Nämä viestit eivät ole Mobilepayn lähettämiä. Viesteissä olevia linkkejä ei tule klikata.
Tekstiviestissä väitetään, että Mobilepay on ottanut käyttöön uusia turvatoimenpiteitä petosten, identiteettivarkauksien ja digitaalisten maksupalveluiden luvattoman käytön merkittävän lisääntymisen vuoksi.
Huijari väittää viestissä, että vastaanottajan Mobilepay-tili vaatii pakollisen henkilöllisyyden varmentamisen, jotta kaikki alustan ominaisuudet pysyvät käytössä.
Viestiin ei kannata tai tarvitse reagoida, vaan sen voi poistaa.
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/e0ae430a-41e8-45ee-abf6-f3245c3468ea
Onko puhelimessasi Mobilepay? Nyt kannattaa olla varovainen
47
114
Vastaukset 47
- Anonyymi00001
Kiireen tuntua hyödyntävät huijarit. Jos et toimi heti, niin rahasi ovat vaarassa. Vastaanottajaa painostetaan toimimaan nopeasti ja siirtymään linkin kautta palveluun.
Älä koskaan muutenkaan mene viesteissä olevien linkkien kautta sovelluksiin/sivustolle, vaan avaa aina sovellus/sivusto erikseen ihan itse. Näin tiedät avaavasti oikean sovelluksen tai sivuston.- Anonyymi00032
Huijari sekoilija kuin matkaaja reijo kimpimäki
- Anonyymi00042
"Mobilepayn nimissä tulleessa tekstiviestissä väitetään, että Mobilepay olisi ottanut käyttöön uuden henkilöllisyystarkastuksen, joka edellyttää kaikkien käyttäjien tarkistavan ja vahvistavan henkilötietonsa.
Viesti on huijaus, eikä siinä olevaa linkkiä tule klikata." - Anonyymi00044
"Verkkohuijarit hyödyntävät erikoismerkkejä viranomaisiksi tekeytyessään, kertoo Suomen Telemarkkinointiliitto ry.
Yhdistyksen Kilpi-sovelluksen havaintojen perusteella huijausviestien lähettäjän nimenä on käytetty esimerkiksi muotoja ”OmαVero” ja ”sᴜσmi.fi”. Näissä osa kirjaimista on korvattu ulkoasultaan samankaltaisilla erikoismerkeillä. Ero voi jäädä nopeasti luettaessa huomaamatta etenkin pienellä ruudulla."
α ja σ merkit mainitaan.
- Anonyymi00002
Huijareita riittää....
Olin kauan sitten Telian asiakas, nyt muutaman kuukauden aikana on puhelimeen tullut Telian nimissä laskuja. Kerrotaan että maksu on myöhässä, maksakaa HETI:)) tai liittymä suljetaan:))) - Anonyymi00003
Pari kertaa yritetty epämääräisen linkin kautta tunnistautumista, ei onnistu.
- Anonyymi00004
Päin vastainen, mutta laitan kuitenkin kun kuulin tämän viime viikolla.
Kolme henkilöä oli matkustanut ulkomailla. Samassa liikkeessä kaksi oli maksanut kortilla ja yksi mobiilipayllä. Kahden kortilla oli jälkeenpäin ehditty veloittaa jokin pieni ostos, mutta ei se mobiilikäyttäjä oli pysynyt turvassa.
Joten tässä tapauksessa mobiilipay on ollut turvallisempi kuin kortti.
Minulla ei ole, maksan kortilla tai rahalla, joten en osaa ottaa juttuun kantaa.- Anonyymi00005
rahattomien tilien omistajien on oltava erityisen varovaisia ettei niiden tilejä tyhjennetä
köhillä on muutenkin ongelmia, koska he eivät voi ostaa punalaputettuja ruokia
alennuksella kun ne saavat listeriaa
köhön on oltava erityisen varovainen ettei rahoja vie kuin verottaja jos sitäkään
kiinnostaa köhät - Anonyymi00006
Kun pankkikorteissa on nykyään etälukumahdollisuus (lähimaksu), niin joku rikollinen voi vaikkapa ruuhkabussissa kävellä pienen "maksupäätteen" kanssa ja katsoa, että tuleeko tarpeeksi lähelle lompakkoa ja saa luetettua kortin etänä. Siinä uhri tekee sitten pienen ostoksen tietämättään.
Lompakko, kortti-pidike tms. kannattaakin olla RFID-suojattua mallia. RFID-suojaus estää kortin etäluvun ei toivotuilla hetkillä. - Anonyymi00007
Jotkut pitävät pankkikorttia puhelimen suojakuoressa. Sekin kannattaa sitten olla RFID suojattu malli.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Jotkut pitävät pankkikorttia puhelimen suojakuoressa. Sekin kannattaa sitten olla RFID suojattu malli.
Joillain ihmisillä on lähes koko elämä puhelimessa.
Jos puhelin katoaa, katoaa lähes koko elämä:) - Anonyymi00016
Anonyymi00007 kirjoitti:
Mulla ollut jo vuosia ja ennen kännykän RFID- suojakoteloa oli suojattu korttikotelo käytössä.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Mulla ollut jo vuosia ja ennen kännykän RFID- suojakoteloa oli suojattu korttikotelo käytössä.
Minulla on RFID suojattu pussukka auton avaimille, ettei voro voi tulla vahvistimen kanssa siihen väliin ja saada auton ovet auki. Minulla on RFID suojattu lompakko, ettei voro lue etänä korttejani. Minulla on RFID suojatut kännykän kuoret, jos joskus kannan kortteja siinä. Minulla on myös RFID suojattu kaulapussi passille ja korteille matkustamiseen liittyen.
- Anonyymi00022
Anonyymi00008 kirjoitti:
Joillain ihmisillä on lähes koko elämä puhelimessa.
Jos puhelin katoaa, katoaa lähes koko elämä:)parempi vahtia yhtä puhelinta kuin useita eri esineitä
- Anonyymi00023
Anonyymi00017 kirjoitti:
Minulla on RFID suojattu pussukka auton avaimille, ettei voro voi tulla vahvistimen kanssa siihen väliin ja saada auton ovet auki. Minulla on RFID suojattu lompakko, ettei voro lue etänä korttejani. Minulla on RFID suojatut kännykän kuoret, jos joskus kannan kortteja siinä. Minulla on myös RFID suojattu kaulapussi passille ja korteille matkustamiseen liittyen.
minä laitoin RFID RFID RFID ostamisesta säästetyt summat osakkeisiin,
nyt ovat moninkertaistuneet 10 v aikana - Anonyymi00026
Anonyymi00006 kirjoitti:
Kun pankkikorteissa on nykyään etälukumahdollisuus (lähimaksu), niin joku rikollinen voi vaikkapa ruuhkabussissa kävellä pienen "maksupäätteen" kanssa ja katsoa, että tuleeko tarpeeksi lähelle lompakkoa ja saa luetettua kortin etänä. Siinä uhri tekee sitten pienen ostoksen tietämättään.
Lompakko, kortti-pidike tms. kannattaakin olla RFID-suojattua mallia. RFID-suojaus estää kortin etäluvun ei toivotuilla hetkillä.Lähimaksun voi poistaa kortiltaan.
- Anonyymi00029
Anonyymi00026 kirjoitti:
Lähimaksun voi poistaa kortiltaan.
Riippuu mistä kiikkuu. Lähimaksun voi ottaa pois päältä niin maksukortista, kuin puhelimesta. Jotkut pankit eivät kuitenkaan salli ominaisuuden pois ottamista, mutta voit siinä tapauksessa tilata toisen, lähimaksuttoman maksukortin tilalle.
- Anonyymi00009
Nyt on tullut uusi keino kuvata taskun ja lompakon läpi pankkikortti tai henkilötiedot kela- tai ajokortista. On myynnissä kukkaroita, jotka ovat valokuvauksen läpäisemättömiä, maksaa n. 15 euroa. Tämän kertoi tuttava joka matkustaa paljon.
- Anonyymi00012
Mistä voi tutustua faktoihin tuon asian tiimoilta?
- Anonyymi00024
Anonyymi00012 kirjoitti:
Mistä voi tutustua faktoihin tuon asian tiimoilta?
Faktaa voi lukea kaikilta sivuilta joissa myydään humpuukia ja huijataan.
- Anonyymi00030
Anonyymi00024 kirjoitti:
Faktaa voi lukea kaikilta sivuilta joissa myydään humpuukia ja huijataan.
Et taida ymmärtää sanan "fakta" tarkoitusta ja määritelmää. Fakta tarkoittaa tosiasiaa, eli todellista, varmaa ja todistettua asiaa, joka ei riipu ihmisten mielipiteistä tai tulkinnoista.
- Anonyymi00010
Lyijyllä vuoratussa tilassa säilyy, muut ovat humpuukia.
- Anonyymi00011
No ei
lyijy johtaa sähköä paljon heikommin kuin kupari ja alumiini
joten se ei eristä kovin hyvin matalaenergeettistä
sen sijaan lyijy imee energeettistä ydinsäteilyä kuin sosdem veroja
- Anonyymi00013
Imua on, muttei tietoa ulos. Kumous toimii.
- Anonyymi00014
Jotkut kirjoitukset olisi syytä kumota heti kättelyssä.
