Caruna - poliittisen tyhmyyden ylistys
Espanjalainen, monikansallinen energiayhtiö Iberdrola kertoi 21.7.2026 ostavansa sähköverkkoyhtiö Carunan.
Fortum myi 2013 sähköverkkoyhtiönsä sijoittajille 2,55 miljardilla eurolla. Kauppa toteutui 2014 alussa. Ostajina olivat suomalaiset eläkevakuutusyhtiöt Keva (12,5 %) ja LähiTapiola Eläkeyhtiö (7,5 %) sekä kansainväliset infrastruktuurisijoittajat First State Investments (40 %) ja Borealis Infrastructure (40 %). Ostajat omistivat ostajayhtiön Caruna Oy:n (alkuaan Suomi Power Networks Oy).
Fortum ei olisi pystynyt myymään verkkoyhtiöitä Fortum Espoo Distribution Oy:tä eikä Fortum Sähkönsiirto Oy:tä ilman Suomen hallituksen lupaa. Luvan antoi omistusohjausministeri Pekka Haavisto (vihr), ja päällepäsmäreinä olivat kokoomusministerit Jyrki Katainen ja Jan Vapaavuori.
Kaupan jälkeen omistajat ovat vaihtuneet useampaan kertaan. Eläkevakuuttaja Keva myi omistuksensa Ruotsiin AMF-eläkevakuutusyhtiölle. Kauppahintaa ei ole julkistettu. LähiTapiolan omistus on siirtynyt omistusjärjestelyissä eläkevakuutusyhtiö Elolle.
Ulkomaiset omistajat ovat ennen uusinta kauppaa KKR (yhdysvaltalainen pääomasijoittaja) 40 % ja Ontario Teachers' Pension Plan (kanadalainen eläkerahasto) 40 %.
Ostaja Iberdrolan mukaan yrityskaupassa Carunan arvo on viisi miljardia euroa. Iberdrola maksaa 80 prosentin omistusosuudesta kaksi miljardia euroa. Pohjoismaiset eläkerahastot AMF ja Elo jäävät omistamaan loput 20 prosenttia yhtiöstä.
Viimeisen Carunan tilinpäätöksen 2025 mukaan yhtiöllä on korollisia velkoja 3,2 miljardia euroa. Carunan satumaiset voitot Suomessa on siirretty korkoina ulkomaille, eikä tältä osin ole maksettu veroja Suomessa.
Carunan aloittaessa Suomessa se oli velaton yhtiö. 12 vuodessa yhtiö on kerännyt uutta velkaa 4,1 miljardia. Tämä johtuu siitä, että kauppahinnat maksetaan yhtiötä velkaannuttamalla, eivätkä ostajat maksa niitä omilla rahoillaan. Caruna on velkaannutettu niin tehokkaasti, ettei sillä ole konsernitasolla omaa pääomaa lainkaan.
Kun velat ovat yhtiöllä, se voi nostaa sähkönsiirtohintoja käytännössä niin paljon kuin kehtaa. Eivätkä ulkomaalaiset sijoittajat häpeä hinnan korotuksia, koska he eivät sitä itse koe eikä näe. On siis selvää, että uuden ostajan myötä velat tulevat edelleen kasvamaan ja hinnat nousemaan.
Fortum sai siirtoyhtiön myynnistä 2,55 miljardia ja sen rahan Fortum sijoitti Uniperiin. Lopputuloksen tiedämme kaikki.
Energiayhtiö Iberdrola maksaa 2 miljardia euroa 80 %:sta osakkeista, joiden arvo ei ole miljardiakaan (5 mrd miinus velat 4,1 mrd = 0,9 mrd, josta 80 % 0,7 mrd). Suomalaisille sähkön kuluttajille on edessä kylmää kyytiä.
Vaikka olen sosialismin vastustaja, ei tästä sähkökurjuudesta selvitä muutoin kuin kansallistamalla Caruna. Se tulisi alentamaan myös muiden sähkönsiirtoyhtiöiden siirtohintoja. Tai tekemällä 2,1 miljardin euron ostotarjous osakkeista ja jollain tavoin selittämällä, että sähkö on välttämätön hyödyke, joka ei saa huoltovarmuuden takia olla ulkomaalaisten pelinappulana ja näin estää uusi omistajavaihdos ulkomaalaisille.
-Pauli Vahtera
Millä järjellä Suomea on johdettukaan
15
147
Vastaukset 15
- Anonyymi00001
Kirjoitin jutun suomalaisesta korruptiosta ja Ylen muuttumisesta propagandatuutiksi. Kun juttu oli valmis tuli uutinen Carunan uudesta omistajasta.
Lue miten verorahoja on tuhlattu konkurssiperäisiin vaalitukiin, Nuorisosäätiöön, Tarveasuntoihin, Kemira-kauppoihin ja miten suomalaisia on superpissattu linssiin jo Noppa-ajoista 1970-luvulta alkaen.
Ja miksi omistajavaihdokset johtavat sähkönsiirtohintojen korotuksiin.
https://www.vahtera.blog/post/ylen-muuttuminen-propagandamediaksi - Anonyymi00002
Järjettömintä Fortum kaupoissa oli että valtio sijoitti kaupoista saamiaan rahoja paljon Uniperiin !
- Anonyymi00003
Syyllisetsähköverkkojen myyntiin olivat Katainen ja Vapaavuori,Haavistoa turha syytellä kun joutui allekirjoittamaan kokoomuksen vaatimuksesta sopimuksen tultuaan Heidi Hautalan tilalle ministeriksi. Sitten seuraava oikeistohallitusSipilän hallitus,jossa myös persut ja kokoomus vaativat Fortumia sijoittamaan Carunalta saadut rahat Uniperin ostoon oppositionvastustuksesta huolimatta. Nyt sitten persut ja kokoomus kehtaavat syyttääTuppuraista ja Marinia ,vaikka itse sopan keittivät. Hävetkää. Totuus tulee aina ilmi.
- Anonyymi00004
Sipilän hallitus halusi taseet töihin,siellä oli myös persut ja kokoomus. Valtion omistus ei sopinut heille ja nyt ollaan tässä.
- Anonyymi00006
Anonyymi00003 kirjoitti:
Syyllisetsähköverkkojen myyntiin olivat Katainen ja Vapaavuori,Haavistoa turha syytellä kun joutui allekirjoittamaan kokoomuksen vaatimuksesta sopimuksen tultuaan Heidi Hautalan tilalle ministeriksi. Sitten seuraava oikeistohallitusSipilän hallitus,jossa myös persut ja kokoomus vaativat Fortumia sijoittamaan Carunalta saadut rahat Uniperin ostoon oppositionvastustuksesta huolimatta. Nyt sitten persut ja kokoomus kehtaavat syyttääTuppuraista ja Marinia ,vaikka itse sopan keittivät. Hävetkää. Totuus tulee aina ilmi.
Puhutaanpa välillä tottakin, Persut olivat 2013 oppositiossa ja vastustivat jyrkästi kauppaa, asian faktat on helppo tarkistaa.
- Anonyymi00007
Anonyymi00003 kirjoitti:
Kyllähän Tuppuraista ja Marinia varsinkin voi aiheesta arvostella, Marin ei vaivautunut keskeyttämään kesälomaansa koska Ruisrock oli hänelle tarkeämpi kuin neuvottelut Uniperista Saksassa, muutaman tekstiviestin jaksoi kirjoittaa ja lähetti Tuppuraisen matkaan jolla ei ollut mitään käsitystä millaiseen paperiin nimensä kirjoitti, kun palasi kotimaahan kehtasi väittää ettei Suomelle koitunut mitään tappioita kaupasta, eipä, mitä nyt rapiat 5 miljardia.
- Anonyymi00009
Anonyymi00003 kirjoitti:
Sipilällä ei olisi ollut lanttiakaan sijoittaa Uniperiin jos Katainen/Haavisto ei olisi suostunut Fortumin myyntiin, se on kaiken alku, Persut vastustivat JYRKÄSTI kauppaa.
- Anonyymi00010
Anonyymi00003 kirjoitti:
Ai etteikö Marinia saisi syyttää Uniperista, se oli kuule 2022 Marinin hallitus joka siunasi Fortumin antaman jättimäisen 8 miljardin lisälainan uppoavaan Uniper laivaan joten kyllä saa syyttää.
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Ai etteikö Marinia saisi syyttää Uniperista, se oli kuule 2022 Marinin hallitus joka siunasi Fortumin antaman jättimäisen 8 miljardin lisälainan uppoavaan Uniper laivaan joten kyllä saa syyttää.
Vanhanen oli eduskunnan puhemies kun Uniper kriisi oli käsillä mutta ei vaivautunut kutsumaan eduskuntaa koolle kesken kesäloman vaikka kyse oli valtavasta summasta verrattuna nyt eduskunnassa olleeseen 35 miljoonaan, lyhyt on muisti nykyisellä oppositiolla joka nyt hulluina riekkuu.
- Anonyymi00005
Paikkakunnan Suomussalmen asioita tulee hoitaa ,niin että tänne
EI rakenneta mitään mikä tuhoaa luontoa tai asumisen viihtyisyys kärsii!
Kaikki paikkakunnat joihin on tullut lyhytaikaista majoitusta
kaikki on mennyt pilalle .
esim .Rovaniemi- Anonyymi00011
Tuulettomia myllyjä kait saa rakentaa edelleen?
- Anonyymi00013
Somesta poimittu niin osuva kirjoitus EU-Suomesta, joka on kurjistanut isänmaamme kehitysmaaksi!
"Vaalan kohtalo kertoo meille kaiken siitä ihan konkreettisesti, mihin suuntaan Suomea on johdettu koko sen ajan kun olemme "saaneet" olla Eussa!
Tiedättekö, mikä minua oikeasti ottaa päähän?
Ei se, että veroja maksetaan. Vaan se, että niitä maksetaan vuosi vuodelta enemmän, mutta vastineeksi saadaan vuosi vuodelta vähemmän.
Vielä muutama vuosi sitten Vaalassa oli oma terveysasema, vuodeosasto, hammashoito, röntgen, omia lääkäreitä, pankki ja muita palveluja. Vielä vähän aiemmin täällä oli myös poliisi.
Palveluita oli lähellä ihmisiä, kuten niiden kuuluukin olla.
Nyt niitä on yksi toisensa jälkeen viety pois.
Samaan aikaan meille kerrotaan, kuinka Suomi on hyvinvointivaltio!
Hyvinvointivaltio kenelle?
Ei ainakaan maaseudulle.
Tänään erään tuttavani talo paloi. Se ei ollut mikään poliittinen väittely eikä somepäivitys. Se oli ihmisen koti. Kun apua tarvittiin, palokunta tuli kymmenien kilometrien päästä. Paperilla vasteajat voivat näyttää hyviltä, mutta todellisuus näyttää aivan muuta. Tulipalo ei odota byrokratiaa eikä säästöohjelmia.
Ja silti meille kerrotaan, ettei rahaa ole!
Anteeksi nyt vain, mutta minä en enää usko sitä.
Rahaa näyttää löytyvän aina silloin, kun kyse on hankkeista, joista tavallinen suomalainen ei hyödy käytännössä mitenkään. Miljardeja voidaan sitoa erilaisiin projekteihin, kansainvälisiin sitoumuksiin ja uusiin ohjelmiin.
Mutta kun kysymys on suomalaisen terveyskeskuksesta, pelastustoimesta, poliisista tai maaseudun tieverkosta, vastaus on aina sama! "ei ole rahaa."
Miten ihmeessä tähän on tultu?
Miten voi olla mahdollista, että maailman korkeimpiin kuuluvaa verotusta maksava kansa joutuu katsomaan vierestä, kun omat palvelut puretaan pala palalta?
Missä vaiheessa päätettiin, ettei oman maan kansalainen olekaan enää valtion tärkein tehtävä?Minun käsitykseni mukaan valtion ensimmäinen velvollisuus on turvata oman kansansa turvallisuus, terveys, toimeentulo ja peruspalvelut. Ei vasta sitten, kun kaikki muu on hoidettu, vaan ensimmäisenä.
Minä en halua yhteiskuntaa, jossa maaseudun ihminen on pelkkä veronmaksaja. Ihminen, jolta kelpaavat eurot mutta jolle ei enää katsota tarpeelliseksi järjestää lääkäripalveluita, poliisia tai riittävää pelastusvalmiutta.
Ja kaikkein röyhkeintä on se, että tätä kutsutaan kehitykseksi.
Ei tämä ole kehitystä. Tämä on hallittua alasajoa.
Kylät tyhjennetään, palvelut keskitetään, tiet rapistuvat, yritysten toiminta vaikeutuu ja lopuksi samat päättäjät ihmettelevät, miksi maaseutu kuihtuu.
Ehkä siksi, että ihmisiltä vietiin ensin palvelut, sitten työpaikat ja lopulta usko siihen, että heidän kotiseudullaan on tulevaisuutta. Poliitikot puhuvat juhlapuheissaan huoltovarmuudesta, kriisinkestävyydestä ja turvallisuudesta.
Mutta mitä huoltovarmuutta on se, että lähin lääkäri, poliisi tai pelastuslaitos on jatkuvasti kauempana kuin ennen?
Mitä turvallisuutta on se, että apua odotetaan silloin, kun jokainen minuutti ratkaisee?
Minun mielestäni Suomi on kääntänyt prioriteettinsa väärään järjestykseen.
Ensin pitäisi huolehtia suomalaisista.
Ensin pitäisi huolehtia siitä, että jokaisessa kunnassa ihmisellä on oikeus päästä hoitoon, saada apua hätätilanteessa ja elää turvallisesti.
Ensin pitäisi huolehtia siitä, että veroeuro näkyy omassa arjessa.
Vasta sen jälkeen voidaan miettiä kaikkea muuta.
Minä olen kyllästynyt siihen, että maaseudun ihmistä muistetaan vain vaalien alla. Silloin luvataan tiet, palvelut, turvallisuus ja elinvoima. Vaalien jälkeen alkaa sama vanha laulu, säästöjä, leikkauksia, keskittämistä ja uusia perusteluja sille, miksi juuri sinun kuntasi joutuu taas luopumaan jostakin.
Tätä ei tarvitse kaikkien allekirjoittaa, jos näkee asian eri tavalla!
Mutta tämä on minun näkemykseni.
Valtion tärkein tehtävä ei ole rakentaa hienoa kuvaa maailmalle.
Valtion tärkein tehtävä on pitää huolta omasta kansastaan.
Ja niin kauan kuin suomalainen joutuu kysymään, saapuuko lääkäri, poliisi tai palokunta ajoissa paikalle omassa kotikunnassaan, minusta meillä on paljon suurempi ongelma kuin yksikään juhlapuhe uskaltaa myöntää."
Yst. Marko Hiltunen, Vaala - Anonyymi00014
Tekoäly on jahtajana kun Kokoomus on ollut vallassa,nyt alkaa näkyä tulokset?
- Anonyymi00015
..pilakuvana näkyi palokunnan esimiehen puhelinvastaus : "kustannussyistä emme tee enää lainkaan kotikäyntejä .." Ja sama on nykyään vastaus lähes kaikissa yhteiskunnan palveluissa , poisluettuna tietysti ulosottomies ..
- Anonyymi00016
Kaikki , siis KAIKKI ulkomaalaisille myydyt yhteiskunnan toiminnot on ehdottomasti kansallistettava , kaupoista vastanneet poliitikot ja päättäjät asetettava vastuuseen ja korvausvelvollisiksi maanpetoksesta ja kansalle aiheutetuista menetyksistä ja uusille johtajille tulosvastuu . Jatkossa ei voi eikä saa olla niin että joku tirehtöörin tittelillä patsasteleva tekee miljardiluokan tunaroinnit ja sen kunniaksi saa miljoonien tulospalkkiot .. Miksi kansa joka joka loppupeleissä maksaa nuo hölmöilyt , ei nosta meteliä vaan nielee kiltisti kaiken ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3551075- 71738
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37686- 49580
- 41578
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht320496- 75471
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19471kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459