Olen pahoillani jos eräät tahot ovat ymmätäneet kannanottoni jossain aivan väärin. En missään tapauksessa suosi enkä suosittele mäyräkoiran saati muunkaan eläimen kovaa kohtelua. Jotkut rodut ja yksilöt ovat herkempiä kuin toiset. Ja kaikkia ei voi käsitellä saman kaavan mukaan. Jotkut yksilöt "kouliutuvat" tavoille ilman mitään erikoisempaa ohjausta. Näin on tosi harvoin. Liian usein näkee ja kuulee mäyräkoiran käyvän perheessä herroiksi siinä määrin että vieraan ei uskalla tulla kylään. Tämä kai on sitten tarkoituskin. Määrätietoisella kouluttamisella tarkoitan taas sitä: Mikä on nyt sallittua on aina sallittua. Lopputuloshan koirankoulutuksessa pitäisi olla saada aikaan iloinen ja yhteiskuntakelpoinen koira ja siihen kai mäyräkoirankin kanssa pitäisi pyrkiä.
Minelan ja muut...
9
2188
Vastaukset
- minä
Tässä hommassa on nyt kaikki ollut jossain määrin oikeessa. Varmasti mäyris on todella luja luonne, mut en ajatellutkaan että tarkoitit lujalla kädellä mitään oikeaa kunnon kurittamista.
Mutta jos aletaan vertaamaan mäyristä johonkin kultaiseen noutajaan, ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. :)
Minä siis alkujaan kysyin tuota mäyräkoiran luonnetta. Ihan hyvin nyt kohta 4 viikkoa ollaan pärjätty pikkusen pennun kanssa! Hirveesti yrittää saada tahtonsa läpi asioissa ja mieltänsäkin osaa jo osoittaa, mutta muuten tosi lepposa yksilö ja suvun koirien ja muidenkin koirien kanssa tullut ihan kiitettävästi toimeen!
Iltaisin meillä on sota siitä, tulisiko se mun sänkyyn nukkumaan vai ei. Tuo homma on kyllä todellinen ongelma, siinä mielessä kun asun kerrostalossa, yritän parhaani mukaan säilyttää naapurisovun! Ja pentu huutaa sitten kuin palosireeni! Olisko jollakin konstia tuohon? En kyllä haluaisi että se sängyssä nukkuu.
Mut toivottavasti tää asia selkii ihan kaikille, ettei tule lisää väärinkäsityksiä!
Hyvää loppukesää! :)- kalle
...että Minelan vastaa kun sillä on tuo 50 v:n kokemuskin.
- minä
kalle kirjoitti:
otsikko oli "minelan ja muut" ja itse olin alkuperäsen tekstin kirjottaja...Eli eikös ole aika selkeää että itsekin olen kiinnostunut aiheesta?
- touholiini
kalle kirjoitti:
korjaan vaan, että Minelanilla on yli 60 vuoden kokemus.
- aikapoliisi
touholiini kirjoitti:
Silloin kun henkilö kirjoitti että on 50v kokemus, oli 2005 joten se on yli 10v sitten, turha alkaa korjailemaan henkilö oli silloin kirjoitushetkellä oikeassa, vai aiotkos 10v päästä tulla korjaamaan että yli 70v kokemus
- Sama.vaineripaketissa
touholiini kirjoitti:
touholiini=minelan
- minelan
"Kirjoittanut: donovan 6.6.2005 klo 15.56
Juu, kyllä vaan mäyris on kooltaan pienikokoinen suuri koira. Ja se näkyy sen luonteessa ja käytöksessä. Kamalat välienselvitykset eivät ole huhupuheita, päinvastoin niistä ei puhuta tarpeeksi varoittavaan sävyyn. Yksikin koira voi ottaa sinun luonteesi koetuksille saati että laumassa on useampi yksilö. Minulla on kaksi narttua ja kaksi urosta ja puhun kokemuksesta. Joka tapauksessa pienestä pitäin sinun on tehtävä selväksi, että kuka on lauman johtaja. Sen valitettavasti voi joutua tekemään niinkin kovalla kädellä ja otteella että oma luonne meinaa murentua."
Mikäli kokemuksesi mäyräkoirista on edellä kuvatun lainen, niin kysyisin kyllä itseltäni, mitä olen tehnyt väärin. Kirjoituksestasi päätellen en yhtään ihmettele, että koet mäyräkoirat hankalina ja kovina.
Mäyräkoira ei ole palveluskoira eikä siltä pidä sellaista käytöstä odottaakaan. Tärkeintä mäyräkoiran kasvatuksessa on johdonmukaisuus ja pitkä pinna. Mäyräkoira ei sovi kaikille ihmisille ja en suosittele sitä henkilöille jolla ei ole aikaa runsaasti sen kanssa olemiseen.
Oikealla, lempeällä mutta johdonmukaisella kasvatuksella saat siitä yleensä aivan uskomattoman ihanan koiran.
Itselläni on ollut koiria, useimpia kerrallaan nyt 50 vuotta. Mäyräkoiria olen omistanut ja kasvattanut 25 vuotta, 26 pentuetta ja en ole koskaan tavannut omieni ja kasvattieni joukosta koiraa joka käyttäytyisi agressiivisesti ihmisiä tai lajitovereitaan kohtaan. Tälläkin hetkellä minulla on 6 kohta 6 kk-mäyräkoiraa ja niiden käytöksessä ei ole mitään moitittavaa vaikka ne on kasvatettu pelkästään puhumalla ja hellän rauhallisesti.
Vuodatukseni on pitkä, mutta kasvattajana olen huolissani jos oma kasvattini joutuisi perheeseen missä ajatuksena on ottaa luulot pois koiralta ja joiden kokemus mäyräkoirasta on yllä olevan lainen. Mikäli näin on, kannattaa mennä itseensä. - kotimäykkyjen omistaja
Kaksi mäykkyä,ihan otettiin lapsille. Toinen, melkein 15 v, nyt jo koiraenkeli, parempaa ei vois toivoo. Päitä lyötiin yhteen, mutta sopu saatiin. Jos sulle se mäykky on se alistettava olento, olet ottanut väärän asenteen. Kirjoista voi löytää paljon ohjeita, mutta että se mäykkykin on aika viisas olento, monta kertaa paljon vastaanottavampi kuin ihminen. Kovalla kädellä et saa muuta aikaseks kun pahaa. Ota luja mutta lempeä ote, sillä saa paljon aikaan. Kaipaan mun enkelikoiraa, 10 v nukkuu vieressä, kohta on kai aika luopua siitäkin. Kovapäinen, mutta ymmärtäväinen.Sitten menettää sen kaikkein parhaan kaverin, ei oo ketään joka olis sun rinnalla, jaksais kuunnella.
- don
Minulla on ne kaksi ja kaksi narttua ja pari muuta karvakorvaa. En näkisi, että niitä on kasvatettu alistaen ja kovalla kädellä. Ovat hyvin nlyssä palkittuja ja jalostustarkastettuja. Eikä kukaan ja koskaan ole moitittu niiden luonteesta. Useimman koiran laumassa tulee eittämättä kahnauksia, mutta onko ne sitten päästettävä tappelemaan. Jos näin on, osoitetaan koirille kuka on isäntä. Ehkäisy on ä tässäkin paras lääke, ja ei siihen tarvita alistamista. Sen tiedän minäkin usean rodun kanssa toimineena. Minusta rupeaa tämä keskustelu haiskahtamaan enemmän itsekehulle, mutta taaplatkoon jokainen tyylillään. Minä olen tyytyväinen koiriini ne tietävät paikkansa ja ovat terveitä ja hyväluonteisia. Se riittää minulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367639Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361893Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251870- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4769- 32764