Vanhojen lakattujen väliovien maalaus?

kuka onnistunut?

50-luvun alun kämppäni puunväriset lakatut väliovet piristyisivät sävymuutoksella ja ehkä koristelistoillakin. Onkohan tällaisesta maalaamisesta kokemuksia, eli kannattaisiko ensin hioa pehmeällä paperilla ja millaisella maalilla sitten eteenpin?

3

8437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Make

kannattaa hioa ensin pinnat mataksi ja paikata kolot. Sitten tartuntapohjamaali alle, vaikka otepohja, ja pintamaali. Tarvikkeet ja sudit kyllä varmaan maksavat enemmän kuin uudet ovet...

• oikeassa

että rauta-kaupassa maksaa valmiit kierot väli-ovet vähemmän kuin pensseli ja maalit. mutta jos haluat kunnon väli-ovet niin korjaa vanhat ja unohda sarja tuontanto ovet joita tehdään tusina tunnissa

• Kokemusta on
        oikeassa kirjoitti:

että rauta-kaupassa maksaa valmiit kierot väli-ovet vähemmän kuin pensseli ja maalit. mutta jos haluat kunnon väli-ovet niin korjaa vanhat ja unohda sarja tuontanto ovet joita tehdään tusina tunnissa

Niin, rauta-kaupassa ei ole sopivia ovia sinulle, koska ne ovimitat ja saranamallit ovat muuttuneet ja useasti vuosien saatossa. Muistele myös, onko se lattiapinta noussut siellä asunnossa jo lattiarempan takia. Käviskö siihen edes teoriassa uusi ovi karmiaukkoon? Muista myös, että lukkorungon kielekkeen korkeus on voinut muuttua, ei ehkä käykkään karmissa olevaan koloon. Jos intoa on ja ovia ei ole usein jo maalattu (maalikerrosta) kannattaa pohjatyöt tehdä tosi hyvin, lopputuloksen takia.
        Ehkäpä se kuitenkin olisi viisainta pinnoittaa ne vanhat ovet uudelleen. Ovipinnoituksen yhteydessä oven kaikki pinnat hiotaan ja käsitellään, pikkuviatkin tulee korjatuksi. Samalla on kätevä vaihtaa kuluneet lukkorungot ja oven painikkeet uusiin, se wc:n oven lukko ja vääntönuppi tarkista myös samalla kertaa.
        Nuo lakatut vanhat vaneripinnalla olevat ovet - on sellaisia, ettei niitä löydy mistään kaupasta uusina ja vanhan lakan päälle maalaaminen ilman hyvää pohjahiontaa ja tartuntapohjamaalia, völihiontaa ja pintamaalia ja välihiontaa ja pintamaalia kannattaa unohtaa - jos ei sitä intoa, aikaa ja paikkaa ole missä pölyn takia voi tehdä rauhassa työn. Karmien maalaaminen ja pakkelointi ei ole niin kauhea homma, sen voi kyllä tehdä, valumat ym. vain tarkistaa jos on tarpeen. Suosittelen ovipinnoitusta, tulee kauniit valkoiset kestävät ja helppohoitoiset ovet, ei tarvitse katua, samalla saat aivan uutta ilmettä sisustukseen kotiisi tai vaikka sinne mummolaan. Muuten, ne karmit voi jättää myös maalaamatta, katso siten se sopisi ovelle - niinkuin taulun kehys?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe