Ongelmani on millainen raapimapuu viehättää eniten katteja. Ostamani narusta tehty ei viehättänyt tarpeeksi ja seinät saivat kyytiä. Olisiko kokolattiamatosta tehty kissoille mieluisa vai mikä on se juttu? Auttakaa!!!
RAAPIMAPUU !
9
8945
Vastaukset
- Satru
Yleisesti raapimapuun/kiipeilypuun pitää olla tarpeeksi iso ja tukeva aikuisellekin kissalle. Kaikki raapimapuut/kiipeilypuut eivät tätä ole. Myös osa raapimapuuna myytävistä tuotteista eivät sisällä välttämättä ollenkaan kissalle sopivaa raapimapinta-alaa vaan ovatkin ns. kipeilypuita, eivätkä näin ollen tyydytä kissan raapima kohteelle asettamia vaatimuksia.
Raapimakohteen on pysyttävä paikallaan, kun kissa siihen etujaloillaan nojaa. Tassut ovat mahduttava siihen hyvin vierekkäin ja pituutta olisi hyvä olla sen verran mihin kissa ylettää takajaloilla seistessään. (moni kissa kun tykkää raapia takajaloillaan seisten.) Materiaalin kanssa moni ei niin kovin tarkkoja ole, mutta olen itse huomannut ns. kynnysmattomateriaalin olevan paras kestävyydeltääkin. Sisalköyttä olen kuullut monen kissan vierastavan, itsellä tästä ei ole kokemuksia kuitenkaan.
Hyvän itse tehdyn raapimapaikan kissalle saat vanerista ja metritavarana myytävästä ns. kynnysmatosta. Levyn voi ensin päällystää matolla ja sitten kiinnittää sopivaan seinään. Raapimapaikan voi myös tehdä kulman muotoon, jos haluaa. Tärkeää on huomioida, että raapimapaikasta tulee tarpeeksi leveä. Kissa ei raavi yhdellä tassulla kerrallaan, kuten ilm. moni firma tehdessään raapimapuita näyttää luulevan. :)
Tukevuutta ei myöskään voi tähdentää liiaksi. Kissa kun ei tosiaan tykkää kohteesta mikä lähtee liikkumaan. Varmasti selittää aika usein sen miksi kissat tykkäävät raapia tapetteja (kohokuvioidusta saa kivan otteen ja alusta ei lähde liikkumaan kun siihen nojaa) ja sohvia. :)
Muuten sitten onkin vain mielikuvitusrajana, kunhan perusjutut ottaa huomioon. - pitää olla
Korkeus on myös tärkeää. Kissan on yllettävä raapimaan selkä suorana, ja kiipeilyä varten puun on oltava ainakin yli metrin korkuinen. Kaupoissa näkee paljon liian matalia puita.
Suosittelen itse tekemistä. Ei tarvita kuin pitkä paalu, sen ympärille narua monta kerrosta ja seinään kiinni isolla hyllynkannattimella. Puun päälle, hyllynkannattimen päälle voi kiinnittää myös oleskelutason.
Reseptejä hyvään kiipeilypuuhun on monta, ja väsääminen on mukavaa, naisihmisellekin. :)- hirni_mikmiu
Meillä on suunnittelun alla rakentaa katon ja lattian väliin tuleva paalu, jonka päällystämme narulla ja rakennamme siihen kiipeilytasoja. Catmaxin kiipeilypuut ovat innoituksenamme tässä kunnianhimoisessa hankkeessa -vaikeimmaksi sen tekee varmasi tuo lattian ja katon väliin kiristäminen.
http://personal.eunet.fi/pp/catmax/
Nuo miellyttävät käytännöllisyyden ja visuaalisuuden puolesta itseäni kovasti -yleensä ne raapimapuut ja kiipeilytasot ovat mielestäni suhteellisen rumia. - Satru
Mainitsin juuri tuosta korkeudesta. Kissan on pystyttävä raapimaan niin, että seisoo takajaloillaan selkä suorana etujalat korkealle venytettynä.
Huomioitavaa kuitenkin on se, että persialaiselle saattaa ola turha rakentaa pystyä korkeaa tolppaa,jonka päällä on hylly. Niin omat kuin tuttunikin kissat kun eivät ole järin hyviä hyppijöitä tai kiipeilijöitä, saattaa jäädä hylly käyttämättä. ;)
Raapimiskohde voi olla myös aivan mainiosti joko seinään tai kulmaan tehty tasainen pinta. Tolppaa kun ei välttämättä järin helpolla saa tukevaksi.
Catmaxit ovat hyvä vaihtoehto. Melko arvokkaita kuitenkin, varsinkin sellaiset joissa ei tuota köyttä ole.. Kun aloittajan kissa ei tainnut siitä pitää. hirni_mikmiu kirjoitti:
Meillä on suunnittelun alla rakentaa katon ja lattian väliin tuleva paalu, jonka päällystämme narulla ja rakennamme siihen kiipeilytasoja. Catmaxin kiipeilypuut ovat innoituksenamme tässä kunnianhimoisessa hankkeessa -vaikeimmaksi sen tekee varmasi tuo lattian ja katon väliin kiristäminen.
http://personal.eunet.fi/pp/catmax/
Nuo miellyttävät käytännöllisyyden ja visuaalisuuden puolesta itseäni kovasti -yleensä ne raapimapuut ja kiipeilytasot ovat mielestäni suhteellisen rumia.Aivan upeita nuo Catmaxin raapima/kiipeilypuut! Sitten kun olen iso ja rikas, tilaan jonkun niistä. :) Varsinkin majakka-mallit olivat hienoja. Tietysti voisi itsekin yrittää väkertää katosta lattiaan olevan puun, siihen ei vaan nykyisessä kodissamme ole tilaa. Kerro sitten täällä, miten onnistuitte, jahka saatte puun tehtyä!
- hirni_mikmiu
koditonhoure kirjoitti:
Aivan upeita nuo Catmaxin raapima/kiipeilypuut! Sitten kun olen iso ja rikas, tilaan jonkun niistä. :) Varsinkin majakka-mallit olivat hienoja. Tietysti voisi itsekin yrittää väkertää katosta lattiaan olevan puun, siihen ei vaan nykyisessä kodissamme ole tilaa. Kerro sitten täällä, miten onnistuitte, jahka saatte puun tehtyä!
ilmoittelenpa sitten...saattaa mennä vähän aikaa ennenkuin saamme organisoitua itsemme aloittamaan -tässä on kaikkea koulunaloitusta ja töitä, uusi kissa muuttaa meille ensiviikolla:)...jne.
Meillä on tuolle puulle aivan sopiva paikka, se on kiva kun se ei kuitenkaan vie lattiapinta-alaa juuri ollenkaan. Ja näin vuokra-asunto-asujana hyvä puoli on myös se, että sen voi irroittaa ja ottaa mukaan helposti kun muutetaan. Eikä tarvi tehdä mitään reikiä lattiaan, kattoon eikä seiniin.
(olen minä miettinyt sitä ostamistakin, kun sen voi maksaa kahdeksassa erässä ei yhdelle erälle tule niin kauheasti hintaa...mutta kattoo nyt:)
Tarkoituksena olisi itsetehtäessä tehdä puusta vähän paksumpi kun nuo catmaxin puut, koska ne ovat niin kapeita ettei niistä taida paljon raapimiseen olla...kuten joku tuossa aikaisemmin sanoikin, kissa ei raavi vain yhtä tassua kerrallaan vaan niiden tassujen pitää mahtua vierekkäin siihen pinnalle.
- kissoilla on
monta metriä korkea raapima-/kiipeilypuu. Jos olisin kissa, tykkäisin siitä kovasti ;), mutta meidän herrasväki tykkääkin paljon enemmän vieressä nököttävästi kukkatelineestä :D, jonka olen heille sitten raapimapuuksi suonut. Säästyvätpähän muut huonekalut..
- hirni_mikmiu
Löysin kahdelta sivulta hyvät ja vähän erilaisetkin puun rakennusohjeet, jos on siitä itse-väkräilystä kiinnostunut. Noissa molemmissa on narua puun ympärillä, mutta mikäjottei puun ympärille voisi kiepaista vaikka ovimattoa (voi ostaa metritavarana) ja naulata kiinni. Sen maton kiinnityksenhän voi varmistaa vielä kietomalla tiukasti narua harvakseltaan koko komeuden ympäri.
http://www.incat.fi/tee_se_itse_kiipeilypuu.asp
http://koti.mbnet.fi/fiiu/kiipeilypuu.html
näistä ainakin meidän suunnittelutyöryhmälle *köh* on paljon apua.- Nimetön
Olisi aika tarttua tuumasta toimeen ja aloittaa kissojen kiipeilypuun suunnittelu ja rakentelu.
Se on sanomattakin selvää, että tukeva sen täytyy olla kun kissat ottavat mittaa toisistaan. Asiaa ei yhtään helpota se tosiasia, että koira haluaa myös osallistua jahtausleikkiin ja ajaa kissat milloin minnekin.
Olen jonkin verran yrittänyt kerätä ideoita noista valmiista kiipeilypuista, mutta en ole vielä saanut piirrettyä omaa mallia. Koko ajan päässäni vilisee ajatuksia kahdesta pystytolpasta ja niitten välisistä silloista, nukkumapaikoista yms. Niitten pystytolppien väliin lattialle olis tarkoitus vielä itse mahtua istumaan eli tolppien väli olisi noin metri. Huonekorkeus on noin 254 eli saa korkeuttakin kivasti. Lattiapintaa käytössä noin 2 neliömetriä. Näistä lähtökohdista olisi tarkoitus lähteä rakentelemaan.
Jostain täytyisi löytää edullisesti riittävästi (eli iso rulla) sisalnarua jolla nuo tolpat päällystää (Espoossa asumme). Vinkkejä ota mielelläni vastaan.
Meiliinkin saa laittaa ideoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1214002Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1793837Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi292606Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs82384100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es322163Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks41746Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa481362Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut731300Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241271Ei ne päivät ole samanlaisia...
Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah35989