Suomalainen työelämä on nykyään perseestä. Joka paikasta saa lukea koeaikapuruista. Työnantajien moraali ja ammattitaito kadonnut. Huolestuttava kehitys. Työntekijällä ei ole mitään vaikuttamisen mahdollisuuksia.
Sitä on suomalainen työelämä.
Koeaikapuruista
30
115
Vastaukset 30
- Anonyymi00001
Eräs julkaisu referoiden:
"Kuullut tarinoita nuorten työelämästä. Koeaikapurkuja tehdään ilman kunnollista keskustelua, kuinka työntekijä on onnistunut. Moni työntekijä ei tiedä omia oikeuksiaan eikä kyseenalaista mitään. Luottamus työnantajiin on heikko"- Anonyymi00002
Jutun mukaan joku irtisanottu raskauden takia, joka laiton irtisanominen. Niin toimitaan suomalaisessa "hyvinvointivaltiossa".
- Anonyymi00003UUSI
Työnantajat eivät arvosta työntekijöitään eikä siksi voi arvostaa työnantajia
- Anonyymi00004UUSI
Kyllä narsistinen hyypiö on potkunsa ansainnut
- Anonyymi00006UUSI
Ansainnut potkut "työnjohtajan" ja parin "työkaverin" arvostelun takia. Huomaa lainausmerkit epäkunnioittamisen merkiksi. Tuommoisia ei voi laskea työnjohtajaksi ja työkavereiksi. Huomaa johtajaa kohtaan annetuista kehuista eriarvoisuuden. Kunnioitus ei mennyt kumpaakaan suuntaan. Ap ei ollut aloitteellinen. Ehkä sitä narsistien paskaa ihmistuntemusta ja johtamistaitoa.
- Anonyymi00008UUSI
Narsisti heijastaa omat huonot puolensa ja oman pahuutensa toiseen henkilöön osana psykologista puolustusmekanismia, jota kutsutaan projektioiksi. Narsisti saattaa syyttää muita siitä, että he ovat itsekkäitä, manipuloivia tai epäluotettavia, vaikka nämä piirteet ovat hänen omiaan. Narsisti ei kykene käsittelemään omia negatiivisia tunteitaan tai piirteitään, joten hän siirtää ne toisiin ihmisiin ja syyttää heitä samoista asioista, joita hän itse tekee. Narsistin olo helpottuu, kun itsessä ei näe huonoja puolia, samalla myös voi olla ottamatta vastuuta ja välttää kipeitä tunteita. Narsisti jatkuvasti kritisoi ja vähättelee toista henkilöä, jotta hän ei joutuisi kohtaamaan omia epävarmuuksiaan ja heikkouksiaan vaan voi nähdä ne toisessa.
Narsistit esittävät olevansa uhreja saadakseen myötätuntoa, välttääkseen vastuuta ja saadakseen uhrin epäilemään itseään. Uhriutuminen voi olla erityisen hämmentävää, koska se saa muut tuntemaan syyllisyyttä ja epäilemään omia havaintojaan. ”Olenko tosiaan ollut näin kauhea?” ”Kylläpä hän kärsii”. Narsisti usein yrittää muuttaa tarinaa tai vääristellä tapahtumia. Silloin on tärkeää pitää kiinni faktoista eikä antaa hänen sekoittaa todellisuutta. Narsisti voi myös pyytää uhria korjaamaan tilannetta esimerkiksi pyytämällä sinua lohduttamaan ja vakuuttelemaan, että hän on oikeassa. Narsistista voi tulla myös marttyyri ja mököttäjä, kunnes olet antanut periksi ja suostunut jälleen hänen ymmärtäjäkseen. Älä anna hänen vetää sinua mukaan tähän dynamiikkaan vaan pyri tunnistamaan valheellinen uhriutuminen aidosta:
Valheellisesti uhriutuva henkilö, eli "pseudouhri", voidaan usein paljastaa tarkastelemalla hänen kertomustaan kriittisesti. Tässä muutamia keinoja erottaa pseudouhri aidosta:
Tarinan ristiriitaisuudet– Pseudouhrin kertomus voi muuttua ajan myötä, sisältää epäloogisia yksityiskohtia tai olla täynnä liioittelua. Tarina voi olla myös täysin mustavalkoinen.
Oman toiminnan puuttuminen – Aidossa uhrikertomuksessa henkilö yleensä tunnistaa myös omat virheensä tai toimintansa osana tapahtumia. Pseudouhri sen sijaan esittää itsensä täysin viattomana ja jättää omat vahingoittavat tekonsa ja sanansa kokonaan pois.
Liiallinen dramatisointi – Pseudouhri saattaa käyttää voimakkaita tunnesanoja ja esittää tilanteen äärimmäisen traagisena saadakseen sympatiaa.
Toisten mustamaalaaminen - Hän voi pyrkiä kääntämään huomion pois itsestään syyttämällä muita jatkuvasti ilman konkreettisia todisteita. - Anonyymi00010UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Narsisti heijastaa omat huonot puolensa ja oman pahuutensa toiseen henkilöön osana psykologista puolustusmekanismia, jota kutsutaan projektioiksi. Narsisti saattaa syyttää muita siitä, että he ovat itsekkäitä, manipuloivia tai epäluotettavia, vaikka nämä piirteet ovat hänen omiaan. Narsisti ei kykene käsittelemään omia negatiivisia tunteitaan tai piirteitään, joten hän siirtää ne toisiin ihmisiin ja syyttää heitä samoista asioista, joita hän itse tekee. Narsistin olo helpottuu, kun itsessä ei näe huonoja puolia, samalla myös voi olla ottamatta vastuuta ja välttää kipeitä tunteita. Narsisti jatkuvasti kritisoi ja vähättelee toista henkilöä, jotta hän ei joutuisi kohtaamaan omia epävarmuuksiaan ja heikkouksiaan vaan voi nähdä ne toisessa.
Narsistit esittävät olevansa uhreja saadakseen myötätuntoa, välttääkseen vastuuta ja saadakseen uhrin epäilemään itseään. Uhriutuminen voi olla erityisen hämmentävää, koska se saa muut tuntemaan syyllisyyttä ja epäilemään omia havaintojaan. ”Olenko tosiaan ollut näin kauhea?” ”Kylläpä hän kärsii”. Narsisti usein yrittää muuttaa tarinaa tai vääristellä tapahtumia. Silloin on tärkeää pitää kiinni faktoista eikä antaa hänen sekoittaa todellisuutta. Narsisti voi myös pyytää uhria korjaamaan tilannetta esimerkiksi pyytämällä sinua lohduttamaan ja vakuuttelemaan, että hän on oikeassa. Narsistista voi tulla myös marttyyri ja mököttäjä, kunnes olet antanut periksi ja suostunut jälleen hänen ymmärtäjäkseen. Älä anna hänen vetää sinua mukaan tähän dynamiikkaan vaan pyri tunnistamaan valheellinen uhriutuminen aidosta:
Valheellisesti uhriutuva henkilö, eli "pseudouhri", voidaan usein paljastaa tarkastelemalla hänen kertomustaan kriittisesti. Tässä muutamia keinoja erottaa pseudouhri aidosta:
Tarinan ristiriitaisuudet– Pseudouhrin kertomus voi muuttua ajan myötä, sisältää epäloogisia yksityiskohtia tai olla täynnä liioittelua. Tarina voi olla myös täysin mustavalkoinen.
Oman toiminnan puuttuminen – Aidossa uhrikertomuksessa henkilö yleensä tunnistaa myös omat virheensä tai toimintansa osana tapahtumia. Pseudouhri sen sijaan esittää itsensä täysin viattomana ja jättää omat vahingoittavat tekonsa ja sanansa kokonaan pois.
Liiallinen dramatisointi – Pseudouhri saattaa käyttää voimakkaita tunnesanoja ja esittää tilanteen äärimmäisen traagisena saadakseen sympatiaa.
Toisten mustamaalaaminen - Hän voi pyrkiä kääntämään huomion pois itsestään syyttämällä muita jatkuvasti ilman konkreettisia todisteita.Suurinpiirtein noin. Sillä erolla, että narsisti on oikeasti paha, ilkeä, syyttelevä tmv.
Kiltti/normaali ei ole oikeasti paha.
Kyse on ihmisen kunnioittamisesta, asiallisesta/hyvästä käytöstavoista, vuorovaikutuksesta. Huonoa käytöstä ei tarvitse sietää. Se on sitä kiusaamista ja häirintää.
Epäasiallista kohtelua ei tule hyväksyä missään muodossa
https://ttk.fi/tyoturvallisuus/tyoympariston-turvallisuus/hairinta-ja-epaasiallinen-kohtelu/ - Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Toisten mustamaalaaminen - Hän voi pyrkiä kääntämään huomion pois itsestään syyttämällä muita jatkuvasti ilman konkreettisia todisteita.Sopii hyvin avaajaan
- Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
Sopii hyvin avaajaan
Olette niitä ihmisiä, ketkä hyväksyy tämänkin
”Häirintä urheilussa on yhä valitettavan yleistä”
https://www.sjl.fi/paikalliset/8037846
- Anonyymi00005UUSI
Luottamus murenee niin helposti
- Anonyymi00007UUSI
Ok, friikki
- Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ok, friikki
Teidän käytös on myös friikkimäistä täältä suunnalta katsottuna. Yksi niistä syistä on sovitteluhaluttomuus. Ei kukaan asiallinen ihminen kieltäydy sovittelusta, vain narsistifriikit.
- Anonyymi00009UUSI
Haavoittuva narsisti kokee olevansa jatkuvasti epäoikeudenmukaisuuden kohde. Maailma on häntä kohtaan epäreilu, muut ihmiset eivät ymmärrä häntä ja elämä kohtelee häntä poikkeuksellisen kaltoin. Uhrin rooli ei ole satunnainen vaan pysyvä identiteetti, jonka kautta hän tulkitsee lähes kaiken.
- Anonyymi00012UUSI
Olet oikeassa. Tuohon se lopulta menee, kun tarpeeksi lytätään. Arvet eivät parane koskaan. Ihminen herkistyy, alkaa pelkäämään ihmisiä ja ei enää luota ihmisiin. Kyllä se on ns. narsistien ihmisten tekemä kaltoinkohtelu. Toisilla ei ole tarvetta kohdella ja arvostella muita huonosti. Vain narsisteilla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_kaltoinkohtelu - Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Olet oikeassa. Tuohon se lopulta menee, kun tarpeeksi lytätään. Arvet eivät parane koskaan. Ihminen herkistyy, alkaa pelkäämään ihmisiä ja ei enää luota ihmisiin. Kyllä se on ns. narsistien ihmisten tekemä kaltoinkohtelu. Toisilla ei ole tarvetta kohdella ja arvostella muita huonosti. Vain narsisteilla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_kaltoinkohteluValta-aseman väärin käytös yksi niistä. Esimerkiksi:
https://tiituspedia.fandom.com/fi/wiki/Klonkku - Anonyymi00015UUSI
Avaaja pähkinänkuoressa
- Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Avaaja pähkinänkuoressa
Tässä on koko ajan yksi erimielisyys. Teidän mielestä ihmisten huonosti kohtelu, aliarvioiminen, syyttely, dissaaminen jne. on hyväksyttyä.
Eriarvoiseen kohteluun, syrjimiseen ja rasismiin pitää uskaltaa puuttua konkreettisesti. Pitää pystyä osoittamaan, että tämä toiminta ei ole hyväksyttävää. Teiltä se puuttuu, valitettavasti. Enemmän olette niitä sallivia ihmisiä. - Anonyymi00019UUSI
Kuulostaa meidän toimitusjohtajalta.
Itse on aika useinkin mm. nälvimässä toisen ulkonäöstä, suututtanut muutaman asiakkaankin sen verran, etteivät osta meiltä enää raaka-ainetta vaan muilta, haukkuu työntekijöitä ja kova uhoamaan. ja silloinkin, kun on eli on olevinaan asiallinen, niin on jotenkin teennäisesti ja kaksinaamaisesti. Kehuu kyllä, että kaikki ollaan samalla viivalla ja samassa veneessä, myös hän meidän kaikkien puolella. Mutta eipä se ole ihan niin mennyt.
Ja hitto, jos päättää ottaa jonkun silmätikukseen, niin se ihminen sitten on sitä oikein ja yrittämällä yrittää saada sen lähtemään tai tuntemaan ainakin olonsa mahdollisimman surkeaksi. Yleensä sellainen työntekijä, joka edes vähän kysyy jostain asiasta aiheuttaen hänelle tunteen kyseenalaistamisesta. Saati sitten, jos pitää puoliaan tai sanoo vastaan jostain ihan selkeästäkin asiasta.
Mua esimerkiksi on nokkinut aika kovin ajoittain viime vuosien aikaan. Kerran sai mut suuttumaan ihan sillä, kun alkoi huutamaan mulle aika hitonmoisella kiukulla suoraan ihan mitättömästä asiasta. Olin sairastellut lomalla ja väitti osittain senkin perusteella, ettei musta ole enää työntekoon. Muutenkin vetosi joihinkin sairaslomajuttuihin, mulla oli hieman yli minimin tässä 30-60-90-systeemissä, eli jotain 35 saikkupäivää. Niistäkin yli viikko oli sellaisia, kun lääkäri automaattisesti kirjoitti mulle, vaikka olin lomalla ja sanoin ihan suoraan, etten niitä tarvitse, kun ei pelasta mun lomaani ja aiheuttaa vain ns tilastovääristymän saikkuseurantaan ja sitä kautta ongelmia töissä. Ja lopuistakin saikuista puolet olivat tartuntatauteja, joita on vuosittain vähintään puolella muistakin työyhteisön jäsenistä.
Mä silloin suutuin ihan totaalisesti, enempi tai oikeastaan pelkästään sen vuoksi, kun tj alkoi raivoamaan mulle yhtenä aamuna sillä sekunnilla, kun näki mut. Ei tervehtinyt eikä mitään. Katsoi vaan vitun pahasti ja huuto alkoi heti samantien. Vielä kun aiheesta oltaisiin voitu jutella ihan normaalistikin huutamatta. Joten aloin huutamaan takaisin vielä kovemmalla raivolla ja kehotin miettimään nyt ihan loppuun asti asiat, ennen kuin avautuu ja silloinkin tosiaan voi avautua ihan asiallisesti jutellen. No, mä vielä "voitin" tämän huutokisan, huomasi, että suutuin oikeasti.
Veti kyllä kolmikantakeskustelut kehiin ja oli siellä ihan toisenlainen, vähän kuin "lapsestaan huolestunut iskä". Ja jälkeenpäin käänsi asian toisin päin väittämällä, että minulla on jotain henkilökohtaista vihaa häntä kohtaan. Ota sitten selvää. Itse en halua muuta kuin tehdä työt rauhassa(minkäosaan ja selviän siitä hyvin) ja asiallista kohtelua. - Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00019 kirjoitti:
Kuulostaa meidän toimitusjohtajalta.
Itse on aika useinkin mm. nälvimässä toisen ulkonäöstä, suututtanut muutaman asiakkaankin sen verran, etteivät osta meiltä enää raaka-ainetta vaan muilta, haukkuu työntekijöitä ja kova uhoamaan. ja silloinkin, kun on eli on olevinaan asiallinen, niin on jotenkin teennäisesti ja kaksinaamaisesti. Kehuu kyllä, että kaikki ollaan samalla viivalla ja samassa veneessä, myös hän meidän kaikkien puolella. Mutta eipä se ole ihan niin mennyt.
Ja hitto, jos päättää ottaa jonkun silmätikukseen, niin se ihminen sitten on sitä oikein ja yrittämällä yrittää saada sen lähtemään tai tuntemaan ainakin olonsa mahdollisimman surkeaksi. Yleensä sellainen työntekijä, joka edes vähän kysyy jostain asiasta aiheuttaen hänelle tunteen kyseenalaistamisesta. Saati sitten, jos pitää puoliaan tai sanoo vastaan jostain ihan selkeästäkin asiasta.
Mua esimerkiksi on nokkinut aika kovin ajoittain viime vuosien aikaan. Kerran sai mut suuttumaan ihan sillä, kun alkoi huutamaan mulle aika hitonmoisella kiukulla suoraan ihan mitättömästä asiasta. Olin sairastellut lomalla ja väitti osittain senkin perusteella, ettei musta ole enää työntekoon. Muutenkin vetosi joihinkin sairaslomajuttuihin, mulla oli hieman yli minimin tässä 30-60-90-systeemissä, eli jotain 35 saikkupäivää. Niistäkin yli viikko oli sellaisia, kun lääkäri automaattisesti kirjoitti mulle, vaikka olin lomalla ja sanoin ihan suoraan, etten niitä tarvitse, kun ei pelasta mun lomaani ja aiheuttaa vain ns tilastovääristymän saikkuseurantaan ja sitä kautta ongelmia töissä. Ja lopuistakin saikuista puolet olivat tartuntatauteja, joita on vuosittain vähintään puolella muistakin työyhteisön jäsenistä.
Mä silloin suutuin ihan totaalisesti, enempi tai oikeastaan pelkästään sen vuoksi, kun tj alkoi raivoamaan mulle yhtenä aamuna sillä sekunnilla, kun näki mut. Ei tervehtinyt eikä mitään. Katsoi vaan vitun pahasti ja huuto alkoi heti samantien. Vielä kun aiheesta oltaisiin voitu jutella ihan normaalistikin huutamatta. Joten aloin huutamaan takaisin vielä kovemmalla raivolla ja kehotin miettimään nyt ihan loppuun asti asiat, ennen kuin avautuu ja silloinkin tosiaan voi avautua ihan asiallisesti jutellen. No, mä vielä "voitin" tämän huutokisan, huomasi, että suutuin oikeasti.
Veti kyllä kolmikantakeskustelut kehiin ja oli siellä ihan toisenlainen, vähän kuin "lapsestaan huolestunut iskä". Ja jälkeenpäin käänsi asian toisin päin väittämällä, että minulla on jotain henkilökohtaista vihaa häntä kohtaan. Ota sitten selvää. Itse en halua muuta kuin tehdä työt rauhassa(minkäosaan ja selviän siitä hyvin) ja asiallista kohtelua.Juu ei, ap ei ole yhtään tuollainen. Ap tukee inhimillistä johtamista ja empatiaa. Keskustelu/kysy/neuvo/kuuntele. Sitä ap:kin olisi kaivannut muutamissa tilanteissa työelämässä, mutta vastapalloon tullut. Sehän ne ongelmat aiheuttaa, kun ei ole ymmärrystä vaikka elämäntilannetta kohtaan. Narsistit on juuri niitä ihmisiä, että eivät kuuntele edes 5 minuuttia, kun sille olisi tarve. Asia sivuutetaan. Samalla osoitus, että ei arvosteta.
- Anonyymi00017UUSI
Uhriutuva tai haavoittuva narsisti käyttää marttyyrin roolia ja itsensä uhriksi asettamista vallankäytön ja huomion hakemisen välineenä. Tunnusmerkit
Marttyrius: Omien tekojen vähättely ja jatkuva kokemus siitä, että hän kärsii eniten ja tekee kaiken muiden puolesta.
Syyllistäminen: Manipulointi lauseilla kuten "kukaan ei koskaan auta minua" tai "jos todella välittäisit, tekisit näin".
Vastuun pakoilu: Omien virheiden peittäminen ja tilanteen kääntäminen niin, että muista tulee syyllisiä.- Anonyymi00020UUSI
Kerrot sen varmaan hänellekin?
Jyväskyläläinen Kiia Laitinen, 20, sai kuulla olevansa pikkutyttö ja nuorta lihaa – "Toivon, että olisin voinut tehdä työni ilman pelkoa ja vihaa"
https://www.ksml.fi/paikalliset/9736345
- Anonyymi00021UUSI
Avaaja projisoi, kuten taudinkuvaansa kuuluu
- Anonyymi00023UUSI
Jep ja narsisti määrittelee: "Avaaja projisoi, kuten taudinkuvaansa kuuluu". Lue: taudinkuvaansa kuuluu. Ulkoisit vastuun omasta kirjoituksestasi ap:lle.
- Anonyymi00024UUSI
Lue noi ketjun artikkelit ja mieti uudestaan. Narsisti ei kykene empatiaan ja syyllistää noita ihmisiä muiden huonosti kohtelusta. Vain narsisti ajattelee noin.
- Anonyymi00025UUSI
Taidealan ammattilaiset vaativat vaikenemisen kulttuurin murtamista – lähes tuhat allekirjoitti vetoomuksen seksuaalisen häirinnän lopettamiseksi
https://www.sss.fi/2017/12/taidealan-ammattilaiset-vaativat-vaikenemisen-kulttuurin-murtamista-lahes-tuhat-allekirjoitti-vetoomuksen-seksuaalisen-hairinnan-lopettamiseksi/
Rohkeat uskaltavat häirintään puuttua. Heitä on harvassa. Menettävät usein kasvonsa.- Anonyymi00026UUSI
"Vetoomuksen tekijät keräsivät myös yli 40 nimetöntä tapauskertomusta, joissa kerrotaan alalla työskentelevien kokemasta rankastakin seksuaalisesta häirinnästä."
Miksi nimetöntä???
Siksi, että pelkäävät joutuvansa ongelmiin
- Anonyymi00027UUSI
Nykyaikana kukaan ei työskentele missään yrityksessä, jos työntekijä ei voi vaikuttaa omaan työskentelyyn ja kohteluun.
- Anonyymi00028UUSI
Mahtaa kismittää kun kaikki ymmärtävät mikä olet
- Anonyymi00029UUSI
Ihan sama, ei jaksa enää kiinnostaa. En ole edes ihmisten kanssa enää tekemisissä. Ei enää uskalla. Ei ole luottamusta ihmisiin. Lopulta se yksinäisyys tappaa stressiin tai itsemurha kolkuttaa alitajunnassa.
- Anonyymi00030UUSI
Anonyymi00029 kirjoitti:
Ihan sama, ei jaksa enää kiinnostaa. En ole edes ihmisten kanssa enää tekemisissä. Ei enää uskalla. Ei ole luottamusta ihmisiin. Lopulta se yksinäisyys tappaa stressiin tai itsemurha kolkuttaa alitajunnassa.
Suomessa jätetään ihmiset oman onnensa nojaan sen sijaan että autettaisiin pärjäämään ja menestymään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va731959Nainen, onko sinussa sitä aitoa feminiinisyyttä jäljellä
Vai onko se jäänyt meikkien, korujen, hameiden ym. alle peittoon? Onko naisellisuutesi aitoa vai opetettua? Jos teet nai3661229- 1411018
Missäs se Miss Suomussalmi luuraa?
Jokin aika sitten eräs myyjätär tituleerasi itsensä Miss Suomussalmeksi. Asiakas oli kuulemma Tokmannin kassalla todennu241003- 90714
Päälle hautaus?
Hautauksissa puhutaan päällehautauksista jos vaikka mies on kuollut ensin ja vaimo 20 vuotta myöhemmin! Todellisuudessa109686- 44675
Voisit nainen joskus vastata minulle
Ja antaa jotain itsestäsi. Pientä tunnistetta ja juttua itsestäsi ja meistä. Kannustan.63652- 59645
- 58590