Syksyn flunssakausi on alkanut. Kymmenet flunssavirukset leviävät parhaillaan

Anonyymi-ap

Liikkeellä on etenkin rinovirusta. Se aiheuttaa kurkkukipua, nuhaa ja päänsärkyä ja joskus kuumetta. Vakavia oireita aiheuttavia flunssa­viruksia ei kuitenkaan ole juurikaan liikkeellä.

Influenssaa ei esiinny vielä merkittävästi. Sen kausi alkaa yleensä marras-joulukuussa. Myöskään koronavirusta ei vaikuta olevan liikkeellä.

Influenssan oireet ovat tavallisia hengitystie­infektioita rankemmat. Koronavirus oireilee nykyään usein tavallisen flunssan tavoin.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012257054.html

70

228

Vastaukset 70

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Riskiryhmiin kuuluvien on mahdollista saada maksuton influenssa­rokote. Hyvinvointi­alueet aloittavat rokotus­kampanjat lokakuussa,
      Flunssalta voi koettaa välttyä huolellisella käsihygienialla.

• Anonyymi00011

Kannataa pestä, se voi pelastaa.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Kannataa pestä, se voi pelastaa.

Mun arvio on että lähes kaikki tartunnat tulee hengitysilman kautta.

suusuoja , vaikka ei olisi tiukallakaan kasvoilla auttaa paljon,
        ja se että ei tunge ihan lähelle ja ei menee pieniin tiloihin.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Mun arvio on että lähes kaikki tartunnat tulee hengitysilman kautta.

suusuoja , vaikka ei olisi tiukallakaan kasvoilla auttaa paljon,
        ja se että ei tunge ihan lähelle ja ei menee pieniin tiloihin.

Se voi olla totuus, eli on syytä olla liikaa halailematta.

• Anonyymi00002

Joka kerta kun käy ulkona kaupoissa jne. on kotiintullesssa syytä pestä kädet saippualla, kynsien altakin.

• Anonyymi00045

juu.

• Anonyymi00003

Kaksi tuttuani potee jo parast'aikaa flunssaa.
      He ovat työikäisiä.
      Minulla vanhalla on immunipuolustus heikentynyt ja flunssani
      ovat raskaita heikon terveyteni kestää.
      Aina nousee kuumekin.

En tapaa paljoakaan ihmisiä, en käy kaupoissa,
      koska ruokani tuodaan kotiin, mutta vaikka pesisin kuinka
      hyvin käteni ja tekisin muut estotoimet jostain raosta
      se flunssatartunta aina minutkin tavottaa.

• Anonyymi00018

etkö siis ota rokotetta flunssaan.

ite +80, sydän ym. mutta en ole sairastanut minkäänlaista 20 vuoteen ja vaimokin vain 1 illan flunssia, aamula terve.

jälkikasvu eivät kyllä tule tautisena, eivätkä päästä meitäkään jos on joku epäily.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00018 kirjoitti:

etkö siis ota rokotetta flunssaan.

ite 80, sydän ym. mutta en ole sairastanut minkäänlaista 20 vuoteen ja vaimokin vain 1 illan flunssia, aamula terve.

jälkikasvu eivät kyllä tule tautisena, eivätkä päästä meitäkään jos on joku epäily.

Niin on.

• Anonyymi00004
      • Anonyymi00015

Puuki vuuki flu.

• Anonyymi00005

Rokotteen saa ikäihminen.

• Anonyymi00006

Rokote on kausi-influenssaan, ei tavallisiin flunssiin.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Niin.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00006 kirjoitti:

kyllä mulle ja vaimolle auttanut kaikkeen. Ei ole oltu missään nuhassa kymmeniin vuosiin.
        Anginan sain kun oli keskimmäisen lastenlapsen synttärit ja siellä 3-4 nielutulehdusta sairastavaa. Pidin montaa sylissä, vaimo ei saanut kun ei pitänyt sylissä kuin terveitä.

• Anonyymi00008

Syksyn merkki on flunssat ja kellastuvat lehdet.

• Anonyymi00009

En mene ollenkaan pärskivien ihmisten joukkoon, koska ei
      ole pakko, vaikkei se ole tae, etteikö flunssaa saa,
      mutta jospa se ei tulisi niin voimakkaana, kun ei mene tyrkylle
      ihmisten joukkoon missä virusta leijailee paljon ?

• Anonyymi00026

Ehdottomasti kannattaa pysyä syyskuun alusta toukokuun loppuun neljän seinän sisällä. Ei myöskään vastaanottaa ketään. Ruoka robotin tuomana, jos se on mahdollista. Jos ei, niin joku tuomaan ruokakassi oven taakse, mutta se pitää muistaa desinfioida kaikkinensa. Maski naamalle, käsineet käteen tai pestä niitä käsiä tunnin välein. Keväällä olet sitten intoa täynnä, kun olet ollut kuukausia poterossasi. Näin pysyt terveenä. No polla ei välttämättä niin terve ole tuon jälkeen, mutta ainakin flunssat on pysynyt pois😁

• Anonyymi00010

pese kätesi

• Anonyymi00012

Onneksi ei tarvitse ihmismassojen keskellä liikkua. Saa olla rauhassa ilman kontakteja ja tauteja.

• Anonyymi00013

Levittikö ne eilen niitä lentokoneesta???

• Anonyymi00014

Kun on heikentynyt itsensä rokotteilla niin mitä voi odottaa.
      Sitä sairaampia kun ottaa piikejä kuvitellen olevansa sitten terve.
      Mitä enempi syö sitä mitä TV ja Media käskee eli rasvatottomia,lihattomia, margariinia ja siemenöljyä käytössä. Hylkii maitotuotteet ja syö muroja, pikaruokaa ja ulkomaan sotkuruokia terveempi niin onko? Ei.
      On syönyt sitä mutä ihmisvihaaja laji käskee ja sairastaa..

• Anonyymi00021

Ilman rokotteita ihmiskunta olisi puolet pienempi.

• Anonyymi00036

Olen 50 vuotta saanut ja ottanut infulenssarokotteen, kaiki sai työpaikala jos halusi.
        Olen ottanut kaikki ilmaiset ja monta maksullista, aina joutuu ottamaan kun lähtee matkoille, muualle kuin lomakohteisiin.
        +81 ikää.

• Anonyymi00016

Kunnollisen käsien pesun opettelun lisäksi kannattaa ottaa ainakin C- ja D-vitamiinit vastustukseksi.

• Anonyymi00019

Pillerit on humpuukia, syö hedelmiä.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Pillerit on humpuukia, syö hedelmiä.

Tutki tarkemmin. Siihen saakka pidä mölyt mahassasi.

• Anonyymi00027

Kannattaisiko ne ottaa esim hedelmistä ja vihanneksista? Purkki"vihannekset" tulee kalliiksi ja ne on synteettisiä "vitamiineja".

• Anonyymi00031
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Kannattaisiko ne ottaa esim hedelmistä ja vihanneksista? Purkki"vihannekset" tulee kalliiksi ja ne on synteettisiä "vitamiineja".

Syön varmasti hedelmiä ja vihanneksia keskimääräistä enemmän. Silti olen ottanut myös purkista ja tähän saakka olen ollut terve kuin pukki. Jotta ...

• Anonyymi00037

enpä usko pesuun, pillerit tuhoaa maksan ja munuaiset,
        kun tulee ikää on vaikea saada hyviä lääkkeitä jos ei ole sisäelimet kunnossa.
        Toki aina saa lääkkeitä, mutta ei parhaita.

Ajattelen siitä saakka, kun tiedän mitä mummoni ja pappani söi,
        ei pillereitä ja vain yksinkertaista ruokaa, elivät 93v ja 98v ikään, omatoimisena, siis tekivät tarpeensa ja söivät ja pukivat.
        Toki vaatteet pestiin, ruoka laitettiin päydälle.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00027 kirjoitti:

mun isovanhemmat söi viimeiset porkkanat jouluna ja viimeiset lantun palat tammikuussa, hyvin elivät.
        Ei ihminen tarvi mitään erikoista, kunhan ei syö roskaruokaa.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Syön varmasti hedelmiä ja vihanneksia keskimääräistä enemmän. Silti olen ottanut myös purkista ja tähän saakka olen ollut terve kuin pukki. Jotta ...

Minäkin olen terve +81v. D vitamiinia 100 otan kerran viikossa jos muistan kalsiumsitraattia otan joka päivä jauheena ruokaan.
        Kolesterolilääkettä olen syönyt jotain 25 vuotta.
        Ei mitään vitamiinia, koskaan ei nukuta, eikä väsytä, eikä mitään ole kipeä tai särkyä, laiskuutta kyllä on joka ilta.

Mulla tuli vihreistä vihanneksista veri paksuksi, piti lopettaa.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00037 kirjoitti:

enpä usko pesuun, pillerit tuhoaa maksan ja munuaiset,
        kun tulee ikää on vaikea saada hyviä lääkkeitä jos ei ole sisäelimet kunnossa.
        Toki aina saa lääkkeitä, mutta ei parhaita.

Ajattelen siitä saakka, kun tiedän mitä mummoni ja pappani söi,
        ei pillereitä ja vain yksinkertaista ruokaa, elivät 93v ja 98v ikään, omatoimisena, siis tekivät tarpeensa ja söivät ja pukivat.
        Toki vaatteet pestiin, ruoka laitettiin päydälle.

Juuu, teitä pesemättömiä kyllä riittää. Yöäk. Olen käyttänyt pillereitä parikymmenetä vuotta, labra-arvoni ovat olleet aina normaalit.

• Anonyymi00023

Älkää sairastuko, ollaan varuillaan.

• Anonyymi00024

Korvessa on aktiivinen aamu.
        Lonnkanivel ei rasitu.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Korvessa on aktiivinen aamu.
        Lonnkanivel ei rasitu.

Aivastaa saa.

• Anonyymi00025

Eiköhän kaikki jo tiedä noikin oireet ja sen, kun lomat loppuu, pöpökausi alkaa.

• Anonyymi00032

Mätäkuuta pukkaa...

• Anonyymi00033
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Mätäkuuta pukkaa...

Se kuu ei ole syksyllä ollenkaan.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Se kuu ei ole syksyllä ollenkaan.

Tämä on .

• Anonyymi00029

Oleilen pääasiassa kotona, joten taudit eivät helposti tartu. Verkkokaupan ruuantuoja ja joskus apteekissa käynti ovat lähinnä ainoat vaaranpaikat.

• Anonyymi00030

ätshhiii...!

• Anonyymi00041

Tein illalla omenapiirakkaa murotaikinaan. Nam.

• Anonyymi00042

En ole vielä saanut tartuntaa. Kausi-influenssa rokotusaikoja
      venttailen ilmestyväksi.

• Anonyymi00048

En ole koskaan ottanut tavallista kausi-influenssarokotusta. Eikä semmoinen kyllä ole itseeni "koskaan" iskenytkään, tai ainakaan niin pitkään aikaan kuin muistan.

• Anonyymi00044

oN TAAS AJAT SELLAISET.

• Anonyymi00047

Näyttäis olevan helpompi flunssatilanne tänä syksynä.

• Anonyymi00049

Vielä on säästytty.

• Anonyymi00050

Aijotteko ottaa kausi-influenssa ja koronarokotukset? Minä otan ensin mainitun, mutta en ota koronarokotusta.

• Otin molemmat viime vuonna.
        Sitten sairastuin koronaan maaliskuussa.
        5päivä menin kiirevastaanotolle, kuvitellen saavani jotain troppia ja kotio.

Minut lähetettiin ambulanssilla yliopistolliseen sairaalaan ensiavun kautta.
        Alkuun CRP vain nousi hoidosta huolimatta ollen 390.
        En tässä olisi, jos ei rokotus olisi ollut alla.

• Anonyymi00051
        Eliaana kirjoitti:

Otin molemmat viime vuonna.
        Sitten sairastuin koronaan maaliskuussa.
        5päivä menin kiirevastaanotolle, kuvitellen saavani jotain troppia ja kotio.

Minut lähetettiin ambulanssilla yliopistolliseen sairaalaan ensiavun kautta.
        Alkuun CRP vain nousi hoidosta huolimatta ollen 390.
        En tässä olisi, jos ei rokotus olisi ollut alla.

Olen 79-v enkä saa maksutonta koronatehoste rokotetta iän puolesta, se kun annetaan 80-v täyttäneille. Enkä kuulu edes riskiryhmään.
        Kai se pitää mennä yksityiselle läkäriasemalle rokotetta kaksi, maksaa kai muutaman kympin. Viime joulukuussa sairastin korona, se oli vatsatauti tyyppinen korona, ei ole koskaan ollut niin kovia vatsakipuja aiemmin! Mitään mitään hengitys tieoireita ei siihen liittynyt lievää kurkkukipua lukuunottamatta .
        Jälkitautina jäi oikean jalkaterän ja säären turvotus, näemmä pysyvästi .

• Anonyymi00053
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Olen 79-v enkä saa maksutonta koronatehoste rokotetta iän puolesta, se kun annetaan 80-v täyttäneille. Enkä kuulu edes riskiryhmään.
        Kai se pitää mennä yksityiselle läkäriasemalle rokotetta kaksi, maksaa kai muutaman kympin. Viime joulukuussa sairastin korona, se oli vatsatauti tyyppinen korona, ei ole koskaan ollut niin kovia vatsakipuja aiemmin! Mitään mitään hengitys tieoireita ei siihen liittynyt lievää kurkkukipua lukuunottamatta .
        Jälkitautina jäi oikean jalkaterän ja säären turvotus, näemmä pysyvästi .

Yli 75 vuotiaat saavat koronarokotteen.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Yli 75 vuotiaat saavat koronarokotteen.

Tällä omalla paikkakunnalla ei saa, ikäraja on 80-v se oli toi jo viime vuonna 🥺

• Anonyymi00055
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Tällä omalla paikkakunnalla ei saa, ikäraja on 80-v se oli toi jo viime vuonna 🥺

Katsoin netistä ja kyllä tuo koskee kaikkia hyvinvointialueita eli kaikille yli 75 vuotiaille.

• Anonyymi00054 kirjoitti:

THL suosittelee ilmaista koronarokotusta myös 75-79 vuotiaille.
        Hyvinvointialueet päättävät itse rokotusohjelmastaan.
        Olen luullut, että kaikki hyvinvointialueet sen antavat ilman muuta myös tälle ikäryhmälle.
        Onko tosiaan joku hyvinvointialue, joka ei sitä anna tälle ikäryhmälle.

• Anonyymi00056
        Eliaana kirjoitti:

THL suosittelee ilmaista koronarokotusta myös 75-79 vuotiaille.
        Hyvinvointialueet päättävät itse rokotusohjelmastaan.
        Olen luullut, että kaikki hyvinvointialueet sen antavat ilman muuta myös tälle ikäryhmälle.
        Onko tosiaan joku hyvinvointialue, joka ei sitä anna tälle ikäryhmälle.

Kaikkien on tuota tarjottava, mutta ajankohdan saavat itse päättää eli jotkut aloittavat vanhemmista jne.

• Anonyymi00056 kirjoitti:

Kaikkien on tuota tarjottava, mutta ajankohdan saavat itse päättää eli jotkut aloittavat vanhemmista jne.

Lueskelin tuossa THL ohjetta ammattilaisille.
        Siinä lukee, että tehosteannosta suositellaan tarjoamaan myös kaikille 75-79-vuotiaille.

Itsekin olen ollut siinä luulossa, että sen kuuluu saada ilman muuta , jos haluaa.
        Näköjään vaan suositellaan.

• Anonyymi00059

• Anonyymi00052

Minulle tuli ilmoitus kausi-infl.rokotuksesta ja varasin ajan, sain kuukauden päähän. En ole aiemmin näitä ottanut, vain koronaa ym.

• Anonyymi00057

Tässä vaiheessa aina pelkään flunssia, samoin pelkään talven pimeää ja liukasta, lähinnä autolla ajossa. Keväällä totean, turhia pelkoja.

Onko kukan saanut korona rokotteesta oireita, minä 4 viimeisenä vuonna joka vuosi. Enää en ota, otan vain inffulenssarokotteen.

• Anonyymi00058

Olen saanut kaksi kertaa noin viikon kuluttua koronarokotteen ottamisen jälkeen koronan. Viimeksi näin kävi kolme vuotta sitten. En ota enää koronarokotetta noiden kokemusten vuoksi. Influenssa rokotteen otan joskus, en sitäkään joka vuosi. Viimeksi minulla on ollut flunssa/influenssa 8 v sitten.

• Anonyymi00060

Flunssa ja influenssa ovat kaksi eri asiaa eli aivan eri tauteja.

• Anonyymi00063
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Flunssa ja influenssa ovat kaksi eri asiaa eli aivan eri tauteja.

Pahoja molemmata.

• Anonyymi00064
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Pahoja molemmata.

Flunssasta selvitään yleensä hengissä. Mutta sen jälkitaudeista välttämättä ei, joten pikku-flunssakin kannattaa hoitaa hyvin.

• Anonyymi00061

Käsien vesipesu poistaa viruksia, mutta saippualla pesu poistaa ja sen lisäksi saippua heikentää mahdollisesti vielä käsiin jäävien virusten rakennetta, ne heikentyvät eivätkä ole niin vaaraksi enää.

• Joo, influenssa- ja koronavirus ovat ns. vaipallisia viruksia.
        Saippualla pitäisi hangata 15-20sekunttia, että vaippa rikkoutuu, eikä virus enää pysty tarttumaan ihmiseen.

• Anonyymi00062
        Eliaana kirjoitti:

Joo, influenssa- ja koronavirus ovat ns. vaipallisia viruksia.
        Saippualla pitäisi hangata 15-20sekunttia, että vaippa rikkoutuu, eikä virus enää pysty tarttumaan ihmiseen.

Eikä auta yhtään tai ei ainakaan kaikkia

• Anonyymi00062 kirjoitti:

Asia sinänsä on fakta.
        Ne virukset, joiden vaipan saippuan tensidit rikkoo, ei tartuta yhtään ketään, toinen asia onkin se, että kukaan ei voi tietää varmaksi, mistä tartunnan saa.

• Anonyymi00065
        Anonyymi00062 kirjoitti:

Vai ei auta, tuollainen asenne on typeryyttä.

• Anonyymi00066

Vielä en ole tartuntaa saanut. Olen kyllä altistanut itseni eli en ole vältellyt paikkoja ja ihmisiä mistä tartunnan voisi saada.
      Käsienpesu on automaattinen toimenpide aina, kun kotiin tulen.
      Käytän myös kauppojen käsidesiä, jos sitä on.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      21
      2064
    2. Päivän aivopieru Trumpilta

Trump julisti sodan hyttysiä vastaan. Myös punkit ovat Trumpin sodan kohteena. Eikö vieläkään USA:n kansa tajua tuon uko
      Maailman menoa
      71
      970
    3. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      129
      907
    4. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      138
      701
    5. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      54
      626
    6. Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa

Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      607
    7. Jos selviäisi että kaivattusi

Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan
      Ikävä
      90
      563
    8. Janpen Thai lopettanut, miksiköhän

Hyvää apetta teki.
      Suomussalmi
      12
      557
    9. Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?

Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v
      Tanssii tähtien kanssa
      11
      543
    10. Tosi kiva on

Joo. Mitä olisit menettänyt jos olisit paljastanut itsesi?
      Ikävä
      65
      541
    11. Jokin ei täsmää

Joskus yksi vuosiluku saa katsomaan koko tarinaa uudestaan. Löysin gradun. Matematiikka ei oikein täsmää siihen, mitä mi
      Ikävä
      298
      536
    12. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      42
      525
    13. Toivotko vielä viestiä

Minulta? En rohkene enää ottaa yhteyttä, kun varmasti jo uusia naisia elämässä. Nolaisin vain itseni.
      Ikävä
      38
      505
    14. Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?

Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas
      Tanssii tähtien kanssa
      27
      492
    15. Kuka kaipaa T m?

Kerro nainen kirjaimesi vaan... Haluan miettiä kuka tulee ekana mieleeni.. kuin kurkistus tunteiden meren pinnalle, jota
      Ikävä
      36
      480
    16. Olen ajellut Dieseleillä yli 50 vuotta.

Enkä ole koskaan kaivannut sähköautoa.
      Hybridi- ja sähköautot
      112
      458
    17. Miksi jotku naiset on niin tyhmiä

Että elättelevät turhaa toivoa toisen kustannuksella. Onko ne kaikki kaappilesboja vai mikä niitä vaivaa? Sitten itketä
      Ikävä
      51
      447
    18. Kerro muuten miksi

Estit somessa?
      Ikävä
      41
      434
    19. Vaikea on tämän

Jälkeen suhtautua sinuun ilman ettei muista kirjoituksiasi.
      Ikävä
      58
      422
    20. S-ryhmän vastuullisuuden kaksoisstandardi

Vastuullisuuspuhe on helppoa. Vaikeampaa on selittää, miksi S-ryhmän omien merkkien tuotteita ja raaka-aineita hankitaan
      Maailman menoa
      10
      412
    Aihe