Miesten maratonin (42,195 km) Suomen ennätys on Janne Holménin vuonna 2008 juoksema 2.10.46
Kun Janne voitti Euroopan mestaruuden 2002, hän ei ollut juossut täyttä maratonia aiemmin. Janne oli 24 vuotias.
Tällä hetkellä Euroopassa on hänen mielestään muutamia todella hyviä maratonjuoksijoita, mutta kahden arvokisan vuosi saattaa syödä tuloksia.
– Ei ole mahdollista juosta ihan täysiä molemmissa, jos on vain vajaa kuukausi niiden välillä. On pakko priorisoida. Tai ehkä he toivovat, että tulee taktinen juoksu, juostaan vähän löysemmin ja kovempaa vasta lopussa. Se on mielestäni aika huono strategia, Holmén sanoi.
Juuri tuollaiseen strategiaan moni juoksija sortui Münchenissä vuonna 2002. Holmén uskoo, että moni kova eurooppalainen juoksija ajatteli pystyvänsä juoksemaan EM-kisojen jälkeen isoista palkintorahoista New Yorkin tai Berliinin maratonilla myöhemmin syksyllä. He erehtyivät luulemaan Holménin karkumatkaa taktiikaksi ja suomalaisen hyytyvän lopussa.
– Minulle München 2002 oli koko kauden ainoa kisa. Juoksin MM-puolimaratonin myös keväällä, mutta se oli koko kauden ainoa maratonkilpailu.
Suomen ennätysmies kertoo
8
<50
Vastaukset 8
- Anonyymi00001
Mutta Senssun maraton-opit tiivistyy nimenomaan ajatukseen, että ennen ensimmäistä maratonia, tulee olla alla edes yksi maraton tai muuten vaskulaariset ja viskeraaliset rasvat tekee veritulpan ja sitten ei tiedä miltä tuntuu juosta, koska ei ole juossut aiemmin.
- Anonyymi00003
Kertoiko Janne että ei ollut aiemmin osallistunut täysmaratonikisaan tai kertoiko hän että ei ollut ennen kisaa juossut edes harjoituksissaan maratonia?
- Anonyymi00004
Nämä on varsin helppo jokaisen ihan itse tarkistaa, niin ei tarvitse kysellä.
Janne oli juossut elämänsä ensimmäisen maratonin 22.04.2001 Rotterdamissa.
Toinen maraton ja Euroopan mestaruus 2002 tapahtui 11.08.2002 Munchenissa.
Väliä noilla kisoilla oli 17 kuukautta ja 11 päivää. 24 vuotias 59 kiloinen Janne siis ei katsonut kovinkaan oleelliseksi harjoitalla maratonia maratonilla.
Hän harjoitteli opaskirjan mukaan kympin juoksuilla ja yhdellä puolimaratonilla.
Janne oli nuori kestävyysjuoksija. Minä olin aloitteleva thainyrkkeilyn harrastaja.
Janne sanoi neljä vuotta sitten että huippu-urheilua hän seurailee ainoastaan sivusilmällä – mutta lenkit maistuvat edelleen. Kävi lonkkaleikkauksessa, mutta yrittää käydä juoksemassa noin kolme kertaa viikossa.
Janne on siis nyt 48 vuotias joka hieman lenkkeilee ja hieman seuraa huippu-urheilua.
Minulle idea täyspitkästä ensimmäisestä maratonista tuli puoli vuotta sitten ja olen 59 vuotias 83 kiloinen mies joka on muun ohella hölkkäillyt koko ikänsä. Juoksemiseksi sitä vauhtia ei voi enää sanoa.
Aktiiviurheilijaksi kutsuisin niitä jotka alittaa 3 tuntia, itselle saattaa neljäkin olla liian vähän, mutta kellotukset näyttäisi toistaiseksi että 3t 45min on realistinen.
Etunani on että olen treenannut kuumemmassa, kuin mitä kisaoloissa on, sillä startti on reilusti ennen auringonnousua.
Se kakkakeppostelija joka tuli Alisan jälkeen kakkoseksi, juoksi elämänsä kolmatta maratonia ja hieno saavutus ongelmista huolimatta.
Ymmärräthän sinä rakas lapsi ettei minulla ole ollut mahdollisuutta juosta aiemmin maratoneja, kun idea täyspitkään tuli vasta helmikuussa?
Juoksupohjani ja kuntoni on täysin varmasti kuitenkin osallistujien paremmassa puolikkaassa, sillä miesten keskimääräinen maratonaika Pattayan maratonilla on yleensä noin 4 t 30 minuuttia - 5 tuntia.
Jos menee yli nelosen, olen hetken aikaa pettynyt, mutta totean varsin nopeasti että hyvä kokemus kuin olisi laittanut rahaa pankkiin hyvinvoinnin edistämiseksi.
2010 - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Väliä noilla kisoilla oli 17 kuukautta ja 11 päivää. 24 vuotias 59 kiloinen Janne siis ei katsonut kovinkaan oleelliseksi harjoitalla maratonia maratonilla.
Hän harjoitteli opaskirjan mukaan kympin juoksuilla ja yhdellä puolimaratonilla.
Janne oli nuori kestävyysjuoksija. Minä olin aloitteleva thainyrkkeilyn harrastaja.
Janne sanoi neljä vuotta sitten että huippu-urheilua hän seurailee ainoastaan sivusilmällä – mutta lenkit maistuvat edelleen. Kävi lonkkaleikkauksessa, mutta yrittää käydä juoksemassa noin kolme kertaa viikossa.
Janne on siis nyt 48 vuotias joka hieman lenkkeilee ja hieman seuraa huippu-urheilua.
Minulle idea täyspitkästä ensimmäisestä maratonista tuli puoli vuotta sitten ja olen 59 vuotias 83 kiloinen mies joka on muun ohella hölkkäillyt koko ikänsä. Juoksemiseksi sitä vauhtia ei voi enää sanoa.
Aktiiviurheilijaksi kutsuisin niitä jotka alittaa 3 tuntia, itselle saattaa neljäkin olla liian vähän, mutta kellotukset näyttäisi toistaiseksi että 3t 45min on realistinen.
Etunani on että olen treenannut kuumemmassa, kuin mitä kisaoloissa on, sillä startti on reilusti ennen auringonnousua.
Se kakkakeppostelija joka tuli Alisan jälkeen kakkoseksi, juoksi elämänsä kolmatta maratonia ja hieno saavutus ongelmista huolimatta.
Ymmärräthän sinä rakas lapsi ettei minulla ole ollut mahdollisuutta juosta aiemmin maratoneja, kun idea täyspitkään tuli vasta helmikuussa?
Juoksupohjani ja kuntoni on täysin varmasti kuitenkin osallistujien paremmassa puolikkaassa, sillä miesten keskimääräinen maratonaika Pattayan maratonilla on yleensä noin 4 t 30 minuuttia - 5 tuntia.
Jos menee yli nelosen, olen hetken aikaa pettynyt, mutta totean varsin nopeasti että hyvä kokemus kuin olisi laittanut rahaa pankkiin hyvinvoinnin edistämiseksi.
2010"Janne oli nuori kestävyysjuoksija. Minä olin aloitteleva thainyrkkeilyn harrastaja"
Siis sinä vuonna kun Janne mestaruutensa voitti.
2010 - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
"Janne oli nuori kestävyysjuoksija. Minä olin aloitteleva thainyrkkeilyn harrastaja"
Siis sinä vuonna kun Janne mestaruutensa voitti.
2010Pahoittelen, nyt on aivot solmussa toistamiseen.
"Janne oli nuori kestävyysjuoksija. Minä olin aloitteleva thainyrkkeilyn harrastaja"
Siis saman ikäisenä, kun Janne mestaruutensa voitti. Janne kun on 11 vuotta nuorempi.
2010 - Anonyymi00007
Anonyymi00004 kirjoitti:
2010Miten voi tarkistaa juoksiko Janne koskaan ennen kisaansa harjoitellessaan kertaakaan noin maratonin pituista matkaa?
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Miten voi tarkistaa juoksiko Janne koskaan ennen kisaansa harjoitellessaan kertaakaan noin maratonin pituista matkaa?
"Holmen oli lähtöviivalla seistessään 24-vuotias, 34-päisen joukon nuorin. Hän oli juossut vain yhden maratonin, edellisenä vuonna Rotterdamissa aikaan 2.16.24.
– Tiesin, että olen paljon paremmassa kunnossa kuin Rotterdamissa, Holmen muistelee.
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilun-em-2022/a/8b90db66-e2b3-4c17-9dff-ba7095934a56
Väliä oli siis 17 kuukautta ja 11 päivää ensimmäisellä ja toisella maratonilla. - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
"Holmen oli lähtöviivalla seistessään 24-vuotias, 34-päisen joukon nuorin. Hän oli juossut vain yhden maratonin, edellisenä vuonna Rotterdamissa aikaan 2.16.24.
– Tiesin, että olen paljon paremmassa kunnossa kuin Rotterdamissa, Holmen muistelee.
https://www.iltalehti.fi/yleisurheilun-em-2022/a/8b90db66-e2b3-4c17-9dff-ba7095934a56
Väliä oli siis 17 kuukautta ja 11 päivää ensimmäisellä ja toisella maratonilla.Aiemmin kisa oli ensimmäinen?
Kysyn edelleenkin mistä voi tarkistaa kisoihin ja niiden päivämääriin viittaamatta kuuluiko Jannen harjoitusohjelmaan noin maratonin mittaisen matkan juokseminen?
Jätä savolaisuutesi pois.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???401872Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha7101270- 991011
- 102888
Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk88884- 62716
- 32612
Olinko yhden viestin arvoinen?
Sen verran olit valmis panostamaan ja selvittämään umpisolmuja. Kukkuluuruu vaan sinullekin mies.68508Kuka om uusi kylän mies?
Ajelee polkupyörällä. Vaalea, melkein kalju. Ilmestyi katukuvaan tänä kesänä. Viettää aikaa kauppojen tuulikaapeissa. Ku12495- 78491