Vesirokko

Mitä voi tehdä?

Vauvalla vesirokko ja eilen oltiin lastenlääkärillä, joka totesi rokon. Ei antanut sen kummemmin hoito-ohjeita, sanoi että menee ohi itsestään ajan kanssa. Oliskos kellään vinkkejä miten lapsen oloa voisi helpottaa? Jotain rasvaa? Näppyjen puhdistusta jollakin aineella vai riittääkö vesipesu? Onko joku käyttänyt särkylääkettä peräpuikkona lapsen kipuihin vesirokossa?

8

1320

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairastaminen

Olet varmaan itsekin sairastanut aikoinaan vesirokon....
      Lepoa, lepoa ja lisää lepoa. Älä nostele vauvaa turhaan sängystä pystyyn tai yritä leikityttää väkisin. Anna lapsen nukkua mahdollisimman paljon. Lepo on tärkeää, koska jos ei anneta parantua rauhassa jälkitauteina mm. aivokalvontulehdus. Vesirokko kestää muutaman päivän ja on kieltämättä tuskallinen.

Seuraa kuumetta. Jos alkaa mennä olla 40 tai yli, lähde lääkäriin. 39 kuume on vielä normaali. Kuumeen laskeminen lääkkeellä on siinä mielessä tyhmää, että lapsi piristyy eikä lepää kunnolla.

Vauva tarvitsee nestettä, jotta ei kuivu eli yritä syöttää normaalisti vaikka ruokahalu on todennäköisesti lähellä nollaa.

Näppyihin ei kannata koskea eikä niitä kannata yrittää puhdistaa. Vesipesut ja kylvyt kannattaa jättää siksi kunnes parantuminen alkaa. Hankaus vain pahentaa kutinaa.

• neuvo tuo nukkuminen

mutta meitin poitsu ei suostu olemaan sängyssä, huutaa vaan ja haluaa syliin että kanniskelisin koko ajan. Siihen voi sitten rauhoittua hetkeksi, siis korostan hetkeksi kunnes kiukku alkaa taas... nukuttaisin poitsun mielelläni päikkäreille että paranisi nopeammin, mutta tähän astiset yrityksen ovat jääneet yrityksiksi. Kuumetta meillä ei oo ollenkaan tai sitä ei ole niin että sen huomaisi ilman mittaria, tuntuu siis normaalilämpöiseltä. Lääkärin mukaan kuumetta ei välttämättä tule ollenkaan. Juu ja suihkuja suositeltiin muut pesut (kylvyt) jätettävä väliin.

• kutinaan
        neuvo tuo nukkuminen kirjoitti:

mutta meitin poitsu ei suostu olemaan sängyssä, huutaa vaan ja haluaa syliin että kanniskelisin koko ajan. Siihen voi sitten rauhoittua hetkeksi, siis korostan hetkeksi kunnes kiukku alkaa taas... nukuttaisin poitsun mielelläni päikkäreille että paranisi nopeammin, mutta tähän astiset yrityksen ovat jääneet yrityksiksi. Kuumetta meillä ei oo ollenkaan tai sitä ei ole niin että sen huomaisi ilman mittaria, tuntuu siis normaalilämpöiseltä. Lääkärin mukaan kuumetta ei välttämättä tule ollenkaan. Juu ja suihkuja suositeltiin muut pesut (kylvyt) jätettävä väliin.

Mentolirisiiniöljysprii, jota saa apteekista saattaa auttaa kutinaan... Naamaan ei kannata laittaa, pistää nimittäin silmät vuotamaan...

• Nimetön
        kutinaan kirjoitti:

Mentolirisiiniöljysprii, jota saa apteekista saattaa auttaa kutinaan... Naamaan ei kannata laittaa, pistää nimittäin silmät vuotamaan...

suositella. Terveydenhoitajan mukaan. Meidän vauvalla 6kk oli myös vesirokko, ei kuumetta kuitenkaan, mutta näppyjä paljon. Pirteä oli ja iloinen kuitenkin taudista huolimatta. Mitä nuorempana tulee, sitä helpompi. Onhan se lastentauti.

• Neljän äiti

Hei vaan!
      Minulle neuvottiin laittamaan vesirokkonäppyihin ihan tavallista perunajauhoa:)
      Kuivattaa näpyt nopeammin pois.
      Hyvin on toiminnut,kaikilla käytetty keino.

• suosittelen myös...

Et maininnut vauvan ikää, paljonko sitä on? Meillä oli myös, mutta lisäksi oli kyllä korkea kuumekin ja lääkittiin säännöllisesti- pronaxen kuumeeseen ja atarax kutinaan ihan lääkärin määräyksestä. Ja nyt taitaa olla tuo vaippa-alue ongelmana, kun tulehtuvat helposti nuo näpyt- siksi ne on hyvä pitää puhtaana...

• nestemäisenä

auttoi ainakin meillä. Lääkäri kirjoitti reseptin.

• kyllä

varmaan auttaa kutinaan, onhan se rauhoittava lääke... Voi kyllä aiheuttaa uneliaisuuttakin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3209
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3077
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2942
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1689
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1657
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59