https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/marja-alalta-tyottomille-hatahuuto-miljoonista-mustikkakiloista-selvittakaa-minne-voitte-myyda-marjanne/9363844
"Suomen luonnonmarjabisnes on ajautunut poikkeukselliseen kriisiin ulkomaisten poimijoiden viisumipäätösten vuoksi.
Jos vain satakunta poimijaa tulee ammattimaiseen poimintaan, elintarviketeollisuudelta jäävät marjat metsiin.
Nybondas pelkää, että jos marjanpoimijoita ei saada ulkomailta, voi yrityksiä mennä jopa konkurssiin.
– Kaikki nuoret, työttömät ja muut, jotka haluaisitte talkoisiin auttamaan, niin selvittäkää, minne voitte myydä marjanne."
Mitäpä, jos ulokoministeriö säätäisi lain, että tukia saavien on mentävä keräämään marjoja metsiin tukia saadakseen.
Eikä vain yhtä 10 litran ämpärillistä, vaan osallistuttava marjatalkoisiin 200 litralla saadakseen tuet.
Itse olenyleensä keränyt ämpärillisen tai pari mustikkaa, 1 ämpärinn karpaloa ja 5-6 ämpärillisitä puolukkaa talvimarjoiksi, puolukkahyytelömajoiksi ja puolukkamehuksi.
Talkoisiin en osallistuisi, eikä voitaisi edes määrätä, koska mitään tukia en saa, enkä ole työelämässä, enkä eläkkeellä, enkä opiskele.
Marjatalkoot
14
106
Vastaukset 14
- Anonyymi00001
"200 litralla saadakseen tuet."
Idiootti...Ehkä tuossa tapauksessa möisin itse noi keräämäni marjat ja haistaisin tuökkärille ripulit :D - Anonyymi00002
No eikö ne marjat kannata käyttää itselle? Etenkin heidän, joilla ei metsä ole ihan siinä puolen kilometrin päässä.
Marjoissa on hyviä aineita. En minä myy yhtään mustikkalitraa. Pakkaseen menee. Kuljen bussilla metsän luokse, en pyöräile lomalaisliikenteen ja rekkojen seassa. pianhan lomani loppuu, sitten ri jouda enää marjaan.- Anonyymi00003
"ulokoministeriö säätäisi lain, että tukia saavien on mentävä keräämään marjoja metsiin tukia saadakseen."
Miten voit käyttää itse jos pitää pakosti kerätä marjat jälleenmyyjille ym ketkä niitä tarvitsee thaikkupoimijoiden puutteessa? Jos kerta pakko olisi niin itse ainakin irtisnoisin itseni työkkäristä ja keräisin sen verran että saan rahat elämiseen...se ei vaadi lopulta paljon (hinta 40-50e/sanko mustikoita) - Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
"ulokoministeriö säätäisi lain, että tukia saavien on mentävä keräämään marjoja metsiin tukia saadakseen."
Miten voit käyttää itse jos pitää pakosti kerätä marjat jälleenmyyjille ym ketkä niitä tarvitsee thaikkupoimijoiden puutteessa? Jos kerta pakko olisi niin itse ainakin irtisnoisin itseni työkkäristä ja keräisin sen verran että saan rahat elämiseen...se ei vaadi lopulta paljon (hinta 40-50e/sanko mustikoita)Voin käyttää itse. Kukaan ei määrää, miten vuosilomalla kerätyt marjat syön. Että syönkö ne ustuillani jo metsässä. Syönkö ne mustikkamaitona. Syönkö sokerin kanssa vai ilman.
Että..silleen. Työnantaja ei oo kysellyt.. - Anonyymi00010
Anonyymi00003 kirjoitti:
Miten voit käyttää itse jos pitää pakosti kerätä marjat jälleenmyyjille ym ketkä niitä tarvitsee thaikkupoimijoiden puutteessa? Jos kerta pakko olisi niin itse ainakin irtisnoisin itseni työkkäristä ja keräisin sen verran että saan rahat elämiseen...se ei vaadi lopulta paljon (hinta 40-50e/sanko mustikoita)Tässä tulee laki vastaan. Palkatonta työtä ei saa teettää. Sellaista, joka normaalisti tehdään työsuhteessa, ja, jossa on kyse esim yrittäjän liiketoiminnasta. Joko marjoista on maksettava, ja poimija ilmoittaa tulot työttömyysturvan maksajalle. Tai- työtön jokaisenoikeuteensa nojaten, kerää marjat omaan kotitarpeeseensa. Ja saa täydet tuet.
Sekä tekee välillä ditä marjapiirakkaa, ja marjasoppaa, ja marjarahkaa, ja syö puuron päällä marjoja.
Ulkoministeriö ei säädä lakeja. - Anonyymi00012
Anonyymi00003 kirjoitti:
Miten voit käyttää itse jos pitää pakosti kerätä marjat jälleenmyyjille ym ketkä niitä tarvitsee thaikkupoimijoiden puutteessa? Jos kerta pakko olisi niin itse ainakin irtisnoisin itseni työkkäristä ja keräisin sen verran että saan rahat elämiseen...se ei vaadi lopulta paljon (hinta 40-50e/sanko mustikoita)Jokaisenoikeudesta on kyse. Valtio ei voi pakottaa myymään yhtäkään kiloa mustikkaa, millekään marjayrittäjälle tai välittäjälle.
Se poiminut päättää asiasta, syökö herkullisen saaliinsa, vai myykö sen.
Tähän jokaisenoikruteen pitäisi aluksi lakimuutos tehdä.
Sitten pitäisi säätää laki tiettyjen yritysten etuoikeuksista, saada työvoimaa mikä ei juuri mitään maksa.
Kuulostaako luettuna siltä että ehtisi mustikkasesonkiin joka- on käynnissä.
- Anonyymi00004
Apina
- Anonyymi00006
Jotenkin huvittavaa, että maassa on kuulemma 376 000 työtöntä, mutta edes yhtä prosenttia heistä ei saada marjoja keräämään. Tuet edelleen liian korkeat.
- Anonyymi00007
Ja työlliset lomillaan keräävät. Mustikka on terveysmarja. Ja minusta piirakassa se on hyvää.
- Anonyymi00014
Maalla asuvat työnhakijat varmasti keräävät marjansa. Minä olen siinä onnekkaassa asemassa, että saan omalta alle kahden hehtaarin tontilta marjat kahden pakastimen täytteeksi. Saskatooneista, metsämansikoista, mansikoista ja mustikoista se alkaa, sitten vatut, karviaiset, mustaherukat, punaherukat, valkoherukat, ja lopulta puolukat ja pikku pakkasten jälkeen aroniat.
Jos pitäisi lähteä kymmenien kilometrien taakse, ei onnistuisi. Enkä myy marjoja. Jos myisin, se olisi työnestotoimistolle punainen vaate; hyökkäisivät kimppuuni syytöksineen 'yrittäjyydestä' ja katkaisisivat tukeni selitysten ajaksi. Työtön kun on syyllinen, ellei toisin todista.
- Anonyymi00008
Jokavuotinen "marjakriisi".
Minä poimin marjoja ainoastaan omaan pakastimeen. Siitä saa varman palkan oman työn hedelmistä itselleen. Jos suomalaisilla työnantajilla alkaa olemaan joka vuosi uusi kriisi kun ei edes marjanpoimijoita riitä riistettäväksi ja kusetettavaksi edes ulkomailta olisiko syytä katsoa marjayrittäjänkin ihan sinne omaan peiliin ja miettiä niitä omia asenteita?- Anonyymi00013
Viisaasti teet. Itse syömällä marjat hyödyttävät terveyttä. Niistä saa makua, ja luontoliikunta poimiessa tekee hyvää.
- Anonyymi00009
Sekin auttaisi, jos työttömät voisivat olla varmoja siitä, että marjojen myynti ei lopeta työttömyyskorvausta. Tällä hetkellä eri toimistoilla hyvin erilaiset käytännöt ja runsaasti harkinnanvaraa, misä asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.
- Anonyymi00011
Jos jokin asia, ei estä olemasta työmarkkinoiden käytettävissä, siitä ei työttömyysturva mihinkään mene.
Ei kellekään, etenkään työvoimavirkailijalle, ole mikään pakko kertoa, että on menossa marjamarikolle talvimarjat keräämään. Jos kännyyn kilahtaa, että on valittu työhön, ottaa työn vastaan. Palaa marikolle vaikkapa sitten ensimmäisenä vapaapäivänään keräämään marjoja pakkaseen. Ja sillon siihen ei enää voi puuttua työvoimaviranomainen mitenkään.
Älkää hyvät ihmiset, jättäkö varautumatta talveen.
Siinä piilee se, että kun talven sivu on pitkä, useimmiten kylmä. Ja kaikki on nykyään kallista.
Laskin itse, että jopa bussilla, marjapaikkaan. Litahinta on vähän yli euron. Ja saan nauttia luonnon ihmeistä poimiessani, ohessa. Se parantaa mielialaa, ja välillä kivellä tai mättäällä istahtaminen tuo virtaa.
Eikö työttömällä edellytetä juuri sitä omaa aktiivisuutta oman elämän suhteen? Ei tokkiinsa, se mieliala jossain kuutiossa pysy kunnossa, sohvalla, odotellen tyhjän panttina työtä, jonka saamisesta ei ole takuita. Kun poimii marjoja itselleen, se on varmaa, että jokaikinen marja hyödyttää ihmistä, ja/tai hänen perhettään. Nämä pohjoisen marjat ovat tutkitusti terveysruokaa. Mustikka aivoille,ja suolistolle erityisesti. Puolukka verenkiertoelimille. Ja lakka on herkkumarja. Karpalo taas on tulehdusten hätyyttäjä.
Itse olen lähdössä tänään metsään. Ja voi, käräyttäköön ken haluaa. Saan makeat naurut. Vuosiloma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1092250- 103896
- 67861
- 48825
Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???22822Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha535756- 80677
Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk76650Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik23600- 57561