Vanhukset ovat ihmisiä, joita on yhtä paljon erilaisia kuin nuorempiakin
Samoja ihmisiähän me olemme kuin nuorempanakin, kokemuksia ja
elämänkoulua vain on tullut lisää.
Samalla lailla me olemme kiinnostuneita asioista kuin nuorempanakin.
Kuka mistäkin.
On ehkä pieni ihmisryhmä, jota ei ole koko elämänsä aikana kiinnostanut juuri mikään, mutta suomalaiset yleensä ottaen ovat hyvin valistuneita ja aikaansa seuraavia iäkkäänäkin, jos ovat olleet sitä nuorempanakin
ja osaavat myös analysoida itsensä ja oman ikäistensä asioita kuten terveyteen
liittyviä ja kaikkia elämän lopunajan asioita laajasti ottaen.
Iäkkäät ovat myös taitavia kirjoittajia on sitten kyse ikään liittyvistä käytännön asioista, arjen sujumisesta, terveydestä, muistoista, toiveista tai mistä vain ilmiöstä,
joka voi olla "päivän lööppi", ruoka, kirjallisuus tai yhteiskunnallinen asia.
Aiheitten laaja kirjo elävöittää palstaa.
Minkälaisia toiveita tai odotuksia teillä on millainen "vanhusten palstan" pitäisi olla ?
Toivoisi palstan olevan vapaamielinen erilaisten ihmisten palsta, jossa jokaisella on vapaus kirjoittaa siitä mitä on sydämellä tai mikä kiinnostaa.
Joku voi käydä palstalla silloin tällöin ajankulukseen, mutta jollekin toiselle
palstan merkitys on tärkeä, palsta voi jollekin (monille ?) olla ainoa päivittäinen "rupattelukaveri".
Kirjoittelemisiin - joskus mielellään pilke silmäkulmassakin,
huumori ei ole kiellettyä.
Mitä tarkoittaa "vanhusten palsta" ?
33
107
Vastaukset 33
- Anonyymi00001
Tämä on ihan hyvä palsta, vaikka joku päivittäin esittääkin jotakin aihetta kielletyksi.
Pitää kuitenkin sietää niitäkin aiheita, joita ei itse ymmärrä tai jotka ei kiinnosta,
niinhän me muutkin teemme. - Anonyymi00002
no se kai tarkoittaa näitä kurjia alleenkuseskeleviä 10 -lääkettä syöviä
huonojalkaisia sutoilioita autioituvilla alueilla mailla josta käsin ne antavat neuvoja
miten hallituksen kuuluu tehdä tai muiden elää ja ottaa maahanmuuttajia
että saadaan hoitoa ja rahat rikkailta että saadaan elintasoa tulonsiirroilla - Anonyymi00003
Ehkä kaupungeissa pysyy vireämpänä ...... ?
- Anonyymi00004
Niin ja kaupungeissa näkee sen mikä mailla tapahtuu myöhemmin
Minulla on tapana kokeilla kommuniskaatiota kassajonoissa
tietysti tyypistä riippuen
keksiin nopeasti jotain puheenpartta, katos vain kun iltalehti on
herännyt tuohon uutiseen
yhä useammin seuraa HILJAISUUS
arvaan, että kyseessä on aikuinen maahanmuuttaja
joka ei kehtaa tunnustaa ettei ymmärrä sanaakaan suomea
aivan kauheaksi olette päästäneet kaupungit ja pian saatte sen mailla syliinne myös- Anonyymi00007
Ha minulle vastaavat aian kun suuni avaan.
Kaassa jonosakin.
Taitaa riippua pärstäkertoimesta!
Piruilevan ihmisen tunte jo naaman liikkeistä!
Hesssa en enää haluaisi edes käydä, siellä on kovanaamoja enemmän kuin täällä.
- Anonyymi00005
Jokaisen ihmisen sisällä on yhä se pieni poika tai tyttö. Oli ikä mikä tahansa. Rohkeasti vaan !
Muistan ihan pienenä kun joku ikätoveri oli aina sanomassa ”ei sitä saa tehdä” niin tein silti. Menin kekomuurahaispesäänkin istumaan juuri siksi. Olihan se kauhea kokemus.- Anonyymi00006
opitko istumista kekomuurahaispersässä vai jatkoitko opintoja ja siirryitkö istumaan
siloviholaisiin jatko-opintoina? - Anonyymi00010
Anonyymi00006 kirjoitti:
opitko istumista kekomuurahaispersässä vai jatkoitko opintoja ja siirryitkö istumaan
siloviholaisiin jatko-opintoina?Opinto oli se, että tee mitä teet vaikka muut sanoo että ei saa tehdä. Meidän sisällä on aina se pikkupoika tai pikkutyttö. Kroppa vaan ikääntyy ja jäykistyy ja käy hitaammin. Aina voi istua muurahaiskekoon. Tietenkin toivoisi että ne muurahaisetkin olisivat jo rauhoittuneet.
