Ihanko suomalaisia nuoria?

Anonyymi-ap

https://yle.fi/a/74-20244414

Poliisin mukaan valmistuva esitutkinta vahvistaa jätevesitutkimuksista saatua kuvaa.

Käyhkö korostaa kuitenkin, ettei tutkittu verkosto ole poliisin havaintojen perusteella ainoa kokaiinia Lahden alueelle levittävä organisaatio.

– Tämä on ehkä vain yksi levittävä organisaatio, mutta se, mitä tässä kyseisessä esitutkinnassa on nostettava esiin, on se, että kaikki nämä epäillyt ovat olleet hyvin nuoria.

Rikoskokonaisuus siirtyy lähiviikkoina syyteharkintaan.
Aiheesta enemmän: Paketissa 2 linkkiä
Aiheesta enemmän

1

<50

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Maahanmuuttajataustaiset nuoret pyörittivät laajaa kokaiiniverkostoa Lahdessa

Epäillyt ovat pääosin vuosina 2004-2008 syntyneitä nuoria. Nuorin epäilty on syntynyt vuonna 2010. Poliisi kertoo myös suoraan, että kaikki rikoksista epäillyt ovat maahanmuuttajataustaisia ja että nuorten joukkoa yhdistävät yhteydet Mukkulan alueeseen.

Kyse ei ole mistään muutaman nuoren satunnaisesta huumekaupasta. Poliisin mukaan toimintaa on harjoitettu suunnitelmallisesti ja ammattimaisesti. Kokaiinia on haettu pääkaupunkiseudulta noin 200 gramman erissä viikoittain ja Lahteen on päätynyt yli 12 kiloa kokaiinia.

Huumeiden lisäksi kokonaisuuteen liittyy pahoinpitelyjä, ryöstöjä, varkauksia ja teräaseiden hallussapitoa julkisilla paikoilla.

Tämän toiminnan uhreja löytyy Lahdesta vaikka kuinka paljon, mutta heidät on vaiennettu täysin julkisesta keskustelusta, koska Lahdessa on oltu enemmän huolissaan monikulttuurisuuden ilosanomasta, joka voisi saada kolhuja, mikäli tekijöiden taustat tulisi lahtelaisten laajempaan tietoisuuteen.

Mukkulasta tulee nytkin jatkuvasti tietoa nuorten väkivallasta, ryöstöistä, huumeista ja muusta häiriökäyttäytymisestä. Myös maahanmuuttajataustaisten nuorten osuus näissä ongelmissa on asia, josta on voitava puhua silloin, kun se perustuu tosiasioihin. Minulle kerrotun mukaan viimeksi tällä viikolla maahanmuuttajataustainen tyttöporukka on käynnyt useasti päälle suomalaisiin tyttöihin - ainakin yhdessä tapauksessa poliisit on jouduttu kutsumaan paikalle.

Tätä keskustelua yritetään silti vaientaa koko ajan - viimeksi edellisenä perjantaina, kun toin asiaa esiin aluepalvelutoimikunnan ja keskeisten lautakuntien seminaarissa.

Mukkulan ongelmat ovat olleet Lahdessa tiedossa pitkään ja niiden kasvu on ollut nähtävissä kaupungin segregaatiokehitystä mittaavissa tilastoissa - valitettavasti nämä tilastot on pidetty jopa päättäjiltä salaisina viime vuoteen saakka, juuri siksi kun vieraskielisten rooli on niissä niin räikeä. Olen itse nähnyt niitä aluepalvelutoimikunnassa ja olen vaatinut näiden julkaisemista kaikkien nähtäväksi.

Itse pidän erityisen ongelmallisena sitä, että näistä asioista on lahtelaisessa päätöksenteossa ja mediassa haluttu vaieta, niitä on vähätelty ja keskustelu on yritetty siirtää itse ongelmista siihen, kuka niistä uskaltaa puhua ja millä sanoilla.

Kaiken kruununa paikallisen median edustaja on yrittänyt lietsoa tämän kokonaisuuden lähellä olevia henkilöitä tekemään minusta rikosilmoituksia ja toimittaja naureskeli minulle ivallisesti, että toivottavasti ovat myyneet pitkäksi jatkettua kokaiinia, kun sanoin hänelle asiasta alkukesästä.

Tämä kaikki ei valitettavasti tule minulle yllätyksenä - eikä tämän pitäisi tulla yllätyksenä yhdellekään lahtelaiselle päättäjälle tai medialle. Esimerkiksi tähän juttuun liittyvää julkisesti somesta löytyvää kuva- ja videomateriaalia olen näyttänyt YLE:n ja Etlarin toimittajille, johtaville päättäjille ja useille viranhaltijoille viime keväänä valtuuston seminaarissa.

Ongelmat eivät häviä sillä, ettei niistä puhuta ja tässä vaiheessa pitäisi olla jo selvää, ettei ongelmien esiin nostaminen ole ongelma.

Ongelma on se, että niiden annetaan kasvaa samalla, kun keskitytään hyveposeeraamaan ja katsotaan muualle - piittaamatta tippaakaan tuon välinpitämättömyyden hinnasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      59
      1220
    2. Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle

Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1148
    3. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      133
      1122
    4. Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi

Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,
      Suomalaiset julkkikset
      7
      990
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      96
      950
    6. Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?

Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.
      Vain elämää
      5
      805
    7. Sinulle jota kaipaan!

Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista
      Ikävä
      27
      741
    8. Mikä kaivatussasi

on parasta?
      Ikävä
      44
      734
    9. Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?

Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it
      Sinkut
      192
      696
    10. Jos oltais joskus samoissa bileissä

Niin lähdettäiskö yhdessä ”jatkoille?”
      Ikävä
      71
      669
    Aihe