Pöytäkoneen paristosta

Anonyymi-ap

Siis biosin paristo? Jos otan pöytäkoneen keskusyksikön virtajohdon kokonaan pois pistorasiasta (käytännössä katkaisen virran jatkojohdon katkaisimesta) , kuluttaako se enemmän koneen nappiparistoa verrattuna siihen, että pelkästään sammutan laitteen Windowsin sammuta-toiminnolla?
Keskusyksikössä on takana oma on/off-kytkinkin, mikä sen tarkoitus lienee?

10

61

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Sen kytkimen tarkoitus on katkaista koneesta virta kokonaan. Sitä en tiedä varmaksi kuluuko paristo nopeammin jos katkaiset koneesta kokonaan virrat, tuskinpa kuitenkaan.

• Anonyymi00003

Miksi koneesta pitäisi (on mahdollisuus) kytkeä virta pois erillisellä on/off-kytkimellä?

• Anonyymi00006
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Miksi koneesta pitäisi (on mahdollisuus) kytkeä virta pois erillisellä on/off-kytkimellä?

No, mietipäs sitä itsekses.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Voit miettiä sitä vaikka tietynlaisena hätäkytkimenä. Pari kertaa on sillä pitänyt sammuttaa virta kun koneen virtapainike mennyt rikki. Minusta on ihan fiksua olla se virtakytkin myös virtalähteessä suoraan.

• Anonyymi00002

Jos kyseessä on paristo, niin ei vaikutusta. Jos pöytäkoneessa on kondensaattori, eli akku (juotettu kiinteästi emolevyyn), sillä sellaisiakin tehtiin ainakin vielä 90-luvulla (esim. POM:in mikroissa), niin silloin on vaikutusta. Tosin nekin lakkaavat toimimasta vuosien kuluessa ja pitäisi vaihtaa, kun ei enää lataudu.

• Anonyymi00004

Olen aina sammuttanut koneen yöksi, kone on ollut yli 6 vuotta, enkä ole edes tiennyt että koneessa on paristo, en ole ainakaan koskaan vaihtanut.

• Anonyymi00005

Kysymys oli koneen sammuttamisesta Windowsin sammutussysteemillä verrattuna siihen, että koneesta kytketään kokonaan virta pois sen lisäksi ottamalla pistotulppa pistorasiasta (tai erillisellä katkaisijalla).

Siis tästä on kyse on ja siitä, kuluuko paristo enemmän, jos koneesta katkaistaan totaalisesti virran saanti? Eli kuluttaako keskusyksikkö silloin paristoa enemmän, jos se on kytketty kokonaan irti sähköverkosta eikä pelkästään sammutettu sitä?

Tuossa on jotain juttua, mutta avauksen kysymys koskee pöytäkoneen keskusyksikköä, ei kannettavia.
        https://huoltokukko.fi/tietokoneen-sammuttaminen-ei-oikeasti-sammuta-sita/

• Anonyymi00007
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Kysymys oli koneen sammuttamisesta Windowsin sammutussysteemillä verrattuna siihen, että koneesta kytketään kokonaan virta pois sen lisäksi ottamalla pistotulppa pistorasiasta (tai erillisellä katkaisijalla).

Siis tästä on kyse on ja siitä, kuluuko paristo enemmän, jos koneesta katkaistaan totaalisesti virran saanti? Eli kuluttaako keskusyksikkö silloin paristoa enemmän, jos se on kytketty kokonaan irti sähköverkosta eikä pelkästään sammutettu sitä?

Tuossa on jotain juttua, mutta avauksen kysymys koskee pöytäkoneen keskusyksikköä, ei kannettavia.
        https://huoltokukko.fi/tietokoneen-sammuttaminen-ei-oikeasti-sammuta-sita/

kyllä se paristo kestää muutaman vuoden teit mitä tahansa.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

kyllä se paristo kestää muutaman vuoden teit mitä tahansa.

Itse olen nähnyt jopa yli 30 vuotta vanhoja koneita joissa patteri toimii. Ollut äärimmäisen harvinaista nähdä sellaisen loppuvan.

Sitä en itsekään tiedä tarkalleen kuluuko se nopeammin jos on pistoke irti seinästä (koska vain virran sammuttaminen antaa vielä emolevyyn virtaa), mutta tuo 30 vuotta vanha kone oli ollut joku 18 vuotta ullakolla.

• Anonyymi00010
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Itse olen nähnyt jopa yli 30 vuotta vanhoja koneita joissa patteri toimii. Ollut äärimmäisen harvinaista nähdä sellaisen loppuvan.

Sitä en itsekään tiedä tarkalleen kuluuko se nopeammin jos on pistoke irti seinästä (koska vain virran sammuttaminen antaa vielä emolevyyn virtaa), mutta tuo 30 vuotta vanha kone oli ollut joku 18 vuotta ullakolla.

"Sitä en itsekään tiedä tarkalleen kuluuko se nopeammin jos on pistoke irti seinästä (koska vain virran sammuttaminen antaa vielä emolevyyn virtaa), "

Ainakin ymmärsit kysymyksen. Tuota juuri tarkoitin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      358
      1124
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      758
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      37
      696
    4. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      50
      602
    5. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      41
      588
    6. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      533
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      321
      501
    8. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      19
      491
    9. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      75
      471
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      22
      459
    Aihe