Tsupparina varmaan on oltu itsekin olin, mutta yksi teini-iän erikoinen paikka oli minulla keilojen pystyttäjä, kun täällä ei vielä ollut automaattiratoja, muutama tunti illassa oltiin, ja joka ilta sai sen palkan käteen, muistaakseni jotain parikymppiä, ja se oli ihan omaa rahaa ja tuntui hienolta.
Nuoruuden työpaikkoja?
Anonyymi-ap
33151
1Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
- Otatko yhteyttäKaivattuusi tänä vuonna?
- Onki meilläMies kaikki hyvin?
- Persut nousi kakkospaikalle ohi kokoomuksen - SDP alle 23%Näin tosiaan näyttää, että persujen kannatus nousee hitaasti kohti vaaleja. Se on toki ollut heille tavallista aiemminkin.
Vastaukset 33
Vanhimmat
Kukkakaupan tsupparina aloitin työhommat.Fillarilla kukkapaketit perille, seuraava homma oli ruokakaupan mopolähetti.
Joka toinen on kai ollut kukkatsuppari.
Onpa kiva tuo keilojen pystyttäjä, en ole koskaan kuullut. Oma tyttöni oli golfkentällä pallojen kerääjä.
Itse olin mattokutomossa ja hakkasin kangaspuita päivät päästään. Kerran suututti kun joku rouva tilasi ja sitten kun piti maksaa ja hakea pois niin sanoi kauppiaalle: en osta kun on niin löysästi kudottu. Tekosyy oli, ei muuten ollut löysää. Käsivoimat oli kuin apinalla. Silloin kun oli katsonut vastaavaa mattoa, tähän uuteen siis valitsi eri värit, oli ihan samanlaisella tiiviydellä kuin mitä aina kudoin.
Keilojen pohjassa oli kolo, ja keilojen paikoissa radalla pienet reiät, joista nousi lyhyt tappi, kun painoi pientä poljinta jalalla, eli keilojen pystytys ei kestänyt montaa sekuntia.
Jos olisi saanut lahjuksen, olisi voinut painaa syvempään
jolloin keila olisi junttaantunut pystyyn
eikäv astustaja olisi saanut niitä nurin
ja
kaikki voittaisivat paitsiv astusta ja sen kuppikunnat
Ei sitä poljinta pystynyt käyttämään kuin vain silloin kun laittoi keilat paikoilleen.
Tiilien putsarina viikon pari olin, vanhoja tiilitaloja oli purettu, ja naputeltiin rappia pois tiilistä, siitä sai jotain pikkurahaa.
Siinä ei tienannu, surkeaa hommaa......
Ei ole töissä ollut monikaan palstalainen, ei.
Niin vastaan aina kun kysytään, että mitään töitä en ole tehnyt.
He on jo työnuuvuttamina kuolleet.
13v ikäisenä äitini tuntevan talollisen propsin kuorintaa saaressa venematkan päässä. Yksin kuorimassa. Majoitus pinon kupeelle tekemässäni havumajassa.
Maanantai aamuisin 3km:n soutumatka ja yksi askarointia lauantaiden puolelle päivin ja sitten soudellen venerantaan ja fillarilla kotiin saunomaan, syömään ja nukkumaan. Varhain maanantai aamulla homma uusiksi.
14v ikäisenä EG:n sellutehtaan edessä järvellä tukkien lajittelua, propsinippujen riisumista. Yksi viikko yöt järjestelyhinaajalla klo 17 > klo 06:een.
Joskus on tullut yhden vuoden vaihesiirto vuosilukujen muistamisessani.
Olin jo 15 ikäinen oppiessani em. firman verstaalla rautarakentamisen alkeet yksinkertaisten piirrustusten lukemisesta tuotteen osien valmistamiseen ja kokoonpano hitsaukseen. Sähköllä. Hyvät koneet ja emäksiset puikot. Palkka oli hyvä. 150mk/h. Nuoremman hitsaajan palkka oli 210mk ja vanhemman 240mk.
Kouluvuosina en pitänyt lainkaan oikeita kesälomia.
Sellaisen 2-viikkosesta nautin ensimmäisen kerran 27v ikäisenä.
Muutama kuukausi ennen inttiin menoa sain pitää osan palkastani. Selvisin maksamalla mittavan ruokarahan äidilleni.
Selvitäkseni siitä, minun oli vaihdettava tehtaan kunnossapito verstaan työ paremmin palkattuun rakennuspuuhaan.
Vieraalle tehdyn palkkatyön vastapainoksi lopetin vakituisen työn 52 vuotisena ja harrastelin sitä työttömyysjaksojen väleissä 57 vuotiseksi.
Miksi vanhempasi panivat / päästivät sinut näin koviin töihin hyvin nuorena?
Silloinkin se oli epätavallista noissa olosuhteissa. Nykyäänhän tuolaisesta saattaisivat vanhemmat joutua syytteeseen. Ikäisteni muu puuhastelu oli tavallista.
Minun hätistämiseni johtui äitini pohjattomasta ahneudesta ja minun olemassa oloni kyseenalaisuudesta. Olenko todella vanhempieni ( äitini ) lapsi.
Kamala äiskä.
Kaupunkinuorena oli mukavaa päästä maalle heinätöihin, ajamaan traktoria ja hakemaan ihan yksin lehmiä kilometrien päästä laitumelta.
Kyllähän lapset meidän nuoruudessamme töitä tekivät kotitilalla.
Heinäpellolla ja pikkusisäaskareita.
Itse olin 13-vuotias, kun minut laitettiin muutamaksi viikoksi jäätelöä myymään. Matkaa oli 10 km, jonka menin polkupyörällä.
Se oli ihan luonnollista silloin maalla.
Sitten olin kotikyläni kaupassa ja kaupungissa baarissa.
Siihen mailmanaikaan oli yksi pääasioista, että työtä piti oppia tekemään.
Se oli kaikilla sama. Ei silloin mitään lapsityövoimasta puhuttu.
Kouluistakin sai perunannostolomia.
Maailma muuttuu. Onko tuo hyvä vai paha, että lapset kulkee kaupungilla kännykkä korvalla, eivätkä nosta perunoita.
Moni asia oli jotenkin terveemmällä pohjalla enneaikaan, ei ollut kaikenmaailman kiusauksia ja kotkotuksia, asiat oli selvempiä oli helpompi elää. Nyt on esim. nuorilla mopo-miittejä joissa kaahataan ja hurjastellaan, voi olla satakin ihmistä paikalla, en muista omasta kaupunkinuoruudestani mitään tuonkaltaista lähellekään.
Meidän nuoruudessa mentiin töihin kun koulu loppui.Nyt ei mennä, kun ei ole töitä.
Kun koulu loppui, kiertelin kaupunkia ja kyselin eri paikoista ja sitten menin "työnvälitystoimistoon" Sieltä annettiin lappu kouraan, että mene tuonne. Menin musiikkikauppaan myymään äänilevyjä ja soittimia. Sieltä sitten menin mielenkiintoisempaan paikkaan, vaikka pienemmällä palkalla ja sillä alalla olin eläkeikään saakka.
...jatkan tätä hieman: Radiosta kuului juuri Jörgen Petersenin soittamana "Särkyneen toiveen katu" ... se levy jäi mieleen silloiselle äänilevynmyyjälle: Sitä myytiin "ihan mahdoton" määrä. Levyjä tuli kauppaan ja paketti oli jätettävä tiskille, kun ne levyt myytiin samatien loppuun, ja seuraava kasa; sama juttu.
Tanskan poika osas soittaa, kyllä.
On siinä taasälynvälys ollut aloituksen tekijällä..
Tilastoako teet.
Hyvä etteivät kaikki olle vetonarussasi pomotar, joka luulee olevansa oikealla asialla!
Oletko aina vihainen? Ikävää jos niin on, en tee tilastoja, mut kerro sinäkin jotain töistäsi, ei tämä ole haudanvakava palsta, anna näppiksen vaan laulaa.
terv. aloittaja, enkä ole mikään -tar.
Hgin kaup. Puiso-osasto oli mukava työpaikka.
Samaten Postin lajittelukeskuksen jouluapulaisena.
Puisto-osasto.
Hermot lepää luonnon parissa.
Sitten passi voiduitta sossuyhteiskunna tukien kinuajiksi?
Katselin tuossa amerikkalaista keskustelua taivaska navalta jossa oli kotirouvayhdistys, ja ohimennen todettiin
että valtaosalla niistä on oma yritys, siis jotain pientä paikallispuuhastelua
Aivan mahdoton ajatus sosdemsääntelyssä jossa pitää olla tilintarkastjat ja luvat ja eläkemksut mikroyrityksillä ja jossa
sosiaalituet viedään jos erehtyy tekemään joku hullu työtä korvauksella mikroyrityksessään
Amerikkalaista touhua ei voi saada toimimaan pohjoismaissa, ei Suomessakaan, yrityshenkisyys otetaan sieltä, ei sitä kovaa trumppilaisuutta.
Portsarina tuli oltua nuoruudessa maaseudun hotelliravintolan ovella.
Viikolla oli hiljaista, mutta viikonloput kiireisiä monella muotoa.
Takintaskut täyttyivät kolikoista mukavasti, joukkoon mahtui myös lehtirahoja.
Välillä piti käydä respan puolella tyhjentämässä.
Portsarina on nähty hyviä ja sitten ei-hyviä tyyppejä, yksi oli tutkinu mun takin taskut ja raivosi taskumatista.
Silloin sai tilinkin käteisellä, ei tarvittu pankkeja välissä.
Olihan silloin voimia vaikka mihin.
Teollisompelijana olen ollut ja hoitoapulaisena kehitysvamma-alan laitoksessa. Lapsepiikanakin yritin olla, mutta tuli potkut kun en ymmärtänyt lasten päälle mitään, ihan hyvä niin.