana. mitenkäs se meni se opetus naisen asemasta seurakunnassa.
      Pitäydyttäisiin oikeasti siinä vanhassa.

• Ensimmäistä naissuviseurapuhujaa odotellessa . .

• Anonyymi00003

Itse en kykene katsomaan tv:stä luterilaisia jumalanpalveluksia, joissa naispappi.

Omassa seurakunnassani aloin karttaa messuun menemisiä naispapin vuoksi. Hän ei koskaan laulattanut syvällisiä virsiä vaan aina joitain ("keväisiä") kansanlauluja. Virsistä hän jätti aina ne hengellisimmät säkeistöt pois. Onneksi hän tänä kesänä jää eläkkeelle.

• Anonyymi00004

Vaimon kautta on synti maailmaan tullut. Se on I-H-M-E että sama asetelma jatkuu ja ihan niinkuin vain pahenisi.

• Anonyymi00005

Itse en usko että nainen olisi miestä syntisempi vaan ongelma on se, että Jumala ei asettanut naisia papeiksi. Naispappeus, papittaret ovat pakanuutta,

Saahan nainen muutoin uskostaan puhua, kertoa hengellisiä ajatuksiaan, mutta nainen ei voi olla kirkollinen pappi. Jos nainen ryhtyy papiksi hän tietoisesti vastustaa Jumalaa, eikä tietenkään, koska hänessä ei tällöin vaikuta Jumalan Pyhä Henki, voikaan puhua hengellisesti puhdasta Jumalan sanaa. Muussa, vähemmän papillisessa asemassa voi nainen kuitenkin esim. julistaa evankeliumia, eikä se ole synti. Alkuseurakunnassakin oli naisia mukana evankeliumin työssä.

Olen itsekin nainen (lutherilaiseksi tunnustautunut, en ole virallisesti vl).

• Anonyymi00006

Olen kuunnellut Kesäseuraradiota keskiviikosta asti.
      Minuakin on häirinnyt tämä liian korkealta laulava nainen esiveisaajana.
      Olisin toivonut, että seurateltasta kuuluisi seuraväen komeaa laulua eikä vain tämän esiveisaajan ääni.
      Ei naisäänissä mitään vikaa ole jos ei lauleta kovaa ja liian korkealta. Esim. Henna Mari Sivulan ääni sopii tosi hyvin esiveisuuseen.

• Anonyymi00010

Minä tykkäsin, kun naisia esiveisaajina.

• Anonyymi00007

Miksi seurakuuluttajana ole naisia, siinäkin naisia sorretaan.

• Anonyymi00008

Itselläni on jonkunlainen ääniyliherkkyys ja olen kiinnittänyt samaan huomiota. Naiset esilaulajat laulavat aivan liian korkealta ja sitä on vaikea kuunnella. Eikai esilaulajana toimiminen mitään oopperaa tarvitse olla. Vai haluavatko vain näyttää taitojansa? Sellainen sitten olisi jo ylpeyttä...

• Anonyymi00009

Lakihenkisyys nostaa päätään, vaikka juuri siitä lakihenkisyydestä moititaan, mutta omalla kohdalla voidaan viettää sapatit ja olla sotahulluja, mutta toisten kohtaan valikoidaan missä saavat olla lakihenkisiä ja missä ei.

• Vl-laulut on muutennii kamalia melankolisia jollotuksia. Afriikkalaiset sanovat hautajaislauluiksi.☠️⚰️🪦

• Anonyymi00011

Minä mietin että miten ne jaksavat monta tuntia istua seurateltassa laulamassa? Itse kun kuuntelin kesäseuraradiota niin alkoi jo tulla korvista kaikki laulut parin päivän sisällä. Onko se yleistäkin lestadoilaisilla että lauletaan tuntikausia noita samoja siionin lauluja?

• Anonyymi00012

tästä oli jo vuosia sitten kirjoituksia täällä. monet monet olivat sitä mieltä ettei naiset sovellu esilaulajiksi. Kanttoreina ovat poikkeuksetta parempia ja lahjakkaampia kuin miehet. (esim Helsingin ry:llä huomaa erittäin hyvin)

Joku tuossa totesikin että SRK;lla on liian kova halu muuttaa kaikkia perinteitä.
      kas kummaa kun sitten jotain tiettyjä käytänteitä ei muuteta ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      110
      675
    2. Jasmin Vähäkangas valehtelee kolumnissaan. Hän ei ole "taaperon" äiti.

Lapsi ei taaperra. Vielä seurakunnan lehdessä valehtelee noin?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      516
    3. Mitä kuvittelet kaivattusi tekevän

Arkena tai viikonloppuna? Mitä itse teet samaan aikaan?
      Ikävä
      37
      496
    4. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      71
      437
    5. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      37
      432
    6. Hyvää yötä

Ikuinen kohtalo, sydänystävä, rakkauteni♥️.. kumpa olisimme saaneet elämältä mahdollisuuden!
      Ikävä
      21
      419
    7. Martina sai ylinopeussakon

Saiko sakkoa Porsche-merkkisellä autolla?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      414
    8. Missähän pöytäkirja viipyy, taas?

Hallituksen kokouksessa oli eilen mielenkiintoisia asioita käsiteltävänä. Pöytäkirja on ollut yleensä saman iltana luett
      Kemijärvi
      38
      399
    9. Hyvästi feikit hiustenpidennykset - Kerttu Rissanen hurmaa uudella hiustyylillä

Kerttu Rissanen ihastuttaa uudella hiustyylillään ja lookillaan. Rissasella on totuttu näkemään pitkät hiukset ja hiust
      Suomalaiset julkkikset
      6
      394
    10. Mikä on kaivattusi ikä?

100v. On mun....
      Ikävä
      20
      371
    Aihe