- Anonyymi00008
Olen asunut Helsingissä, tehnyt töitä ja saanut eläkkeen niiden kymmenien työvuosien palkkojen perusteella.
Saan hyvän eläkkeen ja haluan asua maaseudulla.
Sitä Hesalaisten kiirettä en todella kaipaaa. Ja maalla kaikki ovat sosiaalisesta asemastaan riippumatta kaikkikaikkien kavereita.
Tohtoreitakin kutsutaan Etunimillään!- Anonyymi00012
Asun Hgissä, luonnonkauniilla alueella, eikä täällä ole mitään "kiireitä".
Hki on muutakin kuin Mannerheimintie. Oma syynsä jos valikoi asuntonsa / kotinsa kantakaupungista. - Anonyymi00016
Kiire on henkilökohtainen asia. Ei minulla ole kiire, vaikka asun melkein
Helsingin keskustassa.
- Anonyymi00009
Vanusten palsta tarkoittaa sitä, että alle 80 vuotiaille tämä ei ole tarkoitettu!
Pysykää ruodussa!
Seli, seli vanhuudesta, sen tuntee, kun se on tuloss, ja kun ei mihinkään jaksa, tietää olevansa Vanhus!- Anonyymi00015
Olen miltei kymmenen vuotta alle 80. Mikään sääntö ei estä tänne tulemasta. En ole rajoittunut, kuten sinä.
- Anonyymi00011
Nk. vanhuus on ikä- sekä terveyskysymys, ei nuorekkuuskysymys.
Vanhus voi olla sairas, terve tai nuorekaskin. Kyllä viim. 80-vuotiasta voi jo pitää vanhuksena. Esim. liikuntakyky, itsensä hoitamiskyky, muisti jne ovat joitain myös vanhuuden oireita, saattaa kyseisiä sairauksia olla myös nuoremmillakin.
Päälle 70 = "ikäihminen" tai jo "vanhuskin".- Anonyymi00013
Ole sinä vain, mutta älä kauppaa asennettasi muille. Katsoitko tiistai-iltana (?) Mtv3:n klo 22. uutisten kevennystä? Siinä 95-vuotias lensi sellaisella härpäkkeellä kuin varjoliidin, mutta sen nimi taisi olla jotain muuta.
- Anonyymi00014
Ihmiset ovat siitä kummallisia otuksia, että tahtovat lokeroida asioita. Ei tarvitsisi, on paljon vapaampaa ja mukavampaa olla, kun ei rajoita itseään.
- Anonyymi00017
Tiedän olevani iäkäs, mutta en koe olevani vanhus. Kumpaan vanhuus enemmän
liittyy psyykkiseen vai fyysiseen kuntoon vai määritteleekö sen ikä ?
Minä mielellään määrittelisin itse mikä olen ja olen iäkäs, kahdeksankymmenen paikkeilla, mutta en tunne olevani vanhus.Olen 3 vuotta vaille 80, ajattelen samalla tavoin, kuin Sinä.
Iäkäs tiedän olevani, mutten koe myöskään olevani vanhus.
Liittyyköhän se siihen, että sana vanhus synnyttää mielikuvan ihmisestä, joka ei kykene enää paljon mihinkään.
Riippuu paljon myös siitä, mistä vinkkelistä kukin katsoo.
Kun olin lapsi, vanhempani olivat vielä nuoria, minä mielsin heidät aina vanhoiksi.
Vanhuuden ja nuoruuden ikäkäsitteet ovat myös muuttuneen historian saatossa radikaalistikin.
Oli aikoja jolloin 15-vuotias koettiin aikuiseksi, nykyään hän on lapsi. Se oli silloin, kun eliniänodote oli noin 40 vuotta.
- Anonyymi00018
Sanasta vanhus tulee usein mieleen koukkuselkäinen vanhus harmajapää,
joka liikkuu keppiin tukeutuen liina päässä kylätiellä
ja mieleen tulee myös laulu "Rantamökissä"
Siel' rantamökissä istuupi hän
Tuo vanhus harmajapää
Hän katsoo liekkien leikkeihin
Ja aatokset pois kiirehtää
Ovat lapset maailmaan hältä lähteneet
Elon iltaan yksin niin hänet jättäneet
jne. - Anonyymi00019
Mitä mieltä olette Wikipedian "tiedosta" ? Olen ihmeissäni.
"Vanhukselle ei ole virallista ikärajaa, mutta toimintakyvyn heikkenemisen perusteella vanhuuden katsotaan yleensä alkavan noin 75 vuoden iässä. Tilastollisesti 65 vuotta täyttäneitä kutsutaan ikääntyneiksi, koska se on yleinen eläkeikä, ja monien suomalaisten mielestä vanhuus alkaa keskimäärin 72-vuotiaana."
Wikipedia- Anonyymi00020
Jos monien suomalaisten mielestä vanhuus alkaa keskimäärin 72 vuotiaana
keitäköhän on kysytty ? Huomattavasti nuoremmilta ? - Anonyymi00023
Jo vuonna 2000 oli vallalla käsitys, että terveen ja toimintakykyisen ihmisen vanhuus alkaa jossain 80 tuolla puolen.
- Anonyymi00021
Itsekin ajatteli, että 72 vuotias on vanha, mutta kun täytti 72 vuotta
ei tuntenut itseään vanhaksi.
Haluaakohan sitä kieltää itseltään olevansa vanha ?
Torjuuko sitä mielessään, että voi kuolla milloin vain ?- Anonyymi00028
Niinhän se on ettei pidä kielteisiä ajatella, keskittyy hyviin, sillä lailla pärjää aina paremmin.
- Anonyymi00022
Minun käsitteistössäni ei ole vanhuksia. On ikäreitä.
Käyttämäni kuntosalin yläsalissa on kahdestin viikossa ikärimammojen kuntopiiri.
Kun joskus tulee kysettä niin kerron, että tytön hupakot treenaavat yläsalissa.
Kukaan ei ole näkyvästi loukkaantunut. Olen itse vähintään saman ikäluokan ukkelisakkia.
Yhden kerran olen tuntenut itseni vanhukseksi. Salin respassa oli uusi, nuori nainen jota teititteli minua. Sillä aluella ja tuossa ympäristössä se ei ole tapana.- Anonyymi00029
Ikäri, hassu nimitys, ja keski-ikäiset voi olla keskiäkäisiä.
- Anonyymi00024
Miten te koette sanan vanhus ? Minusta se on surullinen sana.
- Anonyymi00025
Vanhus-sanalle kun vain hymyilee, sen vaikutus muuttuu myönteisemmäksi....:-)
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Vanhus-sanalle kun vain hymyilee, sen vaikutus muuttuu myönteisemmäksi....:-)
Oletko oppinut tuon hallitukselta ? Sekin vaan hymyilee,
kun se leikkaa heikossa asemassa olevilta viimeiset rahat,
tuntuu "myönteisemmälltä " ....? - Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Oletko oppinut tuon hallitukselta ? Sekin vaan hymyilee,
kun se leikkaa heikossa asemassa olevilta viimeiset rahat,
tuntuu "myönteisemmälltä " ....?Suomi on 8 kertaa jo maailman onnellisin kansa. Muutama ikivalittaja yrittää tätä todellisuutta muuttaa itkemällä ja hampaitaan kiristelemällä jatkuvasti nettipalstoilla.
Sanat ovat vain sanoja.
Siitähän se riippuu, mitä merkityksiä ihmiset ovat sanoille luoneet.
Kuka ylipäätään on päättänyt, mikä on minkäkin sanan merkitys.
Jokainen mieltää millaista tarkoittaa ruma ja kaunis.
Niistä sanoista voimme sanoa, kauneus on katsojan silmissä.
Onko siis sana vanhus, kaunis vai ruma. Mitä se kuvastaa itse kunkin mielessä.
Minkä mielikuvan se luo ja miksi.
- Anonyymi00030
Ämpäri päässä eläville Suomi on maailman onnellisin maa.
- Anonyymi00031
Mitähän valittamista sulla oikeasti on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2242265
Ei enää ulkoteltta ruokaa.
Se oli sitten viimmeinen kerta kun tuonne teltalle menen.Laatu heikkenee joka vuosi ja annokset pienenee.Ei enää kiitos,521332Jos sussa toisessa on yhtään miestä
Ja kadut tekemisiäsi niin menet poliisin puheille, paljastat kaiken oman osuutesi ja kerrot mitä kaikkea se toinen on te1861167- 811006
En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen
Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää56891- 76875
- 100812
Mitä eroavaisuuksia sinulla on
kaivattusi kanssa? Esim. luonteessa. Haittaavatko erot vai ovatko vain rikkaus?77757Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.360741- 40731