Kuka on

IOK:n Jumala?

Kuka on IOK:n Jumala, joka ei vaadi uskomaan itseensä ja sanoo:''Muista vain tämä: sinun ei tarvitse uskoa työkirjan ajatuksiin, sinun ei tarvitse hyväksyä niitä eikä edes pitää niistä. Muutamia niistä saatat jopa aktiivisesti vastustaa. Millään siitä ei ole merkitystä, eikä mikään pysty vähentämään niiden tehoa. Mutta älä anna itsesi poiketa niistä sovelluksista, joita työkirja sisältää, ja olipa reaktiosi ajatuksiin mikä tahansa, käytä niitä. Mitään muuta sinulta ei vaadita (Työkirja, s 2)''?
Virkistävää joka tapauksessa:)

7

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • acim.lainen

      ..joka on niin varma asiastaan että uskaltaa väittää sanojensa soveltamisen käytäntöön riittävän näyttämään ne toteen. Ei tarvita "uskoja" eikä dogmeja.

    • >>
      Kuka on IOK:n Jumala, joka ei vaadi uskomaan itseensä ja sanoo:''Muista vain tämä: sinun ei tarvitse uskoa työkirjan ajatuksiin, sinun ei tarvitse hyväksyä niitä eikä edes pitää niistä.
      >>

      Tuossa kohdassa täytyy muistaa että lausahdus "ei tarvitse uskoa", kohdistuu työkirjan harjoituksiin, ei Jumalaan.

      Toisaalta IOK:ssa on ajatus, ettei kukaan ei koskaan kykene täydellisesti irtautumaan Jumalasta. Eli ymmärrän sen niin että meillä kaikilla on hitunen uskoa, vaikka se olisi sitten niin alitajuisella tasolla ettemme itse tiedostaisikaan sitä.

      Mikä sitten on IOK:n Jumala?
      Onko se sama Jumala mistä esimerkiksi vanha testamentti kertoo? Omasta mielestäni ei voi olla, sillä IOK:ssa tehdään selväksi ettei Jumalalla ole kostoa suunnittelevia tai uhreja vaativia ominaisuuksia, joita vt:n Jumalasta selkeästi löytyy. Kuitenkin IOK:n Jumala on sama mistä Raamatun Jeesus opettaa.

      Kirjana ja opetuksiltaan IOK luokitellaan gnostilaiseksi tulkinnaksi kristinuskosta. Eräs gnostilaisuuden pääteemoja on se, että syntiinlankeamus oli alunperin Jumalan, ei ihmisen tasolla. Luojajumalan, joka on kaiken materian luonut, katsottiin olevan tämän syntiinlankeamuksen jälkeläinen ja Jeesus puolestaan "kaikkein korkeimman" poika. Tämä selittäisi myös Raamatun uuden ja vanhan testamentin erilaisen luonteen. IOK kirjasta en ole löytänyt mitään varsinaista kantaa tähän, joskin olen lukenut sitä vasta vain pienen osan.

      Kuten useissa muissakin uskonnoissa, IOK:ssa Jumala määritellään oikeudenmukaisuudeksi ja rakkaudeksi:)

    • Qadesha

      ...että - koska kirja on herättänyt minussa vastakaikua - IOK:n käsittelemä Jumala on sama kuin minun näkemykseni Jumalasta, eli se että Jumala on kaikessa kaikkena kaikkialla. Kaiken todellisuuden syvin olemus, elämänhenki olennoissa, kaikki se mikä ei häviä (mutta ehkä voi muuttaa muotoaan).

      Niin, minähän olen panteisti. :)

    • valoaralia

      Vaikka en olekaan vielä lukenut kuin noin 160 sivua alusta ja harjoituksista muutaman, niin koen, että IOK:n henki on, että se ei "vaadi uskomaan" johonkin. Ainakin oppikirjan tekstistä tulee se vaikutelma, että itse asiassa se ei tuo esiin mitään uutta ilmoitusta, vaan vain auttaa oivaltamaan olemassa olevaa, oikaisemaan solmut ja kääntämään ajatukseni oikein päin.

      Hämmästelin kyllä tuota tekstinkohtaa, jossa annetaan ymmärtää, että homma toimii, vaikka ei 'rypistäisikään' esiin riittävästi uskoa. Ajattelin kokeilla -jos joskus pääsen harjoituksiin saakka- suorittaa niitä kantaa ottamatta ja vain noudattaa ohjeita. -Tosin haluaisin kyllä ensin kuulla, onko pidemmälle edistyneen oppilaan mielenterveys säilynyt hyvänä..

      • Anneli

        Mielenterveys on säilynyt tosi hyvänä!! Miten muuten voisikaan, kun kirjassa painotetaan, että olet Jumalan lapsi, hyvä ja rakastettava juuri sellaisena kuin olet,eivätkä mitkään teot voi sinua taharata koska sisimmässäsi tulet aina pysymään sellaisena millaiseksi Jumala sinut alunperin loi.

        Lisäksi siinä korostetaan sitä, että kukaan ei ole toista parempi tai ihmeellisempi tekipä mitä hyvänsä vaan me kaikki olemme tasavertaisia Jumalan edessä aina.

        Kaikkein tärkein asia mielestäni (nyt kun olen lukenut sivulle 594) on tuon oman sisäisen äänen kuunteleminen. Ego se aina on ensiksi äänessä, mutta sen kun onnistuu sivuun siirtämään elämä todellakin hymyilee. Kuulostaa jotenkin naivilta, mutta näin se on!!!

        Pidän kirjasta. Sen vastaukset tyydyttävät minua. Aiemmin ihmettelin mistä paholainen tuli kun kaikki on Jumalan luomaa. Ei mistään tietenkään, kun sitä ei ole olemassakaan, on vain tuo toinen ääni, ego, jota myös saatanaksi kutsutaan. Sitten ihmettelin, että kuinka Jumala laittaa ihmisiä helvettiin vaikka hän on rakkaus. Ei laitakaan ... jne jne.


    • yksi monen puolesta

      Onko IOK jokin uusi asia ja miten se on syntynyt.
      Mikä suhde sillä on kristinuskoon tai uskontoihin yleensä. Miten se leikkaa teo-, tai antroposofiaa, ja minkälainen yhtäläisyys on jehovalaisuuteen, scientologiaan, mormonismiin tai urantiaan.
      Onko se tie vai totuus.

      • admata.

        IOK, eli Ihmeiden oppikurssi on kohtalaisen uusi kirjan muotoon kirjoitettu "kurssi", joka sisältää n. 700 sivua johdantoa ja sitten erikseen harjoituksia vuoden jokaiselle päivälle. Suomeksi kirja saatiin käännettyä v.2002

        Kyseessä on tie Jumalan luokse. Ihmeiden oppikurssi ei väitä olevansa ainoa tie tai lopullinen totuus.

        IOK on määritelty gnostilaiseksi tulkinnaksi kristinuskosta, mutta siinä on hyvin paljon myös zen-buddhalaista ajattelua. Buddhalaisittain egosta pääseminen on korostetussa asemassa.

        "Ihmeiden oppikurssi ei väitä olevansa lopullinen, eikä Työkirjan harjoitusten tarkoituksena ole saattaa oppilaan opiskelua loppuun. Lopussa lukija jätetään oman Sisäisen Opettajansa huomaan: Hän ohjaa kaikkea Kurssin jälkeistä oppimista niin kuin Hän sopivaksi näkee. Vaikka Kurssi onkin puitteiltaan laaja, totuutta ei voi rajoittaa mihinkään lopulliseen muotoon, niin kuin työkirjan lopussa selvästi sanotaan:

        Tämä Kurssi on alku eikä loppu.."

        http://www.miraclestudies.net/Finnish.html


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe