Menkkojen väristä!

:::???:::

Voiko kuukautisten väri olla ruskeaa, olisi mukavaa, jos joku asiasta tietävä auttais!

76

13441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairaanhoitaja

      Se voi olla väriltään kirkkaanpunaisesta lähes mustanruskeaan. Yleensä niukempi vuoto onkin ruskeaa, "vanhaa verta" joka hiljakseen kohdusta poistuu. Monesti kuukautisten alussa ja lopussa, myös nuorilla kuukautisten alkamisen aikoihin.

      • :::???:::

        Kiitos,Kiitos,Kiitos!!!!!!!!!
        Mun menkat alko just ja menin paniikkiin, että mulla olis joku tulehdus.


      • Sairaanhoitaja??

        Mulla on kans usein ruskeaa vuotoa, viimeksikin ihan jo alkaessa.(OOn niin tottunut etten pidä kummallisena) Mutta se on kurjaa kun mun menkat kestää 4-6 päivää (normaalia, tiedän) mutta kun sitä vuotoa tulee erittäin vähän! Yleensä pärjään pelkillä pikkuhousun suojilla, siteen laitan yleensä yöksi varmuuden vuoksi.Turhaan. Suojiin tulee "tahroja" mutta eipäs sitä vuodoksi voi sanoa. Sitten yleensä loppu päässä on välipäivä, jolloin ei tuu mitään, ja siihen yleensä päälle vielä päivä. Noin kerran puolessa vuodessa tulee vähän runsaammat. Mua vähän jännittää se että kun tämä vuoto on noin niukkaa, niin jääkö se loppu tuonne "matkan varrelle"? Työkaverilla oli nimittäin ns. tirvet tukossa "jäämistä". (kovat kivut, eikä tullut raskaaksi ym.) Toimenpiteellä ne sitten poistettiin. Osaako sairaanhoitaja sanoa, että kannattaisiko mun välillä syödä pillereitä vaikka kaksi levyä putkeen, saisiko sillä kunnolliset kuukautiset?


      • sairaanhoitaja
        Sairaanhoitaja?? kirjoitti:

        Mulla on kans usein ruskeaa vuotoa, viimeksikin ihan jo alkaessa.(OOn niin tottunut etten pidä kummallisena) Mutta se on kurjaa kun mun menkat kestää 4-6 päivää (normaalia, tiedän) mutta kun sitä vuotoa tulee erittäin vähän! Yleensä pärjään pelkillä pikkuhousun suojilla, siteen laitan yleensä yöksi varmuuden vuoksi.Turhaan. Suojiin tulee "tahroja" mutta eipäs sitä vuodoksi voi sanoa. Sitten yleensä loppu päässä on välipäivä, jolloin ei tuu mitään, ja siihen yleensä päälle vielä päivä. Noin kerran puolessa vuodessa tulee vähän runsaammat. Mua vähän jännittää se että kun tämä vuoto on noin niukkaa, niin jääkö se loppu tuonne "matkan varrelle"? Työkaverilla oli nimittäin ns. tirvet tukossa "jäämistä". (kovat kivut, eikä tullut raskaaksi ym.) Toimenpiteellä ne sitten poistettiin. Osaako sairaanhoitaja sanoa, että kannattaisiko mun välillä syödä pillereitä vaikka kaksi levyä putkeen, saisiko sillä kunnolliset kuukautiset?

        Työkaverillasi on luultavasti endometrioosi, jossa tuntemattomasta syystä kohdun limakalvoa kasvaa sielläkin, missä sen ei luonnollisesti kuulu kasvaa (esim. munatorvissa). Kuukautiskierron ja hormonivaihtelujen ansiosta kohdun limakalvo kasvaa ja irtoaa n. neljän viikon sykleissä. Normaalitilanteessa tämä kasvu vuotaa kohdusta pois, mutta jos tätä limakalvoa on sairauden (endometrioosi) vuoksi muualla, se ei aina pääse vuotamaan luonnollista tietä.

        E-pillerit vaikuttavat luonnolliseen hormonivaihteluun siten, että limakalvo ei kasva kovinkaan paksuksi. Itselläni on hormonikierukka, eikä kuukautisia lainkaan. En pidä sitä pahana, vaan elämää helpottavana asiana.

        Eli sinulla ei pitäisi olla mitään hätää. Kaksi liuskaa voit syödä peräkkäin, jos et halua kuukautisia esim. reissun vuoksi. Muuten en pidä sitä aiheellisena. Pikemminkin luulen, että e-pillerit estävät tai ainakin helpottavat endometrioosia, joka on kuitenkin sangen harvinainen sairaus.


      • Ei kai huolta
        sairaanhoitaja kirjoitti:

        Työkaverillasi on luultavasti endometrioosi, jossa tuntemattomasta syystä kohdun limakalvoa kasvaa sielläkin, missä sen ei luonnollisesti kuulu kasvaa (esim. munatorvissa). Kuukautiskierron ja hormonivaihtelujen ansiosta kohdun limakalvo kasvaa ja irtoaa n. neljän viikon sykleissä. Normaalitilanteessa tämä kasvu vuotaa kohdusta pois, mutta jos tätä limakalvoa on sairauden (endometrioosi) vuoksi muualla, se ei aina pääse vuotamaan luonnollista tietä.

        E-pillerit vaikuttavat luonnolliseen hormonivaihteluun siten, että limakalvo ei kasva kovinkaan paksuksi. Itselläni on hormonikierukka, eikä kuukautisia lainkaan. En pidä sitä pahana, vaan elämää helpottavana asiana.

        Eli sinulla ei pitäisi olla mitään hätää. Kaksi liuskaa voit syödä peräkkäin, jos et halua kuukautisia esim. reissun vuoksi. Muuten en pidä sitä aiheellisena. Pikemminkin luulen, että e-pillerit estävät tai ainakin helpottavat endometrioosia, joka on kuitenkin sangen harvinainen sairaus.

        Gynegologi sanoi minulla olevan endometrioosia. Mitään sille ei kuitenkaan ole tehty. Pitäisikö? Mitä siitä voi seurata? Käsitin sen tarkoittavan vain sitä, että kohdunsuu on vähän kuin kääntynyt.


      • Tietämätön93

        Mulla oli kans aluks ihan menkkojen lopussa ruskeaa vuotoa, mutta nykyään se on ruskeaa kokoajan ja myös melko runsasta. Vaarallista?


      • asdtyyppi33
        Sairaanhoitaja?? kirjoitti:

        Mulla on kans usein ruskeaa vuotoa, viimeksikin ihan jo alkaessa.(OOn niin tottunut etten pidä kummallisena) Mutta se on kurjaa kun mun menkat kestää 4-6 päivää (normaalia, tiedän) mutta kun sitä vuotoa tulee erittäin vähän! Yleensä pärjään pelkillä pikkuhousun suojilla, siteen laitan yleensä yöksi varmuuden vuoksi.Turhaan. Suojiin tulee "tahroja" mutta eipäs sitä vuodoksi voi sanoa. Sitten yleensä loppu päässä on välipäivä, jolloin ei tuu mitään, ja siihen yleensä päälle vielä päivä. Noin kerran puolessa vuodessa tulee vähän runsaammat. Mua vähän jännittää se että kun tämä vuoto on noin niukkaa, niin jääkö se loppu tuonne "matkan varrelle"? Työkaverilla oli nimittäin ns. tirvet tukossa "jäämistä". (kovat kivut, eikä tullut raskaaksi ym.) Toimenpiteellä ne sitten poistettiin. Osaako sairaanhoitaja sanoa, että kannattaisiko mun välillä syödä pillereitä vaikka kaksi levyä putkeen, saisiko sillä kunnolliset kuukautiset?

        tarvitsisin vhä neuvoi ..
        mulla on tullu jo muutamii päivii sellast valkosta nestettä / limasta ....
        onko merkki kuukautisista? tiiän että vähän tyhmä kysymys varmaankin. . mutta osaisko joku sanoo ?
        joskus parisen viikkoo sitte mult tuli pieni määrä verta .. ja nyt sitte ei oo pitkää aikaa tullu ku pelkkää sellasta valkosta / läpinäkyvää nestettä .... :s
        ?????


      • fdjikjhg
        asdtyyppi33 kirjoitti:

        tarvitsisin vhä neuvoi ..
        mulla on tullu jo muutamii päivii sellast valkosta nestettä / limasta ....
        onko merkki kuukautisista? tiiän että vähän tyhmä kysymys varmaankin. . mutta osaisko joku sanoo ?
        joskus parisen viikkoo sitte mult tuli pieni määrä verta .. ja nyt sitte ei oo pitkää aikaa tullu ku pelkkää sellasta valkosta / läpinäkyvää nestettä .... :s
        ?????

        No se on sitten varmaankin valkovuotoa mutta tuo veri on siten eri asia....sitä en tiedä.


      • asdtyyppi33
        fdjikjhg kirjoitti:

        No se on sitten varmaankin valkovuotoa mutta tuo veri on siten eri asia....sitä en tiedä.

        hmmm .. kun sitä verta tuli kaua sitte.. ja tosi vähän ......
        mut osaisitko kertoo tost valkovuodosta vähän enemmän?


      • jesshh...
        :::???::: kirjoitti:

        Kiitos,Kiitos,Kiitos!!!!!!!!!
        Mun menkat alko just ja menin paniikkiin, että mulla olis joku tulehdus.

        Mulla oli just tää sama juttu. Ja oon helponnu ettei kyse ollu mistää vakavasta :D


      • 12v
        Sairaanhoitaja?? kirjoitti:

        Mulla on kans usein ruskeaa vuotoa, viimeksikin ihan jo alkaessa.(OOn niin tottunut etten pidä kummallisena) Mutta se on kurjaa kun mun menkat kestää 4-6 päivää (normaalia, tiedän) mutta kun sitä vuotoa tulee erittäin vähän! Yleensä pärjään pelkillä pikkuhousun suojilla, siteen laitan yleensä yöksi varmuuden vuoksi.Turhaan. Suojiin tulee "tahroja" mutta eipäs sitä vuodoksi voi sanoa. Sitten yleensä loppu päässä on välipäivä, jolloin ei tuu mitään, ja siihen yleensä päälle vielä päivä. Noin kerran puolessa vuodessa tulee vähän runsaammat. Mua vähän jännittää se että kun tämä vuoto on noin niukkaa, niin jääkö se loppu tuonne "matkan varrelle"? Työkaverilla oli nimittäin ns. tirvet tukossa "jäämistä". (kovat kivut, eikä tullut raskaaksi ym.) Toimenpiteellä ne sitten poistettiin. Osaako sairaanhoitaja sanoa, että kannattaisiko mun välillä syödä pillereitä vaikka kaksi levyä putkeen, saisiko sillä kunnolliset kuukautiset?

        Mun on ihan kirkkaan punaset, taino ei nyt silleen kyl se jollai tavalla on tummempaa ku kirkkaan punainen. Ja nää on vasta mun ekat menkat..


      • eerikaaq

        Epäilen et mulla alkoi menkat mutta verta ? Oli tosi vähän ja se oli ruskeeta enkä Tiiä alkoiko mulla oikeesti


      • Alinaaaant
        eerikaaq kirjoitti:

        Epäilen et mulla alkoi menkat mutta verta ? Oli tosi vähän ja se oli ruskeeta enkä Tiiä alkoiko mulla oikeesti

        Sama mua pelittaa kysyy mun äitilt ja sillee


      • Vierasss
        asdtyyppi33 kirjoitti:

        tarvitsisin vhä neuvoi ..
        mulla on tullu jo muutamii päivii sellast valkosta nestettä / limasta ....
        onko merkki kuukautisista? tiiän että vähän tyhmä kysymys varmaankin. . mutta osaisko joku sanoo ?
        joskus parisen viikkoo sitte mult tuli pieni määrä verta .. ja nyt sitte ei oo pitkää aikaa tullu ku pelkkää sellasta valkosta / läpinäkyvää nestettä .... :s
        ?????

        Sitä voi tulla muutama vuosikin niin kuin minulla oli ennen kuin menkkani alkoivat


      • Jokutäysintuntematon
        Alinaaaant kirjoitti:

        Sama mua pelittaa kysyy mun äitilt ja sillee

        Mulla on sama asia


      • aapuaamullakinvastaalko
        Jokutäysintuntematon kirjoitti:

        Mulla on sama asia

        en tiiä, mulla ainakin alko nyt menkat. välillä semmosta rusehtavaa se veri, välillä ihan tummempaa verta mis on jotain hyytymii mukana. munmielest ihan normaalii? en kyl sit tiiä et onks se normaalii ku mul sitä verta ei tuu erityisesti siihe siteesee (okei kyl jonkunverran), mut sitku pyyhkii paperil ni huhhuh.


      • Tämmönenheh
        aapuaamullakinvastaalko kirjoitti:

        en tiiä, mulla ainakin alko nyt menkat. välillä semmosta rusehtavaa se veri, välillä ihan tummempaa verta mis on jotain hyytymii mukana. munmielest ihan normaalii? en kyl sit tiiä et onks se normaalii ku mul sitä verta ei tuu erityisesti siihe siteesee (okei kyl jonkunverran), mut sitku pyyhkii paperil ni huhhuh.

        Jooo siis mulla on IHAN sama juttu!! Oon nyt 13 ja mulla alko eilen menkat ja siihen siteeseen tulee aika vähän sellasta tosi ruskeeta ehkä jopa mustaa lol,nii semmosta verta ja sit kun pyyhkii nii se paperi on ihan punasessa veressä, joka välillä on kans ruskeeta. Mut siteet tuntuu tosi ällöltä ja kun se veri ei just Tuu siihen siteeseen vaan on siellä sisällä niin tuntuu tosi epämiellyttävältä kun on vähän semmonen limanen olo😂 mut siis joo uskon et on ihan normaalii :))


      • Kuukautiskana
        asdtyyppi33 kirjoitti:

        tarvitsisin vhä neuvoi ..
        mulla on tullu jo muutamii päivii sellast valkosta nestettä / limasta ....
        onko merkki kuukautisista? tiiän että vähän tyhmä kysymys varmaankin. . mutta osaisko joku sanoo ?
        joskus parisen viikkoo sitte mult tuli pieni määrä verta .. ja nyt sitte ei oo pitkää aikaa tullu ku pelkkää sellasta valkosta / läpinäkyvää nestettä .... :s
        ?????

        Todnäk sulla tuli vaan valkovuotoo. Sillon kun tuli verta niin varmaan ekat kuukautiset. Ne voi kestää vaikka vaan päivän ja seuraavat tulla vasta 2 kuukauden päästä🤷🏽‍♀️ Kaikilla vähän riippuu


      • Anonyymi
        Tämmönenheh kirjoitti:

        Jooo siis mulla on IHAN sama juttu!! Oon nyt 13 ja mulla alko eilen menkat ja siihen siteeseen tulee aika vähän sellasta tosi ruskeeta ehkä jopa mustaa lol,nii semmosta verta ja sit kun pyyhkii nii se paperi on ihan punasessa veressä, joka välillä on kans ruskeeta. Mut siteet tuntuu tosi ällöltä ja kun se veri ei just Tuu siihen siteeseen vaan on siellä sisällä niin tuntuu tosi epämiellyttävältä kun on vähän semmonen limanen olo😂 mut siis joo uskon et on ihan normaalii :))

        Mulla sama, menkat alko vasta ja siteeseen tulee vaan ihan vähän semmosta vaaleenpunasta mutku pyyhkii nii tulee ihan kunnolla kirkkaanpunasta!


      • Anonyymi
        :::???::: kirjoitti:

        Kiitos,Kiitos,Kiitos!!!!!!!!!
        Mun menkat alko just ja menin paniikkiin, että mulla olis joku tulehdus.

        mul alko tänään, ihmettelin et miksi mun alushousuissa oli ruskeaa ja vähän tutkin ja mulla tais alkaa🙄😭 oon vähän paniikissa nyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mul alko tänään, ihmettelin et miksi mun alushousuissa oli ruskeaa ja vähän tutkin ja mulla tais alkaa🙄😭 oon vähän paniikissa nyt

        Mäkin ja en tiiä mitä tehä ku pelkään verta:)Ja en tiiä onko se normaalii kun mulla tulee siihen siteeseen ruskeeta velkee mustaa ja sit se on aemmosena köntsänä


      • Anonyymi
        aapuaamullakinvastaalko kirjoitti:

        en tiiä, mulla ainakin alko nyt menkat. välillä semmosta rusehtavaa se veri, välillä ihan tummempaa verta mis on jotain hyytymii mukana. munmielest ihan normaalii? en kyl sit tiiä et onks se normaalii ku mul sitä verta ei tuu erityisesti siihe siteesee (okei kyl jonkunverran), mut sitku pyyhkii paperil ni huhhuh.

        Mulla oli pari viikkoo sitte ekat menkat ja ihan sama juttu


    • jepu

      voi olla

      • prinsessaysikuus

        mullakin on tosi niukat menkat ja väri on ruskiaaa, ajattelinkin että kaikkee nää naiset ajattelee, heti jos kaikki ei oo kohdallaan ni keksitään kaiken maailman sairauksia. nämä kuukautiset kun ovat niin yksilölliset


    • ihkuuuuuuu

      Mullakii on menkat ja väri on ruskee. Ihmettelin eka et mitä mulle tapahtuu.

    • Eikaii

      Mulla on kanssa rukseata! Ja ajattelin vain että se on ruskistunutta valkovuotoa, sillä ne ei tullut pikkuhousujen lävitse :o tuleeko menkat aina pikkareitten läpi ?

      Minul oli eilen illalla kauhee maha kipu ja nukahdin heti, aamulla huomasin tahpahtuneen

    • :::?:::

      mulla on nyt toiset menkat kai alkamassa ja tuli vessa käynnin jälkeen vähä verta ja nyt on tullu ruskeeta vaan.. onkohan se vaarallista?

      • ::?::

        ja oon 14v tyttö


      • dtjykug

        Ei ole vaarallista vaan normaalia. Veri muuttuu kuivuessaan ruskeaksi ja kun vuoto on hyvin vähäistä, veri ehtii kuivua matkalla siispä vuoto näyttää ruskealta.


      • ::?::
        dtjykug kirjoitti:

        Ei ole vaarallista vaan normaalia. Veri muuttuu kuivuessaan ruskeaksi ja kun vuoto on hyvin vähäistä, veri ehtii kuivua matkalla siispä vuoto näyttää ruskealta.

        okei, kiitos vastsuksesta:)


      • ::?::
        dtjykug kirjoitti:

        Ei ole vaarallista vaan normaalia. Veri muuttuu kuivuessaan ruskeaksi ja kun vuoto on hyvin vähäistä, veri ehtii kuivua matkalla siispä vuoto näyttää ruskealta.

        sitä vielä että tarkottaako se sitä kun mulla tulee ruskeets niin se tarkottaa samaa kuin olisi normaalit menkst eli se lasketaan siihen samaan?


    • gögöö

      Mulla alko ekat menkat ihan just tässä ja ruskeeta se on. Voiko käyttää tamponia vaikka vuoto on erittäin niukkaa ja ruskeaa (hieman kökköistä)?

      • 75842

        Ei luultavastikaan kannata tai saat poisottaessa repiä limakalvotkin mukana.


    • hjkjö

      mul alko menkat 12w:nä ja oli ruskeet nyt on jo punaast

    • 14v

      Tiedän, että tää on jo vanha ketju, mut yritämpä silti. Mulla on tullut jo noin vuosi valkovuotoa, se on runsasta. Nyt huomasin aamulla,kun kävin vessassa, että kun KUIVASIN pimpsani, niin sieltä tuli jtn ruskeaa, nyt olen huolissani, onko jokin vialla? Pikkareihin ei ole tullut muuta kuin valkovuotoa, mutta kun kuivaan pimpsani vessakäynnin jälkeen tulee jtn ruskeaa :O APUA!! Enkä tiedä miten kertoisin äidilleni. Äidiltäni on poistettu kohtu, eli hänellä ei ole enää menkkoja. Auttakaa mua pliis!

    • 16 v

      Moikka! Ei mitään hätää(: se on aivan normaalia. Itselläni menkat alkoivat 11 vuotiaana. Kävin terkkarilla ( en kertonut siitä äitille ) juttelemassa ruskeasta valkovuodosta. Joka helpotti. Terkkari sanoi et, on normaalia kuukautisten alussa/lopussa. Myös ennen kuin menkat alkaa olla säännölliset. Ja et jos pyyhkiessä tulee verta, niin se tarkottaa vaan et ne ei oo viell kerenny kuivua. Huomasin myös silloin et jos kävi vessas joskus vaik puolen- tunnin jälkeen vikasta käynnistä, niin pikkareitten suoja oli punainen. Toisin kuin 2 h jälkee(: Ei hätää tytöt ♥ olin kyllä itekin paniikissa(;

    • pelotti

      mulla alko just menkat. Pari päivää ennen alkuu oli HIRVEESTI ruskeeta mönjää,joka kuivu kiinni housuihin. Vessassa huomasit et oli valunu reisillekkin,ja kun märällä paperilla pyyhin,niin ruskeen sijasta väri oli punertavaa..

    • jfbdkfdg

      Apu! Mul on KAI alkanu menkat, enkä pääse vaihtamaa sidettä monee tuntii! Haitttaako jos ei vaihda vaik viiteen tuntiin sidettä?
      Sit semmone et voinks mä men yleisee saunaa/suihkutiloihi vaik o menkat? Auttakaa!!

      • yksilöllistä

        Eiköhän tuo tuntimääränä ole ihan ok, mutta toinen juttu on se, että kuinka paljon vuodat tarvitseeko sen vuoksi vaihtaa jo useammin eli vuodatko yli.


    • Apua!!:D

      Mullakin alko menkat eilen ja se vuoto on ruskeaa ja vähän mömmömäistä, näyttää siltä, että siinä tulisi valkovuotoa mukana! Se kuivuu pikkareuhin, mutta ei tule sentään läpi?! Onko normaalia, ja sitä ruskeaa vuotua tulee päivässä 1-5 kertaa, ei kovin paljon? Eli onko normaalia?:)

    • ei huolta

      Se on ihan normaalia se ruskea vuoto, ei tarvitse huolestua!

    • huolestunut13

      Pliis! Voisko joku auttaa?? Siis en tiiä onko mulla alkanu menkat (jos on ni eka kerta) ku ei oo mitään kipuja tms. ja pikkuhousun suojaan tulee ehkä n. 15-30min välein VÄHÄN (ehkä n. 1tl) ruskeaa ja joskus tummanpunaista juttuu.. Onko normi?? Vastatkaa piaan:)

      • huolestunut13

        Oon 13v ja ei oo ollu siis vielä menkkoja


      • mäki 13v
        huolestunut13 kirjoitti:

        Oon 13v ja ei oo ollu siis vielä menkkoja

        mäki oon ollu 13v jo 5kk ja mun menkatalko nyt varmaan sinullakin alkaa kohta :)


    • äläoohuolissas

      ei tarvii olla huolestunu ku kaikil ne on nii yksilölliset juttele sun öidin kaa millo sil ne alko nii sul luultavasti alkaa samoihi aikoihi (:

    • (--------:

      kiitos tästä ketjusta! oon 13 ja alko 2 päivää sitte kuukautiset. tulee nyt tuota ruskeaa ja oon ollu huolissani, onko se normaalia. nyt tiedän että on :3

      • APUAPIAN

        Tuliko sulla vaaleanruskeaa ja niinkun valkovuotoa olis tullu samalla ? Mulla tulee välillä tota äsken mainittua ja välillä tummempaa ruskeaa mutta ei punasta. Mitä tää on AUTTAKAA ? ONKO NORMAALIA


      • ---
        APUAPIAN kirjoitti:

        Tuliko sulla vaaleanruskeaa ja niinkun valkovuotoa olis tullu samalla ? Mulla tulee välillä tota äsken mainittua ja välillä tummempaa ruskeaa mutta ei punasta. Mitä tää on AUTTAKAA ? ONKO NORMAALIA

        Aivan normaalia. Menkkojen aikana voi tulla vaalenruskeaa, tummanruskeaa, kirkkaanpunaista, vaaleanpunaista, viininpunaista ja lähes mustaakin vuotoa. Menkkojen välillä voi esimerkiksi ovulaation aikaan tulla pieniä määriä ruskeaa vuotoa. Joskus menkat eivät koskaan muutu punaisiksi, vaan koko ajan tulee vain sitä ruskeaa (= kuivunutta verta). Kaikki ihan yhtälailla normaalia.


    • Apua?

      Mulla alko kans ehkä pari päivää sitten menkat, huomasin että oli pikkareissa sellasta valeen ruskeeta melkein keltasta vuotoa, jossa oli jotai kökköjä... Oli päivää ennen selkä kipee. Onks nää ny menkat? Ja jos ei nii mitä?

