Mihin kaatui suomalainen viihde-elektroniikka?
Ennen meillä oli ainakin ASA, Salora, Helvar -merkkiset radiot, Nokian tietokoneet (oikeasti Japanin tuotteet suomalaisella etiketillä ja ainakin tuplahinnalla) ja mahdollisesti muutakin. Minun korviini kuultuna ei huippua, mutta kelvollista massatuotetta.
Mihin kaikki kaatui? Ainakin Valco kaadettiin kelvottomalla poliittisesti valitulla osaamattomalla ja välinpitämättömällä työnjohdolla jolloin tuotteet oli täyttä sutta ja sekundaa. Salora lienee tuhottu rikoksella, mutta muullakin? ASA ja Helvar ovat arvoituksia.
Joku varmasti tietää, mutta uskaltaako paljastaa tietonsa? Mahdolliset rikokset lienevät jo kaikki vanhentuneita.
Vai loppuiko kaikki osaamisen loppumiseen/puuttumiseen?
Suomalainen viihde-elektroniikka
4
<50
Vastaukset 4
- Anonyymi00001
Samaan kaatui kuin kaikki muukin. Liian pienet valmistussarjat. Itämaiden 100x suurempia määriä tuottaneet valmistajat pystyivät pukkaamaan parempaa tavaraa halvemmalla hinnalla.
Esim. ne Salorat ja ASAt pärjäsi TM televisio vertailuissa vain, kun vedettiin kotiinpäin laittamalla pistelaskussa painotukset esim. kuvanlaatu 30 % (...ei siis mitenkään tärkeä ominaisuus televisiossa... ;-D), käyttöönoton helppous 30 % (tarvii tehdä vain kerran....), äänenlaatu 25 % (umpisurkea joka tapauksessa, äänenlaadusta piittaavat yhdistävät television kunnollisiin kaiuttimiin).
Jos kuvanlaadulle olisi laitettu suurin painoarvo, olisi nämä kotimaiset olleet armotta testin jumbosijalla. Mutta painotuskikkailulla (vrt miten talvitestin kylmimmästä autosta saadaan testivoittaja...) tulos kääntyy päivastaiseksi. - Anonyymi00002UUSI
Eli suoraan sanottuna osaamisen puutteeseen.
Tsuhna on tyhmä kuin tsuhna.- Anonyymi00004UUSI
Yksi syistä taitaa olla palkka-kommunismi, missä etujärjestöt nostivat palkkoja kestämättömälle tasolle ja yritykset totesivat, että muualta saa saman 10% palkkakustannuksilla. Toinen on johtajien kyvyttömyys: Ei voinut olla kuin yksi keihäänkärki-ala, joten kaikki muut romutettiin - luova tuho jne. - tosin suomi-versiossa koko ala ajettiin aina alas, jolloin hyöty jäi saamatta.
- Anonyymi00003UUSI
Nokia osti Saloran 80-luvulla, ASA myytiin osaksi Lohja Oy:tä ja taitaa olla nykyään Wärtsilä. Näistä ei siis enää mitään jäljellä.
Helvar lopetti aikoinaan viihde-elektroniikan tekemisen ja on nykyään valaistuspuolen valmistaja. Helkama lopetti samoin ja tekee nykyään polkupyöriä. Nämä siis vielä olemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo1571480Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1291170Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset216869- 65791
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus62710- 46675
- 52670
- 76576
- 52572
Martina avaa suhdettaan
IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt187568