Meidän talossa kuuluu kun seinänaapuri tai alakerran naapuri kantakävelee kotonaan. Kun naapuri äsken imuroi, sain hirveän yskäkohtauksen. Naapurien riidat, panot, keskustelut, puhelimeen saapuvien viestien äänet kuuluu kaikki. Onko monissakin Forssan 1970-luvulla rakennetuissa elementtitaloissa sama juttu? Vai olenko onnistunut valitsemaan surkeimman paperiseinätalon...
Vastaukset 16
- Anonyymi00001
Kaikki ne on samanlaisia. Suomessa ole äänieristykseen kiinnitetty koskaan huomiota asuinkerrostaloissa. Kenties aivan viimeaikoina jotain edistystä tapahtunut. Tölön korkeissa taloissa on vielä ontelolaatatkin lattioissa. Naapurin löyhkätkin änkeää asuntoneliöihin. Tehty halvalla myyty aikoinaan kalliilla. Nykyään niitä osta kukaan
- Anonyymi00003
"Kaikki ne on samanlaisia."
No, ei todella ole.
uusi ja kallis ei takaa äänieristystä, kyllä ne parhaat löytyy ennen 1970 luvun alkua. - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
"Kaikki ne on samanlaisia."
No, ei todella ole.
uusi ja kallis ei takaa äänieristystä, kyllä ne parhaat löytyy ennen 1970 luvun alkua.Samanlaisia. Seinät kenties paksumpia mutta äänieristys yhtä olematonta.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Samanlaisia. Seinät kenties paksumpia mutta äänieristys yhtä olematonta.
Rakenne on aivan erilainen.
Äänien, puheen, työ äänien ja television, kuulumista ehkäisee tehokkaimmin paikalla valetusta betonista tehty kerrostalo. Raskas yhtenäinen materiaali estää äänen kulkeutumista tehokkaasti.
Lisäksi rakenne on yhtä massaa eikä ole rakoja joista ääni pääsee esteettä kulkemaan. Ja yhtä massaa joka ei värähtele kuten elementtitaloissa rakennetut "legopalikat". - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Rakenne on aivan erilainen.
Äänien, puheen, työ äänien ja television, kuulumista ehkäisee tehokkaimmin paikalla valetusta betonista tehty kerrostalo. Raskas yhtenäinen materiaali estää äänen kulkeutumista tehokkaasti.
Lisäksi rakenne on yhtä massaa eikä ole rakoja joista ääni pääsee esteettä kulkemaan. Ja yhtä massaa joka ei värähtele kuten elementtitaloissa rakennetut "legopalikat".Mihin mahtaa ”tietosi” perustua? Paikalla rakentaminen tarkoitti toki tiiliseinää, paksua betonia, toisin sanoen järeää rakentamista. Hulapula-aikoina materiaali oli vain kovin huokoista. Kyllä sen huomaa kun seinää poraa. Kovin on murenevaista sorttia. Samoin naapurin normaali puhe kuuluu selvästi seinän tuolta puolen.
- Anonyymi00002
Yhdessä kuului seinänaapurin televisio meille aivan joka huoneeseen. Toisessa oli jatkuva pieni rapina ja lapsen itku.
Nykyisessä täysin hiljaista, osasyynä tietysti hiljaiset naapurit , mutta kyllä talokin on hyvä. - Anonyymi00007
Asuin kyllä kauan sitten Siurilankadula, en muista numeroa. Ehkä 18, 20... siellä ei kuulunut kenenkään kanta-astunta, ei tvn tai radion ääniä, . Talo oli ihan samanlainen 70-luvun elementtitalo kuin tämä nykyinenkin. Eli ilmeisesti isoja eroja myös liukuhihnataloissa
- Anonyymi00008
Samaa betoni elementtii käytetään Venezuelassa.🫣
- Anonyymi00009
Puolimatkan rakentamissa asunnoissa ei askeleet kuulu eikä muutkaan äänet.
Armas Puolimatka rakensi parhaat talot kyllä näin on.- Anonyymi00010
Armas ei rakentanut kai yhtään taloa, rakennutti vaan.
Missä Armaksen rakennuttamassa kerrostaloissa on hiljaista ? - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Armas ei rakentanut kai yhtään taloa, rakennutti vaan.
Missä Armaksen rakennuttamassa kerrostaloissa on hiljaista ?Kaikissa Puolimatkan taloissa on hiljaista.
Kyllä Armas oli valmis myös itse likaamaan kätensä jos tarvis oli!
Lallintien taloa rakennettaessa sattui kaksi jamppaa olemaan pidemmällä sairaslomalla.
Valmista piti tulla.
Kiire painoi päälle.
Armas tuli itse paikalle hommiin.
Tiedän, kun tässä rakennusporukassa olin 70 luvun lopulla. - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Kaikissa Puolimatkan taloissa on hiljaista.
Lallintien taloa rakennettaessa sattui kaksi jamppaa olemaan pidemmällä sairaslomalla.
Valmista piti tulla.
Kiire painoi päälle.
Tiedän, kun tässä rakennusporukassa olin 70 luvun lopulla.Olen myös ollut useita kertoja Armaksen kanssa suomen Turussa, neuvottelemassa tontin myynnistä Forssan ydinkeskustasta. 1960-luvun alussa.
olikos niissä joissain Armaksen taloissa peltikylppärit
https://x.com/HannuHynonen/status/2080548764150825283/photo/1 - Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Kaikissa Puolimatkan taloissa on hiljaista.
Valmista piti tulla.
Kiire painoi päälle.
Tiedän, kun tässä rakennusporukassa olin 70 luvun lopulla.Puolimatkan taloissa asuu Hilja hiljaisia? Tölö on täynnä Puolimatkan väsäämiä elementtitaloja. Surkeasti rakennettuja äänivapaata ontelolaattaa.
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Puolimatkan taloissa asuu Hilja hiljaisia? Tölö on täynnä Puolimatkan väsäämiä elementtitaloja. Surkeasti rakennettuja äänivapaata ontelolaattaa.
Hyvää neuvostoliittolaista laatua. Mutta Forssa onkin kait joku serpuhovi.
- Anonyymi00015
Anonyymi00012 kirjoitti:
Olen myös ollut useita kertoja Armaksen kanssa suomen Turussa, neuvottelemassa tontin myynnistä Forssan ydinkeskustasta. 1960-luvun alussa.
olikos niissä joissain Armaksen taloissa peltikylppärit
https://x.com/HannuHynonen/status/2080548764150825283/photo/1Oho! 60-luvun alussa eli yli 60 vuotta sitten! Jo on kommentoijalka kunnioitettava ikä!
- Anonyymi00016
Osta Mitsubishi Galant ja muuta sinne asumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pyhäjärvi syvällä kusessa
Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha1381510- 1481081
Miten voi sinun
tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät69936Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi267757- 68733
PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE
...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.56723- 37619
Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"
Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi7571Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et33561- 59548