Kuka teillä tulee ensimmäisenä mieleen?

Anonyymi-ap

Kun luin uutisen Cambridgen yliopiston kaikkien aikojen nuorimmasta professorista nimeltä Jason Arday, ryhdyin hymyilemään.

Lähes lukutaidoton 18-vuotiaaksi asti. Tohtoriksi aivokasvaimen kanssa. Juoksi 30 maratonia 35 päivässä. Keräsi viisi miljoonaa puntaa lahjoituksia. Juoksi 600 mailia kuudessa päivässä.

49

142

Vastaukset 49

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Posso pisti vielä paremmaksi. Oli lukutaidoton vielä 65 vuotiaana eikä ole juossut askeltakaan tähän mennessä. Puhunut paskaa 4300 päivää yhtäjaksoisesti suomikaksnelosen Pattaya palstalla ja etsinyt vimmalla muita kirjoittajia muilta palstoilta. Ei ole saanut euroakaan muualta kuin takuueläkkeestä.

• Anonyymi00002

Jason Arday erosi Cambridgen yliopiston professorin virastaan elokuussa 2026, sillä hänen poikkeuksellinen elämäntarinansa ja akateemiset saavutuksensa paljastuivat laajaksi sepitteeksi.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000012190174.html

Vaikka tarina herätti aluksi suurta ihailua ja teki Ardaysta kansainvälisen akateemisen tähden, riippumattomat tutkijat ja brittimedia paljastivat hänen taustastaan useita vakavia vääristelyjä ja suoraa plagiointia.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/37e8c5f3-84c1-48e0-93c6-c73f4d6033de

• Anonyymi00003

Posso lensi 8000 tuntia säähavaintopalloilla eikä ole suorittanut ylempiä tutkintoja filosofiasta eikä matematiikasta, eikä mistään muustakaan. Mutta sankari omassa nettielämässään kuitenkin.

• Anonyymi00004

Olen aloittaja ja kerroin ystävilleni tästä palstasta.

Kerroin että tovin verran kuluu aikaa niin alkaa tulemaan tarinaa possosta.

Sanoivat että höpöä selittelet ja lupasivat mulle pari drinksua jos olen oikeassa.

Kiitos rakas drinksuista.

• Anonyymi00005

Claude opetti miksi kolmekätinen vaimo on paras? Olet siunattu.

• Anonyymi00006

"Olen aloittaja ja kerroin ystävilleni tästä palstasta."

Voin vakuuttaa että aivan varmasti kerroit.

Rakas ystäväsi ja lahkolaisesi täältä Chiang Maista.

>§<

• Anonyymi00008

Pari päivää jo asialinjoilla niin mitä sitä suotta possottelemaan. Oli rouvansa kerännyt aikamoisen marjasaaliin ja myy niitä Myyrmäen facesivuilla. Hienosti toimittu sairaseläkeläiseltä!

• Anonyymi00009

Voitko kertoa mikä laki kieltää sairaseläkeläiseltä keräämästä marjoja, jos niin haluaa tehdä, minä en kerää vaimo parikertaa viikossa, ja myy niitä sitten eri paikossa, välillä minäkin, marjoja on tullut hänelle parin kuukauden eläkkeen verran...

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Voitko kertoa mikä laki kieltää sairaseläkeläiseltä keräämästä marjoja, jos niin haluaa tehdä, minä en kerää vaimo parikertaa viikossa, ja myy niitä sitten eri paikossa, välillä minäkin, marjoja on tullut hänelle parin kuukauden eläkkeen verran...

Kuka kieltää ja kuka niin sanoi? Hyvä että vaalii terveyttään ja kuntoaan hyötyliikunnalla. Jokaisen eläkeläisen pitäisi pyrkiä samaan. Hyvää myyntiä!

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Kuka kieltää ja kuka niin sanoi? Hyvä että vaalii terveyttään ja kuntoaan hyötyliikunnalla. Jokaisen eläkeläisen pitäisi pyrkiä samaan. Hyvää myyntiä!

Sekin tuntuu täällä herättävän kateutta ja katkeruutta, hänen takuu eläkkeen lisäksi.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Sekin tuntuu täällä herättävän kateutta ja katkeruutta, hänen takuu eläkkeen lisäksi.

En puhuisi kateudesta marjanpoiminnan yhteydessä, vaan vähävaraisuudesta.
        Suomessa on 15% jotka elää köyhyysrajan alapuolella kun Thaimaassa on vain alle 5% ja sinä kutsut Thaimaata kehitysmaaksi. Vaimosi ja sinun eläkkeesi ei siis riitä sellaiseen elämään jota kaipaatte, joten vaimosi joutuu poimimaan marjoja jotta se elintaso hieman paranisi. Kenties jonakin päivänä sinulla on vielä niin paljon rahaa että pääset matkustelemaan vaikkapa ruotsinristeilylle.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Suomessa on 15% jotka elää köyhyysrajan alapuolella kun Thaimaassa on vain alle 5% ja sinä kutsut Thaimaata kehitysmaaksi. Vaimosi ja sinun eläkkeesi ei siis riitä sellaiseen elämään jota kaipaatte, joten vaimosi joutuu poimimaan marjoja jotta se elintaso hieman paranisi. Kenties jonakin päivänä sinulla on vielä niin paljon rahaa että pääset matkustelemaan vaikkapa ruotsinristeilylle.

No lahkolaiset on kateellisia ihan kaikesta, jopa vähävaraisuudestakin.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Lienee kysymys mikä suomessa luokitellaan vähävaraisuudeksi ja mikä sitä on thaimaassa, edelleenkin thaimaa on kehitysmaa, jossa eläketurva määräytyy iän mukaan 60 vuotias saa 600 bahtia kuukaudessa eläketurvaa, suomessa n.40.000 bahtia 65 vuotiaana vaikka sinulla ei olisi minkäänlaista työhistoriaa, työeläkettä thaimaassa tuskin edes on, ainakaan siellä ei ole suomen kaltaista työeläkejärjestelmää, tosin valtion virkamiehillä on jonkinlainen eläketurva.

Ei meidän elintasoon vaikuta mitään, paljonko vaimoni kerää mustikoita, mutta saa itselleen enemmän matkarahaa kun menee thaimaahan, muutamaksi kuukaudeksi, minä maksan ainoastaa lentoliput.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Lienee kysymys mikä suomessa luokitellaan vähävaraisuudeksi ja mikä sitä on thaimaassa, edelleenkin thaimaa on kehitysmaa, jossa eläketurva määräytyy iän mukaan 60 vuotias saa 600 bahtia kuukaudessa eläketurvaa, suomessa n.40.000 bahtia 65 vuotiaana vaikka sinulla ei olisi minkäänlaista työhistoriaa, työeläkettä thaimaassa tuskin edes on, ainakaan siellä ei ole suomen kaltaista työeläkejärjestelmää, tosin valtion virkamiehillä on jonkinlainen eläketurva.

Ei meidän elintasoon vaikuta mitään, paljonko vaimoni kerää mustikoita, mutta saa itselleen enemmän matkarahaa kun menee thaimaahan, muutamaksi kuukaudeksi, minä maksan ainoastaa lentoliput.

Jopa minä olisi saanut tuon eläketurvan jos olin maksanut pari vuotta tuloistani veroa thaimaahan, mutta valitsin että jätän väliin, koska maksan veroni suomeen, tosin suomen verottaja olisi hyvittänyt maksamani verot minun henkilöverotuksessa, mutta ei kannata maksat verot thaimaahan huhtikuussa, ja saat ne takaisin verotuksen valmistuessa suomessa, eli elo-marraskuussa.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Kelaeläkkeitä ei makseta ulkomailla asuville ja nykytulkinnan mukaan jo kaksi kolmen kuukauden jaksoa tulkitaan sellaiseksi, jos välissä on alle puolen vuoden tauko.

