Minulla on pihassa paljon tällä viikolla kaadettuja koivuklapeja, jotka ovat todella märkiä eivätkä ne ehdi kuivaa enää tänä kesänä ulkona pinossa polttokuivaksi. Lisää olen kaatamassa, joten kuivattavaa riittää.
Minä olen ajatellut nopeuttaa kuivaamista kietomalla klapipinon avaruushuopaan ja puhaltamalla sinne kuumaa ilmaa hallilämmittimellä.
Tuo TOHO:n diesel-lämmitin tuottaa 10 kWh:n edestä lämmintä ilmaa, mutta ei kuluta kuin dieselin hehkutulpan sytytysvirran ja tuulettimen verran sähköä.
Oletteko käyttäneet samaa menetelmää?
https://www.puuilo.fi/toho-polttooljylammitin-10kw
Klapien kuivaaminen diesel-lämmittimellä?
30
138
Vastaukset 30
- Anonyymi00001
Ai kun oli taas niin jännä juttu...
- Anonyymi00003
Ai.. Osaatko sanoa miten itse kuivattaisit useamman kuution vastakaadettua (50%:n kosteuspitoisuus) koivuklapia ennen pakkasten tuloa, siis n. kahdessa kuukaudessa?
Pelkkä loppukuivatus siis tarkoitus tehdä diesel-lämmittimellä.. - Anonyymi00015
Anonyymi00003 kirjoitti:
Ai.. Osaatko sanoa miten itse kuivattaisit useamman kuution vastakaadettua (50%:n kosteuspitoisuus) koivuklapia ennen pakkasten tuloa, siis n. kahdessa kuukaudessa?
Pelkkä loppukuivatus siis tarkoitus tehdä diesel-lämmittimellä..Millä aiot tehdä "alkukuivauksen" kun elokuu on jo menossa?
- Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Millä aiot tehdä "alkukuivauksen" kun elokuu on jo menossa?
Tämä riippuu ihan säistä, mutta valitettavasti nyt on jo 1. syyskuuta menossa ja eilenkin satoi koko päivän sekä sateita luvattu vähän joka päivälle tälle viikolla ja sama taitaa jatkua pakkasten ja lumen tuloon saakka.
Muurattu kuivausuuni olisi paras, mutta sen täytyisi olla asiallisen näköinen ja oloinen eikä sellaiseen ole enää aikaa ja resursseja kun pitää saada muutakin aikaan.
Nyt olen jo elokuun aikana ehtinyt saada sateilta suojaan kuisteille ja sisälle puita, että tämän talven luulen pärjääväni vaikka lisää runkoja kaatelen vielä, kuorin ja sahaan 33 cm:n pölleiksi pinoon. - Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00019 kirjoitti:
Tämä riippuu ihan säistä, mutta valitettavasti nyt on jo 1. syyskuuta menossa ja eilenkin satoi koko päivän sekä sateita luvattu vähän joka päivälle tälle viikolla ja sama taitaa jatkua pakkasten ja lumen tuloon saakka.
Muurattu kuivausuuni olisi paras, mutta sen täytyisi olla asiallisen näköinen ja oloinen eikä sellaiseen ole enää aikaa ja resursseja kun pitää saada muutakin aikaan.
Nyt olen jo elokuun aikana ehtinyt saada sateilta suojaan kuisteille ja sisälle puita, että tämän talven luulen pärjääväni vaikka lisää runkoja kaatelen vielä, kuorin ja sahaan 33 cm:n pölleiksi pinoon.Vai että "kuorit" ! Tästä selviää että kirjoitat ihan lämpimiksesi etkä tiedä edes perusasioita. Ei jatkoon!
- Anonyymi00028UUSI
Anonyymi00023 kirjoitti:
Vai että "kuorit" ! Tästä selviää että kirjoitat ihan lämpimiksesi etkä tiedä edes perusasioita. Ei jatkoon!
Kyllä. Kuorin saman tien kaatamani puut niin kuivavat paljon nopeammin. Varsinkin jos ei ole aikaa hakata pöllejä klapeiksi niin ne pitää ensin kuoria ja sitten pinota ilmavaan paikkaan odottamaan halkaisua.
- Anonyymi00002
10 kWh:n "hallilämmitin" puhaltaa tulikuumaa ilmaa, joka sytyttää kaiken palavan läheltä.
Itse laittaisin tuohon ainakin kaksi metriä pitkän iv-putken johtamaan kuuman ilman klapipinoon.- Anonyymi00004
Ja paloriski on edelleen olemassa. Miksi ihmeessä puita ei voi kuivata normaalisti ulkoilmassa? Ilman peitteitä, hyvillä keleillä. Sellaista vakuutusta ei ole olemassa, joka korvaa tällöin työt, eli tahalleen sytytetyn palon.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ja paloriski on edelleen olemassa. Miksi ihmeessä puita ei voi kuivata normaalisti ulkoilmassa? Ilman peitteitä, hyvillä keleillä. Sellaista vakuutusta ei ole olemassa, joka korvaa tällöin työt, eli tahalleen sytytetyn palon.
Ne ovatkin ulkoilmassa ja pinottuna sateelta suojaan, mutta ilmavasti.
Paloriski on tietysti olemassa eikä TOHO:a voi yksin jättää. - Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ei nyt heinäkuun viimeisellä viikolla kaadetusta koivusta taida ulkoilmassa saada ennen pakkasten tuloa enää polttokelpoista vaan jää liian kosteaksi.
Kyse on kuivumisen nopeuttamisesta ja varsinaisesti loppukuivumisen. Tietysti voin kantaa niitä viikkoa kahta ennen polttamista sisälle kuivumaan takan viereen kun poltan kuivia klapeja ensin.. - Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Ei nyt heinäkuun viimeisellä viikolla kaadetusta koivusta taida ulkoilmassa saada ennen pakkasten tuloa enää polttokelpoista vaan jää liian kosteaksi.
Kyse on kuivumisen nopeuttamisesta ja varsinaisesti loppukuivumisen. Tietysti voin kantaa niitä viikkoa kahta ennen polttamista sisälle kuivumaan takan viereen kun poltan kuivia klapeja ensin..Klapit eivät kuiva viikossa-kahdessa kuin nimellisen vähän. Tietämättömyys paistaa kuin Naantalin aurinko.
- Anonyymi00029UUSI
Anonyymi00024 kirjoitti:
Klapit eivät kuiva viikossa-kahdessa kuin nimellisen vähän. Tietämättömyys paistaa kuin Naantalin aurinko.
Kyllä niistä parissa viikossa ehtii poistua huomattava määrä kosteutta kun ovat sisällä lämpöisessä ja ilmavassa paikassa takan lähettyvillä.
- Anonyymi00007
"Minulla on pihassa paljon tällä viikolla kaadettuja koivuklapeja, jotka ovat todella märkiä eivätkä ne ehdi kuivaa enää tänä kesänä ulkona pinossa polttokuivaksi. Lisää olen kaatamassa, joten kuivattavaa riittää."
Kuka on kieltänyt polttopuiden kaatamisen lumisen aikana kuten polttopuut järkevät ihmiset kaatavatkin ?- Anonyymi00010
Aika on kortilla ja sitä ei ole tarpeeksi.
Töitä tehdään silloin kun on siihen mahdollisuus eikä odotella ns. parempia aikoja olosuhteiden puolesta, jolloin tukkimies, siis minä, on jo varattu toisaalle. - Anonyymi00014
"Kuka on kieltänyt polttopuiden kaatamisen lumisen aikana kuten polttopuut järkevät ihmiset kaatavatkin ?"
Taidat olla se sama tollukka, joka ehdottelee likimärkien tuoreiden klapien kuivaamista syyssateissa.. Varsin järkevä ohje --> Brähhäh!
Vai mahdoitkohan tarkoittaa, että kaadan marraskuussa puut ja lyön siitä klapia suoraan takkaan.. Hyvä ehdotus --> Brähhäh taas!
Ongelma on mikä se on. Tässä ja nyt. Ei ole aikaa odotella ns. parempia kelejä. - Anonyymi00025UUSI
En ole koskaan kaatanut polttopuita lumisena aikana vaan huhtikuussa näiden 40 vuoden aikana.
- Anonyymi00030UUSI
Anonyymi00025 kirjoitti:
En ole koskaan kaatanut polttopuita lumisena aikana vaan huhtikuussa näiden 40 vuoden aikana.
Nyt on jo syyskuu alkanut. Seuraavaksi tulee lokakuu.
- Anonyymi00008
Puut kaadetaan kesällä rasiin. Se tarkoittaa puun kaatamista maahan oksineen ja lehtineen niin, että lehdet haihduttavat rungosta kosteutta. Menetelmä nopeuttaa polttopuiden kuivumista.
Kosteuden haihduttaminjen diesel-lämmittimellä vie polttoainetta niin paljon, ettei hommassa ole ideaa. Se ei ole edes ihan yksinkertaista, sillä pelkkä lämpö ei kuivata klapeja, vaan tarvitaan myös tehokas ilmanvaihto.
Avaruushuopa on muuten palavaa materiaalia.- Anonyymi00012
Kiitos vinkeistä. Laitetaan korvan taakse.
- Anonyymi00009
Auringossa ne kuivaa, kun vain paistaa, onko tuo tollukan vaikea käsittää.
- Anonyymi00011
No sehän riippuu ihan siitä, että kuinka paljon sitä aurinkoa ja suhteellisen kuivaa ilmaa on näin loppukesästä ja syksyllä tiedossa, senkin mollukka.
Diesel-lämmitin on paloriski sekä varmasti myös kalliimmanpuoleinen. Teen vielä laskelmat ja laitan ne sitten tänne, mutta epäilen, että siinä ei ole taloudellisesti ja fysikaalisesti järkeä.
Parasta se on paistaa hyvin ja hyvälle paikalle tehtyä klapipinoa auringossa ja raittiissa tuulessa, mutta onnistuminen riippuu juuri tulevasta syksystä.
Alunperin tarkoitus olikin poistaa klapeja lämmittämällä loppukosteus ja viedä ne sitten suoraan sisälle tai talon seinustalle terassille hyvään sateensuojaan. - Anonyymi00013
No mikäs tollukka itse olet kun syyssateissa yrität tuoreita klapeja kuivattaa..?
- Anonyymi00017
Anonyymi00013 kirjoitti:
No mikäs tollukka itse olet kun syyssateissa yrität tuoreita klapeja kuivattaa..?
En ole tollukka jolta kysyit, mutta just kärrättiin ja pinottiin (ilmavasti) 5 m tuoretta puuta avokatokseen kuivumaan. Kuivuvat siellä osin jo talven aikana ja ensi kesänä lopullisesti. 2027 syksyllä puut ovat polttopuita.
Polttopuuhomma on meille harrastus, jota tehdään silloin kun itselle sopii - ei allakan mukaan. - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
En ole tollukka jolta kysyit, mutta just kärrättiin ja pinottiin (ilmavasti) 5 m tuoretta puuta avokatokseen kuivumaan. Kuivuvat siellä osin jo talven aikana ja ensi kesänä lopullisesti. 2027 syksyllä puut ovat polttopuita.
Polttopuuhomma on meille harrastus, jota tehdään silloin kun itselle sopii - ei allakan mukaan.Lisäänpä vielä: Puut kaadettiin ja vedettiin samaan kasaan jo aikaisin keväällä, mutta kesällä on ollut niin paljon muutakin tekemistä, että pilkkominen ja pinoaminen jäi syksyyn.
Eipä tuo mitään haitaa, mökin ja talon liitereissä kun on molemmissa kuitenkin viitisen mottia kuivaa sekapuuta. Riittää hyvin koko talveksi ja jotain jääkin... - Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
Polttopuuhomma on meille harrastus, jota tehdään silloin kun itselle sopii - ei allakan mukaan.Yöt on kylmiä ja päivät lämpimiä, sitä kutsutaan pakkaskuivaamiseksi, materiaalin sisältämä vesi jäätyy yöllä ja haihtuu (sublimoituu) päivällä suoraan jäästä höyryksi ilman, että se sulaisi välillä vedeksi.
TOLLUKAT - Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00021 kirjoitti:
Yöt on kylmiä ja päivät lämpimiä, sitä kutsutaan pakkaskuivaamiseksi, materiaalin sisältämä vesi jäätyy yöllä ja haihtuu (sublimoituu) päivällä suoraan jäästä höyryksi ilman, että se sulaisi välillä vedeksi.
TOLLUKATYöt ovat kylmiä ja päivät lämpimiä.. Mistä sinä tämän tiedät? Riippuu täysin keleistä.
Sinä tollukka oletat, että on suotuisat kelit. Näin ei välttämättä ole. Saattaa sataa viikottain vettä marraskuuhun saakka ja kaikki olla märkää ja kosteaa. - Anonyymi00026UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Lisäänpä vielä: Puut kaadettiin ja vedettiin samaan kasaan jo aikaisin keväällä, mutta kesällä on ollut niin paljon muutakin tekemistä, että pilkkominen ja pinoaminen jäi syksyyn.
Eipä tuo mitään haitaa, mökin ja talon liitereissä kun on molemmissa kuitenkin viitisen mottia kuivaa sekapuuta. Riittää hyvin koko talveksi ja jotain jääkin...Miksi sitten kerrot koneellisesta kuivaamisesta kun et sitä tarvitse?
- Anonyymi00016
Nehän alkaa versoomaan vierään aikaan kaadettu
- Anonyymi00020UUSI
Ei ole väärää aikaa puun kaatoon.
Kyse on miehestä. - Anonyymi00027UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Ei ole väärää aikaa puun kaatoon.
Kyse on miehestä.Nainenkin voi puuta kaataa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1062185- 103886
- 64791
- 46780
Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???21696Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha511686Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk76630- 60570
Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik23570- 57551