joka tarjoaa henkistä, sosiaalista ja käytännön tukea kuolevalle sekä hänen läheisilleen. Hän kulkee rinnalla luoden turvallisen ilmapiirin ja auttaa varmistamaan, että kuolema on arvokas ja ihmisen omien toiveiden mukainen.
Kuolindoulan tehtäviin kuuluu:
-Henkinen tuki: Kuolemaan liittyvien pelkojen ja ajatusten kuunteleminen sekä läsnäolo.
-Käytännön asiat: Avustaminen esimerkiksi hoitotahdon, perunkirjoituksen tai muiden toiveiden järjestämisessä.
-Läheisten tukeminen: Omaisten auttaminen jaksamisessa ja surussa ennen ja jälkeen kuoleman.
-Toiveiden toteuttaminen: Ympäristön rauhoittaminen, musiikin soittaminen tai muistojen jakaminen kuolevan toiveiden mukaan.
Kuolindoula ei anna lääketieteellistä tai hoitotyön ammatillista hoitoa, vaan hän toimii täydentävänä tukena osana saattohoitotiimiä.
Palvelu on yksityistä ja perustuu kuolevan tai omaisten kanssa tehtyyn sopimukseen. Voit lukea aiheesta lisää esimerkiksi Suomen Doulat ry:n tai Mortaalin sivuilta.
Kuolindoula on elämän lopuvaiheen tukihenkilö,
63
195
Vastaukset 63
- Anonyymi00001
Mikä on kuolindoula?
Kuolindoula on koulutettu kanssakulkija jonka tavoitteena on auttaa siinä, että ihminen saisi arvokkaan ja omannäköisen kuoleman.
Ammattinimike kuolindoula on Suomessa uusi, vaikka kuolevan tukena doulan lailla toimineita on pitkään ollut. Suomessa on alettu kouluttamaan kuolindoulia vuonna 2023, kun taas naapurissamme Ruotsissa kuolindoulia on koulutettu vuodesta 2022.
Kaikissa tilanteissa kuolindoulaa sitoo vaitiolovelvollisuus. Lohtu Akatemia oy:n koulutuksen käyneet kuolindoulat ovat sitoutuneet heidän laatimiin eettisiin ohjeisiin. - Anonyymi00002
Mitä kuolindoula tekee?
Kuolindoulat tarjoavat tukea, lohtua ja opastusta heille, joita kuolema koskettaa tavalla tai toisella. Tuki voi olla hyvin konkreettista tai henkisempää. Kuolindoulan toimenkuvaan kuuluu vierellä kulkeminen muun muassa saattohoitovaiheessa, kuolemasta keskustelu ja surun käsittely kuolevan sekä läheisten kanssa. Myös arjessa auttaminen ja läsnäolo ovat tärkeä osa kuolindoulan työtä. Kuolindoulaa voi tarvita myös terve ihminen, joka haluaa valmistautua kuolemaansa tekemällä esimerkiksi hoitotahdon.
Kuolindoulat voivat työskennellä erilaisissa ympäristöissä sovitusti esimerkiksi sairaaloissa tai asiakkaiden kotona. Kuolindoulien työskentely on läpinäkyvää, asiakasta kuuntelevaa ja kunnioittavaa. Kuolindoula voi asiakkaan halutessa toimia linkkinä tai toiveiden “tulkkina” hänen, omaisten ja hoitohenkilökunnan välillä. Hoitohenkilökunnalla on yleensä hyvin rajoitetusti aikaa, mutta doula voi olla läsnä pidempiä aikoja.
Kuolindoulat vaikuttavat yhteiskuntaan luomalla turvallisia tiloja keskusteluun kuolemasta sekä normalisoimalla ja pitämällä yllä kuolemapuhetta. - Anonyymi00003
Pelkkää pisnestä.
Hyvä markkinarako, jokainen kuolee joskus. Onkohan millään saitilla näkyvissä hinnoista, mitä kuolindoulan palkkaaminen maksaa? Hinnallakaanntavallaan ole väliä, perikuntahan sen käytännössä maksaa.
Pelkkää pisnestä. Ihan hyvä pisnesidea.
=DW=- Anonyymi00005
Wikitin
Kuolindoulan tuntiveloitus on noin 60-85 euroa tunti.
=DW= - Anonyymi00007
Pelkkää bisnestä on sitten pappienkin horinat.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Joo kaikki on pelkkää bisnestä. Ei kukaan ilmaiseksi mitään tee.
Sairaalapappikin on pelkkää bisnestä.
Hoitaminen on pelkkää bisnestä.
Lääkärit tekee pelkkää bisnestä jos niin ajattelee
eli töitä leipänsä eteen. - Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Enenpi huijausta.
Kuolindoula sentäään tekee konkreettisia töitä, järjestelee testamentteja ja hautajaisjärjestelyjä, sellaista oikeeta työtä, mistä laskuttaa.
Papit myyvät käärmeöljyä, elikkäs puhuvat pelkkää paskaa palkkansa eteen.
=DW
- Anonyymi00004
Ai, tämä olikin ko. firman MAINOS
- Anonyymi00006
Ei ole firman mainos. Luin kotiintulleesta lehdestä kuolindoulasta,
joka oli minulle uusi asia.
Tutkin sitä ja yksinäisenä ihmisenä päätin hankkia itselleni kuolindoulan
j o s vaikka sairastun vakavasti ja kuolemani ajankohta on tiedossa ja tarvitsen tukea.
Voin tietysti kuolla milloin vain.
Laitoin tiedottamismielessä artikkelit kuolindoulatoiminnasta,
jos joku muukin olisi kiinnostunut.
Useimmilla on tietenkin läheisiä, he eivät tarvitse mitään kuolindoulia,
mutta ehkä se saattavat sentään antaa vapauden yksinäisille tukeutua
kuolindoulaan, jos he haluavat ja tarvitsevat.
Kiitos armeliaisuudestanne !
- Anonyymi00010
Kuolindoula voi olla läsnä pitämässä kädestä kun kuolema tulee
jos ei muita ihmisiä ole ja haluaa jonkun olevan lähellä.
Esimerkiksi sairaalassa.
Useimmat kuolevat kai kotiinsa yksin. Ei kuolinajankohtaa voi aina ennustaa.
Jos on sairaus se voi olla tiedossa. - Anonyymi00011
Kätilö on auttamassa kun synnymme, miksei yhtä hyvin joku voisi olla auttamassa,
olla läsnä, kun kuolemme. Se voisi olla suuri lohtu ja henkinen tuki. - Anonyymi00012
Kiitos tiedosta. Se on yksinäiselle hyödyllinen.
- Anonyymi00013
Sairaalassa jos kuolee siellä on sairaalapappi, jota voi pyytää luokseen.
- Anonyymi00014
Leskel72 kirjoitti:
Olen seurakunnanjäsen ja pappia meinaan pyytää loppuvaiheessa.
Miksi et pyyd sitä pappia jo aikaisemmin .
Olisit sitten valmis kuolemaan iilman papin paikalletuloa ja anteeksipyyntöjä,
Minä elän niin, ettäpapille ei jää mitään hommia, kunhan hautaan síunaa. - Anonyymi00015
Leskel72 kirjoitti:
Olen seurakunnanjäsen ja pappia meinaan pyytää loppuvaiheessa.
Ei tarvitse olla srk:n jäsen. SRK antaa monenlaista apua, vaikka ei kuuluisi
kirkkoon. - Anonyymi00016
Anonyymi00014 kirjoitti:
Miksi et pyyd sitä pappia jo aikaisemmin .
Olisit sitten valmis kuolemaan iilman papin paikalletuloa ja anteeksipyyntöjä,
Minä elän niin, ettäpapille ei jää mitään hommia, kunhan hautaan síunaa.Eivät kaikki pyydä pappia sen takia, että olisivat pahaa tehneet.
Anonyymi00015 kirjoitti:
Ei tarvitse olla srk:n jäsen. SRK antaa monenlaista apua, vaikka ei kuuluisi
kirkkoon.Olen ilmoittanut lähiomaisekseni srk:n
papin tai vastaavan
Sitä kysytään sairaalan luukulla jossain vaiheessa.
Minua tentattiin, eikö ole ketään läheistä, kenelle voi ilmoittaa, vaikka kuolemani.
Ei ole ketään, vastasin.
Ajattelen näin, jos minä kuolen, srk ottakoon yhteyttä johonkin, että saavat minut poltettua ja heitettyä muistolehtoon.
Mieheni viereen, suurinpiirtein, ilman nimeä.- Anonyymi00055
Leskel72 kirjoitti:
Olen ilmoittanut lähiomaisekseni srk:n
papin tai vastaavan
Sitä kysytään sairaalan luukulla jossain vaiheessa.
Minua tentattiin, eikö ole ketään läheistä, kenelle voi ilmoittaa, vaikka kuolemani.
Ei ole ketään, vastasin.
Ajattelen näin, jos minä kuolen, srk ottakoon yhteyttä johonkin, että saavat minut poltettua ja heitettyä muistolehtoon.
Mieheni viereen, suurinpiirtein, ilman nimeä.Eihan siinä mitään.
- Anonyymi00060
Anonyymi00055 kirjoitti:
Eihan siinä mitään.
Ehkä ei, mutta kyllä se aika erikoista on.
- Anonyymi00017
Onhan tuo hienoa, että rikkaassa kulttuurissamme on tuollainenkin palvelu, tosin kallis, niille yksinäisille jotka kaipaavat toista ihmistä kuolinvuoteelleen.
On varmasti ilmaispalveluakin, esim. seurakunnilla ja esim. Helsinki Missiolla, luulisin.
Itsekin tulen varmasti kuolemaan ihmisiin nähden yksinäisenä, mutta ehkä jonkinlainen enkelivartio on lähelläni. Näkee sitten.
Haluaisin kuolla mieluiten kotona, elleivät olosuhteet vaadi sairaalaa tai saattohoitoa.- Anonyymi00018
Mulla on yksi lähiomainen.
Jos hän kuolee ennen minua, sitten en tiedä kuka sukulaisistani olisi lähiomaiseni. Joku minuakin vanhempi serkku? Enpä tiedä... - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Mulla on yksi lähiomainen.
Jos hän kuolee ennen minua, sitten en tiedä kuka sukulaisistani olisi lähiomaiseni. Joku minuakin vanhempi serkku? Enpä tiedä...Minulla ei ole yhtään lähiomaista. En kuulu kirkkoon joten onko minun
"omaiseni" viranomainen esimerkiksi poliisi ? - Anonyymi00021
Anonyymi00019 kirjoitti:
Minulla ei ole yhtään lähiomaista. En kuulu kirkkoon joten onko minun
"omaiseni" viranomainen esimerkiksi poliisi ?Hmmm. Selvästi olemme pulassa.
- Anonyymi00023
Anonyymi00021 kirjoitti:
Hmmm. Selvästi olemme pulassa.
En tiedä mitä minun asioilleni tulee tapahtumaan kuolemani jälkeen
ja mitäpä sillä on väliäkään, mutta soitin erääseen järjestöön.
Sen kautta sain tiedon, että joku sosiaaliviranomainen
hoitaa asuntoni vuokrasopimuksen irtisanomisen ja kamat jonnekin,
vaikka kierrätyskeskukseen ja sain ohjeen tehdä testamentin
muuten vähäiset varani menevät valtiolle, mutta testamenttaan ne
mieluummin johonkin hyvään kohteeseen, vaikka yksinäisten vanhusten hyväksi.