- Anonyymi00015
Eipä ole moiselle ollut tarvetta. Monesti sitä kysytään varsinkin kun torissa myyn tavaraa ja varsinkin nuoremmat kysyy. Sitten kaupanteko loppuu siihen kun ilmoitan että maksut vain tilisiirrolla. Olen kuullut että tuolla mobilepayllä voi huijata maksuissa peruuttamalla maksun niin siksi en sitä hyväksy maksukeinona.
- Anonyymi00020
Jäi vielä mainitsematta että myös sellaisissa tapauksissa kun selkeästi olen laittanut ilmoitukseen että nouto vain käteisellä niin eikö vaan kysellä mobilepaytä ja kun vastaan että maksutavat edelleen ilmoituksessa niin kaupanteko loppuu siihen.
- Anonyymi00018
Jälleen yksi todiste siitä, että yritetään huijata ihmisiä monin eri keinoin.
- Anonyymi00031
Ihminen onkin monesti se heikoin lenkki.
- Anonyymi00033
Anonyymi00031 kirjoitti:
Ihminen onkin monesti se heikoin lenkki.
Mynmarissa ja Intiassa on isoja huijarikeskuksia, joista soitellaan ja huijataan ihmisiä ammattimaisesti.
- Anonyymi00036
Anonyymi00033 kirjoitti:
Mynmarissa ja Intiassa on isoja huijarikeskuksia, joista soitellaan ja huijataan ihmisiä ammattimaisesti.
Tekoälyä käytetään jo ihmisten huijaamiseen. Voi kuulostaa ihan aidolta.
- Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
Tekoälyä käytetään jo ihmisten huijaamiseen. Voi kuulostaa ihan aidolta.
Tuubi ja tik-tok tulvii niitä.
- Anonyymi00019
Kotitietokoneella maksan laskut, en älypuhelimella. Tänään tuli veronpalautukset, ja radiossa verohallituksen edustaja varoitti et voi tulla huijausyhteyksien ottoja, sanoi ettei pidä koskaan klikata mitään linkkejä, Verohallitus ei lähetä linkkejä!
- Anonyymi00021
Jos on tietoturva puhelimessa tai tabletissa kunnossa, niin sitten uskaltaa käyttää sitä pankkiasiointiin. Tietoturva ja päivitykset kunnossa pitää olla myös sillä tietokoneellakin, kuten kotiverkon reitittimessäkin.
- Anonyymi00025
"Kotitietokoneella maksan laskut, en älypuhelimella."
älypuhelin ja siinä pankin sovellus on 100 kertaa turvallisempi. - Anonyymi00027
Anonyymi00025 kirjoitti:
älypuhelin ja siinä pankin sovellus on 100 kertaa turvallisempi.Ja helpompi ja nopeampi kun tulee laskut kaikki e-laskuna niin puhelimella pankin sovelluksessa ne voi maksaa heti siellä missä sattuu olemaan, eikä tarvii sit kotiin tultua aukaista tietokonetta laskun maksua varten. Mulla jo pankin sivulle pääsemiseenkin tarvii kännykkää kun ei ole enää avainlukulistaa pankilta.
- Anonyymi00028
Anonyymi00025 kirjoitti:
älypuhelin ja siinä pankin sovellus on 100 kertaa turvallisempi.Tuo on liikaa sanottu.
- Anonyymi00039
Anonyymi00028 kirjoitti:
Tuo on liikaa sanottu.
Tietokoneella voi olla avoinna joku toinen ohjelma ,
voi olla avoinna jos olet ennen pankkiin kirjautumista aukaissut,
tai on joku joka on aina avoinna,
pankkitoimintojen suojaus ei sulje ohjelmia.
kännykässä on vain se yksi appi.
- Anonyymi00034
Ei mua huijata.
- Anonyymi00035
Venäjän toimista vakava varoitus – Älä tee näin, kun poistut kotoa
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/a5c30b46-5952-4624-869b-38e63e79cc2f
Hyökkääjät kylvävät verkkojen kautta haittaohjelmia. Microsoft varoittaa havainneensa wifi-verkkojen kaappauksia hotelleissa ja ravintoloissa, The Record uutisoi.
Vierailijoille suunnattuja julkisia wifi-verkkoja on kaapattu eri puolilla maailmaa. Microsoft kehottaa käyttäjiä olemaan varovaisia käyttäessään vierasverkkoja hotelleissa, konferensseissa, lentokentillä tai muissa julkisissa tiloissa.
Kaapatut verkot on valjastettu levittämään haittaohjelmia. Käyttäjiä pyydetään lataamaan tiedostoja, joiden esimerkiksi väitetään olevan ohjelmien päivityksiä tai korjauksia. - Anonyymi00038
Suojelupoliisi on suositellut reitittimen hankkimista operaattorilta, koska operaattori vastaa siitä, että asiakkaalle myyty laite pysyy tietoturvallisena. Muualta hankittujen laitteiden turvallisista asetuksista ja päivityksistä on vastuussa käyttäjä itse.
ostin operaattorilta, päivityksiä tuli vajaa 2 vuott.
nyt ostin sille jatkoa, menee kahden laajentaja kautta joissa 6 vuotta päivityksiä.- Anonyymi00040
Laitteen valmistajalta ne päivitykset tulevat. Operaattori sitten varmistaa/asentaa ne asiakkaan laitteeseen jollakin menetelmällä.
- Anonyymi00043
Oma reitittimeni osaa hakea ja asentaa päivitykset ihan itse. Tarkistan itse vain parin/kolmen kuukauden välein, että onko julkaistu uusia päivityksiä ja onko laite asentanut ne. Ei tarvitse maksaa operaattorille siitä mitään.
- Anonyymi00045
Anonyymi00043 kirjoitti:
Oma reitittimeni osaa hakea ja asentaa päivitykset ihan itse. Tarkistan itse vain parin/kolmen kuukauden välein, että onko julkaistu uusia päivityksiä ja onko laite asentanut ne. Ei tarvitse maksaa operaattorille siitä mitään.
Kerro mistä sellaisen saa. Kun supo käski/ pyysi ihmidiä vaihtamaan reitittimen pin koodin, niin ensimmäinen kysymys oli miten se tehdään.
- Anonyymi00041
Tunnista huijaukset ajoissa
- Vastapuoli yrittää luoda kiireen tai pelon tuntua: tili suljetaan, maksu on maksamatta tai paketti jää toimittamatta ilman välitöntä reagointia.
- Soittaja tai viestin lähettäjä esiintyy pankkina, viranomaisena tai muun luottamusta herättävän tahon edustajana ja pyytää tietojasi.
- Viesti sisältää linkin, jonka kautta pyydetään kirjautumaan verkkopankkitunnuksilla tai syöttämään henkilö- tai maksutietoja.
- Kieli on kömpelöä tai muuten virallisesta viestinnästä poikkeavaa. Tänä päivänä huijausten kieli on kuitenkin monesti täydellisen virheetöntä.
- Sähköpostiosoite tai verkkotunnus voi näyttää ensisilmäyksellä oikealta, koska huijarit osaavat jäljitellä virallisia osoitteita tarkasti. Tarkista lähettäjän osoite aina kokonaisuudessaan.
- Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei todennäköisesti ole totta.
Opettele toimimaan turvallisesti
- Älä mene verkkopalveluihin viestissä, sähköpostissa tai hakukoneen tuloksissa olevan linkin kautta. Kirjoita palvelun virallinen osoite selaimen osoitekenttään ja tallenna se kirjanmerkiksi myöhempää käyttöä varten.
- Käytä asiointiin virallista mobiilisovellusta, mikäli sellainen on tarjolla.
- Mobiilivarmenteella voit kirjautua muihin kuin pankkipalveluihin turvallisesti ja ilman pelkoa pankkitunnusten varastamisesta.
- Älä ikinä luovuta pankkitunnuksia, korttitietoja tai vahvistuskoodeja viestin tai puhelun perusteella.
- Älä asenna laitteellesi ohjelmia, joiden todellista käyttötarkoitusta et tiedä.
- Jos jokin epäilyttää, tarkista yhteydenoton oikeellisuus viranomaisen tai yrityksen asiakaspalvelusta.
- Jos epäilet huijausta, keskeytä asiointi heti.
Jos pahin tapahtuu, älä viivyttele
- Ota välittömästi yhteys pankkiisi taloudellisten vahinkojen minimoimiseksi.
- Korttien sulkupalvelu palvelee vuorokauden ympäri numerossa 020 333. Ulkomailta soitettaessa numerossa +358 20 333.
- Tee rikosilmoitus poliisille.
- Seuraa tilitapahtumiasi ja ilmoita poikkeuksista välittömästi pankkiisi.
- Mikäli epäilet salasanasi paljastuneen, vaihda se välittömästi sekä kyseiseen palveluun että muihin palveluihin, joissa käytät samaa käyttäjätunnus-salasana-yhdistelmää.
- Älä jää yksin. Rikosuhripäivystys auttaa uhreja ja heidän läheisiään numerossa 116 006 ma–to klo 9–18 ja pe klo 9–16. Puhelu on maksuton.
Lähde: iltalehti.fi - Anonyymi00046
Kaikki etähankinnat luottokortilla, niin luottoyhtiö on vastuussa, jos teitä huijataan.
- Anonyymi00047
En opettele käyttämään, turhia murheita ei viitsi hankkia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1082227- 103896
- 66843
- 47818
Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???21786Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha521734Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk76650- 66648
Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik23590- 57561