Mihin on kadonnut puhetaito ? Tulevien ekaluokkalaisten lääkärintarkastuksessa havaittiin että yli puolet tarvitsee puheopetusta.
Mitä täällä tapahtuu
Anonyymi-ap
126883
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Kuka murtautu illalla kipparilleJotaki hampuusia kannettu ambulanssiin ja kipparin iso ikkuna palasina..Mitä tapahtunu??
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Susilauma KorkatissaKahdeksan suden lauma käynyt repimässä Hankosen Antin lampaat Korkatissa torstain vastaisena yönä. Mahtavaa luonnon Monimuotoisuutta. ViherVasemmisto ja Greenpeace kiittää.
- Myönnä poisLoukkaannuit mulle silloin aikoinaan? Ne viestit, väärinymmärrykset, kaikki. Miehelle
- Omapahan on vikasi jos jää loppuelämän romanssi välistä kun haluat olla itsepäinen jääräJa tuomita, jotain mitä et kykene ymmärtämään, antamatta edes mahdollisuutta, vaikka olen tehnyt parhaani elämäni edistämiseksi ja oikeasti yrittänyt!! Itken tyynyyn... tuskin edes yhtä vuotta ilman itsetuhoisia ajatuks…
- Tule sunnuntaina juna-asemalleKello kymmenen aikaan, tavataan siellä. Ainoa ja viimeinen tilaisuus tavata. Jos et tule niin et enää koskaan näe minua. En halua kirjoitella mitään, en halua kuulla selityksiä. Haluan tavata.
- Onko se sinun mielestäsiminun syyni, että tilanne on se mikä se on? En tiedä. Toisaalta, en pysty uskomaan että millään minun tekemisilläni olisi ollut juurikaan merkitystä.
- kunnioitan tahtoasiEn tule sinua enää lähestymään.
- Eiköhän tämä ole jo tässäParivuotta hukkaan heitetty.
- Onko tarkoitus ottaa ihmisten eläkevarat valtion käyttöön?Vai mistä tässä eläkeiän nostossa hamaan tappiin on kyse? Eihän moni sitten saisi käytännössä eläkettä koskaan vaikka eläkemaksuja koko elämänsä olisi maksellutkin.
- Mitä enää haluat??Tätä on kestänyt liian kauan!
- Perjantai jälleen bläähViikonloppuna sataa, mitä meinaatte tehdä? Pian on syyslomakin, suunnitelmia tähän säähän? Mulla olis pihahommaa vielä, mutta en helvetissä mene sateeseen kastumaan. Kasvoi vähän kyr*äkin otsaan kelin takia. Eikö nyt vo…
- Tiedätkö yhtäkään näistä "julkkiksista"? Elämäni biisi vieraslista la 10.10. hämmästyttääElämäni Biisissä on totuttu näkemään suomalaisia julkisuuden henkilöitä, jotka ovat koko kansalle tuttuja. Vieraita on ollut mm. viihteen, taiteen, tieteen, urheilun, politiikan ja kulttuurin saralta. Jos on ollut koko …
- Haluan sanoa sulle miesEttä pysytään molemmat pois täältä palstalta. Maltetaan olla pois, koska olosi on silloin parempi. Minä en kirjoittele enää, joten voit unohtaa tämän. Ottaisitko minuun yhteyttä muuta kautta, jos haluat. Olisin onnessan…
- Paras paikka asua?Mikä olisi paras paikka asua Suomussalmella,kun ulkopaikkakuntalainen sinne muuttaa. Suomussalmen kk viehättää, mutta olisiko Ämmänsaari parempi ja mikä alue siellä? Nyt saa kehua ja haukkua, mutta apuja päätöksentekoon…
- Vappu Pimiä lataa suorat sanat MasterChef-kritiikistä: "Tee niin tai näin, niin se on aina..."Vappu Pimiä liittyi viime MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoon. Pimiän rinnalla tuomaroivat Helena Puolakka ja Henri Alén. Pimiä toi tuomarikolmikkoon näkemystä ja kulmaa huippuravintoloiden keittiöide…
- Oon haaveillut vaan susta...Sinkku oon ollut kokoajan...
Vastaukset 126
Vanhimmat
Puhetaito hiipuu kun pienet lapsetkin vain nettiä tuijottaa ja emojia käytetään.
Syrjäytyminen täällä alkaa jo pienenä, ei ole keskustelukumppaneita.
Täällä syrjäydytään jo äidin vatsassa.
Tulevia juoppoja hitsareita...
Lähe liikkeelle. Syrjäytyy sitä varmasti jos ei älyä kuin oottaa jotaki muka tapahtuvan.
Jos isä ja äiti on samaa sukua ja ulosantikin on parempaa alapäästä kuin yläpäästä niin sehän on silloin selvää logiikkaa jälkikasvujenkin kohdalla.
💪.
Vanhemmat humalassa sössöttää, niin mitenpä siinä lapset oppii puhumaan kunnolla.
Vanhemmat sössöttää oli humalassa eli ei.
No tulihan se känni-korttikin sieltä😁
Onhan tuo aivan järkyttävän paljon että oli puolet ekaluokkalaisista tulee tarvitsemaan ammattiapua ymmärrettävän puheen tuottamiseen, käsittämätöntä !!!!!!!
Käsittämätöntä! Ei ollenkaan. Osaako niitten ladten vanhemmat ylipäätänsä koko suvussa kukaa mitään kunnolla puhua
Sitä ne kännykkät tietää. Liian aikaisin annetaan penskoille niiltä. Ja vanhempien pitäisi olla läsnä. Eikä jättää pentujaan heitteille päiväksi. Vedoten on se puhelin keksitty. Sekin vähäinen aika mikä ollaan niiden kanssa. Ovat vanhemmat itse puhelimella. Ja touhutaan muuta.
Kaikille ei tarvisi edes pentuja suoda, eikä eläimiä annettavaksi.
Ja oman ukon veljellä parempi mul..u. ihana salarakas.
Tämä puheen suoltaminen suusta ulos ei ole sisäsiittosten ongelma yksistään. Tietty asioiden ymmärtämisesssä on heillä isojaki ongelmia.
Tuola jo joku kommentoi että alapää toimii mutta yläpäässä sakkaa pahastikki.
Onhan se selvä kun sama veri kiertää kokoajan vaihtuu ainoastaan jos sais uutta verta kiertoon.
Muttako hmm hmm
Sama se kuhan samaa sukua kaikki
Taitavat nämä puhevikaiset lapset ottaa liiaksi vaikutteita siitä miten ympärillä puhutaan, olisiko se lääkäri ollut muualta tänne tullut eikä ymmärrä paikallista mongerrusta.
Kunnan pitäisi loma-aikoina palkata opiskelijoita tulkiksi jotta turistit ymmärtäisivät paikallisia esim. kaupoissa.
Kännykkä on suurin syy siihen, pikkupenkoille jo annetaan luuri kouraan!
Eiköhän se syy löydy kännykästä ja mitä kaikkea sen avulla löytääkään. Eihän lapsille enää edes puhuta, kun vanhemmatkin tuijottaa vaan kännyä, olivat sitten kotona, kaupassa tai missä tahansa. Ihan sairaaksi on tämä yhteiskunta mennyt alle 30 vuodessa kaik7n puolin.
Samaa mieltä. Siihen vielä jätetään heitteille moneksi tuntia. Voi lapsi raasuja. Sääliksi käy. 😓 Mitä niitä tekee, jos ei kiinnosta olla läsnä. Sen tietää sitte lopputuloksen mitä niistäkin tulee. Kun ei olla oltu läsnä. Holtittomia. Jopa rikollispolulle päädytään. Sitten kun satutaan olemaan heidän kanssaan kotosalla. Ollaan puhelimella tai tehdään ihan muuta, mitä olla lapsen kanssa. Voihan sitä välillä pelata heidän kanssaan pelejä. No meitä on moneksi. Joiltakin olisi pitänyt muurata vehje umpeen etteivät penikoisi. No aikani seuraan tilannetta ja teen lasun.
Fas-lapsia...
Puhevika aiheuttaa puhumattomuutta ja saa meidät ulkopuolisten silimissä sulkeutuneiksi.
Isäni ei puhunut koskaan minulle, urahteli ja murahteli vain.
Sama juttu, lisänä pieksäminen, eipä jäänyt mukavia muistoja ukosta, paska isä.
Oliko aihetta pieksämiseen. Olitko niin kauhu kakara. Millainen ihminen sinusta kasvoi.
Miten 3-4 vuotias voisi antaa aihetta pieksemiseen, kerroppa minulle, minusta kasvoi yksinäinen mies.
Mikä aihe on sinusta sellainen joka oikeuttaa lapsen hakkaamiseen ?
Sellaista syytä ei ole.
Millainen ihminen sinä olet ?
Nytkin pitäis olla sama kuri. Niin ei pennut hypi vanhempien silmille.
Hyvä ihminen.
Se pitää vanhempia kunnioittaa. Mikä puuttuu nyky nuorisolta.
Hakkaamallako sitä kunnioitusta tulisi ?
Tuskin olet.
Jos vanhemmat osaavat kasvattaa lapsensa rakkaudella niin eivät taatusti hypi silmille, hakkaaminen on oire vanhempien kyvyttömyydestä.
Kunnioitus pitää ansaita.
Elä puhu paskaa.
Eipä ne osaa kasvattaa. Niin no joo. Kai ne osaa kun kysyy tekoälyltä ohjeita. 🤭
Olen olen. Sainpas ärsytettyä. 😘
Siinäpä sinulle mietittävä. 🤔
Etpäs saanut.
Jos tekoälyllä kasvatetaan niin oppivat ainakin ihmisten kieltä.
Sisäsiittoisuus alkaa jo pakosti näkymään.
Oletko hakenut apua ?
Sain. Ähäkutti.
Saitko apua ?
En voi tietää sinun hoidon tarpeesta. Saitko apua? Et ilmeisesti.
Eli et sitten suosituksista huolimatta hakenut apua vai todettiinko että olet toivoton tapaus.
Äitisi sai "hoitoa" kun sinua porukalla tekivät.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣👍👍✌✌✌✌
Niinhän sinä olet, toivoton tapaus. Otappa nyt ne lääkkeeksi niin helpottaa.
Elä veikkonen kaikkia itsestäsi ja äitistäsi paljasta.
😂😂😂😂😂😂🤭🤭🤭🤭🤭👏👏👏👏
Äitiis paljasti kaikille.
Helpottiko ?
Niinkö teki, äitisi? Voi pientä. 🤪
Sano sinä. Helpottiko? Sinähän ne lääkkeet otit.
Voi voi, vain on sulla pieni. 🤣
Otitko ?
Vai on sinulla pienikin. Mitä vielä? Päässäsi on vaan sahajauhoja. 🫨
Niin. Montako sinun täytyy niitä ottaa ja syyvä?
Hah hah, vai on pienikaluisella sahajauhoja päässä, kaikenlaista. 😅
En minä ota lääkkeitä sinun tautiisi, sori siitä. 🥲
Vai on sinulla vielä pieni kalukin. Oishan sen pitäny arvata. 🤪
Omaan tautiisi syöt. Oot vielä tyhmäkin.
Että pääsi heiluu näin 🫨🫨🫨
Sinullako ei pää liiku ? 🎯
Sinäkö syöt muiden tautien takia lääkkeitä, oisko ylireagointia ?
Sinua näkyy kovasti kiinnostavan minun kaluni, sori mutta olen hetero.
Missä kohtaa pitää nauraa 🤔
Tyhmä, tyhmempi, tyhmin.
Otan osaa. 🌹
Pystytkö ees nauramaan tuolla päälläsi ?
Ootpa melko tyhmä kun muilta kyselet milloin pitää nauraa.
Sinulta kysyn. Kun yrität olla vitsikäs. Vaikka oletkin tyhmä.
Sinä tyhmä kysyt itseltäsi.🥱
Voi, voi. Kun oot tyhmä niin oot tyhmä. Ei sille voi mitään. 🥵
Eli tuntemattomalta kyselet milloin sinun pitää nauraa, en ota kantaa tuohon asiaan, naura eli ole nauramatta ihan milloin haluat.
Otan osaa, 🥰
Otan osaa. 😇
😂😂😂😂😂😂👍👍👍👍👍👍
Vedä k....n.
Itsellesikö peukutat? Niin no ymmärtäähän sen kun on tyhmä, niin on tyhmä.😂😂😂
Lopeta jo se ininä.
Vedä tumppuun.🖕
Otan osaa. 💋
En ota osaa. 😎
En ota pekkua. 😜
En ota osaa, 🥳
Onko hyttynen korvan vieressä, pelottaako?
Kunnioitus pitää ansaita.
Paskan marjat.
Sulla ininä vaan jatkuu korvien välissä 😂
Etkö muuta keksinyt?
Käskin vetää k....n en ottaa osaa
Olet näköjään yks peukku ukko 🫨🤪
Kuolitko? 😂
Älä tyrkytä muille tapojasi.
Otatko osaa ?
En edelleenkään ota touhuihisi osaa !
Keksitkö sinä ?
Totta, voisit lopettaa.
En todellakaan. Naurattaa 😂😂😂
Tyhmä. Pöljä. Pökiö olet.
No nythän sinä osaatkin nauraa ilman että muut kertovat pitääkö vai ei. 👍
Eikö jokaisen pitäisi yrittää olla parempi ihminen ?
Jatka jatka jatka ! 🤘
Millaiseksii sinä muutuit ? 💄
🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kiusaaja.
Kiusaaja.
Osa varmaan,muualta tulleita.
No se johtuu siitä kun ne ei aikuisetkaan osaa puhua joiden kans lapset elää ja asuu
Lapset seuraa vain sometta heti kun oppii istuun. Aikuiset tekee samoin.
Missä he oppisivat puhuun tai kenen ihmisen kans? Some on ”maailma missä nykyään elää kaikki”
Ei se some opeta puhumaan.
Totta kai opettaa !
Kiusaajan viestit jätetään.
Osaa ne sanoa v….tu. Eipä ne osaa puhua jos ei vanhemmakkaan puhu muutako ei oota ökinän kans
😂😂😂😂
Tietää pojat, että mitä metästää.
Siinäpä opettajalle haastetta palkkansa eteen. Opettaa oppilas puhumaan.
Saattaa siinä peppuvako ala-asteen eka luokan opettajalla kostua, kun ei ala oppilaalta puhetta tulemaan.
Tuskin niitä kiinnostaa. Kuhan palkan saa mitään tekemättä. Ja jätetään luokalle. Toivoen että joku toinen ottaa ohjat käsiin. Ainakin ennen oli ala-asteella sellainen ope. Nyt jo eläköitynyt. Vaikuttaa nykyään Vuokatissa.
Voi voi, etpä näköjään tiedä nykyisestä koulusysteemistä paljon, ketään ei enää vuosiin ole pystynyt jättämään luokalleen koska se on kuulemma syrjivää ja yhdenvertaisuutta vastaan.
Eipä varmaan.
Joku keskustelee ihtesä kans?