mitä kaikkea täytyy tietää?

tuleva isä

niin siis minun ihana vaimoni sanoi vastikään olevansa raskaana. Se oli aivan ihana yllätys! Pidän vaimoa kuin kukkaa kämmenellä :) Mutta sitten minuun hiipi hätäännys. EN ole koskaan saanut lapsia enkä tiedä mitä kaikkea täytyy tehdä!

Milloin on ensimmäinen ultra? Milloin se kannattaa varata? Kuinka pitkään synnyts yleensä kestää? Kannattaako ensin ottaa selville kumpaa sukupuolta lapsi on, ihan käytännöllistä syistä? Siis voi ostaa jo valmiiksi kuukausien aikana tarvikkeita tulevalle pienokaiselle.. Olen pakahtua onnesta.

kiitos jo etukäteen jos joku teistä viitsii kohteliaasti vastata eikä leimaa minua huonoksi isäksi tai mitään..

4

748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mari

1. No ensinnäkin tulee tietää mikä on pienoksenne laskettu aika. Sen saa selville vauvalaskurilla netistä (toimii kuten lainalaskuri pankkien sivuilla... eli sopii miehille). Aika kiva.

2. Sukupuolella ei liene väliä kun eikö ne vauvat käytä vauvoina ihan samanlaisia tavaroita, siis tutteja yms. Ja ei kai ne vauvat erota värejä ihan pieninä niin ei haittaa vaikka Eskolla kaikki on vaaleanpunaista. Ja ei samanikäiset voi kiusata kun kommunikointi on heikkoa....

tervesin, kyllä minä teidän kaiken tämän, kun kerran eilen raskaustesti näytti elämäni ensimmäisen kerran plussaa ja minulla ei ole kuin siskolla 'hirveitä villejä kersoja'. Mietin kyllä eilen että pitää käydä ostamassa sellainen pieni vauvakypärä... vaikka vaaleanpunainen

3. eli tarvitset sellaisen pienen pipon... siitä päässee fiiliksiin

Mutta kerro sinä mies minulle että miten paniikki yllätysvauva on miehelle. Poikakaverini ei sanonnut oikeestaa mitään eilen puhelimessa(on matkoilla), ei ollut suunniteltu raskaus, vaikka ollaan me perheestäkin puhuttu.

4. joo ja tietenkin pitää lähettää sukulaisille sellainen vauvakortti missä on että 'me saadaa vauva' - joulukorttityyppiä

5. ja kaikki naisen kiukku lienee johtuvaa raskaudesta eli ei muutakun pussaat kun naisesi kiukuttelee

• Eipä sitä ensimmäistä vauvaa odottaessaan varmasti paljoa voi eikä tarvitsekaan heti tietää - kyllä asiat selviävät sitten pikku hiljaa.
      Ensimmäinen mitä kannattaa tehdä vaikkapa heti, on varata aika äitiysneuvolaan. Menkääpä sinne sitten yhdessä ja kyselkää kaikki mieltä askarruttavat kysymykset!
      Ensimmäisen ultran ajankohta riippunee hiukan paikkakunnasta, meilläpäin tehdään ensimmäinen (ja usein myös ainoa) ultra raskausviikolla 13. Ns. rakenneultra on sitten tarvittaessa raskausviikon 20 paikkeilla. Ohjeet ultran varailuun saatte myös neuvolasta heti ensimmäisellä käynnillä.
      Onnellista odotusta! Toivottavasti kaikki menee hyvin.

• mami

Siis kertakaikkiaan!!! Siinä mies joka saa täältä suunnalta paljon plussaa. Ihana kuulla, että miehetkin voivat olla OIKEASTI kiinnostuneita. Edellä tuli hyviä neuvoja, joten yhdyn samaan eli varatkaa neuvola ja siellä saa kaiken opastuksen. myös nettisivuilla esim. vauvat.net on tosi paljon tietoa. Onnea siis paljon teille tulevaan.

• minna

Hei!
      Onpa hienoa, että olet noin kiinnostunut näistä asioista. "Huonoksi isäksi" leimautumista ei kannata pelätä, eihän tuossa vaiheessa voi vielä valmis isä ollakaan. Isäksi ja äidiksi kasvetaan vähitellen, ensin raskauden aikana ajatukseen totutellen, sitten myöhemmin lapsen kasvun ja kehityksen mukana itsekin kasvaen. Ensikertalainen olen minäkin, joten tällä hetkellä varmastikin kovin "huono äiti" vielä :-)

Ensimmäiseksi tosiaan kannattaa soittaa neuvolaan ja varata eka neuvola-aika. Meillä päin se oli viikolla 10. Puhelimessa voitte samalla jo kysyä, mistä varataan aika ensimmäiseen ns. np-ultraan äitiyspolille, joka on noin viikolla 11-13. Minusta oli hyvä, että sen voi varata hyvissä ajoin, koska joskus siellä on ruuhkaa ja itselle sopivaa aikaa ei sitten välttämättä löydykään juuri oikealla viikolla. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä kysytään esitiedot ja täytetään lomakkeita. Ja silloin saat myös pinon esitteitä, joissa on tarpeellista tietoa raskaudesta, synnytyksestä ja vauvan hoidosta. Isätkin on näissä esitteissä huomioitu.

Synnytyksestä ei minulla ole kokemusta, esikoistani kun odottelen. Mitä muilta olen kuullut, niin kesto vaihtelee ehkä muutamasta tunnista vuorokauteen, jos kyseessä on normaali alatiesynnytys.

Sukupuolta emme itse kysyneet, koska lääkäreiden arviot menee monesti pieleen, ja olisi ikävää jos vaatekaappi olisi pullollaan vaaleanpunaisia nuttuja poikavauvalle. Niinpä ostamme etukäteen vaatteita "unisex"-väreissä (keltainen, valkoinen, vihreä, lila...) sen mitä vastasyntynyt tarvitsee, ja täydennämme varastoa sitten kun sukupuoli on selvillä. Äitiyspakkauksen vaatteillakin pääsee jo hyvään alkuun.
      Lastentarvikkeisiin tuo sukupuoli ei mielestäni vaikuta kovin paljoa, joten ne voi hankkia jo etukäteenkin.

Onnellista odotusta teille, ja menehän ihmeessä sinne neuvolaan mukaan, niin saat vastauksia päässäsi pyöriviin kysymyksiin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      153
      11655
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5423
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      43
      4397
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3632
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2718
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1926
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      107
      1646
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      360
      1596
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      95
      1489
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1431
    Aihe