Kuinka jämähtänyt olet asteikolla 1-10, jos 10 tarkoittaa parasta kuntoasi ?

Anonyymi-ap

Itse olen fyysisesti pudonnut ehkä tasolle 3 ja olen enimmäkseen kotiin
jämähtänyt olosuhteiden pakosta. Heikko kunto, jota ei paremmaksi saa,
koska ei nuorru päivääkään. Henkisesti saatan olla vielä tasolla 5,
mutta sekin voi olla yliarviointi. Itseään on vaikea arvioida. Ei itse huomaa toopentumistaan. Voi jopa kuvitella olevansa fiksumpi kuin muut, jos on
hyvä mielikuvitus. Niin hyvä mielikuvitus minulla ei ole ja yritän olla realisti.

47

168

Vastaukset 47

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

musta on alkanu tulla avuton sekava
      kunto on romahtanu 1 -2 tasalle kympistä,
      vielä henki pihisee,
      mutt hirvittää jo monestikki kuinka seviän arjesta, luulakseni en kohta selviäkkää,

toivon hartaasti että saisi pikapuoliin kuolla pois kokonaan,

• Anonyymi00003

Hei !
        Et sinä yhtään sekavalta tunnu,
        kun kirjoituskin luistaa ihan hyvin.
        Huomasin sellaisen asian,
        että syön ja juon liian vähän ja harvoin,
        osittain sen takia voimat hiipuu.
        Voimia tulee aina hiukan takaisin,
        kun olen syönyt ja muistan pitää huolta, että juon tarpeeksi.

• Anonyymi00002

Kun kunto meni alle 5 menee vauhti alkoi kiihtyä.
      Oisko sen 2-4:n välillä, riippuu päivästä.
      Nuppi pelaa vielä sen verran, että sen tajuaa.

Arkiset pienet askareet yritän sitkeydellä saada tehdyksi.
      En halua luovuttaa, se tarkoittaisi putoamista alaspäin,
      mutta kaikki on myös hidastunut.

Muistaa aikoja, kun pisti tuulemaan.
      Nyt on yhtä vetkuttelua, että jotain saa aikaiseksi,
      kun on niin väsynyt ja voimaton.

Ymmärrän, että voimat ehtyy,
      mutta ihan en ymmärrä sitä
      mistä tämä väsymys johtuu.

• Anonyymi00004

Kun pysyisi pää edes asteikossa viisi.

Moni tulee niin ahdasmieliseksikin vanhemmiten,
      vai oisko se syntymävika ?
      Jos joku haluaisi lasin K-kaupan punkkua
      niin jo ollaan haukkana kimpussa
      varoittelemassa viinan vaaroista.

Joittenkin mielestä vanhalla ei saisi olla mitään pientä iloa.
      Pitäisi elää niinkuin "kaikentietävä" määrää.

Mahtaako K-kaupan punkuissa olla edes promilleja paljon ?

• Anonyymi00005

Pidän enemmän A-kaupan punkuista. Markettien litkut saavat homentua hyllyihinsä.

• Anonyymi00006

Vaihtelee päivittäin jonkun verran millä tasolla olen, koska olot vaihtelee
      ja muistikin on alkanut vaihdella. Eilen oli kolme ihan tuttua sanaa,
      joita en saanut millään päähäni. Oikosulku tuli, tai muisti alkaa heikentyä lisää.
      Kaksi ihan tuttua nimeä ja kolmas oli parkinsonin tauti.

Nimien unohtelu liittyy juuri siihen muistisairauteen, joka minulla
      magneettikuvauksen perusteella on alullaan eli aivoverisuoniperäinen
      muistisairaus. Lääkäri tosin sanoi, ettei ihan aina aivokuva korreloi
      muistisairautta. Hiukan hirvittää, jos alkaa pahasti pätkiä.
      Ei naurata. Pää kuvattiin 2019 ihan eri asian takia ja sattumalta tuli
      ilmi muistiinkin liittyvä asia.

• Anonyymi00007

trha enään mittailla
      kyllä se on kuolemaksi tämä vanhuus,
      joka päivä huomaa olevansa avuttomampi kuin eilen, tavarat tikkuu käsistä , kikään homma ei oikein enäänonnistu ain a sttuu jokin kömmähdys

pakko homata, meistä lähes 90 v on tullu tai on tulossa uusia avuttomia lapsen asemassa olevia vanhoja ihmisiä,
      kyllä meitä pitää näköjään alkaa attamaan akikessa, pukemisessa, suihkussa käyttämisessä, iedä ulkoileen kainalosta kiinni pitäen tai rullatolissa työntäen,

mutta kuka saa tommosta hoivaa saako kukaan, koten ehkä me joudumme vaan sotkemää ja töphkiä pukemisenki kanssa ja tuleekohan lopult suihkusta käynnistäkää mitään,

• Anonyymi00008

Kun joskus on ollut kohtuullista tasoa niin vertaaminen nykyrilanteeseen on lohduton.
      24v ikäisenä nostin viimeiset panonnostokisani.
      60v ikäisenä hyppäsin tasajalkaa kerrostalon rapuissa 5 askelmaa ylöspäin.
      Nyt en pysty hyppäämään yhtäkään askelmaa. Tavallinen vuorojaloin nousu 2 askelmaa kerrallan ostosreppu selässä on riittävää ponnistelua hieman vaille 100:n askelman portaissa.
      Joillakin alueilla romahdus ei ole ollut noin täydellinen. Esimerkiksi leuanvedot ovat tipahtaneet noin puoleen aikaisemmasta. Liikkuvuudessa tapahtuneet muutokset estävät joitakin suorituksia.
      Rappeutuminen on niin täydellistä, että vertailun 1:nkin on liioittelua.

• Anonyymi00018

Minäkin hyppelin ja sitten kuvauksessa oli selkärangan kompressiomurtuma. Onneksi ei ollut tai ole muítään kipuja ja ryhtikin hyvä kun olen ikäni nukkunut ilman tyynyä.

Löydettiin vain pienen TIA kohtauksen tutkimuksissa. Kaikki kuvattiin kaikilla tavoilla. ja 2 kerta jotai 30 pulloa verta otettiin.

• Anonyymi00009

Nuorempana harrastin kilpapyöräilyä, ja kunto oli lievästi sanottuna "hyvä". Tämän päivän tilanne on se, että pituus on hieman lyhentynyt, paino on sama, verenpaine on rajoissa, kaikki labrakokeet ovat rajoissa, paitsi se tauti, mitä sairastan aiheuttaa yhteen lukemaan pienen poikkeaman rajoista. Kuntoa ei voi verrata siihen pyöräilyaikaan, enkä pysty kunnolla edes kävelemään enkä tekemään juuri mitään. Muuten hyvin menee.

• Anonyymi00012

Kun olet ollut ihan superhyvässä kunnossa missä vaiheessa kuntosi putosi ?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Kun olet ollut ihan superhyvässä kunnossa missä vaiheessa kuntosi putosi ?

Olen sairastanut etenevää, parantumatonta neuromotorista sairautta parikymmentä vuotta. Ajoin vielä ikämiessarjoissa ja olin mitaleilla, mutta se alkoi silloin vähitellen.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Olen sairastanut etenevää, parantumatonta neuromotorista sairautta parikymmentä vuotta. Ajoin vielä ikämiessarjoissa ja olin mitaleilla, mutta se alkoi silloin vähitellen.

Voi sentään ! En tunne asiaa ollenkaan. Sille ei voi siis mitään ?
        Estääkö mikään lääke yhtään sen etenemistä ?

• Anonyymi00045
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Voi sentään ! En tunne asiaa ollenkaan. Sille ei voi siis mitään ?
        Estääkö mikään lääke yhtään sen etenemistä ?

Ei sille voi mitään, ei ole lääkettä, paitsi oireiden lieventämiseen. Kipulääkkeitä ei kuitenkaan kukaan voi syödä kymmeniä vuosia, ja jatkuvasti vahventaa annoksia. Kipuihin tottuu.

• Anonyymi00010

Nyt on kunto 9 ikäisekseni, reilu 70+, en kuulun vielä tälle palstalle. Käyn tuolijumpassa talvisin. Katson yli 80stä paria mummoa kun reuhaavat. Kaihoten, jospa itsekin pysyisin noin vetreänä, heillä siis ikäisekseen minun arvioimana 9. Muut sitten rauhallisemmin, mutta pääasiassa hyväkuntoista sakkia, lonkkaleikkauksista huolimatta taivutellen siten kun pystyy. Hattua heille nostan.

