Pitäs mennä silmän kaihileikkaukseen. Onko kenelläkään kokemusta siitä. Sen pitäs olla pieni toimenpide. Uskaltaako mennä. Ei tosin ole valinnanvaraa.
Vastaukset 10
- Anonyymi00001
Pieni juttu. Minun leikkaus kesti 10 minuuttia potilaspäiväkirjan mukaan. Näet maailman ja kaikki värit kuin joskus lapsena
leikkauksen jälkeen. - Ajattele! Näet syksyn kauniit värit!- Anonyymi00002
Kiitos helpottaa, jos näkis vielä ruskan niin hyvä. Toivuitko nopeasti? Entä tarviitko lukulaseja vielä tms?
- Anonyymi00005
Anonyymi00002 kirjoitti:
Kiitos helpottaa, jos näkis vielä ruskan niin hyvä. Toivuitko nopeasti? Entä tarviitko lukulaseja vielä tms?
En tarvinnut mitään suojaa silmän päällä, sain
vaan neuvon, etten heti alkaisi lukea paksua romaania.
Kyllä sen itse tuntee, milloin pitää antaa silmien levätä.
Alkuun näin muutaman kuukauden ajan yhtä hyvin kuin
joskus lapsena, sitten piti ruveta käyttämään lukulaseja,
joka on kuulemma luonnollinen kehitys leikkauksen jälkeen.
Nyt on edessä jälkikaihin leikkaus.
- Anonyymi00003
Minulta on molemmista silmistä leikattu kaihi. Ei samalla kertaa vaan oli muutama kuukausi väliä.
Aivan helppo toimenpide.
- Odotushuoneessa saat esilääkitystä. Muist. tippapullo liitetään.
- Leikkaushuoneessa menet makuulle pöydälle / tuolille.
- Saat jälleen rauhoittavaa, ym. lääkitystä.
- On pari lääkäriä sekä hoitajaa. Kirkas valo pöydän yläpuolella.
- Toinen silmäsi peitetään. Leikattavan silmän kohdalle laitetaan avoin liina. Silmää ilmeisesti tipoilla puudutetaan.
- Itse leikkaus tapahtuu nopeasti, muutamassa minuutissa. Et tunne mitään, ei pelota. Katsot vain lääkärin takana olevalla seinällä tiettyä "pistettä", et liikuta silmääsi. Lääkäri touhuaa "jotain".
- Yhtäkkiä silmissä mustenee: mykiösi on poistettu. Älä hätäänny. Ei mene kuin noin 1 min. kun tekomykiö on asetettu paikalleen ja näet taas.
- Sitten se onkin siinä. Kasvojasi pyyhitään, kysytään vointiasi ja saat nousta pöydän / tuolin reunalle istumaan.
- Itse istuin vielä muist. n. tunnin odotushuoneessa tarkkailtavana. Toisella kerralla voin muist. hiukan huonosti, makasin odotushuoneen sohvalla.
Kotihoitoon annetaan ohjeet. Itse tulin taksilla kotiin.- Anonyymi00004
Itse lopetin kaukolasien käytön. Lukulaseja käytän vielä kirjaa lukiessa, mutta en esim. täällä netissä kirjoitellessa, tosin sivunhan voi zuumata suuremmaksi. Oikea silmäni näkee paremmin kuin vasen.
- Anonyymi00006
Kiitos, kun vastaatte siitä on apua.
Mietin pitääkö pyytää itse miten lähinäkö onnistuisi ilman laseja vai tekeekö he leikkauksen miten näkevät parhaaksi? Jostain luin että olisi pari eri vaihtoehtoa.
Toinen juttu toivuitteko nopeasti vai menikö siihen viikkoja?
Kolmas asia. Kuinka nopeasti pystyitte ajamaan autoa.- Anonyymi00007
Öisin täytyi pitää muovista silmäkupua, kait, ettei unissaan koske silmiinsä. En muista kuinka monta yötä, ehkä 10 vrk?
Minulla ei ole autoa. En osaa sanoa.
Piti muist. puoli vuotta varoa auringonvaloa (vai sekoitanko johonkin toiseen asiaan?).
- Anonyymi00008
Kaihileikkaus on ihan simppeli juttu, kannattaa mennä kun kerran pääsee. Leikkaava lääkäri kertoi minulle koko ajan mitä tapahtuu nyt ja mitä seuraavaksi, oli tosi turvallinen olo leikkauksen ajan, taisi kestää puoli tuntia koko operaatio, sitten hetkeksi toiseen tilaan toipumaan ja taksilla kotiin. Etukäteen annettiin resepti silmätipoille, joten lääkkeet oli jo suositusten mukaan haettu ennen leikkausta. Viikon piti öisin pitää kupua silmän päällä jottei vahingossa hiero silmää yöllä, silmätippoja kahta eri laatua, monta kertaa päivässä, muistaakseni neljän viikon ajan. Minulta ei kysytty haluanko kauko- vai lähinäön, ohjeissa siitä kyllä puhutaan, mutta minulta ei kysytty, enkä muistanut asiaa itsekään ottaa esille. Odotan nyt toisen silmän kaihin etenemistä ja sitä myöten leikkausta, sen jälkeen en enää tarvinne kaukolaseja.
- Anonyymi00009
Suit sait sukkelasti sipasevat.
- Anonyymi00010UUSI
Sain setelin ja kun soitin ajanvaraukseen niin sanoivat että yhden silmän leikkaus on helppo juttu. Voi mennä yksin kotiin bussilla jos toinen silmä on kunnossa. Ei tarvitse saattajaa. Toivotaan parasta . Yksiteho-eli kaukonäköön fiksaavat. Kukaan täällä ei ole valittanut joten yritän olla reipas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1092300Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???26954- 71902
- 103896
- 48845
Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha568830- 82728
Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk76670Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik25624- 64606