"Reikävessojen"

käyttö?

Valistakaapas tyhmää ihmistä, että kuinka ns. "reikävessoissa" toimitaan...? Onko niissä jokin huuhtelu menetelmä? Ja miten siihen "reijälle" oikein asettaudutaan? Olen kuullut kauhujuttuja, että ovat usein p*skaisia koppeja, joissa vesi(?) lainehtii pitkin lattioita... Minua ällöttää jo pelkkä ajatus moisessa käymisessä, mutta reissullani joutunen sellaiseen menemään...:(
Mutta tosiaan, kertokaapa kokemuksianne!:)

23

4015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minttu

      Siinähän on jalankuvat lattiassa mihin asetut seisomaan tai kyyköttään. Kai se sit osuu reikään. Vesi lainehtii lattialla koska niissä on yleensä vesiletkunpätkä jolla huuhtelu suoritetaan. Paikallisen viemäriverkon ahtaudesta johtuen siellä ei saa WC-paperia käyttää yleensä. Menee viemärit tukkoon. Niin että vettä perään. Ei siellä ole käsipyyhkeitäkään eikä mitään roskiksia mihin paperit laittais. Vaikea tottua tapaan.
      Onneksi Dubaissa oli vieressä länsimainen WC vaihtoehto. Pääsin säikähdyksellä.

    • mar

      Minttu jo kertoi käyttöohjeet, mutta en voi olla mainitsematta seuraavaa. Ei siitä ole kuin hieman yli parikymmentä vuotta kun Pariisin baareissa oli vielä noita vessoja!

      • pariisitar

        Pariisissa on vieläkin paljon lattiavessoja.


      • mar
        pariisitar kirjoitti:

        Pariisissa on vieläkin paljon lattiavessoja.

        mutta ei enää "hienoissa" baareissa kuin silloin ennen... ja vielä maksullisia.


      • Italiassakin

        Ja Milanon keskustan perusbaarissa-/ravintolassa löytyi myös sellainen.


    • Tanechka

      nuo reikävessat! Tekee meinaan reisilihaksille hyvää kun pari kuukautta käyttelee :)

      • vielä

        Mieluummin kyykötän ilmassa kuin istun likaiselle renkaalle.


    • Utelias

      Minne olet matkalla? Jossain maissa noita on unisex-malleina ja ovikin kovin lyhyt alaosasta :)

    • Kertoa...

      Jouduin käyttämään 3kk reikävessaa tässä pari kesää sitten. Erikoisuutena mainitsen,että sieltä reiästä (tai mistä lie) mönki joskus sellainen pikkukuoriainen tuntosarvet väpättäen! Hyi!! Vettä vaan päälle... :))

      • Ja Dharamsalan luostarin kylmänkostean wc:n seinässä asusteli isoja hämähäkkejä, onneksi ne jäivät selän taakse kun siinä kyykki.
        Mutta se täytyy todeta, että reikävessojen ansiosta aasialaiset ovat varsin notkeita ja hyväkuntoisia, kyykkiminen kun tekee hyvää selälle ja reisilihaksille. Toki buddhalaisten rukoustyylikin käy kuntoilusta.
        Ja reikävessa on ehdottomasti hygieenisempi vaihtoehto kuin ne saastaiset baarien pönttövessat.


      • vastaa
        reissaaja56 kirjoitti:

        Ja Dharamsalan luostarin kylmänkostean wc:n seinässä asusteli isoja hämähäkkejä, onneksi ne jäivät selän taakse kun siinä kyykki.
        Mutta se täytyy todeta, että reikävessojen ansiosta aasialaiset ovat varsin notkeita ja hyväkuntoisia, kyykkiminen kun tekee hyvää selälle ja reisilihaksille. Toki buddhalaisten rukoustyylikin käy kuntoilusta.
        Ja reikävessa on ehdottomasti hygieenisempi vaihtoehto kuin ne saastaiset baarien pönttövessat.

        Olen matkalla Itä-Eurooppaan:)


    • luonnonystävä

      Itselläni on kokemusta reikävessoista Itä-Euroopasta ja Kaakkois-Aasiasta.

      -Alkuun ne tuntuivat epämukavilta ja epähygieenisiltä. Sitä ne eivät mielestäni kuitenkaan ole. Kun oppi tähtäämään tarpeensa reikään ja huuhtelemaan jälkensä, oli kokemus helpottavaa.

      -Miespuolisena voi pienemmän tarpeen tähdätä reikään, kuten se tehdään pönttöönkin.

      -Isolla hädällä tai jos on nainen, kannattaa ainakin alkuvaiheen opetteluvaiheessa ottaa kaikki alakropan vaatteet pois että ei tarvitse heti vaatepyykille käydä.

      -Moni reikävessaa käyttävä paikallinen ei halua istua epähygieenisellä länsimaisella pöntöllä, ainakaan yleisessä vessassa. Länsimaisia pönttöjä löytyy ainakin lentokentillä ja muissa paikoissa joissa länsimaisia liikkuu. Paikalliset saattavat nousta pöntön reunalle kyykkimään ja reunoilla onkin usein nähtävissä jalanjäljet yms likaa. Itse en iki maailmassa istuisi tuollaiselle pöntölle vaan kapuaisin samoiten reunalle kyykkimään.

      -Paperilla pyyhkiminen oli palatessa Aasiasta Suomeen 4 kk:n matkan jälkeen saman tuntuista kuin olisi hiekkapaperilla takapuoltansa raapinut, joten jouduin totuttelemaan taas uudelleen paperiin pikkuhiljaa.

      -Itä-Euroopassa ja lähes kaikkialla muuallakin kuin "länsimaissa" vessoihin ei saa heittää paperia, mutta roskis löytyy yleensä vierestä.

      -Suomea lähin reikävessa, jossa olen käynyt oli Liettuan Vilnan bussiasemalla. Se oli siisti.

      -Karmein reikävessa oli Romaniassa Sinaian rautatieaseman vessa.

      -Olen sitä mieltä että onko kyseessä länsimainen pönttövessa vaiko perinteinen reikävessa, ei tee kummastakaan huonompaa tai parempaa. Vaan sen tekee se, missä kunnossa sitä pidetään. Aikaisemmin kertomani romanialainen rautatieaseman vessa olisi varmasti ollut yhtä hirveä tai mahdollisesti vieläkin karmaisevampi, jos siellä olisi ollut pönttö.

      -Ei kannata todellakaan pelätä reiälläkäyntiä.

    • Pietariin

      sain kokea reikävessapainajaisen. Matka tehtiin joulukuussa ja jossakin Venäjän puolella pysähdyttiin pissatauolle jollekin baarille. Vessa oli ulkona, niinkuin usein muissakin turistien pysähdyspaikoilla, mutta se oli reikävessa. Olin usein käyttänyt muiden matkojen yhteydessä samanlaista, joten siihen vaan kyykylle. Mutta jalkojen alla olikin jäätä, ja aloin liukua kohti reikää. Arvatkaa mitkä kaikki vaatteet menivät heti vaihtoon?

    • minä

      Reikävessat on tullut useassa paikassa vastaan mm. Tunisiassa ja Marokossa, myös jonkin verran Turkissa. Tässä joitakin itsekokemiani hyviä neuvoja (ja muiden kertomia). Tää on sit tosi juttu, ei tsoukki. Olen nainen, joten kyykin näin... Jalkoja ei kannata laittaa jaloille merkattuun paikkaan vaan ota hieman leveämpi haara-asento, jos mahtuu. Näin ei jalat/sääret kastu niin paljon. Ite otan aina housut pois, tai nostan lahkeet tosi ylös, ettei lahkeet kastu. Lyhyellä hameella on hieman helpompaa. Yleensä wc:ssä on joku hana ja kuppi jolla pestään alapää (kaadetaan tai otetaan vettä kämmeneen). Tunisiassa oli letku ja se on hankala. Kuivaus on hiukka ongelma, joskus lähellä on roskis, johon laittaa paperin, joissakin paikoissa voi pienen paperin huuhdella vesimäärän kanssa. Aina ei mahd. kuivata. Pyyhkäise enimmät vedet kädelläsi ja anna lämpimän sään kuivattaa. Sit kun kauan harjoittelee, oppii säätelemään kyykyn "korkeutta". Kyykkyasento on eri, jos teet vain norm. virtsauksen, kuin jos esim. ripuloit. Älä yritä edellisiä yhtä aikaa. Yritä aina osua reikään, muuten roiskuu. Huuhtele alue vedellä lopuksi. Keksit kyllä itselle sopivat keinot. Muista pestä kädet! Jos vettä ei ole, käytä savetteja ja viskaa se lopuksi nurkkaan ja juokse äkkiä pois. Muutaman kerran oli menkatkin ja muuta vessaa ei ollut, mut hengissä on selvitty. Ihanaa asua suomessa!

    • remmu

      Eivät nuo reikävessat minusta mitenkään vastenmielisiä ole. Hieman outoja tietysti, kun ei niihin ole tottunut, mutta ei niissä mitään erikoista ole. Onhan sitä ennenkin kykkien pissattu. Ja onhan se hygieenistä, kun ei tartte mihinkään koskea.

    • pissaliisa2

      Miten ihmeessä te muut naiset onnistutte pissaamaan sellaiseen vanhanaikaiseen (ts. ei-posliiniseen) reikävessaan? Olin kuukauden päivät tansaniassa, ja en kertakaikkiaan oppinut tekniikkaa. lopulta kävin puskassa aina kun mahdollista :/


      Reiät olivat n.30cmx30cm neliöreikiä lattiassa. (tällaisia suunnilleen: http://3.bp.blogspot.com/-XiM_oEWp9tI/TZUfX9ZgrqI/AAAAAAAAFHw/v5XVYjYR6Og/s1600/IMG_1374.JPG )
      En tiedä onko anatomiassani jokin vikana, mutta mulla se pissasuihku ottaa todella kovasti eteenpäin. Piti yrittää jostain metrin päästä sihdata siihen pikkureikään, ja sitten hyppiä lähemmäs kun toimitus alkoi lähennellä loppuaan! No voitte kuvitella, että eihän se onnistunut ja aina sain sotkettua wc:n lattiat...

      Anteeksi jos oli liikaa informaatiota, tämä homma vaan jäi jotenkin kaivelemaan vielä reissun jälkeenkin :D

    • Niksi pirkka

      Miksi noita pitää jännittää? Laskee sinne, minne pystyy ja jos se paikka sattuu oleman siellä kopin nurkassa, niin sinne sitten. Siivotkoon sitten (tai olkoot siivoomatta) itse noi surkeesti suunnittelemansa vessan tekeleet. Toimii joka kerta!

    • Sovituskoppipasko

      Toinen hyvä niksi ulkomaille on paskantaa vaateliikkeiden sovituskoppiin. Ne ovat yleensä hyvin siistejä ja pyyhkiä voi niihin "sovitettaviksi" ottamiinsa vaatekappaleisiin. Omalle hipiälleen parhaiten sopivan materiaalinkin voi itse valita ;)

      PS. Kannattaa pyyhkäistä vaatteen sisäpuolelle, ettei näy heti päälle. Ystävällinen henkilökunta kun vielä usein kantaa "vessapaperin" takaisin telineeseen.

    • kksdkgjsdgjjsdg

      Eli reijän yläpuolelle kyykkyyn ja toimitat asiat.
      Vessasta löytyy yleensä hana ja kuppi. Otat kuppiin vettä ja teet kädestä pienen kupin ja kaadat siihen vettä. Sillä vedellä sitten peset anaalisi.
      Sitten vaan ylös ja pese kädet hyvin ja matka jatkuu

      • sontima paskoma

        Ihan liian siistiä. Noissa paikoissa on tarkoitus sotata ulosteella niin paljon kun ikinä ehtii ja pystyy.


      • illatti

        Onko tukia, jos sattuu omaamaan polvi- tms. kyykistymistä vaikeuttavan vian vai onko seinää yleensä riittävän lähellä avuksi?


      • just do it!
        illatti kirjoitti:

        Onko tukia, jos sattuu omaamaan polvi- tms. kyykistymistä vaikeuttavan vian vai onko seinää yleensä riittävän lähellä avuksi?

        Suorilta jaloilta vaan. Älä välitä jos pöksyt kastuu/sotkeentuu. Tuoksut vaan sen jälkeen enempi paikalliselta ja sulaudut joukkoon paremmin.


    • kjälli päivässä

      Hyvä ulkomaanjekku on virittää käyntinsä jälkeen elmukelmu pinkeäksi siihen reiän päälle. Seuraavalla kävijällä saattaa vähän "jalat kastua"! :-D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe