Merikarhun päivän pakina.

Anonyymi-ap

Minä paljon itämeren terävää aallokkoa kyntäneenä osaan valistaa teitä kokemattomat maakrapuset, että Nimbus veneillä ei voi ajaa 11 solmua vaan täytyy olla aina kahvat kaakkoon.

Runkkari2010Homo, siis hintti.

6

<50

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Tai oikeastaan emmää oo ihan oikeasti hönö mutta tahtoisin olla ja mua harmittaa ku miehet ei oo kiinnostuneita musta.
      Mulla on kuitenkin pakkomielle kaikkeen aihetta koskevaan.
      Käteen vetäessäni mulla toki tappi takana.

SateenkaariKymppi.

• Anonyymi00002

Tutustu veneilyn alkeisiin ennenkuin nolaat itseäsi lisää.

"Liukuvat ja puoliliukuvat veneet.

Optimaalinen nopeus: Yleensä noin 20–25 solmua (n. 37–46 km/h).

Kulutuksen optimointi: Taloudellisin matkanopeus on hitain mahdollinen vauhti, jolla vene pysyy tukevasti liussa. Tätä hitaampi vauhti nostaa peräaallon ja polttoaineenkulutuksen hetkellisesti huippuunsa.

Korkeat nopeudet: Jos matkavauhtia nostetaan esimerkiksi 30 solmusta 40 solmuun, polttoaineen kulutus saattaa kasvaa jopa kymmeniä prosentteja.

Uppoamarunkoiset veneet ja puuveneet

Optimaalinen nopeus: Tyypillisesti noin 6–8 solmua (n. 11–15 km/h).

Runkonopeus:

Uppoamarunkoisen veneen vauhtia rajoittaa sen vesilinjan pituus. Kun tätä niin sanottua runkonopeutta yritetään ylittää, moottorin tehontarve ja polttoaineen kulutus kasvavat suhteettomasti"

Uppoumarunkoinen on vakaampi, hiljaisempi, taloudellisempi, turvallisempi ja helpompi hallita ja ovat edullisia hankkia.

Liukuva vene kuten Nimbus 43 vaatii suuria konetehoja ja suurta nopeutta pysyäkseen liussa, joka tarkoittaa suurta polttoaineenkulutusta ja stressaavaa kulkua varsinkin kansoitetuilla veneväylillä.

Avomerelle on Nimbuksella asiaa vain hyvällä säällä ja myräkässä se menettää merikelpoisuutensa, kun taas uppoumarunkoinen fiskari ei menetä.

Siksi esimerkiksi tullilaitos ja palokunta käyttävät uppoumarunkoisia veneitä pelastus- ja valvontatehtävissä. Nimbuksen kaltaisilla härpäkkeillä ei ole mitään asiaa pelastustehtäviin.

Se on vain huvivene kivalle säälle.

2010

• Anonyymi00003

Itämeren vaarallisuus navigoinnille ja laivaliikenteelle perustuu puolestaan sen luonnonolosuhteisiin.

Se on matala, karikkoinen ja sen virtaukset sekä säätilat vaihtelevat arvaamattomasti.

Itämeren keskeisiä turvallisuus- ja ympäristöhaasteita ovat luonnonolosuhteet. Itämeri on maailman toiseksi suurin murtovesiallas, jonka keskisyvyys on vain noin 54 metriä.

Matalat vedet, sokkeloiset saaristot ja äkilliset myrskyt tekevät merenkulusta vaativaa. Vesialue on yksi maailman vilkkaimmista.

Suuri alusliikenne (erityisesti öljy- ja kemikaalikuljetukset) yhdistettynä kapeisiin salmiin ja vaikeisiin jääolosuhteisiin talvisin lisää onnettomuusriskiä.

Itämeressä arvioidaan olevan kaikkiaan noin 10 000 – 100 000 laivahylkyä. Tarkkaa lukua ei tiedetä, mutta merenpohja on täynnä vuosisatojen aikana uponneita aluksia. Esimerkiksi Museoviraston rekisterissä on noin 1 500 Suomen vesillä olevaa hylkyä.

• Anonyymi00004

Kymppi oli aivan oikeassa. Nimbus 43 veneellä ei voi ajaa 11 solmun nopeutta tai se kulkee nokka pystyssä ja kuluttaa sairaasti polttoainetta. Se lähtee liukuun vasta nopeammassa vauhdissa.

"Nimbus 43 (ja sen sisarmalli 42 Nova) nousee liukukynnyksen (plaaniin) tyypillisesti 14–18 solmun nopeudessa.Liukukynnys: n. 14–18 solmua, jolloin perä alkaa nousta ja vene saavuttaa taloudellisen matkavauhdin. Matkavauhti: n. 23–30 solmua"

Seuraavalla kerralla kun alat viisastelemaan veneilyn suhteen, ota siitä selvää ettet ala väittämään ihan höpöjä, kuten tässä aloituksessa.

• Anonyymi00005

Hauskaa, jälleen päähomo tyttö ja hinttinuolijansa yhdessä niin viisaana niin viisaana, että voi voi sentään.

Kyllä te oikeassa olette vauhtien suhteen, mutta se oli villalanka.

Juttu on se, että täyttä huuhaata kierjoitella näkemyksiään itämeren aallokoista, karikoista ja hylyistä, niillä ei ole mitään tekemistä ensinnäkään Dillen veneilyn kanssa, eikä sillä minkälaisia veneitä ihmiset hankkivat itselleen.

• Anonyymi00006

Runkotyyppien todelliset erot ammattikäytössä

Viranomaisten valinta: Tullilaitos, meripelastusseura ja rajavartiolaitos käyttävät itse asiassa pääasiassa liukuvia tai puoliliukuvia veneitä (kuten PV- ja NV-luokan veneet sekä Kevat-veneet).

Nopeuden merkitys: Pelastus- ja valvontatehtävissä nopeus on kriittinen tekijä hengenpelastuksen kannalta. Uppoumarunkoinen vene (fiskari) liikkuu tyypillisesti vain 6–8 solmua, mikä on hätätilanteessa usein liian hidas.

Ammattiveneiden rakenne: Viranomaisten liukuvat veneet on suunniteltu raskaaseen ammattikäyttöön (esim. paksut alumiini- tai lujitemuovikuiturungot, syvä V-pohja ja itseoikaisukyky), jolloin ne kestävät myrskyä huomattavasti tavallista huvivenettä paremmin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
      Iisalmi
      24
      1099
    2. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
      Ikävä
      53
      1097
    3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      515
      844
    4. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      50
      834
    5. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
      Ikävä
      46
      745
    6. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
      Ikävä
      37
      669
    7. Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?

Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan
      Maailman menoa
      62
      624
    8. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
      Sinkut
      182
      619
    9. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
      Ikävä
      30
      616
    10. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
      Ikävä
      39
      580
    Aihe