• Anonyymi00013

Seitsemänkympin kieppeissä minullakin oli vielä kunto aika hyvä.
        Mitä lähemmäs kahdeksaakymppiä tulee siitä se alkaa pudota.
        Ei luonnonlaeille mitään voi. Hiukan voi kunnon "putoamista" hidastaa.
        En lankea jakelemaan ohjeita, kaikki tietävät ne.

• Anonyymi00014

heh he olin minäki sinun ikösenä kunnon puolesta 10 pisteen ihminen
        kerroppa sitt 5 vuoden kuluttua vieläkö käyt 10 km kävelylenkillä vähintään kerran viikossa,,,, miä kävin 75 vuotiaana vielä 10 km kävelylenkkejä,
        olin muutenki ihan normaali hyvä likkuja kävely oli normaain reipasta, muitaki liikunta harrastuksia oli vielä 80 vuotiaana noin 3 kertaa viikossa vähintään kävi uimassa,
        kerrppa sinä sitten mitä jaksat 80+ v vielä tehdä,

sitt -ku mariinin hallitus keksi miten kaikki 80 v saadaan äkkiä tapatuksi mariini keksi KORONAN UHKA oli hyvä konsti
        SULJETTIIN kaikki yleiset liikunta keskukset ja kaikki vanhukset JÄMÄHTI KOTIIN koronan pelossa, sen jälkee EI 80++++ vuotiaitten kunto enään ikinä kohentunu, kaikki tekee kuolemaa kun kunto romahti silmissä ja ehkä noi 60 % vanhuksista on jo kuollu liikunnan puuteeseen sen KORONA PELON TAKIA,

syytä mariinin hallitusta oman kuntoni romahtamisestaki, nyt teen kuolemaa ja se on helekutin hidas prosessi mutta kärsimys on maanpäällinen helvetti,
        voimar hukassa eikä kunto enään nouse kun se pääsi RUOSTUMAAN mariin hallituksen PAKOLLISEN liikuntahallien suljettua ovensa yli vodeksi kaikilta liikuntaa harrastavilta varsinki vanhuksilta, ja nyt kuolema on vieny enemmän kuin puolet jo manan maille ja me ysikymppiset haukomme henkeä vielä henkihieverissä ei kovinkaan hyvän huolenpidon kurjuudessa , moni on ihan yksin, ihmeissään kuinka jaksasi tämän helkutin loppu elämän kunnialla päästä hautaan

ja keiken huippu ymmärtäätön uupuneitten vanhusten sairaitten kiusaaja räsänen kiesaa vielä vanhuksia kieltämällä kuoleman sairaislta eutanasia pillerin joka vihdoin helpoittaisi sairaitten loppuun eläneitten vanhusten kärsimyksiä, mutta tätä iloa helpotusta loppuun eläneille vanhuksille ei räsäsnen salli hän mieluummin nauttiin vanhusten käsisimyksistä viimeseen hengenvetoon asti, ja luulee että on on Jumalan mieleinen ihminen, ainoa jumalan oikea lapsi, pelkkä teeskentelijä kyllä jumalaki näkee räsäsen läpi pelkän teeskenetelevän uskovaisen todellista hyvä sydämmistä ihmistä EI löydy räsäsen sielusta pelkää JULMUUTTA ja ihmisten kärsimyksistä nauttiva teko pyhyä sieltä löytyy,

jumalaki armahtaa ihmisiä mutta räsänen ei, siis on tekopyhä viimeseen hengenvetoonsa asti,

euroopassa suurimalla osalla valtioista on eutanasia laki voimassa , vain suomi poikeaa euroopan kultuurista,

sivusta seurattu
        ja omakohtaista kärsimystä nähty liikaa omassa yhteiskunnassamme . tietoa näkemystä ,

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

kerroppa sitt 5 vuoden kuluttua vieläkö käyt 10 km kävelylenkillä vähintään kerran viikossa,,,, miä kävin 75 vuotiaana vielä 10 km kävelylenkkejä,
        olin muutenki ihan normaali hyvä likkuja kävely oli normaain reipasta, muitaki liikunta harrastuksia oli vielä 80 vuotiaana noin 3 kertaa viikossa vähintään kävi uimassa,
        kerrppa sinä sitten mitä jaksat 80 v vielä tehdä,

sitt -ku mariinin hallitus keksi miten kaikki 80 v saadaan äkkiä tapatuksi mariini keksi KORONAN UHKA oli hyvä konsti
        SULJETTIIN kaikki yleiset liikunta keskukset ja kaikki vanhukset JÄMÄHTI KOTIIN koronan pelossa, sen jälkee EI 80 vuotiaitten kunto enään ikinä kohentunu, kaikki tekee kuolemaa kun kunto romahti silmissä ja ehkä noi 60 % vanhuksista on jo kuollu liikunnan puuteeseen sen KORONA PELON TAKIA,

syytä mariinin hallitusta oman kuntoni romahtamisestaki, nyt teen kuolemaa ja se on helekutin hidas prosessi mutta kärsimys on maanpäällinen helvetti,
        voimar hukassa eikä kunto enään nouse kun se pääsi RUOSTUMAAN mariin hallituksen PAKOLLISEN liikuntahallien suljettua ovensa yli vodeksi kaikilta liikuntaa harrastavilta varsinki vanhuksilta, ja nyt kuolema on vieny enemmän kuin puolet jo manan maille ja me ysikymppiset haukomme henkeä vielä henkihieverissä ei kovinkaan hyvän huolenpidon kurjuudessa , moni on ihan yksin, ihmeissään kuinka jaksasi tämän helkutin loppu elämän kunnialla päästä hautaan

ja keiken huippu ymmärtäätön uupuneitten vanhusten sairaitten kiusaaja räsänen kiesaa vielä vanhuksia kieltämällä kuoleman sairaislta eutanasia pillerin joka vihdoin helpoittaisi sairaitten loppuun eläneitten vanhusten kärsimyksiä, mutta tätä iloa helpotusta loppuun eläneille vanhuksille ei räsäsnen salli hän mieluummin nauttiin vanhusten käsisimyksistä viimeseen hengenvetoon asti, ja luulee että on on Jumalan mieleinen ihminen, ainoa jumalan oikea lapsi, pelkkä teeskentelijä kyllä jumalaki näkee räsäsen läpi pelkän teeskenetelevän uskovaisen todellista hyvä sydämmistä ihmistä EI löydy räsäsen sielusta pelkää JULMUUTTA ja ihmisten kärsimyksistä nauttiva teko pyhyä sieltä löytyy,

jumalaki armahtaa ihmisiä mutta räsänen ei, siis on tekopyhä viimeseen hengenvetoonsa asti,

euroopassa suurimalla osalla valtioista on eutanasia laki voimassa , vain suomi poikeaa euroopan kultuurista,

sivusta seurattu
        ja omakohtaista kärsimystä nähty liikaa omassa yhteiskunnassamme . tietoa näkemystä ,

Myös moni 80+++ ikäinen vanhus kuoli koronaan, koska tauti on vanhuksille vaarallinen. Toki paljon nuorempiakin kuoli koronaan, jonkin riskiryhmään luettavan sairauden,esim
        sydän - ja keuhkosairauden ym. vuoksi.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Seitsemänkympin kieppeissä minullakin oli vielä kunto aika hyvä.
        Mitä lähemmäs kahdeksaakymppiä tulee siitä se alkaa pudota.
        Ei luonnonlaeille mitään voi. Hiukan voi kunnon "putoamista" hidastaa.
        En lankea jakelemaan ohjeita, kaikki tietävät ne.

Sama täällä, inhoa ohjeita. On raskasta elää luonteensa vastaisesti. Jos tykkää gurmeesta eikä halua liikkua, on varmasti vaikea yrittää puputtaa vain terveellisiä ruokia ja liikkua väkisin. Voisin ehkä itsekin elää jos vain olisin sillä keinoin elämääni tyytyväinen.
        Onneksi sopii tämä toisenlainen elämä ja olen tyytyväien tähän. Olen siis reilu 70 v.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00014 kirjoitti:

kerrppa sinä sitten mitä jaksat 80 v vielä tehdä,

SULJETTIIN kaikki yleiset liikunta keskukset ja kaikki vanhukset JÄMÄHTI KOTIIN koronan pelossa, sen jälkee EI 80 vuotiaitten kunto enään ikinä kohentunu, kaikki tekee kuolemaa kun kunto romahti silmissä ja ehkä noi 60 % vanhuksista on jo kuollu liikunnan puuteeseen sen KORONA PELON TAKIA,

sivusta seurattu

Laittoiko Mariini tiet ja purudadat käyttökieltoon? Me vanhusporukassa heittelimme kurlinkikiekkoja paikallisessa liikuntahallissa koko ajan, maskit naamalla. Jokainen liikkuu itse oman liikuntansa.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Laittoiko Mariini tiet ja purudadat käyttökieltoon? Me vanhusporukassa heittelimme kurlinkikiekkoja paikallisessa liikuntahallissa koko ajan, maskit naamalla. Jokainen liikkuu itse oman liikuntansa.

Myös minä liikuin enemmän korona-aikana kuin muutoin, kun ei ollut mitään tapahtumia eikä näin ollen tarpeeksi tekemistä. Lopetin kohtuullisen alkoholinkäyttöni kokonaan kun ei ollut kööriä, missä käyn juttelemassa ja siemaisemassa punaviinilasin silloin tällöin.

• Anonyymi00011

Fyysisesti olen ehkä kolmosessa.
      Kuntoni on lähinnä lyhyitten kävelykierrosten varassa
      ja pienet kotiaskareet ovat hyötyliikuntaa.

Kun ei enää paljon mitään jaksa on hyvä tietää,
      että pienikin kävely hyödyttää.

Jos ei pysty enempään, sekin on hyvä, että joka päivä kävelee noin 20 minuuttia
      tai kaksi kertaa 10 minuuttia.
      – Jokainen askel hyödyttää, ja mitä enemmän kävelee, sitä enemmän saa hyötyä.

Kävelen 10 minuuttia kerrallaan omaa hitaanpuoleista vauhtiani
      4-5 kertaa päivässä.
      Yhdestä kävelystä tulee ehkä reilu puoli kilometriä kävelyä.
      Jos sydämeni olisi kunnossa huitelisin mennä pari kilometriä yhteen soittoon.

Yritän jotain pureksittavaa keksiä aivoilleni päivittäin.
      Yleensä lueskelen tietokirjoja aiheista, jotka minua kiinnostavat
      ja katselen telkkarista dokkareita, luonto-ohjelmia, antiikkimakasiineja,
      puutarhaohjelmia, historiaa ja sen sellaista laidasta laitaan.
      Uutiset ja ajankohtaisohjelmat katson aina.

Toivon henkisesti olevani vielä vitostasolla.
      Henkinen hyvinvointi on erittäin tärkeää kokonaishyvinvoinnille.

Hiukan tarttis voimia lisää. Osteoporoosi ja sydänvaivat rajoittavat
      valtavasti liikuntaa, josta niitä voimia saisi. Ei mahda mitään,
      kun ei voi edes kilon käsipainoja nostella ilman
      että rintarangan luut kipeytyivät aivan sairaasti ja
      sitä enemmän mitä enemmän yritin.

Osteoporoosi ei ole tullut väärästä ruokavaliosta eikä liikunnan
      vähäisyydestä, vaan pitkästä vakavasta. sairastumisesta.

Vieläkin on hyvä miettiä voisiko jollain lailla edes vähän kohentaa olojaan,
      vaikka keinot ovatkin vähissä.
      On sellainen tunne, ettei saisi luovuttaa. Jos joutuu elämään vielä jonkun
      vuoden olisi mukavampi, ettei kunto olisi ihan romahtanut
      toimintakyvyttömäksi.

• Anonyymi00042

Nostan hattua sinulle, joka sitkeästi yrität kävellä edes 10 minuutin matkoja
        muutaman päivässä, kun toiset kehuskelevat kävelevänsä tällä iällä
        kilometrikaupalla. Tsemppiä sinulle ❤️ Minullekin tekee kävely tiukkaa.

• Anonyymi00017

Sanoisin 9 aina on parantamisen varaa.Ei ole minkäänlaisia elintasosairauksia. En syö lääkkeitä. En kannata lääketeollisuutta. Enkä valita itseaiheutetuistasairauksista. Elän terveellisesti liikun syön marjoja ja vihanneksia päivittäin. En kuuntele vanhusten voi votteluja. Jos sairastuttaa itsensä omilla elintavoillaan. Se on valinta. Rollaattori mummot yrität uhriutua. Voi voi liikunta ja terveelliset elämäntavat ei tule itsestään. Pitää nähdä vaivaa. Inhottaa valittaja mummot. Itseaiheuttanut vaivansa . Päässä vikaa.

• Anonyymi00022

Sulla oli 70 plussakin omakehualoituksesi, jossa luulet kaiken johtuvan sinun
        valinnoistasi. Siellä sinut tyrmättiin, nyt tulit tänne. Ei täälläkään tarvita terveystalebaneja.

• Anonyymi00023

"Enkä valita itseaiheutetuistasairauksista." Kerro mitä niistä olet aiheuttanut
        itsellesi ! Kudo uusi pipo. Vanhasi on todella kireällä.

• Anonyymi00024

Sairaus ei katso kehen se iskee. Hautausmaat on täynnä sinulaisiakin
        "terveitä" nuorena kuolleita....
        Ongelman ei vättämättä tarvitse olla fyysinen. Se voi olla psyykkinen,
        niinkuin sinulla.

• Anonyymi00026

Kyllä sinäkin kerkiät vielä maata hoivalaitoksessa 20 vuotta.
        Olet ilmeisesti alle 70 v, kun 70 palstalta aloitit ja kun tuli takkiin
        siirryit tänne omahyväisyytesi kanssa.

• Anonyymi00019

tänöään uutisissa
      vanhoja ihmisiä kuolee nykyisin laumoittain krematorit suurissa vaikeuksissa hirmujonot kuoleita odottaa polttohautausta, jten ei meillä mitään hätää ole kaikki me olemme siinä samssa jonossa tavalaan jo olemme huonokuntosia, ilman asiamuaista hoitoa vain jotain kipulääkitystä ja olalle taputusta,
      kyllä se siitä,
      mun ehdotus on
      nopeutaisivat meidän käsimysten loppua ja alkasivat jakamaan myrkky pillereitä kaikille itse halukkaille sairaille, ei saraan avuttoman kivuliaan vanhuksen elämä ole enään elämisen arvoista elämään,

• Anonyymi00034

Vanhoja= meitä suuren ikäluokan ihmisiä on nyt paljon, ja me kaikki olemme "siinä iässä" Katsokaa vaikka kuolinilmoituksia. Ei ihme, että ruuhkaa tulee.

• Anonyymi00020

Olen ehkä tasolla 5.

• Anonyymi00021

Aika tasan nollassa ja kuolema jo minua taluttaa käsikynkästä.

• Anonyymi00027

sitte ollaanki samalalla matkalla ,

kysympä jos joku sattuu tietämään,
        onkohan vielä pitkä matkat taivaaseen,
        kun olen jo kuitenki sillä tiellä menossa,

• Anonyymi00031
        Anonyymi00027 kirjoitti:

sitte ollaanki samalalla matkalla ,

kysympä jos joku sattuu tietämään,
        onkohan vielä pitkä matkat taivaaseen,
        kun olen jo kuitenki sillä tiellä menossa,

Taivaaseen ei ole pitkä matka, kun lähtö tulee. On siellä samantien,
        mutta sitä ennen matka voi olla tuskallinen ja turhan pitkä.

• Anonyymi00025

Kuoleman kellot on soineet jo kauan mulle, mutta oli hauska retki tämä elämä,
      ainakin joskus, kun en pakottanut itseäni niuhoterveysintoilijan
      pakkopaitaan.

• Anonyymi00028

jooo keramatorioista on kuulemma suuri puute,,
      on kuulemma pitkät jonot jo niihin,
      nyt ne suunittelee lisää lrematoreja PISNES MIELESSÄ
      ilmeisesti kuoleman HINTA NOUSEE vaikka kallistahan se on ollu tähänki asti,
      puolisoniki hautajaiset maksoi noin kymppitonnin krematotioineen,

eipä ole mukavaa kun kuolemallaki kiskotaan hintaa jälkeen jääviltä,

• Anonyymi00030

Minä vuonna tämä kymppitonni meni?

• Anonyymi00035
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Minä vuonna tämä kymppitonni meni?

siitä hautajaisista on jo yli kymmenenvuotta,
        että silloin meni

oli kyllä sukulaisia ympäri suomea tullu paikalle, ja ruoka tarjoilu kahvin kera kaikille,

ehkävanhan ajan suurehkot hautajaiset, ei semmosia enään kukaan pidä nykyisin yleensä on hautajaisissa paikalla vain omaiset, niistäki saa maksa aivan likaa joka paikassa kynitään hirmusummia rahaa arkkuki maksaa vähintää tuhat eur, jo yksistään,

• Anonyymi00032

Suuntaa-antavaa tietoa:

Hautaan siunaaminen maksaa kirkon jäsenelle yleensä noin 200–400 euroa,
      jos tilaisuus pidetään oman seurakunnan kirkossa tai kappelissa.
      Hinta riippuu seurakunnasta, ja se kattaa tilojen käytön.

