Sitten jatkaa skannausta ja korjausta mutta ei pääse enää eteenpäin. Kone (vanha Win) kyllä toimii mutta näytöllä "värisee" hieman. Onko vietävä kierrätykseen vai voiko tehdä jotakin korjausta vielä?
Vastaukset 5
- Anonyymi00001
Kannattaa nyt ensin asentaa siihen kunnollinen käyttöjärjestelmä, joka ei riko itseään jatkuvasti.
- Anonyymi00002
Nyt kun aloitan Windowsilla niin jatkaa skannausta loputtomiin....
Uusi kovalevy kai auttaisi vai oisko probleema motherboardissa?
- Anonyymi00003
Tilanne ei vielä kuulosta siltä, että kone pitäisi viedä kierrätykseen. Se kuulostaa enemmän levyvioilta tai käyttöjärjestelmän korruptiolta, jotka voivat olla korjattavissa – mutta myös merkki siitä, että levy on elinkaarensa lopussa.
Käyn läpi selkeän etenemispolun, jotta näet mitä kannattaa tehdä ja missä kohtaa peli on menetetty.
🔍 Mitä “Scanning and repairing drive (C:)” tarkoittaa?
Windows käynnistyksen yhteydessä ajettava CHKDSK yrittää korjata:
vioittuneita sektoreita
tiedostojärjestelmävirheitä
levyltä löytyviä epäjohdonmukaisuuksia
Jos se jumittuu 10 % kohdalle, se yleensä tarkoittaa:
levyllä on fyysisiä vikoja (SSD/HDD alkaa hajota)
tiedostojärjestelmä on pahasti korruptoitunut
Windows ei pysty lukemaan tiettyjä sektoreita
📺 Näytön “värinä” – liittyykö asiaan?
Todennäköisesti ei suoraan, ellei kyse ole:
virtalähteen ongelmasta
emolevyn ikääntymisestä
näytönohjaimen ajuriongelmasta
Mutta se kertoo, että kone on vanha ja useampi osa voi olla kulumassa.
🛠️ Mitä voit vielä tehdä (korjausvaihtoehdot)
Aloita helpoimmasta ja etene vakavampiin.
1) Käynnistä Windows normaalisti ja tee levyn tarkistus manuaalisesti
Avaa komentokehote (CMD) järjestelmänvalvojana ja aja:
Koodi
chkdsk C: /f /r
/f korjaa virheet
/r etsii ja merkitsee huonot sektorit
Tämä voi kestää tunteja, mutta jos se menee läpi, levy on vielä pelastettavissa.
2) Tarkista levyn kunto SMART-arvoilla
Lataa jokin näistä:
CrystalDiskInfo
Hard Disk Sentinel
SSD-valmistajan oma työkalu (Samsung Magician, Kingston Toolbox jne.)
Jos SMART-arvoissa näkyy:
Reallocated sectors
Pending sectors
Uncorrectable errors
→ Levy on rikki tai hajoamassa.
3) Kokeile käynnistystä vikasietotilaan
Jos CHKDSK ei etene normaalissa käynnistyksessä:
Käynnistä vikasietotilaan
Aja CHKDSK siellä
Jos se menee läpi, Windows voi korjaantua
4) Tee Windowsin korjausasennus
Jos tiedostojärjestelmä on korruptoitunut mutta levy ei ole fyysisesti rikki:
Windowsin korjausasennus (Repair install) voi pelastaa järjestelmän
Tiedostot säilyvät
5) Varmuuskopioi kaikki heti
Jos levy oireilee, ota varmuuskopiot nyt, ennen kuin se kuolee lopullisesti.
❌ Milloin kone kannattaa viedä kierrätykseen?
Vasta kun nämä täyttyvät:
SMART-arvot kertovat fyysisistä vioista
CHKDSK ei etene vikasietotilassakaan
Windows kaatuilee jatkuvasti
Levy pitää outoja ääniä (HDD)
SSD katoaa BIOSista tai näkyy satunnaisesti
Jos vain levy on rikki, koneen voi pelastaa vaihtamalla uuden SSD:n (20–40 €).
Vanha Windows-kone herää usein henkiin yllättävän hyvin uuden levyn kanssa.
🎯 Yhteenveto
Ei vielä kierrätykseen. Todennäköisin syy on levyn vika, ja sen voi varmistaa SMART-arvoilla. Jos levy on rikki, sen voi vaihtaa edullisesti. Jos Windows on korruptoitunut, CHKDSK tai korjausasennus voi auttaa.- Anonyymi00004
Suurkiitos, kerrankin kunnon vastauksista, tällä palstalla ennenvanhaan oli näsäviisaita pikkupoikia kai jotka vain häiritsivät eivätkä osanneet mitään.
Tämä kone jossa ongelma on Win8.1 Asus SonicMaster, prossu i7 ja muistia vain 8 Gb.
Ei mielellään kierrätykseen koska jos saan ainakin "värinän" pois" pidän koneen joka on minulle tarpeeksi nopea, "Värinä" on myös nettisivuilla (ei joka kerta) , kun esim. lukee tekstiä ja menee sivua alaspäin niin pikkuinen "jarru" tekee sen värinän.
Jos olet tällä palstalla usein niin minulla muitakin kysymyksiä.
Minulla on 5 läppäriä ja 2 stationääristä, kaikki ikääntyneitä toki, Win8.1 ja Win10 sekä Win10 education johon ei saa enää päivityksiä.
Olen 80-vuotias ukko ja enää en jaksa pysyä uusista, esim. keinoäly ei kiinnosta...jne..
Vielä olisi kysymyksiä mitä teen turhaan. Haluan pitää koneet nopeina ja minulla paljon ohjelmia joiden "pitäisi auttaa" käyttää konetta nopeasti/nopeammin.
PrivaZer ja HD Cleaner auttaa jotenkin, jotkut tosin sanovat että se on placebo, luulee vaan että nyt kone olisi vähän nopeampi käyttää.
Kiitos jos jaksat/haluat vastata.... - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Suurkiitos, kerrankin kunnon vastauksista, tällä palstalla ennenvanhaan oli näsäviisaita pikkupoikia kai jotka vain häiritsivät eivätkä osanneet mitään.
Tämä kone jossa ongelma on Win8.1 Asus SonicMaster, prossu i7 ja muistia vain 8 Gb.
Ei mielellään kierrätykseen koska jos saan ainakin "värinän" pois" pidän koneen joka on minulle tarpeeksi nopea, "Värinä" on myös nettisivuilla (ei joka kerta) , kun esim. lukee tekstiä ja menee sivua alaspäin niin pikkuinen "jarru" tekee sen värinän.
Jos olet tällä palstalla usein niin minulla muitakin kysymyksiä.
Minulla on 5 läppäriä ja 2 stationääristä, kaikki ikääntyneitä toki, Win8.1 ja Win10 sekä Win10 education johon ei saa enää päivityksiä.
Olen 80-vuotias ukko ja enää en jaksa pysyä uusista, esim. keinoäly ei kiinnosta...jne..
Vielä olisi kysymyksiä mitä teen turhaan. Haluan pitää koneet nopeina ja minulla paljon ohjelmia joiden "pitäisi auttaa" käyttää konetta nopeasti/nopeammin.
PrivaZer ja HD Cleaner auttaa jotenkin, jotkut tosin sanovat että se on placebo, luulee vaan että nyt kone olisi vähän nopeampi käyttää.
Kiitos jos jaksat/haluat vastata....Tuo vastaukseni on tekoälyltä. Copilot. Kyllä tekoälyä kannattaa opetella. Ainakin minulla on hyvät kokemukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pyhäjärvi syvällä kusessa
Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha1421660- 1541134
Miten voi sinun
tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät70980Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi345977- 68753
PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE
...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.56743- 69701
- 38654
Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"
Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi7621Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et33591