otetaanko jenkeissä kengät pois kun mennään sisälle taloon?
tyhmä kysymys??
menossa jo
121359
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Onko valtionvelka pelkkä vitsi vai maksetaanko se joskus?!Miksi elämme yli varojen vuodesta 2008 alkaen ja maksaako sitä valtionvelkaa koskaan enää kukaan kokonaan pois? https://www.valtionvelka.fi/tilastot/tilastoja_valtionvelasta/ Yksityishenkilöhän menisi vain ulosottoon ja…
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- Harmittaa vain todetaEttä elämä on ajanut meidän ohi. Se on totuus. Me oltaisiin oltu hyvä pari nuorempana, mutta ei enää. Olen liian vanha. Naiselta.
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
- Persut nousi kakkospaikalle ohi kokoomuksen - SDP alle 23%Näin tosiaan näyttää, että persujen kannatus nousee hitaasti kohti vaaleja. Se on toki ollut heille tavallista aiemminkin.
Vastaukset 12
Vanhimmat
ottaa pois, mutta seuraa/katso miten talon oma isäntäväki käyttäytyy. heillä varmaankin on itsellään aina jotkut kengät jalassa. itse tein sen "virheen" kun ensimmäisen kerran menin jenkkeissä johonkin kylään, että heitin kengät suomalaiseen tapaan heti ovella pois, mutta sitten huomasin, että muilla oli ne jalassa ja minulle sanottiinkin, ettei kuulu ottaa pois.
No montako kertas perhern äiti imuroi hiekat lattioilta tai siivoo talon?? Joka päiväkö??
monet vieraat eivät ota, vaikka joissain tapauksissa se olisi ihan suotavaa. Jenkeissä on vieläkin yleisiä ns. kokolattimatot ja eräässä tutussa perheessäni kaikki huoneet oli varustettu niillä poislukien eteinen ja keittiö. Isäntäväki ei matoilla liikkunut koskaan kengät jalassa ja talon omia lapsia oli oikein erikseen kielletty siellä kulkemasta (voitte varmaan kuvitella, miten herkästi vaalea matto likaantuu).. Jotkut vieraat marssivat myös matolla kengät jalassa, kohteliaammat jättivät ne keittiöön ennen olohuoneen matolla astumista.
mitään varsinaista suomalaistyylistä kenkätelinettä tms heti ovesta sisään astuttaessa en tosin nähnyt missään, vaan jokaisessa talossa tuntui perheellä olevan joku paikka minne kengät kasaantuivat ja välttämättä se ei tosiaankaan ollut oven vieressä. Isäntäperheessäni se oli keittiössä. Kannattaa aina vähän tutkailla paikkoja uuteen taloon saapuessa ja jos bonggaat jostain muiden kenkiä, sinne on ne turvallista jättää :-)
Jenkeissäkin otetaan kengät jaloista, kun vierailet Buddhalaisessa kodissa.
Puu- tai laattalattia niin ei tarvitse ottaa pois, kokolattiamatto niin kyllä. Ja siis varsinkin jos talo on uusi ja matto muhkea, pehmeä ja vaalea niin kengät kannattaa ottaa pois. Isäntäväki saattaa varsinkin näin kesällä pitää erikseen sisäkenkiä, joten pelkästään sitä ei kannata tuijottaa. Ja sitten kannattaa kysyä, kukaan ei ole vielä tietääkseni loukkaantunut siitä! Yhdysvaltalaiset ovat hyvin ystävällistä porukkaa eivätkä todellakaan katso kieroon jos joku ulkomaalainen ystävällisesti kysyy miten tulee toimia, pikemminkin päinvastoin, heitä imartelee se, että jaksat välittää ja olla kiinnostunut. Joku voi olla eri mieltä, mutta tämä on minun kokemukseni.
otetaanko teillä kotona kengät pois sisällä ? miksi ne olisi jalassa jenkeissä jossa on hemmetin arat kokolattiamatot, otetaan tietenkin ja yöksi laitetaan yöpuku.
Isäntäväki varmasti huutaa yhteen ääneen että "älä suotta riisu kenkiä", mutta ota vaan pois, ja sano vaikka olet mielummin ilman.
Jos kenkien pitämiseen on jokin syy, niin he kyllä kertoo sen sitten.
Tarkkailet isäntäväen jalkoja ja seuraat esimerkkiä.
Jotkut amerikkalaiset pitävät kengät jalassaan sisällä ja eivät ihmettele jos vieras tekee samoin.
Useimmissa taloissa missa oon kaynyt ei oteta kenkia pois...vaikka olisi miten valkoinen kokolattiamatto...onneks mun isantaperheessa sentas otetaan kengat pois.ja tuo ei ole tyhma kysymys ollenkaan.
Ovat lihavia niin eivät saa sidottua nauhoja,ym kiinni jos ne porsaat ottavat kengät pius
Ajatelkaas miten jalat,varpaat tykkää kun aamusta iltaan muhivat kosteissa sukissa,kengissä,ja mikä löyhkä kun kengät joskus otetaan pois jaloista,