Lukunopeus

Dobblo

Miten nopeasti luet kirjan? Määritellään kirja vaikka keskipaksuksi keltaisen kirjaston vakavaksi romaaniksi.

Meikäläinen on onnettoman hidas lukija, mutta lohduttaudun sillä, että ajatustoimintani on tavallista polveilevampaan. Saattaa mennä "kirjan lukemiseen" jopa pari vuotta.

15

3921

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sologdin

toiset herättävät ajatuksia; heti tai myöhemmin, tai sitten eivät. Ei ole mitään yleistä oikeaa lukunopeutta. Esimerkiksi "Juoksuhaudantie" on ollut minulla kesken puolitoista vuotta. Samaan aikaa olen lukenut useita kirjoja päivässä tai kahdessa.

• lukemista

Jos kirja on suomeksi, lukunopeus noin 20 - 40 sivua tunnissa. En ole selaileva lukija, vaan luen jokaisen sanan ja yleensä pysähdyn miettimään omiani!

(Juoksuhaudantie luettu sitkeydellä viikossa läpi!)

• Lukunopeus riippuu ihan kirjasta. Jos hyvä, määrittelemäsi kokoiseen kirjaan menee ehkä 2-3 päivää. Jos huonompi, saattaa mennä 2 viikkoakin. Yleensä kuitenkin sinnikkäästi luen tylsemmätkin kirjat, osa on palkinnut sinnikkyyden hyvällä lopulla, osa ei.

Samana päivänä en muuten pysty lukemaan kahta eri kirjaa. Siis jos saan toisen luettua, en voi aloittaa uutta, koska ajatukset on vielä siinä aikaisemmassa. Jotkuthan lukee paria kirjaa samaan aikaan, sellainenkin kuulostaa ihan mahdottomalta.

• cata

Olen hyvin eläytyvä lukija, melkeinpä liiaksikin asti, mutta hyvät kirjat menevät kuitenkin nopeasti. Riippuu myös kirjan laadusta muuten, onko teksti raskasta vai kevyttä. 100 sivua tunnissa on sellainen keskinopeuteni.

• sivuverso

Lukunopeutta voi kehittää huomattavasti, itse opettelin lukemaan nopeammin kirjastosta lainaamillani kalvoilla. Kalvoissa oli viivoja ensin sentin, lopulta seitsemän sentin välein.

Nopeasti luettaessa silmä pystyy näkemään kerralla tuon seitsemän senttiä, jolloin sivulla menee aikaa murto-osa siihen että siirtäisi katsetta sentti sentiltä.

En vieläkään ole huippulukija mutta kyllä 200 sivua päivän aikana hupenee helposti oli teksti kuinka tylsää tahansa.

Joskus olen mitannut pokkarin lukunopeutta, siinähän sanat ovat ennalta tuttuja, joten tavaamaan ei juuri joudu. 200 sivua pokkaritekstiä uppoaa aivoihin keskimäärin neljässä tunnissa.

• qummamuzzi

"Joskus olen mitannut pokkarin lukunopeutta, siinähän sanat ovat ennalta tuttuja, joten tavaamaan ei juuri joudu."

Maailmankirjallisuuden valioitakin julkaistaan pokkarimuodossa (nidottuina, pehmeäkantisina).

Tarkoitatko mahdollisesti, että kevyttä hömppää lukee nopeammin kuin esim. tenttikirjaa?

Jos luen itseäni viihdyttääkseni (dekkareita, romantiikkaa, best-sellereitä) menee tunnissa 100 sivua kepeästi. Riippuu tietysti fontista ja ladonnasta.

Nikunlassin kielitiedeopusta tankkasin 6 sivua 6 tunnissa, koska terminologian, viitteiden ja lähteiden tarkistus ja omaksuminen vei tolkuttomasti aikaa.

Useasti hotkaisen romaaneita ja palaan sitten kirjaan jonkin ajan kuluttua lukemalla sen hitaasti nauttien, jos aihetta on. Todella hyvät kirjat ostan, säilytän hyllyssä ja luen uudestaan ja uudestaan.

• qummamuzzi kirjoitti:

"Joskus olen mitannut pokkarin lukunopeutta, siinähän sanat ovat ennalta tuttuja, joten tavaamaan ei juuri joudu."

Maailmankirjallisuuden valioitakin julkaistaan pokkarimuodossa (nidottuina, pehmeäkantisina).

Tarkoitatko mahdollisesti, että kevyttä hömppää lukee nopeammin kuin esim. tenttikirjaa?

Jos luen itseäni viihdyttääkseni (dekkareita, romantiikkaa, best-sellereitä) menee tunnissa 100 sivua kepeästi. Riippuu tietysti fontista ja ladonnasta.

Nikunlassin kielitiedeopusta tankkasin 6 sivua 6 tunnissa, koska terminologian, viitteiden ja lähteiden tarkistus ja omaksuminen vei tolkuttomasti aikaa.

Useasti hotkaisen romaaneita ja palaan sitten kirjaan jonkin ajan kuluttua lukemalla sen hitaasti nauttien, jos aihetta on. Todella hyvät kirjat ostan, säilytän hyllyssä ja luen uudestaan ja uudestaan.

Yritän välttää ostamasta kirjaa ennenkuin olen lukenut sen kahdesti. Jos kirja kestää toisen lukukerran, sitä voi lukea aina uudestaan, ja aina löytyy jotakin uutta. Tai uudestaan se vanha.