Jos vainaja ei kuulu kirkkoon, tilan vuokra (kappelimaksu) maksaa erikseen yleensä noin 200 euroa.

.Muut hautauskulut: Itse siunauksen lisäksi hautajaisiin tulee muita kuluja, kuten arkku, hautapaikka ja haudan kaivuu (yhteensä noin 400–700 €) sekä mahdollinen tuhkaus (noin 250–300 €).

Kokonaiskustannukset: Koko hautaus siunauksineen maksaa tyypillisesti 2 000–4 500 euroa riippuen siitä, valitaanko arkkuhautaus
      vai tuhkaus.

Arkun hinta vaikuttaa tietenkin loppusummaan.

• Joku 6-7?
      Kävin juuri reumatologin vuositarkastuksessa ja kaikki nivelet ovat kunnossa ja liikkuvat hyvin.
      Lihasvoimani on heikentynyt sekä käsissä että jaloissa, liikun hitaammin ja tasapaino on heikentynyt.
      Sen sijaan että tekisin tunnin lenkkejä ulkona, kävelen nyt ehkä30-45 minuuttia. Treenaan niveliä joka aamu 25 minuuttia, nostelen 3 kg painoja osassa treeniä. Yleiskuntoni on varsin hyvä, vaikka syönkin paljon lääkkeitä. Kaikki aistini toimivat riittävän hyvin. (Käytän lukulaseja, kuuloni on hyvä)

• Anonyymi00036

Sullahan menee hyvin, mutta oletkin alle 80 v vielä ?

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Sullahan menee hyvin, mutta oletkin alle 80 v vielä ?

Olen 78, uskon ja luulen että 10 vuoden päästä, jos olen vielä hengissä, tilanne on eri.
        Kaikesta huolimatta, olen kiitollinen että asiani ovat näinkin hyvin ja että herätä uuteen aamuun, levänneenä ja ilman kipuja ja kolotuksia on lahja.
        Paloma, ei kirj.

• Anonyymi00038

Ei terveys aina iästäkään ole kiinni. Se on "herran käres".

• Anonyymi00043

Miksi aina puhutaan "suurista ikäluokista" miten me rasitamme taloutta ?
      Suurista ikäluokista on vähintään puolet jo tuonpuoleisissa.

• Anonyymi00044

Suuret ikäluokat ovat syntyneet v. 1945-1950 eli sotien jälkeen, kun miehet tulivat sodista kotiin, alkoi lapsosiakin syntyä.
        Täällä 80+ palstalla suurin osa kirjoittajista ei ole siis suurta ikäluokkaa.

• Anonyymi00046

Suurin ikäluokkiin voi ehkä laskea vielä 52 syntyneetkin.
      Jos ensimmäinen lapsi syntyi perheeseen esim. 47, sen jälkeen saattoi
      syntyä monta lisääkin.
      Sellaisia suurperheitä kuin silloin oli ei ole enää.

• Anonyymi00047

Kuinka jämähtänyt olet henkisesti ? Asteikolla 1-10.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      36
      1912
    2. Olen pahoillani kun olen satuttanut

Välillä kiukuttaa paljon.
      Ikävä
      41
      570
    3. Olen aivan hajalla yhden

Naisen takia😞
      Ikävä
      25
      480
    4. Mitä oikeasti haluat?

🥹
      Ikävä
      37
      425
    5. Naurettavia provoja ja lavastuksia täällä

Saa olla aika harhainen jos uskoo juttuja täällä faktoina 😆😆😆 ihmiset matkii toisia jne
      Ikävä
      54
      411
    6. Pientä pintaremonttia

Mistä löytää kirves sähkö putkimiestä tai lasin asentajaa rässä hyrynsalmen pitäjässä, kun eiole puhelinluetteloa eikä k
      Hyrynsalmi
      14
      393
    7. Miten sä jaksat

Pitää susta huolen.
      Ikävä
      53
      385
    8. T.h tuomio

Onko tämä lainvoimainen vai onko tästä valitettu? Mitenhän on mennyt linnassa joko pehmennyt pää täysin
      Suomussalmi
      6
      377
    9. Mitä uskot että

Välillämme käy?
      Ikävä
      32
      371
    10. Hyvää yötä mies

Kulta söpöliini 🥺❤️
      Ikävä
      39