      • ihmettelevä-02

        Se on ihan normaalia. Mul alko TÄNÄÄ menkat ja oon -02:( jaa aamul ku heräsin menin vessaan ja katoin mun pikkareita ja niis oli ruskeeta mönjää ja sit olin sillee et onks mä vittu kakannu housuu xdd mut sitku sit tulee jatkuvasti koko ajan ni attelin et ne ois kuukautiset ja nyt sit kirjotin googleen: kuukautisten väri ja tuli tää keskustelu ja luin ne kaikki viestit ja tää tuntuu ihan normaalilta. Ja mul ei oo ees ollu mitään kipuja,:0


      • ...02
        ihmettelevä-02 kirjoitti:

        Se on ihan normaalia. Mul alko TÄNÄÄ menkat ja oon -02:( jaa aamul ku heräsin menin vessaan ja katoin mun pikkareita ja niis oli ruskeeta mönjää ja sit olin sillee et onks mä vittu kakannu housuu xdd mut sitku sit tulee jatkuvasti koko ajan ni attelin et ne ois kuukautiset ja nyt sit kirjotin googleen: kuukautisten väri ja tuli tää keskustelu ja luin ne kaikki viestit ja tää tuntuu ihan normaalilta. Ja mul ei oo ees ollu mitään kipuja,:0

        Haha mulla aivan sama juttu :))


    • susu951

      Mul on tapahtunu silleen ettei tuu ollenkaa punast värii vaa ruskeet n. 4 kk

      • susu951

        Mitä mun kannattaa tehä:((


      • ikäsi??
        susu951 kirjoitti:

        Mitä mun kannattaa tehä:((

        Odottaa, eiköhän ne siitä kunnolla ala, sillä menkkasi taitavat vasta tehdä tuloaan.


      • susu951
        ikäsi?? kirjoitti:

        Odottaa, eiköhän ne siitä kunnolla ala, sillä menkkasi taitavat vasta tehdä tuloaan.

        Oon 19 vuotta jo!!
        Punast värii mul on tullu 5kk sitte...


    • Inkkukinkku

      Hei, ja tiiän et tää viestiketju on vanha, mut hei kiitti avusta! Pari pv sitten tuli jtn ruskeeta jossa oli sekotuksena valkovuotoo, ja ihmettelin et oonko sairas, koska ei ollut mitään kipuja kuten nytkään! Nyt tiedän että se on täysin normaalia :D

    • 12v

      Apuaa!
      Huomasin tänään kun kävin vessassa että mulla oli pikkareissa jonkin verran ruskeeta mönjää joka oli kuivunut?! Luin kaikkii näit keskusteluita ja tiiän et ruskeet menkat on normaalit mut onks nää menkat vai ruskeeta valkovuotoo vai jotain muuta? Ja kannattaaks mun kysyy äitiltä vai kannattaisko jutella eka terkkarin kaa?

    • Tietämätön123

      En tiiä alkoko mulla tänää menkat. Enkä tiiä miten kertoisin äitille menkkojen alkamisesta. Auttakaa!

    • helppmee

      Itellä alko menkat tos vähä aikaa sitten ja ne on ruskeet koska nohh niukkaa vuotoa mut silti huomasin et siteeseen oli tullu semmosta ruskeeta mömmöä tai semmosta kökköä siis onko kyse hyytymästä? ku oon lukenu et runsaissa vuodoissa tulee hyytymiä mut voiko myös niukoissa ja ku on ekat menkat? help meeee :///

    • jokuvaaaa12345

      Tiiän et tää on vanha viestiketju mut oon siis 12v ja ruskeet vuotoo on tullu VIIME KESÄSTÄ asti ei oo tullu mitää punasta!!!!! Onks nää menkat vai mitä tää on????????
      en uskalla kertoo viel äitil:((

      • tiedäntunteen

        Kannattaa sanoa rohkeasti äidille :) Mulla oli itellä suurinpiirtein sama ongelma, enkä kertonut äidille. Sun keho saattaa vaan valmistautua menkkojen alkamiseen. Hetken päästä tajusin että mun äidillä on myös alkanut menkat joskus, ja menkat on ihan luonnollinen asia eikä kenenkään aikuisen pidä vältellä siitä puhumista. Kysy siis rohkeasti, sun äiti ihan varmasti osaa auttaa eikä tossa oo mitään noloa, pidät vaan huolta omasta terveydestäsi. Luulisin, että ihan normaalia, mulla oli siis samalla tavalla, mutta yks päivä menkat sitte alko mutta keskustele äidin kanssa rohkeasti vaikka tuntuiskin vaikeelta. Tsemppiä :)


    • Murheissaan

      Tiiän et tää on vanha ketiju mut ajattelin kertoo silti. Luin nää kaikki viestit ja mullakin tulee jotain ruskeeta mönjää pikkareihin.siit ei oo kauaa aikaa ku mul alko tulee sitä .Osaisko joku kertoo et onks ne menkat?? Mun äitillä alko menkat12v .Mä oon 11v .Luulin et oli tullu löysää kakkaa mut sit googletin et minkä väriset menkat on ja löysin tän keskustelun .Mul on ollu valkovuotoo mut se loppu ku alko tulee tälläst ja mul on ollut viimeaikoina maha kipee ja huono olo.KERTOKAA PLIIS MITÄ TOI ON!

      • Koira

        Mulla on sama enkä tiedä mitä teen?


    • Whaaaat....k

      Mun äiti on jo kuollu. En voi kysyy siltä. Mun kuukautisten seassa on alkanu tulla ihan ruskeeta mössöä. Mitä tää on? Käytän kuukuppia koska alapää tulehtuu siteistä ja tampooneista sen formaldehydin takia. Kuukautiset loppuu tosi äkkiä. Onko joku tukos? Mul on sentää ollu kuukautiset jo yli kymmenen vuotta!

    • 333jj

      oon 15v ja nyt tulee ekaa kertaa ruskeeta mönjää ja siinä samas punasta verta nii onko se ihan normaalia?🤔 mietein just et mul oli eile maha tosi kipee navan yläpuolelta

    • APUAÄAAAA

      APUA AUTTAKAA MUA? mulla oli 2krt kunnon menkat et alapää vuoti ja tuli verta. Mut nyt ne vaa loppu ei tu verta vaa jotai ruskeeta möhjöö aina välillä tarviiks olla huollissaan

      • Joku_random_alien

        Itselläni on ollut samoja ongelmia👍 ja vaikka tämä ketju onkin ainakin 4-vuotta niin on hienoa nähdä miten ihmiset yhä auttavat toisiaan! Menkkojen väri, kesto ja määrä vaihtelee laidasta laitaan. Ne ovat niin yksilöllisiä että! Tämä ketju auttoi minuakin, kiitos siitä kaikille. Ja ennen kun kysyy vielä, niin kannattaa lukea kaikki viestit tästä ketjusta🙂


    • 13_v_tyttö_

      Minulla alkoi menköt 2pv sitten ja ensin tuli puna rusehtavaa ja nyt tulee jo aika kirkasta punasta.. outoa että ei ole YHTÄÄN kipuja onko se normaalia🤔 kiitos jos aitatte kun tämä on todella vanha ketju

      • easdghrf

        Ei kuukautisten kuulukaan sattua. Joillakin kipuja on silti.


    • Koira

      Siis mulla on tullu jo valkovuotoa jo ikuisuus mut elien huomasin että mulla tulee ruskeaa valkovuotoa niin mitä tämä merkitsee?

      • segd

        Varmaankin sitä, että menkat ovat alkamassa. Jos ei jo nyt niin lähikuukausina. Voi olla, että tulee tuota ruskeaa vaan jonkun ajan. Verta se on sekin, mutta hyvin pieni määrä muiden alapään eritteiden seassa.


    • Anonyymi

      Öö mmmeibeodbejd

    • Anonyymi

      Sattuukohan "sairaanhoitaja" olemaan eteläisen Kouvolan "tyttöjä".

    • Anonyymi

      Onko normaalia että 5pv menkoissa tulee ihan kirkkaan punaista? Kaun teillä menkat kestää yleensä? Itsellea yleensä 6-7pv mutta kerran kestänyt ihan 9päivääkin.

      • Anonyymi

        Jos sulla on menkat olleet kirkkaapunaista niin on normaalia. Vai minkä väristä se vuoto neljäntenä päivänä ollut?


    • Anonyymi

      Kyllä voi sen väri voi vaihdella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      256
      2432
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      73
      1836
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      334
      1559
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1085
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      86
      978
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      216
      773
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe