Mikä on ammattikorkeakoulu, mitä se vastaa vanhassa ajassa, jolloin oli järjestyksessä alhaalta ylöspäin ammattikoulu (2-3 v), teknillinen koulu (3 v), teknillinen opisto (3-4 v)? Ammattikoulusta valmistui ammattimiehiä, jotka osasivat toerian perusasiat, teknillisestä koulusta valmistui teknikoita, jotka osasivat vähän enemmän ammatin teoriaa ja teknillisestä opistosta valmistui insinöörejä, joitten oletettiin osaavan vielä vähän enemmän alan teoriaa. Käytännön työn opetusta ei todellisuudessa ollut nimeksikään edes ammattikoulussa.
Sittemmin ammattikoulut pilattiin valtion toimesta tahallaan ja myös oppilasaines taantui muutenkin peruskouluun siirtymisen takia. Teknikkokoulutus lopetettiin kokonaan ja insinöörikoulutuksesta en tiedä, miten kävi.
Esiintyi myös valeteknikoita eli teknikon nimikkeellä ilman teknillisen koulun käyntiä.
Joku teistä tietää, joten valaiskoon tietämättömyyttäni! Itse olen v 1969 valmistunut teknikko
Ammattikorkeakoulu
Anonyymi-ap
1
<50
Vastaukset 1
- Anonyymi00001
AMK:it syntyivät korkeakoulu-uudistuksessa ennen 2010-lukua. Osa tuolloin syntyneistä oppilaitoksista on yhdistyneet jonkin toisen kanssa, ja muodostaneet isomman kokonaisuuden. AMK:sta valmistuu monen alan ihmisiä, mm. insinöörejä. Sieltä valmistuu myös sairaanhoitajia ja muita terveydenhuoltoalan ammattilaisia, myös sosiaalialan tutkinnot AMK-pohjaisia. Itse olen ollut AMK:ssa töissä ja taso on monenkirjavaa, osa opiskelijoista on hyvinkin osaavia ja motivoituneita, osa ovat kuin räkä junttilan talon seinässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 51831
Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?
Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍82765Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle
Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust14681Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi
Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,2644Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?
Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.1554- 56531
- 70523
Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?
Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it182513Sinulle jota kaipaan!
Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista24486Ihmettelen tämän palstan naisia
Kun ne uskovat olevansa jotain niin ihmeellistä ja hienoa. Ja että kaikki naiset on niin upeita ja hienoja. Että mistä83479