• MInna

hyvää ja suvuja juonista lukee muutamassa päivässä

• jaarittelua

Monissa kirjoissa on mielenkiintoinen aihe mutta kirjailija on laittanut kertomuksen sekaan turhia lisäjuonia tai sitten kuvailee tapahtumia liian yksityiskohtáisesti, ikään kuin hän haluaisi antaa "elokuvamaisen" vaikutelman (ei kirjassa voi kaikkea näyttää, täytyy suorittaa karsintaa ja taitava kirjailija osaa sen). Tällaista kirjaa on raskas lukea.

Hyvä esimerkki: James Clavellin Kuningasrotta on aiheelta mielenkiintoinen minulle(sotavankileiri), mutta sen läpi kahlaamiseen meni minulta kaksi viikkoa. Jos se kirja olisi ollut paremmin kerrottu ja kolmasosan lyhyempi niin olisin lukenut sen kahdessa päivässä!

• qummamuzzi

Onko Shogun Clavellin kirjoittama? Silloin kun vielä luin best-sellereitä, muistan yrittäneeni. Kirja oli mammuttimainen ja järjettömän tylsä. Kesken jäi ikuisiksi ajoiksi, mutta mitään en tunne menettäneeni.

• elisant
        qummamuzzi kirjoitti:

Onko Shogun Clavellin kirjoittama? Silloin kun vielä luin best-sellereitä, muistan yrittäneeni. Kirja oli mammuttimainen ja järjettömän tylsä. Kesken jäi ikuisiksi ajoiksi, mutta mitään en tunne menettäneeni.

James Clavellia (1924-1994) pidetään yleisesti yhtenä niistä ensimmäisistä länsimaalaisista kirjailijoista, jotka kuvasivat aasialaisia sellaisina, jollaisina nämä näkevät itsensä sen sijaan, että heitä tarkasteltaisiin länsimaalaisten näkökulmasta. Clavellia pidetäänkin usein jopa monikulttuurisuuden esikuvana. Hän ei kuitenkaan ollut missään määrin kulttuurirelativisti vaan ihaili aasialaista kulttuuria sen omien saavutusten ja arvojen pohjalta. Clavell sanoinkin usein, että lännellä on paljon opittavaa idästä.

Clavellilla on laaja ihailijakunta, vaikka hänen kirjoitustyylinsä ei vetoakaan kaikkiin. Clavellin usko kansakuntien välisen vapaan kaupan hyötyihin ja näkemys käyttää (vapaata) kauppaa tehokkaana ja rakentavana keinona lähentää eri kulttuureja yhteisten intressien muodossa tekee hänen kirjoistaan enemmän kuin mielenkiintoisia. Clavellin teoksissa ei ole muodikasta imperialisminvastaisuutta eikä hänen tuotantonsa edusta läntisiä kaupallisia pyrintöjä Aasiassa riiston muodossa. Mielenkiintoista on myös, että Clavellin romaanien pääpaino ei ole henkilöhahmoissa vaan ajassa ja paikassa, johon Clavell maalaa ja kuvaa kulttuurin.

Vaikka teokset ovat järkälemäisiä, löytyy niistä aina uusia ajatuksia herättäviä piirteitä. Suosittelen tutustumaan, jotta tietää pitääkö kyseisen herran tyylistä ja tavasta vai ei.

SUOMENNETUT ROMAANIT:

”Aasialaissaagaan” kuuluvat romaanit Gai-jin, Kuningasrotta, Noble House, Pyörretuuli, Shōgun ja Tai-Pan.

Gai-jin (Otava 1993) (Gai-Jin)
        Kuningasrotta (Gummerus 1965) (King Rat)
        Noble House (Otava 1985) (Noble House)
        Pomp-O-moto (Otava 1986) (Thrump-O-moto)
        Pyörretuuli (Otava, 1987) (Whirlwind)
        Shōgun (Otava 1982) (Shōgun)
        Tai-Pan (Otava 1983) (Tai-Pan)

• Sampo L

Luen yleensä mielenkiintoista romaania 15 sivua tunnissa. Vieraalla kielellä 10 sivua.
      En tiedä mistä johtuu, että luen niin hitaasti. Toivoisin, että tähän löytyisi apu, sillä koulukirjat tuottavat aika paljon ongelmia (5 sivua tunnissa). Jos yritän Lukea oikein nopeasti, en pysy mukana tekstin sisällössä. Kuitenkin luen aika paljon. Siihen kuluu vain palon aikaa.

• Aasa

100 sivua tunnissa on aika hyvä arvio lukunopeudestani.Tosin sekin vaikuttaa lukeeko suomeksi vaiko vieraalla kielsllä.Uusimman Potterin luin päivässä. Varsinkin jos kirjaa lukee toistamiseen lukunopeus voi hurjan nopea. Mutta olen aina ollut kirjojen ystävä.Vuodessa lainakirjojen määrä (ei sarjakuvia ym.) on jotain 200-300 pinnassa ainakin.

• DarthII

Minä luen jopa 800 sivua/päivä, kun olen lomalla. Tavallisesti luen 1-2 keskipaksua kirjaa päivässä; yhteen kirjaan menee 1 1/2- 2h.

• sasa

Juuri luin Harry Potter ja Feeniksin kilta -kirjan (sivuja noin 1040) kolmessa päivässä kertauksen vuoksi, kun halusin sen lukea uudelleen ennen kuin aloitan uutta Potteria. Joskus joku ohut kirja saattaa kestää viikkoja, jos juoni ei ole yhtään kiinnostava...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      149
      2852
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      365
      2030
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1698
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1401
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe