Onko pääsyvaatimukset Porin ilmailuopistoon niin kovat että reilun kasin keskiarvolla ei ole mitään asiaa. varsinkaan kun juuri tärkeimmät aineet englanti ja pitkämatematiikka eivät ole keskiarvoltaan aivan kasia. Eikö kumminkin kova motivaatio alalle ole ratkaisevampaa. Kannattaako unohtaa koko ilmailuopisto ja pyrkiä suoraan jonnekin yksityiseen kouluun kuten patriaan tai salpauslentoon. olen saanut sellaisen kuvan että niihin pääsisi helpommin sisään koska kursseja alkaa useammin ja koulutuksen suolainen hinta luulisi karsivan osan halukkaista pois. Onko edes mahdollista päästä ammattilentäjäksi 8 keskiarvolla. Olisi myös kiva kuulla kokemuksia alasta ja koulutuksesta.
kiitos kaikille vastaajille
pääsy lentäjäkoulutukseen
29
14896
Vastaukset
- esille
Jos sulla kerta on motivaatiota niin tee se tiettäväksi esimerkiksi ilmottautumalla englannin kurssille, siinä kielitaito kohenee ja muutkin näkee, että olet valmis tekemään työtä unelmien eteen. Ja ei se keskiarvo ratkaiseva ole. Eiköhän lentäjiksi haeta normaaleja, rauhallisia ja mukavia miehiä ja naisia. Ja aina kannattaa pyrkiä, harvaa on tultu kotoa hakemaan ;)
- Flight level 230
Kaupallisiin kouluihin ei pääse sen helpommalla sisään - hakijoita on tosin tuhat kertaa vähemmän koska koulutuksen hinta on järjettömän kova. Se antaa illuusion helposti sisään pääsemisestä. Testit on pitkälti samanlaiset kuin SIO:on. Yli 8 keskiarvolla pääsee kyllä iisisti SIO:n testeihin ja jos olet soveltuva alalle niin pääset opistoon sisään. Tällä hetkellä kyllä kannattaa harkita lentokoulutuksen aloittamista yksityisessä koulussa, sen verran on työttömiä ansiolentäjiä näiltä kursseilta työmarkkinoilla. Jos 12 kaverin kurssista 5 saa töitä, niin ei hyvä. Mutta jos ulkoimaille lähtö ei ole este niin go for it vaan. Muista, että pahvin ylläpito maksaa vuodessa aivan järjettömästi, jos töitä ei heti tulekaan.
- Flight level 230
keskiarvo ei ole ongelma, lähinnä sillä karsitaan tuhansista hakijoista SIO:n testeihin sopivimmat. Eli 7,8 keskiarvon kaveri on varmasti yhtä pätevä kuin 8,2:n mutta jollakin on pakko karsia. Tunnen tälläkin hetkellä pari alle 7:n keskiarvon omaavaa, liikennelentokoneen oikeaa penkkiä kuluttavaa kaveria, tosin kaupallisen koulun ovat käyneet.
- Fly
Aikamoinen vitsi -> kaupallisiin kouluihin on yhtä vaikeata päästä sisään kuin Ilmailuopistoon. Opistolle yli tuhat hakijaa, joista muutama kymmenen sisään. Mutta faktana voin kertoa, että 'erääseen' suomalaiseen kaupalliseen kouluun haki vähän aika sitten noin 30 oppilasta, joista kaikki pääsivät sisään. Aika huima ero prosenteissa. Lisäksi jos verrataan työllistymisprosentteja, niin toinen aika huima ero. Kasin keskiarvolla heittämällä kaupallisiin sisään, jos vain terveys kohdallaan ja rahat taskussa. Mutta totta ihmeessä kannattaa hakea ilmailuopistolle. Ratkaisevinta on hakijan luonne. Tosin AUK tai RUK lähes must, jos haluaa sisään.
- tiätämätön
Fly kirjoitti:
Aikamoinen vitsi -> kaupallisiin kouluihin on yhtä vaikeata päästä sisään kuin Ilmailuopistoon. Opistolle yli tuhat hakijaa, joista muutama kymmenen sisään. Mutta faktana voin kertoa, että 'erääseen' suomalaiseen kaupalliseen kouluun haki vähän aika sitten noin 30 oppilasta, joista kaikki pääsivät sisään. Aika huima ero prosenteissa. Lisäksi jos verrataan työllistymisprosentteja, niin toinen aika huima ero. Kasin keskiarvolla heittämällä kaupallisiin sisään, jos vain terveys kohdallaan ja rahat taskussa. Mutta totta ihmeessä kannattaa hakea ilmailuopistolle. Ratkaisevinta on hakijan luonne. Tosin AUK tai RUK lähes must, jos haluaa sisään.
mitä ovat AUK tai RUK, joita käytännössä vaaditaan SIO:oon pääsemiseen.
- jerry
tiätämätön kirjoitti:
mitä ovat AUK tai RUK, joita käytännössä vaaditaan SIO:oon pääsemiseen.
Eli tarkoitetaan aliupseerikurssia tai reserviupseerikurssia intissä mutta ei ole vaatimus ko. opistoon. Lentäjäksi toki etsitään johtajiksi sopivia henkilöitä jotka kykenevät ottamaan vastuun heille asetetuista asioista tulevaisuudessa lentäjän työssä joten tältä osin johtajakoulutus varusmiespalveluksessa voidaan katsoa hyödyksi.
Kuitenkin hakijoista valitaan sellaiset yksilöt jotka soveltuvat koulutettavaksi lentäjäksi. Persoonallisuus, sosiaalisuus, looginen päättelykyky, psyykkinen paineensietokyky, yhteistyökyky sekä tietynlainen hahmottamiskyky ovat tärkeimpiä persoonan ominaisuuksia. - Fly
jerry kirjoitti:
Eli tarkoitetaan aliupseerikurssia tai reserviupseerikurssia intissä mutta ei ole vaatimus ko. opistoon. Lentäjäksi toki etsitään johtajiksi sopivia henkilöitä jotka kykenevät ottamaan vastuun heille asetetuista asioista tulevaisuudessa lentäjän työssä joten tältä osin johtajakoulutus varusmiespalveluksessa voidaan katsoa hyödyksi.
Kuitenkin hakijoista valitaan sellaiset yksilöt jotka soveltuvat koulutettavaksi lentäjäksi. Persoonallisuus, sosiaalisuus, looginen päättelykyky, psyykkinen paineensietokyky, yhteistyökyky sekä tietynlainen hahmottamiskyky ovat tärkeimpiä persoonan ominaisuuksia.Näinhän sitä luulisi, käytäntö aivan toinen. Eihän koko intti ole vaatimuksena SIO:oon esitteiden mukaan, mutta montako sivaria koulussa - epäilen, että tasan nolla. Jokainen voi kokeilla ilman RUK:ta tai edes AUK:ta - omalla vastuulla :)
- nessa145
Mun isä on ollut lentäjä ja mäkin haluaisin ihan sikana lentäjäksi yks mun tuttu sano et keski arvon pitäis olla 8 ei sen enempää ja pitäis osata hyvin enkkuu. Mun isä on ihan sika innoisaan et mäkin haluan lentäjäks ja ei se sitä haita vaikka se maksaisi vaikka miljoonan
- kiiawiida
nessa145 kirjoitti:
Mun isä on ollut lentäjä ja mäkin haluaisin ihan sikana lentäjäksi yks mun tuttu sano et keski arvon pitäis olla 8 ei sen enempää ja pitäis osata hyvin enkkuu. Mun isä on ihan sika innoisaan et mäkin haluan lentäjäks ja ei se sitä haita vaikka se maksaisi vaikka miljoonan
Mikäli isäsi on lentäjä ja hän tuntee poikansa niin ilmeisesti voisit harkitas ko koulutukseen. Kai olet yo ja ei haittaa jos todistuksessa vilisee kymppejä ja oot kirjoitta nut ällän. Hyvä terveys ja RUK suotava. Sitten erilaiset psykologiset testit, paineensietokyvyt ts omaat terävät hoksottimet.
- Passagerare
Tosta saat varmaan ainaki jotain hyödyllistä tietoa.
YLEISIMPIÄ LENTÄJÄVALINTOIHIN LIITTYVIÄ KYSYMYKSIÄ
Milloin järjestetään seuraava haku?
* Vuoden 2002 alusta lähtien on aloittanut toimintansa Suomen Ilmailuopisto Porissa. Suomalaiset operaattorit, Finnair mukaan lukien, tulevat ottamaan lentäjänsä pääosin tästä oppilaitoksesta.
* Edellinen lentäjähaku järjestettiin syksyllä 2003. Seuraavan kurssin ajankohdasta ei ole vielä päätöstä.
Kuinka kauan koulutus kestää?
* Jos hakijalla ei ole lentokokemusta, kestää peruskoulutus noin kaksi vuotta ja sen lisäksi tyyppikoulutus noin neljä kuukautta.
Mitä tarkoittaa ylioppilastutkinto tai vastaavat tiedot?
* Vastaavat tiedot tarkoittaa sitä, että ammatillisen opintoasteen suorittanut ei-ylioppilas (vähintään kolmivuotinen ammatillinen perustutkinto), jolla valintalautakunta toteaa muutoin olevan opintoja varten riittävät tiedot ja valmiudet täyttää vaatimukset.
* Ulkomailla kouluopintonsa suorittanut hakija, joka on suorittanut sellaisen ulkomaisen tutkinnon, joka asianomaisessa maassa antaa kelpoisuuden korkeakouluopintoihin täyttää vaatimukset.
Millä keskiarvolla kannattaa pyrkiä?
* Esivalintoihin otetaan n. 550 hakijaa ja alin lukion päättötodistuksen keskiarvo muodostuu vuosittain hieman erilaiseksi. Viime vuosina se on ollut n. 7.7-8.0. Koska alin hyväksytty keskiarvo vaihtelee, kannattaa hakemus jättää. Valintalautakunta ratkaisee ketkä pääsevät papereiden perusteella esitesteihin.
Pitääkö olla opiskellut lukiossa laajaa tai suppeaa matematiikkaa tai englantia?
* Kurssin laajuus ei ole ratkaisevaa. Jos kurssi on ollut suppea, niin siitä on yleensä vaadittu parempi arvosana. Esimerkiksi laaja matematiikka 7 = suppea matematiikka 8.
Mitä aineita kannattaa valita lukiossa?
* Paperikarsinnassa katsotaan hakijan kaikkien aineiden keskiarvo ja erikseen matematiikan, englannin ja äidinkielen arvosanat.
Onko etua, jos on suorittanut asevelvollisuuden ilmavoimissa tai laskuvarjojääkäreissä?
* Ei. Kaikki hakijat ovat "samalla viivalla" haun alussa. Sotilasarvolla ei ole merkitystä.
Pitääkö asevelvollisuus olla käytynä?
* Kurssin alkaessa pitää asevelvollisuuslain mukainen palvelus olla suoritettuna. Tämä tarkoittaa varusmiespalvelua tai siviilipalvelua. Asevelvollisuuslain tarkoittamat velvoitteet eivät siis saa rasittaa hakijan koulutusta tai tulevaa työtä. Ulkomaiden kansalaisten on hoidettava heitä velvoittava palvelus ennen koulutuksen alkua.
Vaaditaanko lentokokemusta, jotta pääsisi kurssille?
* Ei. Lentokokemusta ei vaadita alkeiskurssille pääsemiseksi vaikkakin se tietysti on osoitus motivaatiosta alalle. Jotta lentokokemuksella olisi merkitystä täytyy sitä olla ansiolentäjän lupakirjaa ja monimoottori-IFR:ää vastaavasti. Jos tällaisia hakijoita riittävän moni läpäisee testit, niin heille räätälöidään oma kurssi.
Onko pituusraja ehdoton 165cm?
* Kyllä. Tämä perustuu siihen, että lentäjän on hätätapauksessa kyettävä tuomaan kone laskuun yksin ja tällöin hänen on yletettävä tarvittaessa kaikkiin säätölaitteisiin samalla kun lentää konetta. Tätä silmällä pitäen raja on asetettu 165 cm:iin.
Mitkä ovat näkövaatimukset ?
* Näöntarkkuuden tulee olla laseilla korjattuna tai ilman vähintään 1.0 kummassakin silmässä erikseen. Suurin sallittu likinäköisyyskorjaus - 2,0 D, likinäköisyyskorjausleikkauksia ei hyväksytä. Virheetön väriaisti Ishiharan tauluilla tutkittuna.
Onko allergia tai astma esteenä lentäjäksi pääsylle?
* Sairastettu astma on este
* Lievät allergiat (suihkeilla hoidettavissa oleva allerginen nuha) hyväksytään
* Terveyttä koskeviin tiedusteluihin saa vastauksen Suomen Ilmailuopistolta tai ilmailulääkäriltä puh: 818 4831
Vaikuttaako aiempi hakeminen ja silloin testeissä/haastattelussa menestyminen uudessa haussa?
* Jokainen hakukierros on toisista riippumaton ja aikaisemmat pisteet eivät vaikuta. Yleisperiaate on se, että hakijaa ei testata enempää kuin kolme kertaa.
Kuinka paljon hakijoista hyväksytään kurssille?
* Viime vuosina hakemuksia on tullut 1000-1500 kpl. Näistä valitaan hakemusten perusteella esitesteihin 500-700. Esitesteistä hyväksytään jatkotesteihin ja haastatteluun noin 200 hakijaa ja heistä valitaan kulloinkin tarvittava määrä, n. 20-70, koulutukseen.
Pääseekö töihin Finnairille jos läpäisee testit?
* Testit ja lääkärintarkastukset läpäisseet pääsevät Suomen Ilmailuopiston ammattilentäjän opintolinjalle koulutukseen ja sen hyväksytysti läpäisseillä on mahdollisuus päästä edelleen koulutettaviksi liikennelentäjän tehtäviin eri yhtiöihin. Työllistyminen riippuu sen hetkisestä lentäjätarpeesta ja pelkkä kurssille pääsy ei takaa työpaikkaa Finnairilla tai jollain muulla operaattorilla.
Lähde: http://www.finnairgroup.com/uraportti/uraportti_2_1_7.html
- heshly
mut finnairin osoitteessa lukee näin
* Ylioppilastutkinto tai vastaavat tiedot
* minimipituus 163 cm
* hyvä suomen ja riittävä englannin kielen taito
* miehillä, joilla on Suomen kansalaisuus, asevelvollisuuslain edellyttämä palvelus suoritettuna ennen koulutuksen alkua
* soveltuvuuskokeiden läpäisy.
Paperikarsinta hakemusten perusteella on kaksivaiheinen:
1. Valintaryhmän lentokapteenit suorittavat ensimmäisen karsinnan, jossa otetaan huomioon mm. koulutausta ja muut pääsyvaatimuksissa esiintyvät seikat terveydentilaa lukuunottamatta. - paskahomo
heshly kirjoitti:
mut finnairin osoitteessa lukee näin
* Ylioppilastutkinto tai vastaavat tiedot
* minimipituus 163 cm
* hyvä suomen ja riittävä englannin kielen taito
* miehillä, joilla on Suomen kansalaisuus, asevelvollisuuslain edellyttämä palvelus suoritettuna ennen koulutuksen alkua
* soveltuvuuskokeiden läpäisy.
Paperikarsinta hakemusten perusteella on kaksivaiheinen:
1. Valintaryhmän lentokapteenit suorittavat ensimmäisen karsinnan, jossa otetaan huomioon mm. koulutausta ja muut pääsyvaatimuksissa esiintyvät seikat terveydentilaa lukuunottamatta.idiootti, katso vähän päivämääriä. Vastasit viis vuotta vanhaan viestiin, ehkä ne vaatimukset elää?
- wtf+
paskahomo kirjoitti:
idiootti, katso vähän päivämääriä. Vastasit viis vuotta vanhaan viestiin, ehkä ne vaatimukset elää?
Typerys. Jos vaatimukset elää niin kyllä "paskahomo" olisi voinut jotain asiaakin kirjoittaa. Typerys mikä typerys. No, tuollaista ei ainakaan koskaan oteta koulutukseen.
- feh
Olen lukion toisella luokalla ja liikennelentäjän ura on suuri haaveeni. Aion hakea Suomen ilmailuopistoon ja uskon että minulla on ihan hyvät mahdollisuudet testeissä päästä sinne. Itselläni ON ollut astma lapsena, mutta ei ole enää. Ilman lääkitystä olen ollut viimeiset 5 vuotta. SIO:n sivuilta : 'Astma voidaan hyväksyä poikkeustapauksissa. Sairaushistorian tulee olla täysin tunnettu ja sairaus
on pysynyt oireettomana paikallislääkityksellä. Hakemukseen tulee liittää tuore keuhkolääkärin
arvio ja tuore spirometria'. Onko kellään kokemuksia, että astmaa sairastanut on päässyt kouluun jne.- Suolasilli:7
Olen vasta 7. Luokalla ja liikennelentäjän ammatti kiinostaa kovasti. Joten voisiko joku kertoa mitkä ne vaatimukset ovat?!!
- tööt____________
Suolasilli:7 kirjoitti:
Olen vasta 7. Luokalla ja liikennelentäjän ammatti kiinostaa kovasti. Joten voisiko joku kertoa mitkä ne vaatimukset ovat?!!
voisi varmaan?
- Mieti
Suolasilli:7 kirjoitti:
Olen vasta 7. Luokalla ja liikennelentäjän ammatti kiinostaa kovasti. Joten voisiko joku kertoa mitkä ne vaatimukset ovat?!!
Jos vaikka käyttäsit päätäs ja lukisit yläpuolelta... Toki ne on osin varmaankin muuttuunut, mutta pääkohdat on siinä ja finnairin, lentokoulujen ym. sivut osaat varmaan avata.
- voivitunsuolasilli
Suolasilli:7 kirjoitti:
Olen vasta 7. Luokalla ja liikennelentäjän ammatti kiinostaa kovasti. Joten voisiko joku kertoa mitkä ne vaatimukset ovat?!!
lue keskustelu ja kysy uusiks
- tapu tapu!
voivitunsuolasilli kirjoitti:
lue keskustelu ja kysy uusiks
Onnea suolasilli, vastaist vuoden vanhaan ketjuun samaoin sanoin kuin edellinen eli "katso ylempää".
Voisensuolasilli todellakin... Jotenkin säälittävää, että ohjeesi on sisäluku, jota et itse osaa. - 13+13=1313
tapu tapu! kirjoitti:
Onnea suolasilli, vastaist vuoden vanhaan ketjuun samaoin sanoin kuin edellinen eli "katso ylempää".
Voisensuolasilli todellakin... Jotenkin säälittävää, että ohjeesi on sisäluku, jota et itse osaa.se vastas vähän alle vuoden vanhaan kysymykseen :D
- qwertyuiopasdfghjklj
voivitunsuolasilli kirjoitti:
lue keskustelu ja kysy uusiks
Hieno vastaus hermanni!
- rillipilotti
Jos toinen silmä on -3,5 niin onko se este?
- öööööööööö
no totta helvetissä on este
- Anonyymi
Ei ole este.ei muuta kuin lentämääja n vain puolisokeana.alkoholistikin saa olla jopa toivottavaa.
- voi jeesus
Vittu miten vammaista porukkaa täälläkin. Olisi hauska tietää kuinka moni näistä puupäistä on oikeasti ikinä päässyt sisälle mihinkään ilmailuun liittyvään? :D
- dhxfc
on niistä joku varmaan lomalennolle saattanu päästä
- plipplop!
dhxfc kirjoitti:
on niistä joku varmaan lomalennolle saattanu päästä
emmä usko että sossu kanarian matkoja maksaa. ehkä bussilipun lentsikoita kahtomaan.
- Anonyymi
Mää olen
- massi-smith
Pari käytännön seikkaa, jotka kannattaa huomioida, jopa tärkeämpiä kuin keskiarvot varhaisimmissa karsinnoissa:
* lääkärintarkastuslausunnossa ei pidä mainita mitään vikoja, ei esim nuorena katkennutta sormea. Koska joka vaiheessa karsitaan mahdollisimman paljon väkeä, niin pienet poikkeamat loistavien sairaspaperien joukossa johtavat armotta hylkäykseen.
* sotilaspassin A:ta heikommat luokitukset johtavat myös hylkäykseen perusteena lääkärintarkastuslausunto. Jos olet vaikka saanut burnoutin armeijassa ja siksi ollut loppuajan bemarina, niin käytännössä on pakko korottaa palveluskelpoisuus A-luokkaan. Esikuntasi osaa neuvoa asiassa.
* paha se on myöntää, mutta Suomessakin ilmavoimien lentäjäkoulutusta suositaan. Onhan se maailmalla nähty, ettei sotilaskoulutus pakosti takaa hyvää liikelentäjäluonnetta, mutta kun papereitasi on katsomassa läjä entisiä hävittäjälentäjiä niin minkäs teet.
* jos olet käynyt vaikka purjelentokurssin niin se on jo näyttö siitä että olet lentokykyinen ja kynnys harkita jatkoon pääsemistäsi voi olla pienempi. Edellyttäen että muuten paperisi ovat kunnossa.
* rehellisyys kannattaa päälle näkyvissä asioissa, mutta lentäjäkoulutuksessa on vain haitta, jos kerrot liian rehellisesti ongelmistasi. Kukaan ei kehu sinua ellet itse tee sitä, joten varsinkin itsekriittisten pitää oppia uusi asenne haun ajaksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä411743Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2381316Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2001214- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321127- 781076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057