Tuossa on varsin selkeä ristiita kun sanot:
        "Ei meidän elintasoon vaikuta mitään, paljonko vaimoni kerää mustikoita, mutta saa itselleen enemmän matkarahaa"

Jos tarvitsee "enemmän matkarahaa", se tarkoittaa sitä että kyseessä on rajallinen budjetti sille matkalle, joka tarkoittaa että mustikoiden määrä vaikuttaa tuohon matkarahaan ja matkaraha nimenomaan on elintasoon vaikuttava silloin kun kun budjetti on rajallinen.

Sanoisin että elintaso on varsin heikko, jos matkakassaa paikatakseen joutuu poimimaan marjoja. Toinen kysymys on että miksi sinä et lähde mukaan vaan jäät yksin kotiin. Kuka auttaa jos saat kohtauksen ja tarvit pikaisesti ambulanssia?

• Anonyymi00018
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Thaimaan eläkeasioita ei voi verrata Suomen kanssa. Thaimaassa kun lapset huolehtii että vanhemmat, varsinkin äiti pysyy leivänsyrjässä kiinni.
        Ne äidit tekee siinä "eläkkeellä" kaikenlaista, mitä ovat oppineet elämänsä varrella ja saavat siitä lisätienestiä ja käyvät vaihtokauppaa elintarvikkeista ja töistä.
        Kaikkein köyhimmillä saattaa olla maksettu talo, kun Suomessa ei voi olla, jos elää avustusten varassa. Suomessa omaisuus pitää hävittää ennenkuin voi alkaa saada perustoimeentulon verran rahaa, joka tarkoittaa köyhyysrajan alapuolella elämistä.

Vuokratukia on leikattu Suomessa niin paljon, että käteen jää työttömälle taikka perustoimeentulolla elävälle noin 400 euroa kuukaudessa vuokran omavastuun jälkeen, joka on keskimäärin 240 euroa kuukaudessa.
        Suomessa ei voi elää 13 euron päiväbudjetilla kuin nippanappa saa halvinta ruokaa pöytään. Thaimaassa maaseudulla köyhinkin syö paremmin kuin suomalainen joka elää 13 euron päiväbudjetilla.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Thaimaan eläkeasioita ei voi verrata Suomen kanssa. Thaimaassa kun lapset huolehtii että vanhemmat, varsinkin äiti pysyy leivänsyrjässä kiinni.
        Ne äidit tekee siinä "eläkkeellä" kaikenlaista, mitä ovat oppineet elämänsä varrella ja saavat siitä lisätienestiä ja käyvät vaihtokauppaa elintarvikkeista ja töistä.
        Kaikkein köyhimmillä saattaa olla maksettu talo, kun Suomessa ei voi olla, jos elää avustusten varassa. Suomessa omaisuus pitää hävittää ennenkuin voi alkaa saada perustoimeentulon verran rahaa, joka tarkoittaa köyhyysrajan alapuolella elämistä.

Vuokratukia on leikattu Suomessa niin paljon, että käteen jää työttömälle taikka perustoimeentulolla elävälle noin 400 euroa kuukaudessa vuokran omavastuun jälkeen, joka on keskimäärin 240 euroa kuukaudessa.
        Suomessa ei voi elää 13 euron päiväbudjetilla kuin nippanappa saa halvinta ruokaa pöytään. Thaimaassa maaseudulla köyhinkin syö paremmin kuin suomalainen joka elää 13 euron päiväbudjetilla.

Niinkö silloin kannattaa kuitenkin hommata kunnollinen koulutus, ja hyvä tasoinen eläke, millä pärjää, suomessa on sosiaaliturva thaimaassa taas ei ole mitään, tämä oli erittäin iso ongelma korona-aikana, olin siellä näin mitä tapahtui, sinä et varmasti ole siitä käsitystäkään, mutta thaimaan valtio rakensi nopeasti auttamisjärjestelmän, joka jakoi tarvitsevalle 2x5000 bahtia, puolenvuoden välein, vaimoni myös sai sen mutta antoi rahansa hyväntekeväisyyteen.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Niinkö silloin kannattaa kuitenkin hommata kunnollinen koulutus, ja hyvä tasoinen eläke, millä pärjää, suomessa on sosiaaliturva thaimaassa taas ei ole mitään, tämä oli erittäin iso ongelma korona-aikana, olin siellä näin mitä tapahtui, sinä et varmasti ole siitä käsitystäkään, mutta thaimaan valtio rakensi nopeasti auttamisjärjestelmän, joka jakoi tarvitsevalle 2x5000 bahtia, puolenvuoden välein, vaimoni myös sai sen mutta antoi rahansa hyväntekeväisyyteen.

Ja sillä eletään mitä on realismia, minulla on 2000 euron eläke vaimollani hieman yli 900 euroa, minä en tarvitse perheeni siis vaimoni elättämiseen häneltä senttiäkään, mutta hän maksaa halunsa mukaan osan ruokalaskusta, minulla on erittäin hyvä kunto, en ole koskaan tarvinnut ambulanssia, olen ajanut tällä kaudella 1000 kilsaa fillarilla, vaimoni voi hyvin mennä muutaman vuoden välein purkaamaan koti-ikäväänsä, jota ilmenee ajoittain, varsinkin kun ilmat viilenevät.

By NumBall Vantaa 64, vaimon kanssa kotona.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Ja sillä eletään mitä on realismia, minulla on 2000 euron eläke vaimollani hieman yli 900 euroa, minä en tarvitse perheeni siis vaimoni elättämiseen häneltä senttiäkään, mutta hän maksaa halunsa mukaan osan ruokalaskusta, minulla on erittäin hyvä kunto, en ole koskaan tarvinnut ambulanssia, olen ajanut tällä kaudella 1000 kilsaa fillarilla, vaimoni voi hyvin mennä muutaman vuoden välein purkaamaan koti-ikäväänsä, jota ilmenee ajoittain, varsinkin kun ilmat viilenevät.

Minut on kasvatettu jo lapsesta niin että perheen pää on mies, jonka tehtävä on huolehtia pennuistaan ja puolisostaan, olen hoitanut asian erittäin hyvin, nyt lapseni on aikuisia puutun heidän elämään niin vähän kuin mahdollista, mieluiten jätän neuvomatta, en osaa arvioida heidän riskejään.

Oppini olen saanut isältäni, joka oli ylikone mestari ja toimi effoalla konepäällikkönä, äitini hoiti meitä kotona taisin olla 18 kun meinin naimisiin ekankerran, äiti hän ei ollut koskaan palkkatyössä missään, muutimme nuoren vaimoni kanssa vuokralle isäni omistamaan asuntoon.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Numba, nyt sinun kyllä pitäisi jälleen hieman tarkistella faCtojasi tuosta mitä kirjoittelet eläkkeistä Thaimaassa.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Numba, nyt sinun kyllä pitäisi jälleen hieman tarkistella faCtojasi tuosta mitä kirjoittelet eläkkeistä Thaimaassa.

EIkö täällä ole factan tarkastaja lahkon puolesta, automaattisesti, kerron vain mitä minulle on kerrottu.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

EIkö täällä ole factan tarkastaja lahkon puolesta, automaattisesti, kerron vain mitä minulle on kerrottu.

Tuossa factantarkastusta claudelta, ei hyvälle vaikuta.
        Thaimaan eläkejärjestelmä

Thaimaan eläkejärjestelmä koostuu useammasta osasta, ja se on kansainvälisesti vertailtuna varsin heikko – Mercer Global Pension Index arvioi vuonna 2022 sen olevan heikoin kaikista 44 tutkitusta maasta.
        Expatica

1. Valtion vanhuusavustus (Old Age Allowance, OAA)
        Tämä on lähinnä kansaneläkettä vastaava perusturva. ILO:n raportin mukaan Thaimaan sosiaalinen eläketuki on yksi maailman matalimmista, ja perus-OAA-maksut jäävät alle kansainvälisen äärimmäisen köyhyysrajan 60 vuotta täyttäneille. Vuonna 2023 hallitus ilmoitti aikeesta ottaa käyttöön tarveharkinta, rajaten tuen niille, joilla ei ole riittäviä tuloja elämiseen — mutta toistaiseksi järjestelmä ja kelpoisuusehdot ovat pysyneet ennallaan.

2. Sosiaaliturvarahasto (Social Security Fund, SSO)
        Palkansaajille pakollinen työeläkejärjestelmä, johon työntekijä ja työnantaja maksavat maksuja. Maksut ovat tällä hetkellä 5 % sekä työntekijälle että työnantajalle, ja vuonna 2026 maksukattoa nostetaan asteittain, jolloin enimmäismaksu nousee 750 bahdista 875 bahtiin kuukaudessa. Järjestelmää ollaan parhaillaan uudistamassa merkittävästi: uusi ns. CARE-eläkekaava on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2026 aikana, ja siirtymäkaudeksi on ehdotettu viittä vuotta kompensoimaan niitä, joiden eläke pienenisi uudella kaavalla. Rahaston pitkän aikavälin kestävyyden turvaamiseksi harkitaan myös eläkeiän nostamista yli 55 vuoden sekä maksuosuuksien muutoksia.

3. Työnantajan järjestämät eläke-etuudet (Provident Fund)
        Kyseessä on vapaaehtoinen, rahastoiva maksuperusteinen (defined contribution) järjestelmä, jossa varat ovat valtuutettujen rahastonhoitajien hallussa. Työntekijän on maksettava vähintään 2 % peruspalkastaan, ja työnantajan on vähintään vastattava tätä maksua, kattona 15 % peruspalkasta.

4. Yksityiset eläkesäästöt
        Lisäksi käytössä on erilaisia yksityisiä vaihtoehtoja, kuten provident-rahastoja, sijoitusrahastoja ja rahoituslaitosten tarjoamia yksityisiä eläkejärjestelyjä, joilla ihmiset voivat täydentää eläketurvaansa.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Kelaeläkkeitä ei makseta ulkomailla asuville ja nykytulkinnan mukaan jo kaksi kolmen kuukauden jaksoa tulkitaan sellaiseksi, jos välissä on alle puolen vuoden tauko.

Tuossa on varsin selkeä ristiita kun sanot:
        "Ei meidän elintasoon vaikuta mitään, paljonko vaimoni kerää mustikoita, mutta saa itselleen enemmän matkarahaa"

Jos tarvitsee "enemmän matkarahaa", se tarkoittaa sitä että kyseessä on rajallinen budjetti sille matkalle, joka tarkoittaa että mustikoiden määrä vaikuttaa tuohon matkarahaan ja matkaraha nimenomaan on elintasoon vaikuttava silloin kun kun budjetti on rajallinen.

Sanoisin että elintaso on varsin heikko, jos matkakassaa paikatakseen joutuu poimimaan marjoja. Toinen kysymys on että miksi sinä et lähde mukaan vaan jäät yksin kotiin. Kuka auttaa jos saat kohtauksen ja tarvit pikaisesti ambulanssia?

"Sanoisin että elintaso on varsin heikko, jos matkakassaa paikatakseen joutuu poimimaan marjoja."

Minä sanoisin, että Suomessa asuvat thaimaalaiset ovat hyvin ahkeraa porukkaa.

Käyvät töissä (usein) matalapalkkaisilla aloilla ja tämän lisäksi hankkivat lisäansioita tilaisuuden tullen, esim. torimyynnillä.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00019 kirjoitti:

"suomessa on sosiaaliturva thaimaassa taas ei ole mitään,"

pasaspuhetta

• Anonyymi00027
        Anonyymi00020 kirjoitti:

"minulla on 2000 euron eläke vaimollani hieman yli 900 euroa"

pasaspuhetta jälleen, taas, taas, taas, ja jälleen.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

"minulla on 2000 euron eläke vaimollani hieman yli 900 euroa"

pasaspuhetta jälleen, taas, taas, taas, ja jälleen.

Selvää lahkolaisten eläkekateutta ja katkeruutta.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Minut on kasvatettu jo lapsesta niin että perheen pää on mies, jonka tehtävä on huolehtia pennuistaan ja puolisostaan, olen hoitanut asian erittäin hyvin, nyt lapseni on aikuisia puutun heidän elämään niin vähän kuin mahdollista, mieluiten jätän neuvomatta, en osaa arvioida heidän riskejään.

Oppini olen saanut isältäni, joka oli ylikone mestari ja toimi effoalla konepäällikkönä, äitini hoiti meitä kotona taisin olla 18 kun meinin naimisiin ekankerran, äiti hän ei ollut koskaan palkkatyössä missään, muutimme nuoren vaimoni kanssa vuokralle isäni omistamaan asuntoon.

Kyllä sä olet liikkeellä ihan peruskoulun apuluokka-pohjalta ja mitkään opit ei ole kaaliisi uponnut. Et ole edes nähnyt lapsenlastasi etkä tytärtäsi yli kymmeneen vuoteen etkä ole koskaan toiminut isänä. Aviopuolisona olet surkein mitä tiedän, yksi itsari ja kaksi litsaria ja vihamielinen suhtautuminen lapsiin on hirvittävää katsottavaa sivusta.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00020 kirjoitti:

"vaimoni voi hyvin mennä muutaman vuoden välein purkaamaan koti-ikäväänsä, jota ilmenee ajoittain, varsinkin kun ilmat viilenevät."

arvostan

mutta enemmin kuin ilman lämpenemistä kaipaa oman yhteisönsä (lapset, perhe, läheiset, naapurit) tapaamista, ehkä?

• Anonyymi00031
        Anonyymi00021 kirjoitti:

"Oppini olen saanut isältäni, joka oli ylikone mestari "

jaahan ja näinkö, että ei enää kapteeni jolla oli oikeus tuoda kupla wokkeleita suomeen... joopa joo

• Anonyymi00032
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Kyllä sä olet liikkeellä ihan peruskoulun apuluokka-pohjalta ja mitkään opit ei ole kaaliisi uponnut. Et ole edes nähnyt lapsenlastasi etkä tytärtäsi yli kymmeneen vuoteen etkä ole koskaan toiminut isänä. Aviopuolisona olet surkein mitä tiedän, yksi itsari ja kaksi litsaria ja vihamielinen suhtautuminen lapsiin on hirvittävää katsottavaa sivusta.

Suun soittoa aina voit tehdä huoli ilmoituksen, netissä et edes jää nalkkiin sen voi tehdä anona.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00021 kirjoitti:

"nyt lapseni on aikuisia"

ai jaa ja hyvä näin, ja pitävät yhteyksiä yllä sinuun.

miten vertailisit pentujesi menestystä Kympin lapsiin?

• Anonyymi00035
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Selvää lahkolaisten eläkekateutta ja katkeruutta.

Kirjoititko tuon tyypillisen pasaspuheen numballina vai senssuna?

• Anonyymi00037
        Anonyymi00029 kirjoitti:

"yksi itsari ja kaksi litsaria"

tässä kyllä mennään liian pitkälle.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00020 kirjoitti:

"By NumBall Vantaa 64, vaimon kanssa kotona."

ootko nyt ihan aikuistentotta varma, että et ole, tasan tarkkaan, saman ikäinen, kuin tämä ainoa lahkolaisesi, chiang maissa, joka aina luikkii piiloon puskiin, kun joku rakkaistaan olisi tavattavissa.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00029 kirjoitti:

"yksi itsari ja kaksi litsaria ja vihamielinen suhtautuminen lapsiin on hirvittävää katsottavaa sivusta"

.... joo, en usko tota, pasaspuhetta, arvailen että hämäysyritys ... en arvaile kuka älykkö tämän takana...

• Anonyymi00016

Hänethän on todistettu täysin huijariksi ja ihmetyttää kun häntä jaksetaan puolustaa jopa ihan parlamentissa asti.Taitaa johtua siitä kun hän on woke tutkija

• Anonyymi00034

Thaimaan eläkejärjestelmästä en ole koskaan ollut kiinnostunut, enkä sitä opiskellut. Ei kiinnosta myöskään oma eläkekertymä. Vapaaehtoista tulee jo mutta ei merkittävää summaa.

Mutta olen lähes joka päivä tekemisissä anopin, isomummon ja naapureiden eläkeläisten kanssa ja voin kertoa että heillä on asiat hyvällä mallilla.

Asuvat omissa taloissaan joissa kaikki modernit laitteet ilmastointeineen, eivätkä pelkää sitä ilmastointia käyttää, tosin se on säädetty aika lämpimälle länsimaiseen makuun jonnekin 28 asteeseen. Meillä 25,5 on vakiintunut lämpö joka kelpaa kaikille.

Omia autoja ei ole näillä muilla paitsi anopilla pikkuinen japsi, mutta vain kolme vuotta vanha. Lapsia kun on kuin vilkkilässä kissoja, niin autokyyti järjestyy vanhemmille ihmisille tarvittaessa.

Rahallisesti köyhilläkin eläkeläisillä on muita rahanarvoisia etuja, kuten joku tuossa jo mainitsikin. Yksi kasvattaa sitä ja toinen tätä ja niitä sitten vaihdellaan sopuisasti ja kunnioittavasti pyritään antamaan enemmän kuin toinen.

Vanhemmat ihmiset täällä syövät todella terveellisesti ja ovat pieniruokaisia. Vain illalla lämmin ruoka eläkeiässä, eikä aina sitäkään. Päivällä mutustelevat koko ajan jotakin, eikä se ole mitään leipää vaan marjoja, mangoa, rullia, nuudelisoppaa, banaanipannaria, riisikakkuja jne.

Hampaathan täällä on jokaisella yli kuuskymppisellä laitettu, vaikka väkisin. Sairaanhoitajia on niin paljon kylällä että he tietää hampaiden merkityksen ja ohjaavat jäärät remonttiin.

Thaimaassa hammashuolto on käytännössä ilmaista sekä köyhille, että työn kautta sairasvakuutetuille. Suomessa julkinenkin puoli on varsin kallista.

Thaimaan kansalaisilla, jotka eivät kuulu sosiaaliturvan piiriin, on oikeus julkiseen hammashuoltoon 30 bahtin omavastuulla eli alle euron per käynti, tai kokonaan ilmaiseksi kunnan julkisessa sairaalassa.

Sama koskee muutakin terveydenhuoltoa.

Thaimaalaisilla työntekijöillä on SSO josta maksavat sosiaaliturvamaksuja. Heillä on oikeus tiettyyn määrään saakka tukea per vuosi laittaa legot kuntoon.

Joten varsin hyvin on heillä asiat. Syövät hyvin, puuhastelevat ja saavat hyötyliikuntaa ja käyvät tuoreilla ruoka-aineksilla vaihtokauppaa. Edes Suomen maaseudulla ei asiat ole näin hyvin.

By the way toinen exäni kävi Cambridgen yliopistoa ja valmistui antropologiksi, joilla opeilla ei ole tehnyt elämässään yhtään mitään muuta paitsi että se sai hänet innostumaan matkailusta.

2010

PS: Jos sanoo kuten aloittaja että "Ryhdyin hymyilemään" niin ei kuulosta kovin luonnolliselta se hymy, tai sitten ei ole ymmärtänyt lukemaansa.

Netti on niin pullollaan feikkitarinoita ja ne lisääntyy kulovalkean tavoin varsinkin tubessa. Onneksi ne on helppoa tunnistaa jos on medialukutaitoa.

Tunnen ja olen tuntenut korkeissa akateemisissa asemissa ja viroissa olleita ihmisiä ja heitä yhdistää useimmiten muutama asia, kuten se että heidän elämänkokemuksensa on yhtä suppea kuin nelikymppisellä ammattijääkiekkoilijalla tai armeijan kapiaisella.

Pieneksi jääneet kuviot kirjallisuuden, johtotehtävien ja opetusten parissa.

Siksi valtionyhtiöt ja projektit ei tuppaa menestyä, koska niitä vetää väärät ihmiset, jotka saattaa hallita talouspuolen teoriat loistavasti, mutta niistä ei ole mitään hyötyä jos ei tunne sitä itse tekemisen kokonaisuutta.

2010

• Anonyymi00036

Nuo sinun jutut 2010 on 100% huuhaata alusta loppuun, niitä ei ole edes tarpeen kommentoida mitenkään, olemme eläneet täysin erilaisessa thaimaassa.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Nuo sinun jutut 2010 on 100% huuhaata alusta loppuun, niitä ei ole edes tarpeen kommentoida mitenkään, olemme eläneet täysin erilaisessa thaimaassa.

Uskomatonta, maailmalla on mennyt kymmeniä fillarivalmistajia konkursiin, tunturi on vain pieni lafka näihin isoihin verrattuna, takana on aika milloin hyvä pyörä maksoi 5000 euroa, massit loppu, ja kiina valtaa nämäkin markkinat.

• Anonyymi00040

Olen aloittaja ja kyllä olen ymmärtänyt lukemani jolle hymyilin.

Nyt hymyilen lisää kun luokittelit konserni-isukin pojan ja muutaman vähän menestyksekkäämmänkin kiekkoilija ..... elämänkokemuksensa on yhtä suppea kuin nelikymppisellä ammattijääkiekkoilijalla.

Minä en ole ottanut kantaa miten kommuunisi jäsenet pärjää.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Et sinä Pasanen ole koskaan elänyt Thaimaassa etkä Suomessa. Sinä olet vain oleskellut.

• Anonyymi00044

Erittäin hyvä kirjoitus Kymppi, kiitos.

• Anonyymi00045

Pasaselta lähti kaikki hampaat ja ei ole vieläkään saanut uusia. Muijalta lähti myös hampaat, mutta kyseessä ei ollut karies, vaan luuvitonen vaimoistaan huolta pitävältä aviomieheltä.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Mikä on huuhaata? Väitätkö ettei Thaimaassa köyhä saa laitatettua hampaita tai pääse sairaalaan ilmaiseksi? Kyllä saa ja pääsee.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Kympin jutut, mitä tullen faktoihin, pitävät yleensä aika hyvin paikkansa, toisin kuin sinun.

• Anonyymi00042

Todellakin meni toisen exän opinnot hukkaan koska retkahti muutamaksi vuodeksi 2010:n vaimoksi.

Antropologia on tiede, joka tutkii mm. ihmistä, ihmisyyttä.

• Anonyymi00048

Antropologia on tiede, joka tutkii mm. ihmistä, ihmisyyttä... mistä sinä Posso et tiedä mitään, etkä ole ikinä tavannut ketään antropologia.

• Anonyymi00049

Antropologia on tiede, joka tutkii mm. ihmistä, ihmisyyttä.

Akateemiselle tutkimukselle voisi olla paikkansa myös tässä, että mikä ihme on aiheuttanut jolle(kin) / joille(kin) henkilöille vihansa suomalaisia miehiä, Suomea, Thaimaata ja thaimaalaisia naisia kohtaan.

• Anonyymi00050

Nyt muuten kannattaa tallentaa tämä keskusteluketju.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      142
      1660
    2. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      154
      1134
    3. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      70
      980
    4. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      345
      977
    5. Mistä arvasit,että kaivattusi on täällä?

😊
      Ikävä
      68
      753
    6. PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE

...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.
      Pyhäjärvi
      56
      743
    7. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      69
      701
    8. Rakastan sinua mies

Siksi haluankin vain sinun kanssa sitä.
      Ikävä
      38
      654
    9. Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"

Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi
      Tanssii tähtien kanssa
      7
      621
    10. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      33
      591
    Aihe