Tekijöiden arvioinnin mukaan Vuokilan ristikko olisi 3- vaikeusasteeltaan. Oikeasti tuntuu olevan 2- tasoa tällä kertaa.
Liian monet vihjeet ja ratkaisusanat ovat kuin suoraan pehmisristikosta.
IS Viikonloppu 27.-28.6.2026
34
207
Vastaukset
- Anonyymi00001
Punaisista kirjaimista muodostuu Ilta-Sanomat teksti. Jotenkin tämä on aika perustason keksintö laittaa Kovis-ristikkoon.
Helpohko oli ristikko tosiaan tällä kertaa, 3- on liian korkea arvosana minunkin arvioni mukaan, - Anonyymi00002
Samaa mieltä. MaanantaiKESKIS-ristikoiden tasoa vaikeudeltaan. Punaiset kirjaimet eivät tuottaneet vaikeuksia, vaikka vihjeissä idea jossakin määrin vaihtelikin kirjaimittain.
Itse asiassa ei tullut kiinnitettyä huomiota, että kirjaimista tulee ILTASANOMAT. Se olisi entuudestaan helpottanut ratkontaa.
MaanataiKESKIS-ristikossa olisi ollut vähän enemmän tilaakin idean kehittelyyn. Väärän päivän lehdessä tosiaan tämä ristikko. - Anonyymi00003
Tosin tähän jäi minulta sama ongelma, joka ilmenee tässä:
"4. faketaxuLainaa27.6.2026 klo 20:30
Tyylikäs ja omaperäinen kakspuokki oli tämä. Olin jo moittimassa virheestä motitus-vihjeessä mutta pelastuin viime hetkellä."
Tässä on siten viittaus eri sanaan, kuin mitä MOTITUS normaalisti tarkoittaa ja mikä on sen tavanomainen synonyymi. Silloinhan poisto olisi -5.-6. - Anonyymi00004
Tuo 1:2-ajattelu pitäisi oikeastaan tuoda kaikkeen ristikkosuunnitteluun. Vektorifontit pitäisi olla parillisilla pikselikokoisilla fonttikoilla ja kuvituksen ohuet viivat pitäisi alun alkaen luoda pikselimitoituksella parillisilla luvuilla, jos tarkoitus on luoda selkeillä reunaviivoilla luotuja kuvia, joiden ääriviiva ei pehmene skaalattaessa epämääräiseksi. Kuvat toki saavat tarkoituksellisesti olla rosoisia, jos se on kuvittajan tyyli.
- Anonyymi00005
Anteeksi väärä säie.
- Anonyymi00006
Mikä ihmeen piilokirjain tulee keskellä olevaan "Pepsi Spedelle"?
Vai onko jokin väärin?
K*ima - Anonyymi00007
Viitataan Pertti Paloheimoon, kutsumanimeltään Pepsi.
- Anonyymi00008
Joo, Tavis on koko osion vaikein ristikko. En keksi millään mikä tulee vihjeisiin VASTAVIRTAAN tai NIRO?
- Anonyymi00009
Vastavirtaan: mieti henkilöä, joka esim. diktatuurissa on eri mieltä.
Niro: mieti autoja.- Anonyymi00010
Kiitos! Mulla oli jostain syystä käsitys, että huiput ovat ehdottomasti harjut, ja lisäksi koska en osaa tavata niin Kia oli yllätys noin tavutettuna..
- Anonyymi00011
Mikähän tuo Ekin ylärivillä tiedustelema KITARISTI -WA -LI mahtaa olla?
Eki on itse musiikkimiehiä, ja tuntee kai sitä kautta kaiken maailman kitaristit ja oopperalaulajatkin. Minä en tunne yhtään soittajaa, eikä Googlekaan osaa auttaa.- Anonyymi00019
Hasse Walli on kyllä hyvinkin tunnettu..
- Anonyymi00012
Tuo on Ekille tyypillinen musiikkivihje - ajatteleekohan Eki tosissaan, mitä muut muusikoista tietävät. Olen minä kuullut. Sen verran helpotan, että henkilön etu- ja sukunimestä otetaan pois vihjeessä mainitut kirjaimet. Ei välttämättä jokaisen tuntema.
- Anonyymi00014
Korjaus. Etunimi otetaan mukaan kokonaan ja sukunimestä pois - WA ja -LI
- Anonyymi00013
Anonyymi00007
2026-06-28 13:02:12
Viitataan Pertti Paloheimoon, kutsumanimeltään Pepsi.
Menee minusta vähän överiksi viihdetriviaksi. En viitsinyt edes miettiä, kuka on Pepsi. - Anonyymi00015
Minusta tämä ei ollut viihdetriviaa: Paloheimo oli varsin paljon esillä ollut yritysjohtaja, mutta myös näkyvästi esillä urheilussa, mm. olympiakomiteassa.
- Anonyymi00023
Kaikki yli kuuskymppiset on ainakin kuulleet 70...80 luvulla Olympiakomiteassa ja Ylellä vaikuttaneesta Pepsi Paloheimosta. Kúoli pois v. 2017.
- Anonyymi00016
Mistä sitä kunkin lempinimeä tietää, en koskaan muista lukeneeni tai kuulleeni kellekään Pepsi lempinimeä.
- Anonyymi00017
Pehmiksessä keskellä LIIKKUU HYVIN alapuolella olevaa kuvavihjettä en meinannut erottaa. Piti katsoa näytöltä isonnettuna kun kuvaruutukaappauksesta ei saanut selvää, mitä puolen ruudun kokoinen kuva pitää ymmärtää. Mitenkähän paperilehden käyttäjä selviää kuvasta?
- Anonyymi00018
Ratkoin pehmistä sen verrran, että sain selville pelaajat. Henkilöt yleensä kiinnostaa selvittää.
- Anonyymi00020
Onkohan Huuhaa jo poistanut virhepalvelustaan tämän koviksen "virheen"?
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Onkohan Huuhaa jo poistanut virhepalvelustaan tämän koviksen "virheen"?
En vielä. Myönnän, etten keksinyt logiikkaa. MOTITUS on SAARTO, SAARROS, SAARTAMINEN, joten noista ei saa ratkaisusanaa. Halkopinon luomiseen voisi viitata, mutta en siihenkään liittyvää -4. sanaa keksinyt.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
En vielä. Myönnän, etten keksinyt logiikkaa. MOTITUS on SAARTO, SAARROS, SAARTAMINEN, joten noista ei saa ratkaisusanaa. Halkopinon luomiseen voisi viitata, mutta en siihenkään liittyvää -4. sanaa keksinyt.
Et siis usko, että siinä ei ole virhettä, vaikka useampi on sanonut saaneensa ahaaelämyksen ensin epäiltyään.
- Anonyymi00024
Anonyymi00022 kirjoitti:
Et siis usko, että siinä ei ole virhettä, vaikka useampi on sanonut saaneensa ahaaelämyksen ensin epäiltyään.
Minä en kokenut mitään ahaa elämyksiä, vaan kurkkasin ratkojista että saartaen -sanaahan tässä haetaan.
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Minä en kokenut mitään ahaa elämyksiä, vaan kurkkasin ratkojista että saartaen -sanaahan tässä haetaan.
Oliko tuo olevinaan joku selitys?
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Oliko tuo olevinaan joku selitys?
Se oli ihan täydellinen pläjäys. Vaikean sanan kohdalla laatijayhteisölle annettu helpottava oheisvihje.
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Se oli ihan täydellinen pläjäys. Vaikean sanan kohdalla laatijayhteisölle annettu helpottava oheisvihje.
Taitavat kaikki täällä olla pihalla.
- Anonyymi00028
4. = to(rstai)
- Anonyymi00029
Kaikki yli kuuskymppiset on ainakin kuulleet 70...80 luvulla Olympiakomiteassa ja Ylellä vaikuttaneesta Pepsi Paloheimosta. Kúoli pois v. 2017.
En ainakaan minä tiedä ja on toi aika vanha juttu. Ihan älytön knoppi minun mielestäni. - Anonyymi00030UUSI
"Anonyymi00020
2026-06-28 23:59:54
Onkohan Huuhaa jo poistanut virhepalvelustaan tämän koviksen "virheen"?"
Poistin ja laitoin ristikkoa käsittelevään kommenttiin seuraavasti:
Minusta MOTITUS -4. vaikuttaa virheeltä. Sanarisin foorumissa joku vakuutti, että kyseessä ei ole virhe. Myönnä reilusti, etten siten ymmärrä vihjettä. - Anonyymi00031UUSI
"Anonyymi00028
2026-06-29 21:04:09
4. = to(rstai)"
Ok. Ajattelin vain kirjainten sijaintia.- Anonyymi00032UUSI
Ja sitten jo päättelit, että kömpelö virhe sen täytyy olla.
- Anonyymi00033UUSI
"Anonyymi00032
2026-06-29 22:37:44
Ja sitten jo päättelit, että kömpelö virhe sen täytyy olla."
Kritiikki on oikeutettu. Tein liian hätäisen johtopäätöksen. Virheitä Ekillä joskus on, mutta varsin harvinaisia ovat. Koska kritisoin usein, on oikeutettu kritisoida juuri minua.- Anonyymi00034UUSI
Tuntuu hyvältä kritisoida sinua, koska olet besserwisser.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad1011785- 591160
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4421129- 1701043
- 58821
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän130814Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä49766- 84763
- 51708
- 57681