Väliseinän purku

asunnon ostaja

Olemme ensiasunnon ostajia ja löysimme äskettäin kaikin puolin kivan rivariasunnon, ainoa mutta on vain väliseinä olohuoneen ja keittiön välillä. Seinän purku toisi kaipaamaani avaruutta ja tilaa. Väliseinän ei pitäisi olla kantava. Tiedämme, että lupa on haettava taloyhtiöltä, mutta mitä sen jälkeen? Minua kiinnostaisi myös rempan hinta. Seinässä on myös pistorasia, joten sen siirtämiseen/poistamiseen tarvitaan sähkömies? Muuten olisimme ehdottomasti tekemässä purkua itse..jos vain mahdollista! Mietimme myös laminaattilattiaa muovimaton tilalle. Tätä vaihetta ei kuitenkaan välttämättä ole järkevää tehdä ennen seinän purkua?

7

21160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aukko siihen

      väliseinään , pääset vähemmällä. Etkä tarvitse yhtiön lupia.

    • Rautalankaa

      En minä yhtiöltä lupaa kysyisi, jos keittiön ja olohuoneen välisen kevyen seinän kaataisin.

      Mutta yhtiösovun säilyttämiseksi ja naapureiden uteliaisuuden tyydyttämiseksi olen yleensä itse tehnyt pienen paperin, jossa olen kertonut mitä aion tehdä ja kauan remontti suunilleen kestää.

      Kantavien seinien tai märkätilojen seinien siirto / purku on tosiaan aivan eri juttu. Siinä on parempi olla lupa yhtiöltä ja vielä hyvä suunnittelija miettimässä, miten homma pitäisi tehdä.

      • här

        Juuri ostimme kanssa rivarin ja nimenomainen olohuoneen ja keittiön välinen kevytseinä lähti. Isännöitsijän suullisella hyväksynnällä, mutta tein myös lapun, jossa kerroin seikkaperäisesti mitä hommaillaan ja miten. Kämpästä ei löytynyt sähkökuvia, joten varauduin siihen että seinästä löytyy kivaa.. Kannattaa kattoa onko miten jakorasioita ja millä kohdin kojerasioita on. Itellä löyty kattopinnasta 3 nousua eri kohdista ja lattiasta myös kolme putkea ylös... nyt on viikko hierretty pelkkiä sähköjä, rahaa palaa kun saa ihmetellä miten saa vedettyä järkevästi. Helpompi homma on rakentaa nollasta kun lähteä siirtämään vanhoja,näemmä. Tsemppiä...
        Tappaa pitäs se paska joka tähän asuntoon on sähköt piirtäny/arponut kännissä..


    • seinä

      Juuri tein saman jutun eli korotin ja levensin olohuoneen ja keittiön välissä olevaa oviaukkoa. Sekä olkkarin että keittiön puolella oli lastulevystä tehty laipiot verhojen eteen niin ei viittiny koko seinää kaataa vaan sahasin pystysuoraan kuviosahalla jonkun matkan päästä seinästä kun olin ensin porannu apureiän terää varten (voi käyttää myös käsisahaa). Sen jälkeen lastulevyt pois pala palalta ja koolingit myös pois. Puretuista koolingeista aukon ympärille rakenne ja ylös 60cm välein koolaus. Alajuoksu tiukasti lattiassa kiinni, siihen saneerauslaastia. Koristeeksi ympärille n.4 cm paksu seinän levyinen lankku kiinnitettynä ruuveilla keskeltä. Ruuvit porattu upoksiin, niin saan muovitulpat päälle jollen laita esim taiteovea. Keskellä olevat kannat peittyvät taiteoven kiskoihin ja karmeihin. Olisi pitäny jättää karmin alapää vajaaksi niin laminaatti olisi mennyt sinne alle siististi. Nyt pikkanen ruma rako jota ei saa fiksusti listalla korjattua !!

      Sähköt eri juttu ja isännöitsijään kannattaa olla yhteydessä.

      • mää

      • seinä
        mää kirjoitti:

        rivarin keittiörempan yhteydessä tsekkaa:
        http://kotisivu.dnainternet.net/laakso9/keremppa.htm

        Hienot kuvat ja onneksi olkoon. Alkuperäinen kuva näyttää aika saman näköiseltä kuin omistamassani kerrostalo kolmiossa. Samalla tavalla keittiön kaapit väliseinällä kuin sinulla vastapäätä toista kaappirivistöä. Väliseinä on kuitenkin molemmista päistä kattoon asti auki, toisella puolella käytävä ja toisella puolella olohuone. Avaruuden puoleen mielestäni ok koska keittiö ja olkkari tavallaan samaa tilaa ja toiselta puolelta keittiö käytävän/olohuoneen kanssa. Kaappitilaa on keittiössä tosi runsaasti mutta probleemana on käytävällä, olkkarissa ja keittiössä oleva mosaiikkitammi parketti joka on mielestäni ainoastaan olkkarissa ok. Mustia jälkiä saumoissa jossa koskaan ollut kosteutta ja kahden lapsiperheen jäljiltä kyllä löytyy! Varottavia paikkoja ovat astianpesukone, jääkaappi, suihkuhuoneen edusta, tuulikaappi ulkotamineilla, ... mitä asumista sellainen on jos joutuu koko ajan varomaan. Meinasin korjata asian hiottamalla parketin mutta hionnan jälkeen paloihin jäi edelleen jäämiä ja pari kohtaa tummunut uudelleen. Olisko ideoita ..


      • mää
        seinä kirjoitti:

        Hienot kuvat ja onneksi olkoon. Alkuperäinen kuva näyttää aika saman näköiseltä kuin omistamassani kerrostalo kolmiossa. Samalla tavalla keittiön kaapit väliseinällä kuin sinulla vastapäätä toista kaappirivistöä. Väliseinä on kuitenkin molemmista päistä kattoon asti auki, toisella puolella käytävä ja toisella puolella olohuone. Avaruuden puoleen mielestäni ok koska keittiö ja olkkari tavallaan samaa tilaa ja toiselta puolelta keittiö käytävän/olohuoneen kanssa. Kaappitilaa on keittiössä tosi runsaasti mutta probleemana on käytävällä, olkkarissa ja keittiössä oleva mosaiikkitammi parketti joka on mielestäni ainoastaan olkkarissa ok. Mustia jälkiä saumoissa jossa koskaan ollut kosteutta ja kahden lapsiperheen jäljiltä kyllä löytyy! Varottavia paikkoja ovat astianpesukone, jääkaappi, suihkuhuoneen edusta, tuulikaappi ulkotamineilla, ... mitä asumista sellainen on jos joutuu koko ajan varomaan. Meinasin korjata asian hiottamalla parketin mutta hionnan jälkeen paloihin jäi edelleen jäämiä ja pari kohtaa tummunut uudelleen. Olisko ideoita ..

        suhtkoht samoilla kokemuksilla. Tasoittelin kaadetun seinän kuopan ja laitoin laminaatin ja sulumuovit alle. Hyvästi tammiparketti!!! Edelleenkään en tajua, miksi monen mielestä tuo alkuperäinen olisi ollut säilyttettävän arvoinen. Oma lattiamme muuten luxflooria, linkki sivuillamme. Tsemiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe