Kuka on kuullut tai peräti tavannut intialaista pyhimystä Mata Amritanadamayi, Deviä – Pyhä äiti Ammaa? Tämä foorum - idän uskonnot - pitää sisällään mielestäni myös tämän henkilön. Useiden miljoonien ihmisten mielestä Amma on Avatara kuten esim. Krishna ja Jeesus olivat. Amma on kasvanut hindulaisessa kulttuurissa ja näin ollen hänen opetuksensa sisältävät paljolti hindulaista symboliikkaa mutta tästä huolimatta hänen opetuksensa pohjautuu kuitenkin niin sanottuun ikuiseen uskontoon, joka on muuttumaton, perimmäinen totuus, jota kaikki pyhimykset ja uskonnot pyrkivät selittämään onnistuen siinä joko hyvin tai vähemmän hyvin.
Amma on vieraillut Suomessakin jo muutamia kertoja ja tullee tänäkin vuonna – ainakin hänen maailmankiertueensa aikataulun mukaan. Tällä foorumilla on keskusteltu esim. Buddhasta, Krishnasta ja Jeesuksesta. He kaikki ovat suuria sieluja. On helppo mieltää menneen aikakauden Mestari Jumalalliseksi Mestariksi koska muutkin muutkin tekevät niin. Mutta miten on nykyisten Mestareiden laita? Tehdäänkö sama virhe kuin kristinuskossakin on tehty, että oletetaan kaikkien Mestareiden / Mestarin jo käyneen keskuudessamme - eikä uusia enää tule?
Mielestäni Amma ei ole edes ainoa tällainen Avataraksi kutsuttu henkilö maanpäällä tälläkään hetkellä. Esim. Saksassa toimii Äiti Meera, jota useat pitävät myös hyvin korkeatasoisena Mestarina tai peräti Avatarana. Avatara on muuten sanskritn kieltä joka vapaasta suomennettuna tarkoittaa ”laskeutua”
On hyvä että pohditaan Buddhalaisuuden, krishnalaisuuden tai vaikkapa Kristinuskon näkökulmasta elämän perustotuuksia. Mutta minusta nykyäänkin on aivan yhtä viisaita – Jumalyhteydessä olevia henkilöitä jotka tuovat jumalallista tietoa ja ohjeita siitä miten saavuttaa lopullinen vapautuminen maallisesta oravanpyörästä. Näistä viisaista eräs on minusta mm. Mata Amritanadamayi - Devi Pyhä Äiti Amma. Joitakin hänen kirjojaan lukeneena voin sanoa että ne ovat helppotajuisia kirjoja ilman monimutkaisia filosofioita ja johtopäätelmiä. Niistä nousevat elämän perimmäiset kysymykset helposti ymmärrettävään muotoon siten että niihin ei tarvitse vain uskoa vaan ne ovat helppo ymmärtää.
Ammasta ja hänen ensi syksyisestä Suomen vierailustaan enemmän osoitteessa:
www.amma.fi ,
mikäli et ole kuullut tai lukenut hänestä vielä mitään.
Vähän Ammasta
8
590
Vastaukset
- pht
lienevät ne tunnetuimmat Suomeen tuodut itämaiset uuden ajan Avataarat. Vieläkö Amma-liike toimii Kassilan johdolla Suomen Henkiset Keskukset Ry:ssä vai onko liike eriytynyt omaksi järjestökseen? Musiikin ystävänä olen tutustunut muutamiin Amman tekemiin ja Ammalle tehtyihin lauluihin. Viime syksyn tettorismi uhka taisi olla liikaa jopa Ammalle, eikä vierailu järjestynyt? Sitä edellisellä kerralla sitten taisi olla jopa muutamia suomalaisia poliitikkoja Amman halailtavana. Ihan mielenkiintoinen Guru sinänsä. Mutta tuoko jotain sellaista, mitä ei voisi ilman Ammaa itse havaita uskontoja tutkimalla?
Enimmäkseen ihmisiä viehättää näissä kuvioissa erilaisuus ja tietysti se pieni lämmin yhteisö, joka antaa merkitystä ja tarkoitusta elämälle.
Olin huomaavinani, että Ammalaiset laittoivat jonkinverran järjestykseen esim. näitä kolmea, Sai Babaa, Ammaa ja Meraa. Ehkä se on henkilökohtaisia mieltymyksiä, joista näissäkin asioissa käydään läpi. Ristiriitaista, koska niistä juuri itämaalaisuuden mukaan pitäisi päästä irti eikä antaa niiden hallita elämäänsä. Mutta toisaalta persoonallisuutensa voi yrittää kieltää, mutta silti se on vaikuttava tekijä elämässämme.
Jay Ambe, Jakadambe =)- Ola
Ei taida Suomen henkiset keskukset Ry olla enää voimissaan. En ole ainakaan kuullut siitä mitään. Sitä vastoin Suomen Amma keskus Ry taitaa olla nykyinen liike, joka Amma toimintaa pyörittää ja kutsuu Amman Suomeen.
Se miksi Amma ei tullutkaan viime vuonna oli tietääkseni joillekin kova pala. Todellista syytä vierailun peruuntumiseen voi vain arvailla. Virallinen selitys oli juuri alkanut Afganistanin pommitus mutta todellisen syyn Herra yksin tietää. Ei tällaisia Avataroja, kuin mitä Ammakin on pommit pelottele. Kysymyksessä oli varmaan jokin syvällisempi syy, jota Amma ei jostain syystä halunne kertoa Suomalaisille eikä muillekaan.
Mitä sellaista muuta Amma voisi tuoda, kuin mitä muut uskonnot ovat jo antaneet? On totta että totuus on ollut maanpäällä aina, itse asiassa se on meissä jokaisessa – sisimmässämme. Me emme oikeastaan enää tarvitse ketään opettajaa tuomaan lopullista totuutta, koska sitä on tuotu jo niin monta kertaa. Mutta jostain kumman syystä sitä oppia ei vain osata toteuttaa käytännössä. Maailma ympärillämme osoittaa tämän tosiasian. Tällaiset Krisnan, Jeesuksen ja Amman kaltaiset Avatarat tuovat opin käytännön sovellusten kautta. Ihmiselle ei riitä pelkkä opiskelu. Ei riitä jos tietää, miten asiat pitäisi olla ja miten pitäisi toimia vaan itse toiminta on se asian ydin joka vie eteenpäin. Toiminta tähtää tietenkin egon voittamiseen, lopulliseen vapautumiseen egon kahleista
Me olemme kaikki yksilöitä. Mestarit pystyvät ohjaamaan oppilaan henkilökohtaisesti päämääräänsä juuri sillä tavoin kuin se on hänelle parhaaksi. Lopulliseen valaistumiseen tarvitaan yleensä aina fyysistä Mestaria. Poikkeuksiakin on, mutta se edellyttää hyvin pitkälle edistynyttä oppilasta useimmiten jo aikaisemmassa inkarnaatiossaan. Näin minä asian ymmärrän.
Varmaan jotkut Amman seuraajat kenties pitävät omaa Guruaan ensimmäisenä, mutta miksi ei pitäisi, jos se on heidän omansa? Eihän se tarkoita sitä, että he kieltäisivät toiset Gurut. Pitäähän yleensä lapsikin omasta äidistään enemmän kuin naapurin äidistä ymmärtäen kuitenkin, että naapurin äiti on rakas naapurin lapselle.
Mitä henkilökohtaisiin mieltymyksiin tulee niin olen samaa mieltä, että niistä pitää päästä irti ja sehän on koko kehityksen päämäärä. On vain niin, että niin kauan kuin meillä on ego, on meillä enemmän tai vähemmän erilaisia haluja ja mieltymyksiä. Ammakin on tullut keskuuteemme ohjatakseen vapauteen mieltymyksistämme ja haluistamme – tuhotakseen egomme.
Amma Amma kali
Amma Amma kali …… - Veg
Olen myöskin seurannut mielenkiinnolla ilmiöitä "avataarat".Olen Ammaa käynyt 2-kertaa tapaamassa,kun kävi täällä hesassa.Vaikuttaa vilpittömältä "gurulta" tai miksi häntä nyt haluaakaan kutsua..Mitä tulee intiassa vaikuttavaan Sai Babaan,on hänen tekemisistään tullut viimeaikoina paljon negatiivisia seikkoja julkisuuteen.Itsekin uskoin hänen aitouteen yli 10 vuotta,kunnes päätin tutustua kriittisempään aineistoon hänestä.Uskoin aiemmin että negatiiviset arvostelut ovat vain kateellisten ja muuten vain skeptisten ihmisten aikaansaannoksia!Kun sitten otin asioista tarkemmin selvää,kävi lopultakin ilmi että Sai Baba on huijari,ollut aina..hän on kummallista kylläkin mieltynyt lapsiin ja nuoriin poikiin seksuaalisesti!!??Mitään materialisaatioita hän ei ole tehnyt,vakuutuin siitä kun katsoin muutaman videopätkän,jossa fuulaus kaikessa kömpelyydessään paljastuu!!Imuroin videot netistä,ja jos joitakin kiinnostaa niitä varmaan edelleenkin löytyy..Esim. englannin ja ruotsin sai-centerit on lopetettu kun tarkempien tutkimusten jälkeen on todettu että huijausta kaikki mitä Sai Baban ympärillä tapahtuu..Sinnikkäimpiä tutkijoita,jotka siis ovat päättäneet,että huijaukset paljastetaan kokonaisuudessaan on jopa "mystisesti" kuollut eteläintiassa..Varovaisuus on lienee paikallaan jos haluaa puhtaan totuuden asioista tietää!
- Ola
Veg kirjoitti:
Olen myöskin seurannut mielenkiinnolla ilmiöitä "avataarat".Olen Ammaa käynyt 2-kertaa tapaamassa,kun kävi täällä hesassa.Vaikuttaa vilpittömältä "gurulta" tai miksi häntä nyt haluaakaan kutsua..Mitä tulee intiassa vaikuttavaan Sai Babaan,on hänen tekemisistään tullut viimeaikoina paljon negatiivisia seikkoja julkisuuteen.Itsekin uskoin hänen aitouteen yli 10 vuotta,kunnes päätin tutustua kriittisempään aineistoon hänestä.Uskoin aiemmin että negatiiviset arvostelut ovat vain kateellisten ja muuten vain skeptisten ihmisten aikaansaannoksia!Kun sitten otin asioista tarkemmin selvää,kävi lopultakin ilmi että Sai Baba on huijari,ollut aina..hän on kummallista kylläkin mieltynyt lapsiin ja nuoriin poikiin seksuaalisesti!!??Mitään materialisaatioita hän ei ole tehnyt,vakuutuin siitä kun katsoin muutaman videopätkän,jossa fuulaus kaikessa kömpelyydessään paljastuu!!Imuroin videot netistä,ja jos joitakin kiinnostaa niitä varmaan edelleenkin löytyy..Esim. englannin ja ruotsin sai-centerit on lopetettu kun tarkempien tutkimusten jälkeen on todettu että huijausta kaikki mitä Sai Baban ympärillä tapahtuu..Sinnikkäimpiä tutkijoita,jotka siis ovat päättäneet,että huijaukset paljastetaan kokonaisuudessaan on jopa "mystisesti" kuollut eteläintiassa..Varovaisuus on lienee paikallaan jos haluaa puhtaan totuuden asioista tietää!
Niin ovat monet muutkin pitäneet Sai Babaa avatarana mutta nykyään yhä useammat empivät asiaa. Tämä ei tarkoita tietenkään sitä, että Avataroja - Jumaltietoisia mestareita - ei olisi vaan että on hyvä todellakin tutkia aina itse sisimmässään ja kuulostella tietenkin muidenkin näkemyksiä kustakin "Avatarasta" erikseen ja tutustua henkilökohtaisesti tällaiseen Mestariin, jos mahdollista, ennen kuin vetää lopulliset johtopäätökset.
Itse koen Sai Baban kohdalla niin että hänellä varmaankin on joitakin yliluonnollisia kykyjä, "siddhejä" kenties ja hallitsee jonkinasteisen materialisaationkin. Tämä ei tietenkään takaa vielä Jumalaista puhtautta. Siddhejähän voi olla tavallisellakin ihmisellä. Mikäli huhut osoittautuvat todeksi, niin jää epäselväksi, miten Sai Baban tunnettavuus ja suosio on levinnyt niinkin laajalle kuin on ja ennen kaikkea suosio on kestänyt vuosikymmeniä. Yleensähän tällaiset "mestarit" ovat tähdenlentoja, joiden elinikä ei ole kovin pitkä, ainakaan yhtä pitkä kuin Baban.
Syy lienee tähän se että hänellä todellakin on siddhejä, joiden avulla hän on saanut monet uskomaan omaan jumalallisuuteensa. Kenties hänen egonsa on ollut alku aikoina lähes huomaamaton mutta riippuvuudet ovat kasvaneet pikkuhiljaa.
On myös mahdollista että hän ei itsekään tiedosta omaa "epäjumalallisuutta" mistä Ammakin varottaa. Ihminen kun voi jossain kehityksen vaiheessa olla ns. valevalaistunut, mutta hänellä on kuitenkin vielä ripaus egoa jäljellä, jota ei huomaa kuin täydellinen Mestari. Tämä ego sitten ajan kuluessa alkaa kasvamaan salakvalasti siten että henkilö ei itsekään sitä huomaa vaikka ympäristö olisi jo selvillä asian todellisesta luonteesta. Onkohan Baballe käynyt näin?
- Palvelija
Krishna on ITSE Jumaluuden Ylin Persoonallisuus, jota myös Mataji Amma palvoi ja palveli lapsuudessaan ja nuoruudessaan. Jumalalla on monia avataroja, joilla Hän ilmentää itseään levittääkseen Jumalatietoisuutta Hänestä tietämättömille, mutta Hänelle niin rakkaille eläville olennoille.
Jay!- Ola
...Krishna on ITSE Jumaluuden Ylin Persoonallisuus, ....
Jumalallinen persoonallisuus??
Avatarat luovat aina ns. valepersoonallisuuden meitä ihmisiä varten. He ovat kaikki kuitenkin samaa alkulähdettä. Toisin sanoen he ilmentävät Jumalaa siten kuin se on parhaaksi sen ajan oppilailleen.
Esim. Ammma ilmensi aikoinaan "Krshna Bhavassa" Krishnaa ja "Devi Bhavassa" Jumalaa, Brahmania. Nyttemmin hän on jättänyt Krishna Bhavan pois. Vain Devi Bhava on jäljellä normaalin Darshanin lisäksi.
Asioita voidaan sitten ymmärtää monella eri tapaa, kukin oman ymmärryksensä mukaiseti. - Palvelija
Ola kirjoitti:
...Krishna on ITSE Jumaluuden Ylin Persoonallisuus, ....
Jumalallinen persoonallisuus??
Avatarat luovat aina ns. valepersoonallisuuden meitä ihmisiä varten. He ovat kaikki kuitenkin samaa alkulähdettä. Toisin sanoen he ilmentävät Jumalaa siten kuin se on parhaaksi sen ajan oppilailleen.
Esim. Ammma ilmensi aikoinaan "Krshna Bhavassa" Krishnaa ja "Devi Bhavassa" Jumalaa, Brahmania. Nyttemmin hän on jättänyt Krishna Bhavan pois. Vain Devi Bhava on jäljellä normaalin Darshanin lisäksi.
Asioita voidaan sitten ymmärtää monella eri tapaa, kukin oman ymmärryksensä mukaiseti."...asioita voidaan sitten ymmärtää monella eri tapaa, kukin ymmärryksensä mukaisesti..."
Aivan.
Krishnan eräs inkarnaatioista (avataroista), Herra Buddha ilmestyi johtaakseen ateistiset harhaan = palvomaan Häntä. Hänellä on niin monia eri leikkejä, joissa Hän ilmentää Itseään, me emme vain pysty käsittämään niitä. Hän on Kaikki.
Kaikki kunnia Hänelle ja Hänen ilmentymilleen, Kaikelle. - Ola
Palvelija kirjoitti:
"...asioita voidaan sitten ymmärtää monella eri tapaa, kukin ymmärryksensä mukaisesti..."
Aivan.
Krishnan eräs inkarnaatioista (avataroista), Herra Buddha ilmestyi johtaakseen ateistiset harhaan = palvomaan Häntä. Hänellä on niin monia eri leikkejä, joissa Hän ilmentää Itseään, me emme vain pysty käsittämään niitä. Hän on Kaikki.
Kaikki kunnia Hänelle ja Hänen ilmentymilleen, Kaikelle.Hän on Kaikki.
Niinhän ne Avatarat yleensäkin ....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692088
- 452082