Yksityishenkilön keräämät ja myymät luonnonmarjat ovat poimijalle pääsääntöisesti verovapaata tuloa.
Toimeentulotuen saaja on kuitenkin eriarvoisessa asemassa muihin poimijoihin nähden, sillä tuki on viimesijainen taloudellinen tuki, joten siihen vaikuttavat kaikki tulot ja varat. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Maaseudun Tulevaisuus.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/ac3c0fd3-bb21-4f77-8ab0-7a5e1fac6286
Sama koskee kelaeläkkeitä.
Kela vie marjarahat
13
69
Vastaukset 13
- Anonyymi00001
Kaikki tulot huomioidaan toimeentulotuesta, myös marjatulot.... Eläkkeisiin ne eivät vaikuta mitään
- Anonyymi00002
Nyt on kateus ja katkeruus toimeentulotuki asioihinm
- Anonyymi00003
Poikkeus: Jos toiminta on ammattimaista, hyvin laajamittaista ja säännöllistä, Kelan tai työttömyyskassan täytyy arvioida, työllistääkö toiminta sinut päätoimisesti yrittäjänä.
Jatkojalostaminen ja myynti katsotaan ammattimaiseksi, mutta vain jos määrät ovat suuria. ei muutama ämpäri kiinnosta ketään. Minä kun en usko siihen sairaseläkkeeseen laisinkaan. Ei ole Pasasen akan pojan vaimolla mitään viittauksia työelämään missään somessaan ja kaverit näyttävät kaikki tietyn ammatin harjoittajilta.- Anonyymi00006
Minä taas en välitä mihin sinä uskot, uskomuksesi on sinun asia, eikä se kuulu minulle.
- Anonyymi00007
Parin kuukauden eläkkeet jos tienaa lyhyessä ajassa, niin eikös tuo ole aika ammattimaista toimintaa.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Parin kuukauden eläkkeet jos tienaa lyhyessä ajassa, niin eikös tuo ole aika ammattimaista toimintaa.
Itse kerättyjen ja pakastettuina myytyjen marjojen tulo on veronalaista.
- Anonyymi00011
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ei ole lisäksi eläkkeellä ollessa saa tienata joka kuukausi suunnilleen saman kuin eläke on, eli siis minulla on 2000 euron eläke, saan tienata noin 1700 euroa, ennenkuin se vaikuttaa eläkkeeseen, näin jos ole tk-eläkkeellä, vanhuuseläkkeellä saat tienta ilman tulorajoja, vapaasti.
- Anonyymi00013
Anonyymi00008 kirjoitti:
Itse kerättyjen ja pakastettuina myytyjen marjojen tulo on veronalaista.
Noin Pattajalla, entäs Suomessa?
- Anonyymi00004
Miksi ei voi elää omillaan, siten ei ole valittamista viranomaispäätöksistä.
- Anonyymi00005
Tyypillisin tapaus on eronnut kotiäiti jolla ei ole työhistoriaa päässyt muodostumaan ja ainoa tuki on lapsilisä. Sillä ei eletä eikä maksella vuokria.
- Anonyymi00009
Milloin luonnonmarjojen keruu on mennyt verolliseksi. Tulot pitäis jäädä kokoomus marjayrittäjille jotka riistää poimijoita.
- Anonyymi00010
Marjayrittäjät ovat kaikki kepulaisia.
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Marjayrittäjät ovat kaikki kepulaisia.
Eikun persuja pahimmasta päästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1001600
Henkilöauto ajoi puuhun Suomussalmella
Henkilöauto ajoi puuhun Suomussalmen torin laitamilla. Poliisi epäilee tutkivansa tapausta. Silminnäkijä391165Kattoikkuna puuttui - vai puuttuiko sittenkään?
Tönölään ei saatu mökkejä, kun kattoikkunasta oli pula. Näyttää konkurssihakemus tulleen kuitenkin 31.8., joten kattoikk23930Petteri A-studiossa: "Ihmiset ovat alkaneet saada töitä" ..mitä vitt..
Missä todellisuudessa toi Orpo oikein elää, Suomen työttömyys 2000-luvun ja EU/OECD-maiden korkein tuplat niiden keskita164761Kajaanissa on kadoksissa 27vuotias nainen.
Poliisin tiedoteessa on ,että 1.9.2026 katosi kajaanissa 27vuotias nainen. Kuva löytyy ja tiedot pituudesta ,iästä yms.13740Nythän todellisuus on kuitenkin se
että miehen täytyy tehdä miehen työ. Olla mies. Naisen täytyy tehdä naisen työ. Olla nainen. Voimme puhua pehmeitä ja200695- 46679
Kuka oli kuskina
Volvo suistunut päin koivua torin laidalla? Oliko vauhtia liikaa vai sairaskohtaus vai humala?13657Mies sun käytös satutti...
Mahdatko sitä ymmärtää...😔 Olisipa kaikki mennyt hyvin. Vaikea tästä on enää mitään ihanaa rakentaa.39588- 33580