Hei kaikki=)!
Kävin eilen gynellä ihan vuositarkastuksessa ja muutenkin tarkistuttamassa paikat, nyt kun vauvanteko on alkanut. Kaikki näytti erittäin hyvältä(!), ainoa ongelma on todennäköisesti endometrioosi. Eli kohdun ulkopuolinen hyvälaatuinen kasvain, näin asian ymmärsin. Lääkärin mukaan se saattaa aiheuttaa lapsettomuutta, mikä masensi minua melkoisesti. Lääkäri pyysi minua tulemaan uudelleen vastaanotolleen vuoden kuluttua, jos pienokaista ei kuulu.
Onko jollain tietoa ja kokemuksia kyseisestä kasvaimesta? Onko se aiheuttanut lapsettomuutta? Kaipaisin kovasti vastauksia ja mielipiteitä! Plussasäteitä ja -haleja kaikille muille yrittäjille!!!
Kaipaan tietoa endometrioosista!!
11
7979
Vastaukset
- Nina
Minulla on Endometrioosi,sitä on kaksi kertaa poistettu Laparoskopiassa.Viimeisin toimenpide tehtiin juuri siksi kun suunnittelin raskautta,ei vauvaa silti alkanut kuulumaan vuoden yrittämisen jälkeen,hakeuduttiin Ivf-hoitoon joka onnistu kohdallamme ensimmäisellä kerralla ja nyt meillä on suloinen 3 kk ikäinen esikoispoika.Mun kohdalla Endo aiheutti lapsettomuuden,luomukonstein.Mutta eräällä ystävälläni sattui taas tuuri ja tuli Endosta huolimatta raskaaksi luomukonstein..
- Yrittäjät
Kiitos Nina vastauksestasi! Miten endo sinulla todettiin? Oliko sinulla muita oireita kuin lapsettomuus? Mua on vaivannut kivuliaat yhdynnät varsinkin menkkojen ennen ja jälkeen. Olen kyllä valittanut asiasta aikaisemminkin lääkärille, mutta silloin panivat kuivien limakalvojen piikkiin. Entäs ne toimepiteet, joilla endoa hoidetaan, minkälaisia ne ovat? Kivuliaita, pitkäaikaisia?
Hurjasti kiitoksia vastauksistasi, oli kiva kuulle, että sinulla on pieni nyytti kainalossasi endosta huolimatta! Itse en tosin millään haluaisi odottaa vuotta ja sitten vasta aloittaa hoitoja endoon...- Nina
Hakeuduin aikoinaan Gynen vastaanotolle kovien menkkakipujen takia,tuntui että mikään ei helpottanut niihin kipuihin.Laparoskopiat tehtiin parin vuoden välein,ei juuri apua tuottanut.Menkat mulla alkoi (ja alkaa vieläkin) tiputteluvuodolla joka alkaa joskus viikkoakin aikaisemmin kun menkat varsinaisesti alkavat.Oireina oli myös tärinäkipu joka ilmeni kävellessä.Kuin olisi puukolla viiltänyt munasarjoista.Laparoskopiassa Endopesäkkeitä poltellaan/ "nyljetään" toimenpide tehdään nukutuksessa.Luulin että raskaus toisi apua ja sen myötä Endokin rauhoittuisi,mutta toisin kävi.
Oletteko harkinneet hoitoihin menoa vai..? - Yrittäjät
Nina kirjoitti:
Hakeuduin aikoinaan Gynen vastaanotolle kovien menkkakipujen takia,tuntui että mikään ei helpottanut niihin kipuihin.Laparoskopiat tehtiin parin vuoden välein,ei juuri apua tuottanut.Menkat mulla alkoi (ja alkaa vieläkin) tiputteluvuodolla joka alkaa joskus viikkoakin aikaisemmin kun menkat varsinaisesti alkavat.Oireina oli myös tärinäkipu joka ilmeni kävellessä.Kuin olisi puukolla viiltänyt munasarjoista.Laparoskopiassa Endopesäkkeitä poltellaan/ "nyljetään" toimenpide tehdään nukutuksessa.Luulin että raskaus toisi apua ja sen myötä Endokin rauhoittuisi,mutta toisin kävi.
Oletteko harkinneet hoitoihin menoa vai..?Kiitos vastauksestasi! Gyne tosiaan vasta epäili minulla olevan endometrioosi, mitään varmuutta en ole asialle saanut. Tähystyksessä kuulemma vasta saisin varman vastauksen. Lääkäri kehotti yrittämään lasta vuoden ja tulla sitten uudestaan vastaanotolle. Me ollaan vasta yritetty pari kuukautta, joten kiirettä ei ilmeisesti ole. Mutta kyllä mulla nuo endon oireet selkeästi ovat, kuukautiskipuja lukuunottamatta. Tiputtelua tulee viikko ennen menkkoja, en itseasiassa tiennyt sen liittyvän endoon ennen kirjoitustasi. Noista kuukautiskivuista vielä. Ovatko sinun kipusi tavallisia vatsakramppeja vai tuntuuko kipu peräaukon seudulla? Mulla on maha ok menkkojen aikana, mutta toinen kolo sattuu mielettömästi. Mistäköhän sekin johtuu? Epämiellyttävää...Ja seksi on aika kivuliasta mulle nykyään, nautintoa en saa varsinaisesta yhdynnästä, muusta kyllä. Mutta lääkäri sanoi raskauden olevan paras hoito endoon, toivottavasti vaan tärppäisi! Menkkoja tässä odotellaan, ensi viikon lopussa pitäisi alkaa. Toivottavasti ei! Hyviä vointeja sinulle =)
- Nina
Yrittäjät kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi! Gyne tosiaan vasta epäili minulla olevan endometrioosi, mitään varmuutta en ole asialle saanut. Tähystyksessä kuulemma vasta saisin varman vastauksen. Lääkäri kehotti yrittämään lasta vuoden ja tulla sitten uudestaan vastaanotolle. Me ollaan vasta yritetty pari kuukautta, joten kiirettä ei ilmeisesti ole. Mutta kyllä mulla nuo endon oireet selkeästi ovat, kuukautiskipuja lukuunottamatta. Tiputtelua tulee viikko ennen menkkoja, en itseasiassa tiennyt sen liittyvän endoon ennen kirjoitustasi. Noista kuukautiskivuista vielä. Ovatko sinun kipusi tavallisia vatsakramppeja vai tuntuuko kipu peräaukon seudulla? Mulla on maha ok menkkojen aikana, mutta toinen kolo sattuu mielettömästi. Mistäköhän sekin johtuu? Epämiellyttävää...Ja seksi on aika kivuliasta mulle nykyään, nautintoa en saa varsinaisesta yhdynnästä, muusta kyllä. Mutta lääkäri sanoi raskauden olevan paras hoito endoon, toivottavasti vaan tärppäisi! Menkkoja tässä odotellaan, ensi viikon lopussa pitäisi alkaa. Toivottavasti ei! Hyviä vointeja sinulle =)
Sähköpostiosoitteesi,niin voitais kirjoitella paremmin.. =)
[email protected]
..palaamisiin..
- anni23
Itselläni ei ole endoa (vielä) todettu, mutta sisarellani on todella aggresiivinen endo. Endometrioosi on sairaus jossa kohdun limakalvoa kasvaa kohdun ulkopuolella. Laitan tähän netistä löytämäni (pitkän...) tekstin (oma juttuni jatkuu alempana):
Mikä on endometrioosi?
Endometrioosi on kohdun limakalvon pesäkesirottumatauti. Se on eräs merkittävä lapsettomuuden syy. Laajalle levinnyt endometrioosi aiheuttaa vatsaontelossa kiinnikkeitä ja sitä kautta lapsettomuutta. Lievänäkin endometrioosi alentaa hedelmällisyyttä, joskaan tarkkaa vaikutustapaa ei tunneta. Usein endometrioosi aiheuttaa kipuja, mutta joskus sen ainoa oire saattaa olla lapsettomuus.
Endometrioosin ja raskauden suhde on ristiriitainen: endometrioosi on usein lapsettomuuden syy, mutta toisaalta raskaus on taudin luonnollinen hoito. Kun kuukautiset jäävät pois, endometrioosi surkastuu. Lieväkin endometrioosi saattaa alentaa hedelmällisyyttä. Vaikea endometrioosi aiheuttaa ahtaumia ja tukoksia, koska kudokset tarttuvat toisiinsa ja muodostavat ns. kiinnikkeitä.
Syyt ja synty
Endometrioosi on tunnettu 1800-luvun lopulta lähtien, mutta sen syytä ei vieläkään tiedetä. Tauti ei sinänsä periydy, mutta se näyttää hiukan kasautuvan joihinkin sukuihin. Endometrioosi on hedelmällisessä iässä olevien naisten tauti, jota tavataan yleensä 20-40 vuotiailla, mutta erityisesti 25-35 vuotiailla. Taudin syntymiseen vaikuttaa osaltaan myös naisen gynekologinen historia: miten ehkäisy on hoidettu, onko ollut tulehduksia, missä iässä lapset syntyvät. Lapsettomuudesta kärsivillä potilailla endometrioosia tavataan n. 20 %:lla.
Endometrioosi syntyy, kun kohtuontelon ulkopuolelle alkaa kasvaa kohdun limakalvon kaltaista kudosta, joka muodostaa pesäkkeitä. Kudos voi kulkeutua munatorvea pitkin ja tarttua vatsakalvon pinnalle, sitä voi kasvaa kohdun takana, munasarjojen ja munatorven pinnalla, joskus jopa suolistossa tai virtsarakon pinnalla. Jos kudos tunkeutuu munasarjan sisään, siitä voi muodostua iso endometrioosikysta, jota kutsutaan myös suklaakystaksi. Kystat poikkeavat hieman sirottumapesäkkeistä.
Endometrioosi voi esiintyä joko kohdun seinämän sisällä tai kohdun ulkopuolella. Tällä perusteella endometrioosi jaetaan endometriosis interna eli adonomyosis eli kohdun seinämän sisäinen endometrioosi tai endometriosis externa eli kohdun ulkopuolella oleva endometrioosi.
Oireet
Pääoire on kuukautiskipu. Myös vuotohäiriöitä voi esiintyä. Kolmas oire on lapsettomuus (40-70 %). Endometrioosipesäkkeiden kudos ei ole täysin samanlaista kuin kohdun limakalvo, mutta se käyttäytyy samalla tavalla. Kudos paksuuntuu kuukautiskierron rytmissä ja vuodon aikana myös pesäkkeet vuotavat. Siksi voimakas kipu onkin tavallisin endometrioosin signaali.
-Kipu johtuu siitä, että pesäkkeet vuotavat. Endometrioosin laajuus ja kipuoireiden voimakkuus eivät kuitenkaan kulje käsi kädessä. Tuore ja aktiivinen tauti voi aiheuttaa pahoja oireita, vaikka olisikin kooltaan pieni, sanoo naistentautien erikoislääkäri Aila Tiitinen Hyksin Naistenklinikalta.
Kipu voi olla ankaraa, jopa sietämätöntä ja se paikantuu sinne, missä pesäkkeetkin ovat. Kipu voi tuntua yhdynnän aikana tai tärinä voi laukaista sen. Se voi olla myös kovaa kuukautiskipua, joka alkaa jo muutamaa päivää ennen vuotoa. Kipu voi tuntua virtsatessa tai se voi liittyä suolen toimintaan. Pesäkkeistä erittyvät aineet voivat aiheuttaa kohdun supistelua tai tulehdusreaktion vatsakalvolle (kyseessä ei ole bakteeritulehdus). Joskus endometrioosiin liittyy myös kuukautiskierron häiriöitä, välivuotoja tai tiputtelua. Välttämättä endometrioosi ei oirehdi ollenkaan, lähes 20 % potilaista on oireettomia. Silloin sitä ei myöskään tarvitse hoitaa, vaan se saattaa parantua omia aikojaan. Hoitoa tarvitaan vasta, jos kivut ovat kovat tai endometrioosi estää hedelmöittymisen.
Hoito
Kookas suklaakysta voidaan havaita normaalissa gynekologisessa tutkimuksessa tai ainakin ultraäänitutkimuksessa. Sen sijaan nuppineulanpään kokoiset, hajalleen sirottuneet endometrioosipesäkkeet paikallistetaan varmasti vasta vatsaontelon tähystystutkimuksessa eli laparoskopiassa. Se on leikkaussalissa tehtävä toimenpide, joka vaatii nukutuksen. Tähystyksessä löytyvät pesäkkeet poistetaan tai poltetaan. Munasarjan sisään kasvanut kysta kuoritaan pois. Laparoskopia on viisainta tehdä silloin, kun raskaaksi tuleminen on ajankohtaista. Raskaus alkaa usein muutaman kuukauden kuluttua laparoskopiasta. Jos niin ei kuitenkaan käy noin vuoden sisällä hoidosta, vaikka kuukautiskierto on säännöllinen, on aika harkita koeputkihedelmöitystä.
Kun endometrioosi on kyllin paha, kudos kasvaa kuin syöpä ja tunkeutuu kudoksen sisälle. Syövästä ei kuitenkaan ole kysymys, eivätkä pesäkkeet muutu pahanlaatuisiksi.
E-pillerit sopivat hoidoksi nuorelle naiselle, joka ei halua tulla raskaaksi. Ne estävät taudin pahenemisen ja hoitavat kipua. Samalla endometrioosi saattaa parantua itsekseen. Hormonihoidoilla voidaan myös hoitaa endometrioosin oireita. Ne vaikuttavat samoin kuin raskaus: kun kuukautiset jäävät pois, limakalvo ei enää paksuunnu ja vuoda. Pesäkkeet rauhoittuvat, kuivuvat ja arpeutuvat. Keltarauhashormonihoidolla kuukautiset lopetetaan 3-6 kk ajaksi, jonka jälkeen kierto palautuu normaaliksi.
Hoito valitaan aina tilanteen mukaan. Hormonihoito ei paranna pysyvästi, vaan sairaus uusii usein. Lievän endometrioosin hoidoksi riittääkin pelkkä seuranta ja kipulääkitys .
Lähteet: Seppo Saarikosken Naistentautien perustiedot sekä Organonin vihkonen Hedelmöityshoidot, Anna: Naisten vaivoja osa 5 (lehden nro & vsk ?), Eskola, Hytönen, Komulainen: Äitiyshuolto ja naistentautien sairaanhoito
lähde: http://www15.brinkster.com/lapsettomat/endo.html
Meillä alkoi vauvapuuhat huhtikuussa ja on tarkoitus yrittää nyt se vuosi, jos ei mitään kuulu, tiedän mikä on edessä. Endoa ei oikein voi diagnosoida muulla kuin laparoskopialla, ei näy välttämättä esim. ultrassa.
Ai niin, sisarellani on nykyään aivan mahtava 1 vee villiviikari, joka saatiin aikaiseksi hoidoilla :D- Yrittäjät
Kiitos kovasti, kun olit löytänyt netistä noin hyvän tekstin endosta. Ja omista kokomuksistasi oli myös ihana kuulla =)!
Onko endo aiheuttanut sinulle kuukautiskipuja? Mulla ei ole kipuja lainkaan menkkojen yhteydessä, ainoastaan hellä alakerta. Toivon kovasti, että hellyyteni johtuisi muista oireista, mutta eipä taida...
Minkä ikäinen sinä muuten olet? Itse olen 26. - anni23
Yrittäjät kirjoitti:
Kiitos kovasti, kun olit löytänyt netistä noin hyvän tekstin endosta. Ja omista kokomuksistasi oli myös ihana kuulla =)!
Onko endo aiheuttanut sinulle kuukautiskipuja? Mulla ei ole kipuja lainkaan menkkojen yhteydessä, ainoastaan hellä alakerta. Toivon kovasti, että hellyyteni johtuisi muista oireista, mutta eipä taida...
Minkä ikäinen sinä muuten olet? Itse olen 26.Mulla on aika kovat kuukautiskivut, mutta on oikeestaan aina ollu... Yhdyntäkipuja on vaihtelevasti, aika harvoin, siksi en ole lääkärissä käynyt niistä vielä.
Olen 23-vuotias. Oon kuullut myös että monet endoa sairastavat ovat tulleet raskaaksi ihan luomusti, joten älä hirmuisesti stressaa, se kun tuppaa vaikeuttamaan raskaaksi tuloa myös aikalailla :) Hirmuisesti tsemppiä! Jos haluat vaihtaa ajatuksia enemmän, niin kerro ihmeessä :) - Yrittäjät
anni23 kirjoitti:
Mulla on aika kovat kuukautiskivut, mutta on oikeestaan aina ollu... Yhdyntäkipuja on vaihtelevasti, aika harvoin, siksi en ole lääkärissä käynyt niistä vielä.
Olen 23-vuotias. Oon kuullut myös että monet endoa sairastavat ovat tulleet raskaaksi ihan luomusti, joten älä hirmuisesti stressaa, se kun tuppaa vaikeuttamaan raskaaksi tuloa myös aikalailla :) Hirmuisesti tsemppiä! Jos haluat vaihtaa ajatuksia enemmän, niin kerro ihmeessä :)Joo, parempi taitaa olla stressaamatta raskaaksi tulemista. Kumpa vaan aina onnistuisi siinä...Oon muutenkin tämmönen ihme stressaaja, aina on omassa kropassa muka jotain vikaa.
Mulla on tosiaan sekstailu ollu aika kivuliasta jo viimisen vuoden aikana. Vähän eri asennot auttaa, mutta oma kiihottumiseni ei esimerkiksi vaikuta mitään. Kyllä se taitaa viitata juuri tuohon endoon ennemminkin kuin limakalvojen kuivumiseen.
Tsemppiä meille molemmillle ja ollaan yhteyksissä! Toivottavasti tärppää pian ilman mitään hoitoja =)
- amppari
Hei kaikille!:) Luulin parin vuoden ajan sairastaneeni endoa,koska oireet olivat juuri endoon sopivat,mutta laparoskopiassa selvisi että minulla oli kiinnikkeillä suoli ja lanneranka "liimautuneet yhteen". Eli onko kiinnikkeet ja endo sama asia? Ja onko jollain tietoa, voiko ja kuinka herkästi nämä kiinnikkeet uusivat? ja jos uusivat niin uusiiko kiinnikkeet samaan paikkaan vai voivatko ne tulla johonkin muualle kuin aikaisemmin?
Kiitos jo etukäteen!:)- amppari
sorry, kirjoitin väärin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628