Tein hoitotestamentin ja siihen toivomuksen, että tuhkani viskattaisiin
jostain poukamasta mereen.
Niin tekivät ystäväni toivomuksesta hänen lapsensa
eikä ole kukaan perään kysellyt.
Siunaustilaisuudessani tulee tuskin olemaan ketään paitsi ehkä joku
"vapaaehtoinen", joilla on tapana käydä niissä joissa ei ole yhtään omaista.
Ei ole aavistustakaan vielä miten perukirja hoituu
ja kelle antaisin testamentin säilytettäväksi.
Pankki velottaa jo niin suuren summan säilytyksestä, ettei kannata,
kun ei ole miljonääri.
Soromnoo.
Kaikki huoleni ovat ehkä turhat.
Ehkä huomenna jo joutuu joku viranomainen järjestämään minulle aikaa
krematorioon.
Vähän puistattaa.
Tuntuu kolkolta.
En ollut olettanut, että näin yksin jäisin.
Etäisiksi jääneitä muutamaa sukulaista en vaivaa.
Eipä he ole vuosiin perään kyselleet mitä minulle kuuluu
eivätkä ole vastanneet jos soitan. Aika vanhoja hekin,
mutta heillä on lapsia.
"Herran hanskaan !"
- Anonyymi00020
"Perunkirjoituksen" ! En jaksa uskoa.
- Anonyymi00022
Voinee valtuuttaa jonkun tekemän perukirjat ?
- Anonyymi00031
Anonyymi00022 kirjoitti:
Voinee valtuuttaa jonkun tekemän perukirjat ?
Miten kukaan ulkopuolinen - doula tai muu - voi tehdä. osallistua ja / tai "valtuuttaa" ihmisen omaisuusaiheessa?
- Anonyymi00039
Anonyymi00031 kirjoitti:
Miten kukaan ulkopuolinen - doula tai muu - voi tehdä. osallistua ja / tai "valtuuttaa" ihmisen omaisuusaiheessa?
Valtakirjalla.
Perunkirjoitus on enenpi byrograattinen asia, siinä vaan kirjataan vainajan omaisuus ylös. Perinnönjakokun myös, vaikka siitä toki riitoja saa. Mutta jaossa mennään perintökaaren ja mahdollisen testamentin mukaan.
Käsittääkseni doula voi lähinnä järjestellä käytännön asioita. Järkätä tyypi tekeen perunkirjan ja informoida perillisiä, tai ilmoittaa etiäpäin, jos sellaisia ei ole.
Doulalle kyllä kaikenlaista hommelia, hautausrituaalit, loppusiivousta, seurahenkilönötoimimista. Ihan arkipäiväisiäkin asioita. Useinhan perhe tai suku junailee noita, kaikilla vaan ei ole perhettä, tai sukuja.
Pisneksen paikka, kyllä tollaselle tarvetta ja kysyntää on.
=DW=
- Anonyymi00025
Minä en mitään doulaa. Mikä lie kummajainen, kun tuollainen nimi.
Kuin hubbabuban bubba.- Anonyymi00026
Se on englantia ja tarkoittaa vailla ammattipätevyyttä toimivaa tukihenkilöä.
Suomeksi siis "tukihenkilö".
Suomenkieli halutan hävittää, siksi näitä vierasperäisiä sanoja sekoitetaan kieleen. Eli "doula" on ei suomea hyvin osaavien henkilöiden käyttämä termi, eli "hoono soomi" - Anonyymi00028
Anonyymi00026 kirjoitti:
Se on englantia ja tarkoittaa vailla ammattipätevyyttä toimivaa tukihenkilöä.
Suomeksi siis "tukihenkilö".
Suomenkieli halutan hävittää, siksi näitä vierasperäisiä sanoja sekoitetaan kieleen. Eli "doula" on ei suomea hyvin osaavien henkilöiden käyttämä termi, eli "hoono soomi"En tykkää yhtää.
Tukihenkilöä voisin käyttää, en doula-bubbaa. - Anonyymi00056
Anonyymi00028 kirjoitti:
En tykkää yhtää.
Tukihenkilöä voisin käyttää, en doula-bubbaa.Onhan se erikoista.
- Anonyymi00057
Anonyymi00028 kirjoitti:
En tykkää yhtää.
Tukihenkilöä voisin käyttää, en doula-bubbaa.Tukihenkilö se on doulakin. Vierasperäinen nimi ei muuta tekemisen sisältöä. Pääasia lienee asiansa osaaminen.
- Anonyymi00027
Hoitajana totean että kaikista paras kuolidoula on hyvä, riittävä lääkitys ja asentohoito. Kaikkea sitä keksotään rahan eteen - rikkaiden viimeinen leikki.
- Anonyymi00029
Ei ole sinulla palon käsityskykyä eikä ymmärrystä kuolevaa kohtaan.
- Anonyymi00030
Kokemusta sulla ilmeisesti on vuosikymmenten takaa, mutta ymmärrystäsi se ei ole
lisännyt. - Anonyymi00045
Mikä on asentohoito? Tyynyjä tarpeeksi?
- Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Mikä on asentohoito? Tyynyjä tarpeeksi?
Kääntöjä tarpeeksi usein ja asennon tukemista tyynyin tms. avuin.
- Anonyymi00032
Haluan kuolindoulan tai vastaavan jos kuoleman ajankohta on tiedossa,
jos minua siis kohtaa vakavat sairaus. - Anonyymi00033
Kyllä jonkun satasen voi maksaa jos haluaa, että joku on vierellä viimeiset
hetket. Ei kai siinä vaiheessa enää pihtaamaan ala !!! ???- Anonyymi00034
mä en jaksa ajatella kuolemaa,
se tulee jokatapauksessa,
loppuaika vaan tympii sitä ootellessa, kumpakesisi jotain semmosta tekemistä jota vielä jaksaa tehdä,
tai olishan niitäki mutt ku mun koneet on rikki
eikä enään raski tuhansia euoja pistää niitten korjaamiseen,
ku elämää ei kuitenkaan ole enään jäljellä kovinkaa kauan
tai voi ollaki
mutt´ tosi kitumista tulee olemaan loppu elämä ja sekös mua tympii niin hiivatisti, - Anonyymi00036
Anonyymi00034 kirjoitti:
mä en jaksa ajatella kuolemaa,
se tulee jokatapauksessa,
loppuaika vaan tympii sitä ootellessa, kumpakesisi jotain semmosta tekemistä jota vielä jaksaa tehdä,
tai olishan niitäki mutt ku mun koneet on rikki
eikä enään raski tuhansia euoja pistää niitten korjaamiseen,
ku elämää ei kuitenkaan ole enään jäljellä kovinkaa kauan
tai voi ollaki
mutt´ tosi kitumista tulee olemaan loppu elämä ja sekös mua tympii niin hiivatisti,Vanhaa konetta tuskin kannattaa alkaa korjaamaan, mutta uusia saanee
ostaa alle 1000 euroa.
Kun on huonokuntoinen, kyllä kuolema köy mielessä joka päivä,
vaikka ei sitä aina haluaisikaan ajatella.
- Anonyymi00035
Lapsuuteni vietin kolmen sukupolven maalaistalossa. Mummolla ei ollut yhtään tyttöä elossa ja äitini oli ainut miniä siinä talossa tekemässä yötä päivää töitä.
Vanha Mummoni sairastui 60-luvulla, kävi lääkärissä sai kipulääkkeitä kun mitään muuta ei ollut enää tehtävissä. Äiti ei jaksanut häntä hoitaa kaikilta maatilaan kuuluvilta askareiltaan ruoanlaiton lisäksi, meitä pieniä lapsiakin oli liuta joista pitää huolta, niin mummo pyysi parasta ystävätärtänsä, joka oli hieman nuorempi, tulla hänelle avuksi ja tueksi loppuajan.
Tämä ystävätär piti huolen että mummo pääsi pesulle, sai lääkkeet, syötti, antoi juomista, käytti vessassa. Nukkui viereisessä huoneessa ja oli henkisenä turvana ympäri vuorokauden. Hän oli kyllä todellinen doula.- Anonyymi00037
olipa sympaattinen ihana juttu,,,,,
- Anonyymi00038
Mistä doulan voi tilata ?
- Anonyymi00040
Mun pitäisi tehdä testamentti,
miten saisi aikaseksi sen rustaamisen ?- Anonyymi00041
- Hahmottele testamenttisi rauhassa itseksesi kotona niin täsmällisesti kuin haluat.
- Sitten otat yhteyttä asianajajaan ja annat hänelle sen.
- Pyydä kirjoittamastasi kopio vielä itsellesi, että muistat mitä olet kirjoittanut.
- Asianajaja luo siitä asiallisen, laillisen testamentin. Allekirjoitat sen.
- Kysy jo ennalta asianajajalta mitä tuo tulee maksamaan. (En osaa yhtään arvata, ehkä muutaman satasen?)
- Testamentti jää kait asianajalle, sinulle kopio. Voit sitten kotona kirjoittaa toiselle paperille viestin läheisillesi, luettavaksi heille vasta kuoltuasi, että tällainen paperi on tällä asianajajalla. Laita se johonkin piirongin laatikkoon, josta eivät sitä keksi.
- Älä ennen kuolemaasi kuitenkaan kerro asianomaisille mitä testamenttisi sisältää niin vältyt riidoilta.
Tekoäly kertoo ("Kuinka testamentti tehdäån?")
AI-yhteenveto:
>>Testamentti on kirjallinen asiakirja, jolla voit määrätä omaisuutesi jaostasi kuolemasi jälkeen. Se on määrämuotoinen oikeustoimi: asiakirja on allekirjoitettava kahden yhtä aikaa läsnä olevan, esteettömän todistajan (yli 15-vuotiaat) nähden, ja testamentintekijän on oltava vähintään 18-vuotias.
Testamentin teossa on hyvä edetä seuraavien vaiheiden kautta:Päämäärän määrittely:
- Päätä, kenelle haluat jättää omaisuuttasi ja mitä omaisuudelle tapahtuu.
- Huomioi kuitenkin rintaperillisten (lapset ja heidän jälkeläisensä) lakiosaoikeus, eli heillä on aina oikeus puoleen perinnön arvosta testamentista huolimatta.
Asiakirjan laadinta: Voit kirjoittaa testamentin itse tai teettää sen lakimiehellä. Itse tehtäessä muotoseikkojen on oltava pilkulleen oikein. Apuna voi käyttää esimerkiksi Suomi.fi:n opasta.
Todistajat: Allekirjoita testamentti henkilökohtaisesti kahden esteettömän todistajan ollessa läsnä yhtaikaa. Todistajien ei tarvitse tietää testamentin sisältöä, mutta heidän tulee tietää asiakirjan olevan testamentti. Todistajien tulee kirjoittaa asiakirjaan nimensä lisäksi ammatti ja osoite.<< - Anonyymi00062
Anonyymi00041 kirjoitti:
- Hahmottele testamenttisi rauhassa itseksesi kotona niin täsmällisesti kuin haluat.
- Sitten otat yhteyttä asianajajaan ja annat hänelle sen.
- Pyydä kirjoittamastasi kopio vielä itsellesi, että muistat mitä olet kirjoittanut.
- Asianajaja luo siitä asiallisen, laillisen testamentin. Allekirjoitat sen.
- Kysy jo ennalta asianajajalta mitä tuo tulee maksamaan. (En osaa yhtään arvata, ehkä muutaman satasen?)
- Testamentti jää kait asianajalle, sinulle kopio. Voit sitten kotona kirjoittaa toiselle paperille viestin läheisillesi, luettavaksi heille vasta kuoltuasi, että tällainen paperi on tällä asianajajalla. Laita se johonkin piirongin laatikkoon, josta eivät sitä keksi.
- Älä ennen kuolemaasi kuitenkaan kerro asianomaisille mitä testamenttisi sisältää niin vältyt riidoilta.
Tekoäly kertoo ("Kuinka testamentti tehdäån?")
AI-yhteenveto:
>>Testamentti on kirjallinen asiakirja, jolla voit määrätä omaisuutesi jaostasi kuolemasi jälkeen. Se on määrämuotoinen oikeustoimi: asiakirja on allekirjoitettava kahden yhtä aikaa läsnä olevan, esteettömän todistajan (yli 15-vuotiaat) nähden, ja testamentintekijän on oltava vähintään 18-vuotias.
Testamentin teossa on hyvä edetä seuraavien vaiheiden kautta:Päämäärän määrittely:
- Päätä, kenelle haluat jättää omaisuuttasi ja mitä omaisuudelle tapahtuu.
- Huomioi kuitenkin rintaperillisten (lapset ja heidän jälkeläisensä) lakiosaoikeus, eli heillä on aina oikeus puoleen perinnön arvosta testamentista huolimatta.
Asiakirjan laadinta: Voit kirjoittaa testamentin itse tai teettää sen lakimiehellä. Itse tehtäessä muotoseikkojen on oltava pilkulleen oikein. Apuna voi käyttää esimerkiksi Suomi.fi:n opasta.
Todistajat: Allekirjoita testamentti henkilökohtaisesti kahden esteettömän todistajan ollessa läsnä yhtaikaa. Todistajien ei tarvitse tietää testamentin sisältöä, mutta heidän tulee tietää asiakirjan olevan testamentti. Todistajien tulee kirjoittaa asiakirjaan nimensä lisäksi ammatti ja osoite.<<Hyvä tidotuds.
- Anonyymi00042
Mulla on rintaperillinen, sisarus, jolle tämä kaikki jää.
Olen hänelle aikoinaan kirjoittanut toiveeni mitä tehdä tavaroille joita ei itse tarvitse.
Voisinkin kirjoittaa uuden paprun, jossa tarkentaisin tämän hetken ajatuksiani.
Toisaalta:
- jokin kirpputori tietty olisi hyvä paikka heittää turhat kamat. Saa köyhät hyvää kamaa.
- Jos myy tavaroitani niin rahaa jollekin (esim. Hgin) eläinsuojeluyhdistykselle olisi yksi taho.
- Kummitytärtä voisi muistaa. Rahahan aina kelpaa.
- Kummipojalla ei niin väliä. Ei ole itse kertaakaan muistanut minua ja olen siihen perheeseen noin muutoinkin välit poikki. - Anonyymi00044
Teetin testamentin HOK-Elanto oikeusaputoimistossa, joka
on arkkuliikkeen yhteydessä. Niitä on kai monilla paikkakunnilla.
Kun omaisuutta ei ole paljon testamenttikin oli yksinkertainen,
se maksoi 200 euroa 10 vuotta sitten. Hinta kerrottiin etukäteen
ja se päti. Siitä sai bonustakin :)- Anonyymi00047
Ei ollut kallis testamentti.
- Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
Ei ollut kallis testamentti.
Kävin paikalla kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla selvitettiin asiat,
meni alle tunti ja toisella kerralla luin testamentin läpi ja allekirjoitin
ja henkilökunta oli todistajana. Siinä kaikki.
Minä jäin tuota doulaa fundeeraamaan.
Kautta aikojen ihmiset ovat osanneet kuolla ilman maksettua apua.
Tai siis, kirkkohan se on ollut aina kuolevia päivystämässä, että jos he jättäisivät kuitenkin omaisuutensa kirkolle, eikä lapsilleen. Siis rikkaiden kuolevien, köyhien kuolema ei ole ollut koskaan mikään kirkkoakaan kiinnostava asia.
Onhan se tietysti käytännöllinen asia kun on joku joka neuvoo ja tukee ja pitää kädestä, monilla se voisi olla joku läheinen tai oma lapsi (perillinen) joka valvoo että lähdöstä tulee rauhalline ja hyvä kuolevalle myös.
Minulla on kovin ristiriitaisia ajatuksia kuolindoulasta.- Anonyymi00049
Yksinhän se varsinainen "kuolintyö" on kuitenkin tehtävä.
Jos ei läheisin ihminen ehdi tulla hyvästelemään, niin asia on OK.
Ei siinä sen kummempia rituaaleja tarvita.
/MdK - Anonyymi00052
Anonyymi00049 kirjoitti:
Yksinhän se varsinainen "kuolintyö" on kuitenkin tehtävä.
Jos ei läheisin ihminen ehdi tulla hyvästelemään, niin asia on OK.
Ei siinä sen kummempia rituaaleja tarvita.
/MdKKuolemaa on ajateltava ajoissa, selvitettävä itselleen asiat jotka voivat nk. askarruttaa kuolinhetkellä.
Olen sairaalassa aikoinaan nähnyt jopa aggressiivista käytöstä hoitajia kohtaan "joiden velvollisuus on pitää äiti elossa! Jos äiti kuolee, haastamme työvuorossa ollet hoitajst oikeuteen!" Lopultahan äiti kuoli, mutta ketään ei haastettu oikeuteen.
Eräs mummo huusi, kiroili ja löi auttamaan tulleita hoitajia. Vaati hoitajia pitämään hänet elossa. Muistan kun huononi sitten silmissä ja hiljaisena, silmät kauhussa apua anellen, tuijotti vastakkaista seinää. Ei enää lyönyt, ei kiroillut. Näin kuoli. - Anonyymi00061
Ei siitä ole kysymys osaako kuolla.
- Anonyymi00050
Jon on mahdollisuus ja joku tuekseen doulan haluaa se on hänen oma asiansa.
- Anonyymi00051
Suomessa on yli 200000 lapsetonta iäkästä, joilla ei ehkä ole
muitakaan lähisukulaisia elossa. Nuorempia etäisempiä sukulaisia ei juuri
kaukaisten vanhuksien elämä kiinnosta.
Ei doulasta tarvitse kellään olla mielipidettä.
Se on sen ihmisen asia, joka sellaisen haluaa. - Anonyymi00053
Mitä kieltä tuo on?
- Anonyymi00059
Englantia. Kun jotkut eivät löydä sanoja suomeksi: "tukihenkilö".
- Anonyymi00054
Yksinäisiä ja yksinäiseksi itsensä tuntevia vanhuksia on paljon.
Lukua on vaikea tietää, mutta on arvioitu, että heitä on vähintään 300000.
Se on aivan hirvittävää. "Yksinäisyys tappaa". - Anonyymi00058
Voi olla että saamme kukin rauhassa kuolla, tavallamme.
Tai sitten tulla yhteinen, iso äkkikuolema.
Tai kuolema odottamattomissa olosuhteissa (jos esim. alkaa Itärajalta kuulua hurja "uraa"-huuto).
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?
Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "4161951- 1481427
- 1731388
- 1161336
Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"
Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh281136- 111892
Nanna hakkasi Martinan aivot tuusan nuuskaksi!!!
Ihme jos Martina pystyy muodostaa järkeviä lauseita tämän nyrkkisateen jälkeen. Ottelupalkkio tuli, tajunta meni.229856- 62714
- 26655
Vaikea löytää samantyylistä miestä
Nyt on pakko avautua. Onko ketään muuta jonka on yksinkertaisesti todella vaikeaa löytää samanhenkistä kumppania kuin i124645