Henkirikos, varkaus, huoruus – näistä tuli kuolemantuomio 1600-luvun Suomessa.
Hirtto- tai mestaustuomion saattoi 1600-luvun Ruotsi-Suomessa saada yhtä lailla ihmisen tappamisesta kuin avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. Toisaalta tappotuomiosta saattoi selvitä sakoilla. Vankilatuomioita ei tuolloin käytetty.
Jos sakkotuomioon ei rahaa ollut, voitiin rangaistus muuttaa esimerkiksi piiskaukseksi tai kujanjuoksuksi. Niiden seurauksena saattoi tulla vakava vamma, jopa kuolema.
Kujanjuoksussa tuomittu joutui juoksemaan kahden miesrivin välistä. Miehet löivät tuomittua raipoilla tai kartuilla. Vankeusrangaistusta ei Ruotsin, ja näin ollen Suomenkaan, lainsäädännössä tunnettu kuin vasta 1700-luvulla.
Vielä 1700-luvun alussa Suomessa oli voimassa laki, joka määräsi, että romanimiehen sai hirttää ilman oikeudenkäyntiä.
https://yle.fi/a/3-8713195
Tuomiot ennenvanhaan
6
<50
Vastaukset 6
- Anonyymi00001UUSI
1600-luvun Ruotsi-Suomessa viinanpoltosta ja sen salakaupasta sai tuomion, sillä kruunu pyrki säätelemään ja verottamaan alkoholijuomien valmistusta. Rangaistukset eivät kuitenkaan olleet kuolemantuomioita, vaan tavallisesti sakkoja tai menetyssakkoja. Paloviinan valmistus levisi maaseudulla nopeasti 1600-luvulla. 1638 säädettiin ensimmäisen kerran vero kotipoltolle.
Luvaton, verorästitön tai kiellettyinä aikoina (kuten katovuoselvisi yleensä rahallisilla korvauksilla, joskin varattomat saattoivat kärsiä rangaistuksensa sina) tapahtunut viinanpoltto johti tuomiokirjojen mukaan sakkoihin ja laittomien välineiden tai tuotteiden takavarikkoon.
Tässä on ikävä uutinen Pasaselle, viinasta saattoi joutua menemään töihin rangaistukseksi:
"Vankeusrangaistuksia ei tuohon aikaan käytetty nykyisessä muodossaan, vaan rikoksista rangaistiin ruumiillisesti tai joutumalla joksikin aikaa työhön"
-Kauhea tilanne patalaiskalle miehelle!- Anonyymi00003UUSI
Suomessa Seutulan lentokenttä on rakennettu pääosin sakkovankien työllä, tästä luovuttiin 80 luvulla,
- Anonyymi00004UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
Suomessa Seutulan lentokenttä on rakennettu pääosin sakkovankien työllä, tästä luovuttiin 80 luvulla,
Suomenlinnan avovankilan asukit vielä nykyäänkin korjailevat muureja ja rakennuksia.
- Anonyymi00007UUSI
`Ennenvanhaan ?? Jatkosodan aikana teloitettiin n. 500 henkilöä. Suurin osa vakoilusta vihollisen hyväksi, mutta kieltäytymisestä, tai karkuruudestakin n. 100.
https://www.sotahistoriallisetkohteet.fi/app/sights/view/-/id/514/country/9/area/85/
- Anonyymi00002UUSI
Vaan kuinka Pattayalla, ennen vanhaan ja nykyään?
- Anonyymi00006UUSI
"Viimeisin teloitustapaus Thaimaassa tapahtui elokuussa 2009, jolloin kaksi huumekaupasta tuomittua teloitettiin myrkkyruiskeella"
Kuolemantuomioita annetaan, mutta toteutus ei ole muodissa. Ei edes 2016 Bangkokin pommi-iskun tekijöitä ole saatu teloitettua. Iskussa sai surmansa 20 ihmistä ja yli 120 haavoittui. Joukossa oli myös ulkomaalaisia uhreja.
Motiivi: Kosto Thaimaan sotilasjuntan tekemästä päätöksestä karkottaa 109 uiguuripakolaista väkisin takaisin Kiinaan heinäkuussa 2015 – vain kuukausi ennen pommi-iskua.
Muistan tuon jälkeisen ajan, kun ratsioita oli kaikkien kaupunkien ympärillä ja myös saarilla. Tiesivät keitä etsiä ja valkonaamat sai jatkaa matkaa näyttämättä papereita.
2010
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832021
- 971490
- 1141023
- 106950
Olen osastolla
Henkisesti olen aivan rikki siitä mitä olen tehnyt. Lisäksi olen vakavasti sairas. Verikokeet kertoo sen.65784- 61682
Oletkohan tajunnut mitä olen päättänyt
En tule koskaan, ikinä, sanomaan sinulle mitään, ei tervehtimistä, ei aloitetta, ei katsetta, ei mitään, koska et ole si41659- 49624
- 27595
Sinulle nainen
Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M75575