I have a dream...

Hippogriff

Mun suurin unelma on tulla vaatesuunnittelijaks.
Tai siis mä haluaisin piirtää niitä vaatteita mutta en tehä. Ku se se ongelma on ku mä en osaa muutaku piirtää niitä, en tehä....
Kertokaa omista kokemuksista!

10

1253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Tarkoitatko piirtämisellä vain "siluetin piirtämistä"(vain vaatteen ääriviivat) vai myös teknisen osion(laskokset, leikkaukset, saumat..)sisällytämistä piiroksiisi?

      • hgfdsa

        ...ja nitten leikkausten yms. piirtäminen kuviin onkin sitten niiiiin vaikeaa. hoh-hoijaaa...ne leikkausviivat on yks pieru siellä saharassa. Nyt lapset ottakaa vähän selvää asioista . :)
        AP kysyjälle: osta eri koulujen hakuoppaita ja lähde vaikka siitä liikeelle, että tutkit niistä mitä lasta kerrotaan, esim taikin ja lahden muotsikan hakuoppaat näin aluksi. Koita löytää joku, joka on oikeasti alalla ja voi kertoa sulle työstä. täältä et saa vastauksia, jotka hyödyttäisi sua haaveesi suhteen.


    • -nnn--

      Unohda suosiolla. Tässä maassa on ihmisiä, jotka hallitsevat myös toteuttamisen, mikä on vaatesuunnittelijalle tärkeää monenkin asian kannalta. Vaateala on hallittava kokonaisuutena, vaikka et tulevaisuudessasi itse niitä tekisikään.

      Parhaisiin paikkoihin on hirveä TUNKU, ja päättäjillä on kaikki valta valita päältä ne parhaimmat, kokeneimmat ja monipuolisimmat. Miksi he sinut ottaisivat?

    • piggyslaveunit1

      Ei vaatesuunnittelu ole pelkkää piirtämäsitä. Paras tapa aloittaa on mennä vaikka ammattikoulun vaatetuspuolelle, opi perusteet ompelusta ja kaavoituksesta. Ei voi suunnitella jos ei tiedä mitä tekee.

      Huono puoli Suomessa on se että on niin vaikeaa saada alan hommia. Tämän takia pistin itsekkin yrityksen pystyyn ja teen siellä omia suunnitelmia, nyt vain painantaa mutta on sekin jotain.

    • Minä tiedän

      Ei sun niitä vaatteita tarvi osata tehdä. Jos haluat ompelijaksi, voitkin mennä sinne amikseen. Jos haluat suunnittelijaksi, haet hyvää kouluun ja opettelet siellä kaiken mitä opetetaan. piirtäminen on mm ihan tärkeää, mutta niin myös monet muut asiat.

      • Kernaasti

        amiksen ompelulinjalla opetellaan suunnittelua 50 prossaa ja 50 prossaa tekemistä. Hyvä suunnittelija osaa myös valmistaa vaatteita ja kikkailla leikkauksilla ja saumoilla. Tästä ei pelkkä piirtäjä mitään tiedä, joten palaahan poika takaisin sorvisi ääreen, mutta älähän leikkaa sormeesi vaikka hidas oletkin.


      • tjeu
        Kernaasti kirjoitti:

        amiksen ompelulinjalla opetellaan suunnittelua 50 prossaa ja 50 prossaa tekemistä. Hyvä suunnittelija osaa myös valmistaa vaatteita ja kikkailla leikkauksilla ja saumoilla. Tästä ei pelkkä piirtäjä mitään tiedä, joten palaahan poika takaisin sorvisi ääreen, mutta älähän leikkaa sormeesi vaikka hidas oletkin.

        tsori vaan mutta taikissa ei tosiaan ommella itse mitään eikä muotsikassa lahdessa.sieltä ne halutuimmat suunnittelijat valmistuu anyway.kaavoitusta kyllä opiskellaan jotta ymmärretään vaatteen rakenne.kokoonpanotyö on ompelijan hommaa.


      • jep jep
        Kernaasti kirjoitti:

        amiksen ompelulinjalla opetellaan suunnittelua 50 prossaa ja 50 prossaa tekemistä. Hyvä suunnittelija osaa myös valmistaa vaatteita ja kikkailla leikkauksilla ja saumoilla. Tästä ei pelkkä piirtäjä mitään tiedä, joten palaahan poika takaisin sorvisi ääreen, mutta älähän leikkaa sormeesi vaikka hidas oletkin.

        That's right! Ompelijat tulevatkin eri koulusta kuin suunnittelijat. On eri asia ohjeistaa, kun ommella itse. Joten en todellakan leikkaa sormeeni, kun joku sieltä ompelijakoulusta leikkaa ne meille valmiiksi! ;)


      • sedgjn
        jep jep kirjoitti:

        That's right! Ompelijat tulevatkin eri koulusta kuin suunnittelijat. On eri asia ohjeistaa, kun ommella itse. Joten en todellakan leikkaa sormeeni, kun joku sieltä ompelijakoulusta leikkaa ne meille valmiiksi! ;)

        ei ole edes olemassakaan semmonen ala kuin vaatesuunnittelu. " Vaatesuunnittelijoita" ovat aluperin mennyt ompelukoulussa tai taidekoulussa.


        Mutta tosiaan se on pirun vaikea jos et ekaks käy ammattikoulun vaatelinja. Sulla ei ole aavistustakaan mitä kaikkee kuuluu siihen vaatesuunnitteluun.
        Tyyliin kaikki haluu vaatesuunnitelijaksi sitten ku näkevät omilla silmillä mikä se todellisuudessa on ne säikähtää kuoliaaksi. Tää ammatti on vaikea. Ei se ole vain sellasta että piirrä te ompele kangas.

        Mukavuus, käyttökelvollinen,kestävyys, sommittelu, kangaiden värit, kuidut, hinta, laatu.


      • Unelmientallaaja?
        sedgjn kirjoitti:

        ei ole edes olemassakaan semmonen ala kuin vaatesuunnittelu. " Vaatesuunnittelijoita" ovat aluperin mennyt ompelukoulussa tai taidekoulussa.


        Mutta tosiaan se on pirun vaikea jos et ekaks käy ammattikoulun vaatelinja. Sulla ei ole aavistustakaan mitä kaikkee kuuluu siihen vaatesuunnitteluun.
        Tyyliin kaikki haluu vaatesuunnitelijaksi sitten ku näkevät omilla silmillä mikä se todellisuudessa on ne säikähtää kuoliaaksi. Tää ammatti on vaikea. Ei se ole vain sellasta että piirrä te ompele kangas.

        Mukavuus, käyttökelvollinen,kestävyys, sommittelu, kangaiden värit, kuidut, hinta, laatu.

        Itsellänikin on samankaltainen unelma, ei ompelutaitoja paljon paskan vertaa, mutta siitä huolimatta lähdin opiskelemaan artesaaniksi! Haluasin mieluummin suunnitella vaatteita kuin ommella, mutta pakko ne on ommella.....Aion oikeasti tehdä töitä unelmani eteen, ja tee sinäkin! Yritä kovasti, jos unelmasi on tarpeeksi vahva, ja jos se on "kutsumuksesi" onnistut kyllä! Mutta niin kuin edellä sanottiin, nykyään vaatesuunnittelijoiden melkeimpä kuuluu ommella vaatteensa itse! Ellet sitten ole TOOOSIII rikas ja voit palkata jonkun ompelemaan. Mutta harvatpa meistä on tarpeeksi varakkaita.
        Mutta usko unelmaasi!
        Onnea elämään ja unelmaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1912
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe