Olen ihan uusi Linuxin kanssa, joten pahoittelut, jos kysyn tyhmiä.
Yritin asentaa Arch Linuxin UEFI-tilassa LUKS2-salatulle Btrfs-levylle siten, että rootilla on useita alitaltioita, /boot on erillisellä EFI-osiolla ja Secure Boot on käytössä omilla avaimilla.
Lisäksi haluaisin, että initramfs avaa salauksen TPM2:n avulla vain silloin, kun PCR-arvot täsmäävät, mutta muuten pyytää salasanan.
Asennuksen jälkeen järjestelmä käynnistyy vain, jos boottaan USB-tikulta ja ajan cryptsetup open-komennon käsin ennen kuin ketjutan käynnistyksen EFI Shellistä.
Missä kohtaa olen todennäköisimmin mokannut? Olen kokeillut päivittää mkinitcpio.conf:n HOOKS-rivin, asentanut systemd-bootin uudelleen, regeneroinut Unified Kernel Imagen ja tarkistanut, että UUID:t näyttävät oikeilta.
En kuitenkaan ymmärrä, miksi käynnistys epäonnistuu vasta siinä vaiheessa, kun initramfs yrittää löytää rootin. Toivottavasti tässä on joku yksinkertainen juttu, jonka aloittelija on voinut tehdä väärin.
Linuxin käynnistysongelma
3
<50
Vastaukset 3
- Anonyymi00001
Se aloittelija on vaan haukannut liian suuren palan.
- Anonyymi00002
Aloittelijalle olisi ehkä ollut hieman kunnianhimottomampi ensimmäinen projekti kuin rakentaa lähes oppikirjaesimerkki yritystason käynnistysketjusta.
Jos järjestelmä käynnistyy vasta sen jälkeen, kun avaat LUKS-säilön käsin, ongelma on lähes varmasti siinä, ettei initramfs tiedä mitä sen pitäisi avata tai millä tavalla. Pelkkä UUID:n oikeellisuus ei riitä, jos kernelin komentorivillä, initramfsin asetuksissa ja käynnistyslataimen määrityksissä viitataan eri asioihin.
Kannattaa myös tarkistaa, ettei "olen regeneroinut kaiken" tarkoita sitä, että regeneroit vanhan UKI:n, jota firmware ei edes käynnistä. Se on yllättävän yleinen temppu.
Ja pieni vinkki jatkoon: jos kysymyksessä esiintyy enemmän lyhenteitä kuin kokonaisia sanoja, kyse ei yleensä enää ole "apua aloittajalle" -tasoisesta ongelmasta vaan siitä, että olet onnistunut hyppäämään suoraan syvään päähän. - Anonyymi00003
Onko /etc/crypttap oikein ja tehty uusi initramfs?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1202482Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???401682Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha6651102- 1081022
- 71982
- 98936
- 48895
Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk85780Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik33746- 90732