tummennukset

Tummennuksia vailla

Moi! Olisiko teillä antaa hyviä vinkkejä ja ohjeita autonlasien tummennuksien laittoon? Käytin Fairya ja takalasia yritin yhdellä palalla, ilta meni sekä reunat saivat ilmaa...huomenna uusiksi. Muovi taitanee ottaa kiinni vain lasiin...? Teettekö ensin jonkinlaisen sabluunan vai miten laiton aloitatte? Muoviläpyskästä jää jonkínasteisia "naarmuja", olisiko jokin muu sopivampi lasta tms? Kuulin autotarvikeliikkeestä, että asennus maksaisi tummennusten kanssa 250 €, joten vielä kannattaisi yrittää...Olisin Erittäin Kiitollinen ohjeista ... :))

22

20488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adam

      En tiedä onko kalvoissa eroa mut ammattimiehet tekee siten että levittävät takalasiin ulkopuolelle fairyä, muotoilevat kalcon vinne ja lämmittävät hiukan kuumailmapuhaltimella eli muotoutuu lasin mukaan.. sit siirtävät sen puotoutuneen jäähtyneen kalvon sisäpuolelle ja laittavat kiinni... kokeile...

      • Tummennuksia vailla

        Kiitos Adam! Lähenpä kokeileen! Sisäpuolelle ilmeisesti sitten vain vettä, muutoin tarttuu kiinni liikaa ja tulee vekkejä...? Kerron sitten tuloksen tänne. Kiitos :))


    • Pari tuntia pakun kimpussa

      Me laitettiin pakuun tummennukset ja onnistui erittäin hyvin. On tietty helpompi laittaakin, kun ikkunat on vähän suoremmat kun henkilöautossa.
      Me mitattiin ensin ikkunat. Leikattiin kalvoa jonkun verran reilummin joka suuntaan. Levitettiin kalvo alustalle ja pikkuhiljaa otettiin siitä suojapaperia irti. Ikkuna oli jo tässä vaiheessa kostutettu suihkepullolla (vettä ja astianpesuainetta).Yleisin vika on että ikkuna on liian kuiva. Suihkutettiin hieman vielä kalvoakin märäksi. Sitten alettiin ikkunan laidasta nostaan kalvoa paikalleen vähän kerrallaan. Kun koko ikkuna oli saatu peitettyä, apuna oli mukana tullut muovilasta ikkunankuivauslasta (oli hyvä apu) sekä kuivaa kangasriepua. Näiden avulla ensin tasoiteltiin kalvo ikkunaan.
      Lopuksi kaikkein vaikein vaihe: Tosi terävällä mattopuukolla veistetään ylimääräiset reunat pois. Ole tarkkana, ettet ota liikaa ja ettei reuna pääse repeilemään. Lopuksi vielä hilaat mahdollisia ilmakuplia reunaa kohti lastojen avulla. Jos tulee jotain repeämiä tms. voit värittömällä kynsilakalla korjata niitä, mutta vasta myöhemmin, kun ikkunat ovat kunnolla kuivuneet.
      Tarvitset hommaan kaverin. Yksin on mahdotonta taistella käpristyvien kalvojen kanssa. Valitse ensimmäiseksi ikkunaksi helpoin (ei siis takalasia). Onnea yritykselle - kyllä se siitä lähtee.

      • Pari tuntia pakun kimpussa

        Vielä lisäys:
        Korostan vielä, että älä paina sillä lastalla (mitä lastaa nyt käytätkin) kovaa sitä kalvoa. Ilmakuplia pitää poistaa kevyin vedoin. Ja siis kosteutta ei ole koskaan liikaa.


      • Tummennuksia vailla

        Kiitos hyvistä ohjeista :)) Ilmeisesti vielä kannattaa yrittää, vaikka hukkapaloja onkin tullut ja kokonainen ilta vierähtänyt.. muttei vielä kunnollista ikkunallista valmista, aika vaikealta tuntui... Passatin farkkuun yritän. Kiitos siis hyvistä neuvoista.


      • spedee..
        Tummennuksia vailla kirjoitti:

        Kiitos hyvistä ohjeista :)) Ilmeisesti vielä kannattaa yrittää, vaikka hukkapaloja onkin tullut ja kokonainen ilta vierähtänyt.. muttei vielä kunnollista ikkunallista valmista, aika vaikealta tuntui... Passatin farkkuun yritän. Kiitos siis hyvistä neuvoista.

        Ammattilaisen kannattaa antaa sen hoitaa. Sivulasit sain siistiksi ja kohta tummennusliike hoitaa takalasin. Takalasissa on ne lasin sulattimetkin sisäpuolella, niin siinä saisi olla itse aika varovainen. Ja jarru valo tekee lasin yläosasta ärsyttävän vaikean. Tasan 100e takalasi ammattilaisella.


      • Pari tuntia pakun kimpussa
        spedee.. kirjoitti:

        Ammattilaisen kannattaa antaa sen hoitaa. Sivulasit sain siistiksi ja kohta tummennusliike hoitaa takalasin. Takalasissa on ne lasin sulattimetkin sisäpuolella, niin siinä saisi olla itse aika varovainen. Ja jarru valo tekee lasin yläosasta ärsyttävän vaikean. Tasan 100e takalasi ammattilaisella.

        Toi jarruvalo voi tosissaan tuottaa ongelmia. Meillä ei noi lämmityslangat tuottanut mitään vaikeutta. Siis ihmeen (!) tasaisesti meni niittenkin kohdat. Ei kuplinut yhtään, kun oli nestettä tarpeeksi ja tolla ikkunalastalla vedeltiin. Takalasin kuperuus teki eka pientä jäynää, mut nyt kun kalvo on ollu jo jonkin aikaa pienet rypytkin on silenny. Toki henkilöautoissa on vaikeampaa jo pelkästään toi työskentely ahtaissa paikoissa.


      • Tummennuksia vailla

        Moikka! Lupasin kommentoida yritystä laittaa farkun takalasiin tummennukset näin ensikertalaisena. Ei onnistunut, liekö syitä ja virheitä monia. Teippasin kaksi eri kertaa, eka kerralla läiskäsin summassa lasille teipin ja vähitellen irrottelin, kuin mainosteippauksessa. Jälki oli suurimmaksi osaksi hieno, mutta reunoille ilmeni saippuavekkejä, joita en saanut pois kunnolla. Tänään toka kerralla tein ohjeita mukaillen ja laiton saippuaveden kera kalvon takalasin ulkopuolelle ja leikkasin mallin. Onnistui ihan hyvin, ongelmaksi muodostui ala- ja yläreunojen vekit. Leikkasin keskivälin yläpuolelta vaakasuoraan kalvon kokonaan poikki. Saumaväliin jäi kuitenkin ilmaa, vaikka muutoin olisi reunat olleet siistit. Lopputuloksena syvä harmitus ja repäisin kalvon takalasista irti. Yritän etsiä ammattitaitoisen laittajan, maksakoon... Mutta sivulasit kyllä uskoisin saavani laitettua. Kiitos =)) kaikista ohjeista, hyviä olivat ja yritin niitä noudattaa ja laittaessa miettiä - mutta takalasin kaltevuus otti liian koville, eikä lämpöpuhallin minun käsittelyssäni auttanut.
        Tsemiä kaikille muille laittajille! PS. Pori-Turku väliltä jos löytyisi ammattilaittaja?... ilman vekkejä ;))


    • kokeile tätä

      AURINKOLIINA, 36 X 50 CM
      Kiinnitetään suoraan ikkunalasiin. Voidaan irrottaa ja kiinnittää moneen kertaan. Saa eri kokoisia ja helppo laittaa kiinni ja toimii. Peset vain ikkunan kunnolla ja teet muotin & asennat hyvin. Itsekkin pikkuisen epäilin ko. tuotetta, mutta se toimii. Biltemasta saa ja hinta taisi olla n.5e 150x50 pala.

    • Pari tuntia pakun kimpussa

      No voi harmi!
      Olin hengessä mukana koko päivän, mutta...
      ehkä se takalasi sit on niin helkkarin kupera, kovera..tai jotain.
      Ois ehkä kantsinu aloittaa noista sivuikkunoista, mut tehty mikä tehty. Onpahan harjoteltu :)
      Ehkä tos pakus on sit vähän suorempi toi takalasi ja oli sillä helpompaa.
      Me ei sillon sen kummemmin ulkopuolelle mitattu, vaan siis ihan metrin mitalla sentit. Eli jos ikkuna oli esim. 45 x 90 cm, niin leikkasin jotain 50 x 95 cm palan, joka sit asennettiin paikalle. Mut täähän sulla ei ongelma ollukkaan vaan se vekitys...voi paska, sanon suoraan.
      No toivotaan, et sä löydät ratkaisun asiaan ja jos tosiaan kokeilet niitä sivulaseja :D jos pinna kestää! Ja jos löydät sen kalvon naapurin naamasta, niin irrota varovasti saippuaveden avulla, ettei tuu naarmuja (kalvoon). Tsemppiä!

      • Tummennuksia vailla

        No voi juku, oot kyllä ihana!! Ihan SUN takia olis tarvinnu jaksaa yrittää vielä sivulasit! Lupaan, että otan sen hommakseni vielä, haen huomenna kalvoa ja tsemppaan :). Uskon nyt, että vielä onnistun... Kiitos teille kaikille mainioille asiantuntijoille ja tsemppareille!!! Ilmoittelen sitten kun olen sivulasit kalvottanut. Naapuri muuten tarkkaili siihen malliin, että olis lähempänä voinu saada kalvosta nenilleen... ;)) kai se nyt olikin vähän huvittavan näköistä se mun touhuni... ;) Thanks a lot!!!


    • vw jannu

      Laita kalvo ulko puolelle ensin ja lämmitä varovasti .Halvat kalvot ei kestä lämmitystä osta kunnollista.sit vaan paljon fairivettä siis tosi paljon.

      • jsioh

        ja tuossa pitää muistaa jos ensin takalasin ulkopuolella muotoilee kalvon niin se pitää olla väärinpäin tai siis niin että se on sisältä katsottuna oikeen päin


    • logset

      moi
      hommaa kunnon solalsgiim kalvot ,,, ns metsäkoneessa sellaiset , vähän makeet , ulkoo ei näe ollenkaan sisälle mut sisältä ulos , kuin arskat olisi päässä...

    • Jalllmar

      sitähän on olemassa semmosta tummennus spraytäkin. mikäli ei millään onnistu kalvojen kanssa tuhraaminen niin koita sitä spraytä ÖD itelläki vähän onnettomasti laitoin sivulaseihin tummennokset, mutta sisältäkatsottuna ne on ihan siistit :D ja vielä näin vinkkinä, se keltanen lasta mikä tulee siinä kalvopaketin mukana voi tehdä kalvoon niitä naarmuja, MUTTA JOS kastelet sisäpinnan saippuavedellä niin naarmuja ei synny... itse taidan ottaa koko lasit irti ja laittaa sitten irtolaseihin ne tummennokset... muutamat kaverit tehny niin ja on kuin ammattilaisten asentamat ;) tsemiä tosissaan :D mullaki meni sillon ko asensin ni monta tuntia ja jälki oli semmosta ku oli :D:D
      PS. harkitse sitä spraytä

      • kalvottaja

        Eli ensin hieman fairy vettä lasin pinnalle ja kalvo siihen päälle niin ,että suoja kalvo on itseesi päin. Sen jälkeen leikkaat kalvon suunnilleen muotoonsa (ei viellä tässä vaiheessa tarvii olla kovin tarkkaan. Sitten tee lastalla suunnillaan lasin keskivaiheelta raita poikki suunnassa. Tämän jälkeen kalvo pysyy kunnolla paikallaan ja pääset työstämään kalvoa. Jaa niin sanotut vekit pienempiin osiin niin ,että ne on pystysuorassa koska kun rupeat kutistamaan näitä vekkejä kuumailmapuhaltimella niin kalvo ei kutistu kuin toisin päin. Voit varmistaa,että kalvo on oikein päin niin että annat sille vähän lämpöä ja jos se on oikein niin se alkaa mennä sahalaitakuvioiseksi. Ja kun kalvo menee näin painat pikkuhiljaa lastalla kekeltä lasin ulkoreunaa päin. ja kun pääset lähemmäs ulkoreunaa voit taas jakaa vekkejä pienemmäksi ja aloittaa saman uudelleen näin kun teet niin pitäisi onnistua. Veikkaan kyllä ,että ei heti onnistu mutta, tämä on oikea tekniikka. Näin olen satoja autoja tummentanut...Olen siis tehnyt näitä työkseni jos siis joku neropatti taas päättää avautua,että ei se noin mee...Mut eikun harjoittelemaan,kyllä se viellä siihen taipuu.;)


      • UV
        kalvottaja kirjoitti:

        Eli ensin hieman fairy vettä lasin pinnalle ja kalvo siihen päälle niin ,että suoja kalvo on itseesi päin. Sen jälkeen leikkaat kalvon suunnilleen muotoonsa (ei viellä tässä vaiheessa tarvii olla kovin tarkkaan. Sitten tee lastalla suunnillaan lasin keskivaiheelta raita poikki suunnassa. Tämän jälkeen kalvo pysyy kunnolla paikallaan ja pääset työstämään kalvoa. Jaa niin sanotut vekit pienempiin osiin niin ,että ne on pystysuorassa koska kun rupeat kutistamaan näitä vekkejä kuumailmapuhaltimella niin kalvo ei kutistu kuin toisin päin. Voit varmistaa,että kalvo on oikein päin niin että annat sille vähän lämpöä ja jos se on oikein niin se alkaa mennä sahalaitakuvioiseksi. Ja kun kalvo menee näin painat pikkuhiljaa lastalla kekeltä lasin ulkoreunaa päin. ja kun pääset lähemmäs ulkoreunaa voit taas jakaa vekkejä pienemmäksi ja aloittaa saman uudelleen näin kun teet niin pitäisi onnistua. Veikkaan kyllä ,että ei heti onnistu mutta, tämä on oikea tekniikka. Näin olen satoja autoja tummentanut...Olen siis tehnyt näitä työkseni jos siis joku neropatti taas päättää avautua,että ei se noin mee...Mut eikun harjoittelemaan,kyllä se viellä siihen taipuu.;)

        Tulipa mileen, että onko autojen laseissa UV-suojausta, entä tummennuskalvoissa ? Mikäli tummennuskalvoissa ei ole UV-suojausta, niin se on sama ( ? ) kuin käytäisi UV-suojaamattomia tummia aurinkolaseja, silmien terveyden kannalta hyvin vahingollisin seurauksin.


    • opel farkku

      hae biltemasta auringonsuoja kangas,helppo laittaa,ei tarvi vettä,voi irrottaa ja laittaa uudestaankin.voi leikata muotoon,esm,sabluuna kaarevista muod,kangas tilkulla hyvä painaa kii.

    • votee

      kun tummentaa laseja niin kannattaa tosiaan eka ainakin aloittaa sivu ikkunoilla, jos haluaa aluks harjotella sitä. takalasi useimmiten tehdään 2-3 palasta.. leikkaat valmiiks ja sitten kaytät fairy vettä ihan reippaasti.. ihan motonetin ikkuna lastat käy hyvinkin..sitten jos jää paljon kuplaa tai muuta rakoa niin varovasti kuumailma puhaltimella ulko puolelta lämmität ja sitten joka kohta erikseen tasaat lastalla.. kaveri ois tässä aina hyvä..

    • Elo

      Itse olen laittanut 124W mersuun ja moneen muuhun autoon. sormet riittää laskemaan kumminkin. Hyvää jälkea, kaveripiirissä laitan kaikille. Kehuja on tullut, eikä kuplia eikä muutakaan. Asiasta tietävät tajuavat mersun 124w koppaasen takalasin vaikeusasteen. Rauhassa ja tarpeeksi vesi/fairy sekootusta. Ja aikaa.

      • mbonly

        Juu tiedän tuon W124 koppasen takaikkunan :D Varmasti vaikeimmasta päästä.
        Tänään pitäis kokeilla W202 takalasit tummentaa.


      • kyä mersu o aina mersu
        mbonly kirjoitti:

        Juu tiedän tuon W124 koppasen takaikkunan :D Varmasti vaikeimmasta päästä.
        Tänään pitäis kokeilla W202 takalasit tummentaa.

        Millai luonas w202 lasie tummennus? Itsellä moinen edessä!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Au Pairit Maltalla - Keskustelua !!

      Keskustelua uudesta kaudesta. Täällä kaikki jaksot katsottu kun verot pakko maksaa.. Myyn ulkopuolelle jättäminen oli su
      Tv-sarjat
      248
      2620
    2. Suomalaisia valmistautuneena pakenemaan

      https://yle.fi/a/74-20084635 “Auto on aina tankattuna ja pari laukkua valmiiksi pakattuna, jos tulee äkkilähtö.”
      Maailman menoa
      377
      1752
    3. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      64
      1652
    4. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      85
      1408
    5. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      111
      1193
    6. Ei kiinnosta idän humpuuki

      Onko kukaan ihminen koskaan hyötynyt idän opeista pätkääkään? Ei ole, uskallan väittää!
      270
      1033
    7. Ristinryövärin kastamattomuus?

      KASTAMATON RISTINRYÖVÄRI Ristinryövärin pelastumista ilman kastetta on joskus käytetty perusteena sille, ettei kasteell
      Luterilaisuus
      274
      933
    8. Ikävöin sinua nainen

      Vaikka lopetin yhteydenpidon kokonaan. Ehkä joskus ymmärrät, et se oli ainoa järkevä vaihtoehto. Ei rakkaus lopu siihe
      Ikävä
      41
      915
    9. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      29
      775
    10. Tiedostan kyllä mitä tapahtuu

      Jos kohtaamme vielä, sitä ei voi välttää. Tiedostathan sinäkin? Parempi siis vain vältellä💔
      Ikävä
      47
      728
    Aihe