Nuoruuden työpaikkoja?

Anonyymi-ap

Tsupparina varmaan on oltu itsekin olin, mutta yksi teini-iän erikoinen paikka oli minulla keilojen pystyttäjä, kun täällä ei vielä ollut automaattiratoja, muutama tunti illassa oltiin, ja joka ilta sai sen palkan käteen, muistaakseni jotain parikymppiä, ja se oli ihan omaa rahaa ja tuntui hienolta.

33

150

Vastaukset 33

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kukkakaupan tsupparina aloitin työhommat.Fillarilla kukkapaketit perille, seuraava homma oli ruokakaupan mopolähetti.

• Anonyymi00004

Joka toinen on kai ollut kukkatsuppari.

• Anonyymi00002

Onpa kiva tuo keilojen pystyttäjä, en ole koskaan kuullut. Oma tyttöni oli golfkentällä pallojen kerääjä.
      Itse olin mattokutomossa ja hakkasin kangaspuita päivät päästään. Kerran suututti kun joku rouva tilasi ja sitten kun piti maksaa ja hakea pois niin sanoi kauppiaalle: en osta kun on niin löysästi kudottu. Tekosyy oli, ei muuten ollut löysää. Käsivoimat oli kuin apinalla. Silloin kun oli katsonut vastaavaa mattoa, tähän uuteen siis valitsi eri värit, oli ihan samanlaisella tiiviydellä kuin mitä aina kudoin.

• Anonyymi00003

Keilojen pohjassa oli kolo, ja keilojen paikoissa radalla pienet reiät, joista nousi lyhyt tappi, kun painoi pientä poljinta jalalla, eli keilojen pystytys ei kestänyt montaa sekuntia.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Keilojen pohjassa oli kolo, ja keilojen paikoissa radalla pienet reiät, joista nousi lyhyt tappi, kun painoi pientä poljinta jalalla, eli keilojen pystytys ei kestänyt montaa sekuntia.

Jos olisi saanut lahjuksen, olisi voinut painaa syvempään
        jolloin keila olisi junttaantunut pystyyn
        eikäv astustaja olisi saanut niitä nurin
        ja
        kaikki voittaisivat paitsiv astusta ja sen kuppikunnat

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Jos olisi saanut lahjuksen, olisi voinut painaa syvempään
        jolloin keila olisi junttaantunut pystyyn
        eikäv astustaja olisi saanut niitä nurin
        ja
        kaikki voittaisivat paitsiv astusta ja sen kuppikunnat

Ei sitä poljinta pystynyt käyttämään kuin vain silloin kun laittoi keilat paikoilleen.

• Anonyymi00005

Tiilien putsarina viikon pari olin, vanhoja tiilitaloja oli purettu, ja naputeltiin rappia pois tiilistä, siitä sai jotain pikkurahaa.

• Anonyymi00033

Siinä ei tienannu, surkeaa hommaa......

• Anonyymi00008

Ei ole töissä ollut monikaan palstalainen, ei.

• Anonyymi00009

Niin vastaan aina kun kysytään, että mitään töitä en ole tehnyt.

• Anonyymi00010

He on jo työnuuvuttamina kuolleet.

• Anonyymi00011

13v ikäisenä äitini tuntevan talollisen propsin kuorintaa saaressa venematkan päässä. Yksin kuorimassa. Majoitus pinon kupeelle tekemässäni havumajassa.
      Maanantai aamuisin 3km:n soutumatka ja yksi askarointia lauantaiden puolelle päivin ja sitten soudellen venerantaan ja fillarilla kotiin saunomaan, syömään ja nukkumaan. Varhain maanantai aamulla homma uusiksi.
      14v ikäisenä EG:n sellutehtaan edessä järvellä tukkien lajittelua, propsinippujen riisumista. Yksi viikko yöt järjestelyhinaajalla klo 17 > klo 06:een.
      Joskus on tullut yhden vuoden vaihesiirto vuosilukujen muistamisessani.
      Olin jo 15 ikäinen oppiessani em. firman verstaalla rautarakentamisen alkeet yksinkertaisten piirrustusten lukemisesta tuotteen osien valmistamiseen ja kokoonpano hitsaukseen. Sähköllä. Hyvät koneet ja emäksiset puikot. Palkka oli hyvä. 150mk/h. Nuoremman hitsaajan palkka oli 210mk ja vanhemman 240mk.
      Kouluvuosina en pitänyt lainkaan oikeita kesälomia.
      Sellaisen 2-viikkosesta nautin ensimmäisen kerran 27v ikäisenä.
      Muutama kuukausi ennen inttiin menoa sain pitää osan palkastani. Selvisin maksamalla mittavan ruokarahan äidilleni.
      Selvitäkseni siitä, minun oli vaihdettava tehtaan kunnossapito verstaan työ paremmin palkattuun rakennuspuuhaan.

Vieraalle tehdyn palkkatyön vastapainoksi lopetin vakituisen työn 52 vuotisena ja harrastelin sitä työttömyysjaksojen väleissä 57 vuotiseksi.

• Anonyymi00012

Miksi vanhempasi panivat / päästivät sinut näin koviin töihin hyvin nuorena?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Miksi vanhempasi panivat / päästivät sinut näin koviin töihin hyvin nuorena?

Silloinkin se oli epätavallista noissa olosuhteissa. Nykyäänhän tuolaisesta saattaisivat vanhemmat joutua syytteeseen. Ikäisteni muu puuhastelu oli tavallista.
        Minun hätistämiseni johtui äitini pohjattomasta ahneudesta ja minun olemassa oloni kyseenalaisuudesta. Olenko todella vanhempieni ( äitini ) lapsi.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Silloinkin se oli epätavallista noissa olosuhteissa. Nykyäänhän tuolaisesta saattaisivat vanhemmat joutua syytteeseen. Ikäisteni muu puuhastelu oli tavallista.
        Minun hätistämiseni johtui äitini pohjattomasta ahneudesta ja minun olemassa oloni kyseenalaisuudesta. Olenko todella vanhempieni ( äitini ) lapsi.

Kamala äiskä.

• Anonyymi00013

Kaupunkinuorena oli mukavaa päästä maalle heinätöihin, ajamaan traktoria ja hakemaan ihan yksin lehmiä kilometrien päästä laitumelta.

• Kyllähän lapset meidän nuoruudessamme töitä tekivät kotitilalla.
      Heinäpellolla ja pikkusisäaskareita.
      Itse olin 13-vuotias, kun minut laitettiin muutamaksi viikoksi jäätelöä myymään. Matkaa oli 10 km, jonka menin polkupyörällä.
      Se oli ihan luonnollista silloin maalla.
      Sitten olin kotikyläni kaupassa ja kaupungissa baarissa.

Siihen mailmanaikaan oli yksi pääasioista, että työtä piti oppia tekemään.
      Se oli kaikilla sama. Ei silloin mitään lapsityövoimasta puhuttu.
      Kouluistakin sai perunannostolomia.

Maailma muuttuu. Onko tuo hyvä vai paha, että lapset kulkee kaupungilla kännykkä korvalla, eivätkä nosta perunoita.

• Anonyymi00027

Moni asia oli jotenkin terveemmällä pohjalla enneaikaan, ei ollut kaikenmaailman kiusauksia ja kotkotuksia, asiat oli selvempiä oli helpompi elää. Nyt on esim. nuorilla mopo-miittejä joissa kaahataan ja hurjastellaan, voi olla satakin ihmistä paikalla, en muista omasta kaupunkinuoruudestani mitään tuonkaltaista lähellekään.

• Anonyymi00014

Meidän nuoruudessa mentiin töihin kun koulu loppui.Nyt ei mennä, kun ei ole töitä.
      Kun koulu loppui, kiertelin kaupunkia ja kyselin eri paikoista ja sitten menin "työnvälitystoimistoon" Sieltä annettiin lappu kouraan, että mene tuonne. Menin musiikkikauppaan myymään äänilevyjä ja soittimia. Sieltä sitten menin mielenkiintoisempaan paikkaan, vaikka pienemmällä palkalla ja sillä alalla olin eläkeikään saakka.

• Anonyymi00016

...jatkan tätä hieman: Radiosta kuului juuri Jörgen Petersenin soittamana "Särkyneen toiveen katu" ... se levy jäi mieleen silloiselle äänilevynmyyjälle: Sitä myytiin "ihan mahdoton" määrä. Levyjä tuli kauppaan ja paketti oli jätettävä tiskille, kun ne levyt myytiin samatien loppuun, ja seuraava kasa; sama juttu.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00016 kirjoitti:

...jatkan tätä hieman: Radiosta kuului juuri Jörgen Petersenin soittamana "Särkyneen toiveen katu" ... se levy jäi mieleen silloiselle äänilevynmyyjälle: Sitä myytiin "ihan mahdoton" määrä. Levyjä tuli kauppaan ja paketti oli jätettävä tiskille, kun ne levyt myytiin samatien loppuun, ja seuraava kasa; sama juttu.

Tanskan poika osas soittaa, kyllä.

• Anonyymi00018

On siinä taasälynvälys ollut aloituksen tekijällä..
      Tilastoako teet.

Hyvä etteivät kaikki olle vetonarussasi pomotar, joka luulee olevansa oikealla asialla!

• Anonyymi00019

Oletko aina vihainen? Ikävää jos niin on, en tee tilastoja, mut kerro sinäkin jotain töistäsi, ei tämä ole haudanvakava palsta, anna näppiksen vaan laulaa.
        terv. aloittaja, enkä ole mikään -tar.

• Anonyymi00020

Hgin kaup. Puiso-osasto oli mukava työpaikka.

Samaten Postin lajittelukeskuksen jouluapulaisena.

• Anonyymi00021

Puisto-osasto.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Puisto-osasto.

Hermot lepää luonnon parissa.

• Anonyymi00023

Sitten passi voiduitta sossuyhteiskunna tukien kinuajiksi?

Katselin tuossa amerikkalaista keskustelua taivaska navalta jossa oli kotirouvayhdistys, ja ohimennen todettiin

että valtaosalla niistä on oma yritys, siis jotain pientä paikallispuuhastelua

Aivan mahdoton ajatus sosdemsääntelyssä jossa pitää olla tilintarkastjat ja luvat ja eläkemksut mikroyrityksillä ja jossa

sosiaalituet viedään jos erehtyy tekemään joku hullu työtä korvauksella mikroyrityksessään

• Anonyymi00024

Amerikkalaista touhua ei voi saada toimimaan pohjoismaissa, ei Suomessakaan, yrityshenkisyys otetaan sieltä, ei sitä kovaa trumppilaisuutta.

• Anonyymi00026

Portsarina tuli oltua nuoruudessa maaseudun hotelliravintolan ovella.
      Viikolla oli hiljaista, mutta viikonloput kiireisiä monella muotoa.
      Takintaskut täyttyivät kolikoista mukavasti, joukkoon mahtui myös lehtirahoja.
      Välillä piti käydä respan puolella tyhjentämässä.

• Anonyymi00028

Portsarina on nähty hyviä ja sitten ei-hyviä tyyppejä, yksi oli tutkinu mun takin taskut ja raivosi taskumatista.

• Anonyymi00030

Silloin sai tilinkin käteisellä, ei tarvittu pankkeja välissä.

• Anonyymi00031

Olihan silloin voimia vaikka mihin.

• Anonyymi00032

Teollisompelijana olen ollut ja hoitoapulaisena kehitysvamma-alan laitoksessa. Lapsepiikanakin yritin olla, mutta tuli potkut kun en ymmärtänyt lasten päälle mitään, ihan hyvä niin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuollut teini Kajaanissa

Kuulemma sellaista huhua liikkeessä?
      Kajaani
      13
      2426
    2. Totta on asia. Jeffrey Cohen on jättänyt Sofian.

Vaimon viesti on paljastanut totuuden.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      274
      1132
    3. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      167
      1128
    4. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      79
      907
    5. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      87
      843
    6. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      63
      818
    7. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      24
      745
    8. Kuinkahan monen

Naisen puolisoa olet nainen vikitellyt ja eron aiheuttanut? Toivottavasti karma on ku*sut muroihisi useamman kuin kerran
      Ikävä
      69
      711
    9. Mitä sä haluat vanhus?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      65
      691
    10. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      142
      681
    11. Mies, kumman ottaisit mieluummin

176 cm vai 154 cm naisen, jos molemmat muuten yhtä viehättäviä? Mikä on oma pituutesi?
      Sinkut
      136
      673
    12. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      47
      660
    13. Kauan mökötetään toisillemme?

Loppuelämäkö? Vai oisko jo pussailutreffit?
      Ikävä
      53
      614
    14. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      608
    15. Tekisi mieli vetäistä kunnon jurrit sinun kanssasi

Ja keskustella asiat, ei tästä tule hevonvttua.
      Ikävä
      46
      604
    16. Pettymys TTK-parketilla! Anna Hanski tippui - Sami-opelta erikoinen heitto: "Nyt sä pääset..."

Toisena parina Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta tippuivat Anna Hanski ja Sami Helenius. Pettymys oli käsinkosketeltava y
      Tanssii tähtien kanssa
      25
      583
    17. Anteeksi mies

En jaksa tätä…, en halua, että sinulla on paha mieli tämän takia. Viestiä Sinulle.
      Ikävä
      44
      574
    18. Eikö olisi mukavaa

Jakaa arki yhdessä mies. Tämmöisin aatoksin.
      Ikävä
      40
      554
    19. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      55
      548
    20. Kerro mies tarinasi

Miksi kaikki meni niinkuin meni? Haluaisin vieläkin ymmärtää. Tuskin saan vastausta häneltä, koska etsin aavikolta juuri
      Ikävä
      20
      528
    Aihe