Oletko innokas ikkunoiden pesijä? Onko sinulla hyväksi havaittuja vinkkejä ikkunoiden pesuun vai suoritatko tehtävän aina samalla perinteisellä tavalla? Mikrokuituliinoja, talouspaperia vaiko ryntättyjä sanomalehtiä?
Vai oletko ulkoistanut ikkunoiden pesemisen jollekin firmalle?
Itselläni on ikkunoiden lisäksi parvekelasituksen peseminen edessä. Pitkät varret lastaamisessa ovat käytössä, joten en nouse tikkailta putoamaan. Mikrokuituliinoja pesuvaiheessa ja harsopyyhkeitä viimistelyyn. En pyri täydellisyyteen, vaan tyylini on aika suurpiirteinen. En tiedä vielä, milloin tuo ikkunanpesu-urakka on ajankohtainen. Odottelen sitä inspiraatiota... 🙂
Ikkunoiden peseminen?
33
128
Vastaukset 33
- Anonyymi00001
Laita verhot.
Ei ikkunoita kannata pestä, sotkeentuvat kuitenkin. Kaihtimet tai verhot eteen. Talvella ulkona pimeetä, kesällä ikkunoista tunkee kuumaa.
Mutta jos välttämättä haluat ikkunoita pestä, osta pesulaite. Nykyisin on noita jonkinlaisia robojakin. Meillä oli sellanen akkukäyttöinen käsipesin. Tosi nopee ja kätevä. Toki loka eden keräys on loistava, mutta osansa taitaa olla pesuaineissa, mitä niihin myydään. Irrottaa lian, ei jää kalvoa.
Mutta kuten kirjoitin, tarpeetonta hommaa.
=DW=- Anonyymi00003
Siitä akkukäyttöisestä pesurista tai robotti-ikkunanpesijästä olisi kovin vähän iloa parvekelasien pesussa.
Joku hyvin koulujakäynyt ihminen kerran jossakin kirjoitti että siivoaminen on aivan turhaa. En nyt olisi siitäkään samaa mieltä ja ainakin itse yritän ne ikkunat joskus pestä. En pidä ikkunanpesua turhana. - Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
Siitä akkukäyttöisestä pesurista tai robotti-ikkunanpesijästä olisi kovin vähän iloa parvekelasien pesussa.
Joku hyvin koulujakäynyt ihminen kerran jossakin kirjoitti että siivoaminen on aivan turhaa. En nyt olisi siitäkään samaa mieltä ja ainakin itse yritän ne ikkunat joskus pestä. En pidä ikkunanpesua turhana.Ite asiassa.
Robopesin vois olla ylivetokampe parvekelasien pesussa. En ole tarkkaan perehtynyt, mutta idea käsittääkseni, se laitetaan lasiin ja sitten se pysyy siinä kiinni ja kuljeskelee pesemässä ominavuin.
Tsekkaa ihmeessä, vois olla oikeinkin hyvä juttu. Sitäpaitsi ne ei ole hirveen kalliitakaan.
=DW= - Anonyymi00007
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ite asiassa.
Robopesin vois olla ylivetokampe parvekelasien pesussa. En ole tarkkaan perehtynyt, mutta idea käsittääkseni, se laitetaan lasiin ja sitten se pysyy siinä kiinni ja kuljeskelee pesemässä ominavuin.
Tsekkaa ihmeessä, vois olla oikeinkin hyvä juttu. Sitäpaitsi ne ei ole hirveen kalliitakaan.
=DW=Tekoälyltä kyselin ja se ainakin oli sitä mieltä, että ainakin joutuu aina itse siirtämään sen robotin uuteen lasiin parvekelasien pesussa. Ja täytyy koko ajan olla siinä vieressä vahtimassa. Ei ainakaan nopeuta hommaa.
- Anonyymi00014
Kaikkihan "sotkeentuu kuitenkin", omituinen periaate
- Anonyymi00031
Jos sinulla on sisällä asunnossa kuuma, ikkunoiden pesu ei ole hyvä ajatus. Likainen ikkuna on kuin auton ikkunan suojakalvo, se imee valoa ja lämpösäteilyä ja tuuli vie sen lasissa olevan lämmön.
Lisäksi on hyvä olla ikkuna auki molemmista päistä parveketta.
Jos sinulla on puhtaat ikkunat, ne läpäisevät kaiken valon ja lämmön. Aurinko lämmittää sitä kohtaa johon osuu, parveke lattia, parveke seinä, tai lämpö tulee sisään ikkunaistasi jos aurinko paistaa ikkunaasi.
Ikkunat kannattaa pestä syyspuolella, syyskuussa kun on mukavan lämmintä, mutta ei aurinko paista laseihin.
- Anonyymi00002
Ikkunat pesen perinteisesti. Laimealla fairy-vedellä sutaan karkealla pellavarätillä käyttäen sekä vasenta että oikeata kättä. Liippaan, mikroliina käytössä liipan pyyhkimisessä ja sillä siisti. Ikkunalaudat ulkopuolelta eri rätillä, kun yleensä ovat aika rähmässä.
Parvekelasit pitkävartisella, jossa kärjessä huuhdottava tarroilla kiinnitettävä sukka, jota huuhtelen laimeassa fairy-vedessä. Pitkällä liipalla perään, taas mikroliina.
Pesen aika usein meiningillä - urheilun kannalta - erittäin hyvää käsivarsijumppaa. Harvoin ikkunani ovat kovin likaiset.- Anonyymi00004
Fairy-vettä minäkin käytän ikkunoiden pesuun. Onhan ne pestyt ikkunat mukavat katsella ainakin vähän aikaa. Pesen ikkunat ainakin kerran vuodessa. Sisäpuolelta saatan ne pyyhkiä useamminkin.
- Anonyymi00020
Anonyymi00004 kirjoitti:
Fairy-vettä minäkin käytän ikkunoiden pesuun. Onhan ne pestyt ikkunat mukavat katsella ainakin vähän aikaa. Pesen ikkunat ainakin kerran vuodessa. Sisäpuolelta saatan ne pyyhkiä useamminkin.
Pitäis tehdä se .
- Anonyymi00032
Kerran pesin pyykkipulverivedellä, joka oli laitettu jo viikkoja ennen ämpäriin "sulamaan". Siitä päältä otin varovasti, jotta ei kuin vettä, pohjalla oli jauhoja.
Pesin ikkunat, ne tuli todella puhtaaksi. parveke lasissakaan ei huomannut mitään eroa kun katsoi välissä ikkunoiden raoista ja välillä ikkunan läpi. Mutta pian ne tummuvat tasaisen harmaaksi.
Kyllä mieto fairy vesi, on parasta, se puhdistaa sopivasti ja jättää sopivan tasaisen kalvon ikkunaan
- Anonyymi00006
Pesen kerran vuodessa ikkunat ja parvekelasit. Olen niin kaheli, että ensin pesen astianpesuvedellä ja huuhtelen vedellä johon olen roiskaissut etikkaa. Lastalla kuivaan ja loput kulmat mikroliinalla. Etikkavesi kirkastaa ne lasit tai ainakin näyttää siltä kuin olisivat kirkkaamat, en tiedä.
Jostain olen tuon konstin kauan sitten lukenut ja sitä noudatan.
Ikkunanpuitteet pitää tietysti aina ensimmäisenä pestä ja ikkunalaudat.
Kaikenkaikkiaan iso homma.- Anonyymi00011
No mutta, tuon olen unohtanut. Etikka on hyvä kikka. Koska pesen ikkunat aika usein, ovat kirkkaat ilman etikkaakin. Aion kuitenkin seuraavalla kerralla kokeilla, huomaanko eroa.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
No mutta, tuon olen unohtanut. Etikka on hyvä kikka. Koska pesen ikkunat aika usein, ovat kirkkaat ilman etikkaakin. Aion kuitenkin seuraavalla kerralla kokeilla, huomaanko eroa.
Kokeile ja kerro sitten huomaatko eroa!
Joku siinä etikkahuuhtelussa on ideana mutta tarkemmin en tiedä tai muista lukemaani. Sen se ainakin tekee, ettei jää harmaita viiruja lasiin vaan kaikki on kirkasta ja loistavaa. - Anonyymi00015
Noin olen minäkin oppinut ikkunat pesemään jo lapsena kun äidin apuna niitä pesin ja samaa metodia olen käyttänyt siitä asti jo 60 vuotta. Muutaman kerran olen myös toisten ikkunoita pessyt ja kertaakaan ei ole sanottu että on huonosti pesty vaan on uudestaankin kysytty pesemään. Parvekelaseja ei ole kuin kerran tarvinnut pestä eikä nekään ollut omassa asunnossa vaan kaverin muuttosiivousta tehtiin.
- Anonyymi00016
Anonyymi00012 kirjoitti:
Kokeile ja kerro sitten huomaatko eroa!
Joku siinä etikkahuuhtelussa on ideana mutta tarkemmin en tiedä tai muista lukemaani. Sen se ainakin tekee, ettei jää harmaita viiruja lasiin vaan kaikki on kirkasta ja loistavaa.Minä laitan pesuveteen vähän fairia ja etikkaa. En huuhtelu.
- Anonyymi00019
Anonyymi00016 kirjoitti:
Minä laitan pesuveteen vähän fairia ja etikkaa. En huuhtelu.
Toimii.
- Anonyymi00008
Keväällä pesin ikkunat hokasin että on ostettava uusi ikkuna lasta, jäi vähän kehno jälki ikkunoihin.
- Anonyymi00024
Nostellaan.
- Anonyymi00009
Pikkukaupungin keskustan 3-kerroksisen talon ylimmän kerroksen kolmion kaikki ikkunat etelään.
Alhaalla vilkkaasti liikennöity katu jonka takana pieni, puistomainen pysäköintialue.
Keittön pieni ikkuna ja sen edessä lasitettu parveke itään. Alhaalla katu.
Oh:n suuret ikkunat ja saman suunnan makuuhuoneiden vastaavat vaativat sälekaihtimet jo ilmansuunnan vuoksi joten ajatuskin pesemisestä tuntui hassulle.
Aivan alkuun vaimoni höpisi jotain pesemisestä mutta tuli järkiinsä.
Selvisimme 22 vuotta pesemättä yhtään kertaa ainoatakaan lasia.
Edellisen asuntomme. omakotitalon ikkunat pesin ne sisäpuolelta. Lopetin tupakoinnin ja astianpesuvedellä pesin ne kahteen kertaan. Yksi pesu ei riittänyt tervan poistoon vaan jätti "loimuja". Keittiö ja makuuhuoneet eivät kaivanneet tervan poistoa.
Oh:n lastulevyseinät oli maalattava. - Anonyymi00010
Siivousfirman siivooja pesee ikkuna- ja parvekelasit kaksi kertaa vuodessa ja hyvin on pesty.
En ole innokas nutta en ole innokas katselemaan likaisia ikkunoitakaan.
Ensi kesänä varmaan tilaan jonkun pesijän. Tänä vuonna pesin vain sisä-ja ulkopuolelta.- Anonyymi00013
En ole ikinä pessyt ikkunoita, no kerran pesin parvekelasit mutta siinäpä se. AIna joku muu perheestämme on ikkunat pessyt, minä sitten teen jotain muuta
- Anonyymi00023
Mistä sais sen jonkun muun....
- Anonyymi00017
Uhrauduin kerran. Espanjan asuntomme parvekkeen likaiset lasit häiritsivät varsinkin aamukahvin juomisen aikana koska levein osa laseista oli kaakkoon ja ranta on etelän puolella ja idässä on myös rantanäkymää ja pienen puiston takana kaupunkia.
Nostin lasielementit parvekkeen lattialle ja pesin sekä kuivasin ne tunnollisesti.
Asensin takaisin. Kirkastunut näköala piristi mieltäkin.
Muutaman viikon kuluttua pöllästi saharasta oranssia pölyä jota liisteröityi laseihin ilman korkean kosteus %:n avustuksella.
Oranssit parvekelasit! Ulospäin ei nähnyt juuri mitään muuta kuin valaistuserot ja tuttujen näköalojen hahmot.
Nyt en edes puskanut lasielementtejä vaan letkutin ulkopuolen stöfnöt pois vaivautumatta viimeistelemään jälkeä.
Nuo olivat ensimmäinen ja viimeinen ikunanpesuni tapahtuen 90-luvun puolivälin tietämissä. - Anonyymi00018
Pesuainetta ei liikaa, ainoastaa tippoja vesiämpäriin, sillä lailla olen saanut helposti ikkunat mainioon kuntoon.
- Anonyymi00021
Jep, liiasta vaahdosta ei ole mitään etua ikkunanpesussa. Eikä myöskään fairy ole se ainoa oikea astianpesuaine ikkunanpesuunkaan. Itse en ole sitä koskaan käyttänyt omassa huushollissa yhtä kokeilua enempää, kun sain joitakin vuosia sitten kokeiluun jonkun uuden fairyn, no muutaman kerran käytin astioiden pesuun mutta kuivatti liikaa käsiä enkä tykännyt hajustakaan.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Jep, liiasta vaahdosta ei ole mitään etua ikkunanpesussa. Eikä myöskään fairy ole se ainoa oikea astianpesuaine ikkunanpesuunkaan. Itse en ole sitä koskaan käyttänyt omassa huushollissa yhtä kokeilua enempää, kun sain joitakin vuosia sitten kokeiluun jonkun uuden fairyn, no muutaman kerran käytin astioiden pesuun mutta kuivatti liikaa käsiä enkä tykännyt hajustakaan.
Minullakin Fairy kuivattaa kädet niin, että nahka hilseilee sormien välistä. En voi käyttää. Onhan noita muitakin astianpesuaineita onneksi paljon mistä valita.
- Anonyymi00025
Näissä hoiva-alan asunnoissa ikkunat ovat kyllä kirkkaat, mutta lautaset ja kaffemuki on kerran viikosa valkaistava.
Käyp helpommin kun laittaa lautasen tiskialtaaseen ja laskee kylmää vettä lauatsen täythen.
Kaffettemuki fröijääntyy ulkopuoleltakin, niin että sen joutuu liottamisen jälkhen vielä tiskiharjalla pesemään. Mut vähäisiä murheit sinänsä.
. Auring jo laskehuu alemmatteks ja pemppukin alkaa puutuu kovalla puutuolilla.
Hei. - Anonyymi00026
Tulee pestyä harvoin ikkunoita.
- Anonyymi00027
Kun sais aikaseksi, ennen syksyy.....
- Anonyymi00028
Seurasin, kun ikkunanpesijä kävi keskustan firmamme näyteikkunoita pesemässä, työ hoitui häneltä suitsait nopeesti ja puhdasta tuli.
Hänen opeillaan pessyt kotona vuosia, helppoa ja joutusaa, kun oppii käyttää lastaa jouhevasti. - Anonyymi00029
Sais jo alkaa jos viittis...
- Anonyymi00030
Vehkeet esiin vaan....!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei4081757- 1451141
- 671083
- 881081
- 1011014
Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä
Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku143847- 94741
- 45701
Voisitko mies auttaa..
Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.50679En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.57654