Kun olit lapsi ja olit tehnyt jotain väärää ja jäänyt siitä kiinni. Tiesit että siitä seuraa selkäsauna. Pitää hakea risu, remmi tai jokin muu kuritusväline vai hakiko sen jompi kumpi vanhemmistasi? Muistatko odotuksen ennen selkäsaunaa? Joskus piti odottaa jopa päiviä että se tapahtuisi. H-hetkellä piti ottaa pylly paljaaksi ja ottaa vastaan se mitä tuli. Oliko se niin kova kokemus kuin olit etukäteen miettinyt vai pahempi? Muistatko vielä kun sinulla oli omatunto? Miten se kolkutti kun oli tehnyt jotain väärää? Muistatko miten olo helpottui selkäsaunan jälkeen kun oli saanut hyvittää omat tekonsa? Aika pieni hinta selkäsauna siitä että sai hengittää ja olla taas vapaasti.
Vastaukset 4
- Anonyymi00001
No sen muistan, kun 13 vuotiaana nulikkana menin kotiin aamuyöstä kaljalta ja tupakalta haisevana ja minua paljon vanhemmat siskot olivat pihalla vastassa ja toisella pahan näköinen piiska kädessä. Valoisassa kesäyössä kukaan ei puhunut juuri mitään, toinen siskoista piti kiinni ja toinen otti housut alas ja antoi piiskaa oikein kunnolla, että viuhuna kävi. Ei pidetty ääntä, ettei naapurit herää.
- Anonyymi00002
Muistan. Jännitti niin että vatsaa väänsi. Kuuntelin huoneessani että koska isä tulee kotiin ja kiliseekö vyö vai ei. Jos ei kilissyt tiedossa oli risua, yleensä keväällä näin.
Pahinta oli kuulla kun veli sai selkäänsä ensimmäisenä. Nyyhkytystä ja anelua kuunnellessa aloin usein itsekin itkeä. Se tuntui lähinnä huvittavan isääni joka ei päästänyt helpommalla vaikka olisi kuinka pyydellyt anteeksi.
Selkäsaunan jälkeen oltiin taas hyvää pataa ja saatettiin käydä liiterissä puuhaamassa jotain yhdessä, isä ja me pojat - Anonyymi00003
Äiti ei koskaan piiskannut, edes perheen tyttöjä. Joskus saattoi antaa tukkapöllyä tai luunappia. Selkäsauna oli aina isän homma. Jos isä ei ollut kotona rikkeen tullessa ilmi, äiti uhkaili: "Odotas kun isäs tulee" tai vieläkin suoremmin: "Isäs saa piiskata sut".
Kun isä sitten tuli, äiti ilmoitti, kuka meistä pitää piiskata ja miksi. Sitten isä antoi määräyksen: "Haehan Kati kärpäslätkä kaapista" sen jälkeen tuli uusi määräys: " Laske housut ja pikkuhousut nilkkoihin ja sohvan käsinojalle makaamaan" Sitten tuli ikävuosien verran lyöntejä paljaalle perseelle. Joskus pikaistuksissaan isä otti vyön housuista ja kuritti sillä. Tämä toki vasta kun oltiin jo 13 tai vanhempia.- Anonyymi00004
Kärpäslätkän varrella vai läpsyttimellä? Varsi sattui enemmän
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231172
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192619On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 71547
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398