Väliseinän purku

asunnon ostaja

Olemme ensiasunnon ostajia ja löysimme äskettäin kaikin puolin kivan rivariasunnon, ainoa mutta on vain väliseinä olohuoneen ja keittiön välillä. Seinän purku toisi kaipaamaani avaruutta ja tilaa. Väliseinän ei pitäisi olla kantava. Tiedämme, että lupa on haettava taloyhtiöltä, mutta mitä sen jälkeen? Minua kiinnostaisi myös rempan hinta. Seinässä on myös pistorasia, joten sen siirtämiseen/poistamiseen tarvitaan sähkömies? Muuten olisimme ehdottomasti tekemässä purkua itse..jos vain mahdollista! Mietimme myös laminaattilattiaa muovimaton tilalle. Tätä vaihetta ei kuitenkaan välttämättä ole järkevää tehdä ennen seinän purkua?

7

22292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aukko siihen

      väliseinään , pääset vähemmällä. Etkä tarvitse yhtiön lupia.

    • Rautalankaa

      En minä yhtiöltä lupaa kysyisi, jos keittiön ja olohuoneen välisen kevyen seinän kaataisin.

      Mutta yhtiösovun säilyttämiseksi ja naapureiden uteliaisuuden tyydyttämiseksi olen yleensä itse tehnyt pienen paperin, jossa olen kertonut mitä aion tehdä ja kauan remontti suunilleen kestää.

      Kantavien seinien tai märkätilojen seinien siirto / purku on tosiaan aivan eri juttu. Siinä on parempi olla lupa yhtiöltä ja vielä hyvä suunnittelija miettimässä, miten homma pitäisi tehdä.

      • här

        Juuri ostimme kanssa rivarin ja nimenomainen olohuoneen ja keittiön välinen kevytseinä lähti. Isännöitsijän suullisella hyväksynnällä, mutta tein myös lapun, jossa kerroin seikkaperäisesti mitä hommaillaan ja miten. Kämpästä ei löytynyt sähkökuvia, joten varauduin siihen että seinästä löytyy kivaa.. Kannattaa kattoa onko miten jakorasioita ja millä kohdin kojerasioita on. Itellä löyty kattopinnasta 3 nousua eri kohdista ja lattiasta myös kolme putkea ylös... nyt on viikko hierretty pelkkiä sähköjä, rahaa palaa kun saa ihmetellä miten saa vedettyä järkevästi. Helpompi homma on rakentaa nollasta kun lähteä siirtämään vanhoja,näemmä. Tsemppiä...
        Tappaa pitäs se paska joka tähän asuntoon on sähköt piirtäny/arponut kännissä..


    • seinä

      Juuri tein saman jutun eli korotin ja levensin olohuoneen ja keittiön välissä olevaa oviaukkoa. Sekä olkkarin että keittiön puolella oli lastulevystä tehty laipiot verhojen eteen niin ei viittiny koko seinää kaataa vaan sahasin pystysuoraan kuviosahalla jonkun matkan päästä seinästä kun olin ensin porannu apureiän terää varten (voi käyttää myös käsisahaa). Sen jälkeen lastulevyt pois pala palalta ja koolingit myös pois. Puretuista koolingeista aukon ympärille rakenne ja ylös 60cm välein koolaus. Alajuoksu tiukasti lattiassa kiinni, siihen saneerauslaastia. Koristeeksi ympärille n.4 cm paksu seinän levyinen lankku kiinnitettynä ruuveilla keskeltä. Ruuvit porattu upoksiin, niin saan muovitulpat päälle jollen laita esim taiteovea. Keskellä olevat kannat peittyvät taiteoven kiskoihin ja karmeihin. Olisi pitäny jättää karmin alapää vajaaksi niin laminaatti olisi mennyt sinne alle siististi. Nyt pikkanen ruma rako jota ei saa fiksusti listalla korjattua !!

      Sähköt eri juttu ja isännöitsijään kannattaa olla yhteydessä.

      • mää

      • seinä
        mää kirjoitti:

        rivarin keittiörempan yhteydessä tsekkaa:
        http://kotisivu.dnainternet.net/laakso9/keremppa.htm

        Hienot kuvat ja onneksi olkoon. Alkuperäinen kuva näyttää aika saman näköiseltä kuin omistamassani kerrostalo kolmiossa. Samalla tavalla keittiön kaapit väliseinällä kuin sinulla vastapäätä toista kaappirivistöä. Väliseinä on kuitenkin molemmista päistä kattoon asti auki, toisella puolella käytävä ja toisella puolella olohuone. Avaruuden puoleen mielestäni ok koska keittiö ja olkkari tavallaan samaa tilaa ja toiselta puolelta keittiö käytävän/olohuoneen kanssa. Kaappitilaa on keittiössä tosi runsaasti mutta probleemana on käytävällä, olkkarissa ja keittiössä oleva mosaiikkitammi parketti joka on mielestäni ainoastaan olkkarissa ok. Mustia jälkiä saumoissa jossa koskaan ollut kosteutta ja kahden lapsiperheen jäljiltä kyllä löytyy! Varottavia paikkoja ovat astianpesukone, jääkaappi, suihkuhuoneen edusta, tuulikaappi ulkotamineilla, ... mitä asumista sellainen on jos joutuu koko ajan varomaan. Meinasin korjata asian hiottamalla parketin mutta hionnan jälkeen paloihin jäi edelleen jäämiä ja pari kohtaa tummunut uudelleen. Olisko ideoita ..


      • mää
        seinä kirjoitti:

        Hienot kuvat ja onneksi olkoon. Alkuperäinen kuva näyttää aika saman näköiseltä kuin omistamassani kerrostalo kolmiossa. Samalla tavalla keittiön kaapit väliseinällä kuin sinulla vastapäätä toista kaappirivistöä. Väliseinä on kuitenkin molemmista päistä kattoon asti auki, toisella puolella käytävä ja toisella puolella olohuone. Avaruuden puoleen mielestäni ok koska keittiö ja olkkari tavallaan samaa tilaa ja toiselta puolelta keittiö käytävän/olohuoneen kanssa. Kaappitilaa on keittiössä tosi runsaasti mutta probleemana on käytävällä, olkkarissa ja keittiössä oleva mosaiikkitammi parketti joka on mielestäni ainoastaan olkkarissa ok. Mustia jälkiä saumoissa jossa koskaan ollut kosteutta ja kahden lapsiperheen jäljiltä kyllä löytyy! Varottavia paikkoja ovat astianpesukone, jääkaappi, suihkuhuoneen edusta, tuulikaappi ulkotamineilla, ... mitä asumista sellainen on jos joutuu koko ajan varomaan. Meinasin korjata asian hiottamalla parketin mutta hionnan jälkeen paloihin jäi edelleen jäämiä ja pari kohtaa tummunut uudelleen. Olisko ideoita ..

        suhtkoht samoilla kokemuksilla. Tasoittelin kaadetun seinän kuopan ja laitoin laminaatin ja sulumuovit alle. Hyvästi tammiparketti!!! Edelleenkään en tajua, miksi monen mielestä tuo alkuperäinen olisi ollut säilyttettävän arvoinen. Oma lattiamme muuten luxflooria, linkki sivuillamme. Tsemiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe